Black Star kirjoitti:
Millä hammaslääkäreillä Turussa mahtaa olla laseria tarjolla? Luin tästä aiemmin jonkun jutunkin TS:sta tai vastaavasta, mutta hammashoitoloiden nimet eivät jääneet mieleen. Juurihoito on tod.näk. edessä ja kivuton vaihtoehto kelpaisi.
Onko jollain käsitystä Turun yksityisten hintatasosta noin yleisesti? Itse en ole hammaslääkärin jakkaralla istunut sitten armeijan. Julkiselle ollaan jonossa, mutta se ei tähän hätään auta.
En osaa sanoa Turun hammashoitoloista, mutta Albinin hammaslääkäri Kai Aalto on siinä mielessä pioneeri aiheessa, että hän on tuottanut ensimmäisenä Suomeen tekniikan Saksasta ja kuulemma kouluttaa Suomessa hammaslääkäreitä lasertekniikassa. Niinollen soitto sinne ja varmasti kertovat, kuka / ketkä Turussa tekniikkaa käyttävät.
Itse eksyin laserhoitoon silkkaa uteliaisuuttani käytyäni kunnallisella juurihoidon ensihoidossa. Meilläpäin kunnalliset eivät ehdi hammashoitaa aikuisikäisiltä kuin ensiavun, jonka jälkeen potilas saa hampaan jatkohoitoa varten lähetteen yksityisille hammaslääkäreille, joista yhtenä valittavana listalla oli tämä lasermies. Hoito oli kivutonta ja nopeaa. Poistatin omaan piikkiin myös hammaskivet ja laserilla sekin hoitui nasakasti. Juurihoitoa voidaan myös tehdä laserilla. Jos hammas on vielä elävä, voidaan kipu varmasti poistaa puudutuksella. Se voidaan tehdä varmuudeksi, jos laser osuu "hermoon", jotta kipua ei ainakaan tunnu (tjsp).
Sitäpaitsi luulisi, että jos Sinulla on hammassärky, et joutuisi kunnalliseenkaan kauaa odottaa. Täälläpäin ainakin aikaa tilatessa jos mainitsee, että hammasta särkee, pääsee lyhyempään VIP-jonoon, eikä odotusaika ole kuin päiviä.
Hammaslääkäristä muutoin tuli mieleen, että juttelin tämän Aallon kanssa amalgaamipaikoista. Olen sitä ikäluokkaa, jolle survottiin tenavana aikanaan suu täyteen amalgaamia. Tiedustelin lekurilta, voisiko olla syytä alkaa vaihtaa niitä muuksi, esim muoviksi, oli vastaus yksiselitteinen ei. Muovit kuulemma ovat lyhytikäisiä eivätkä ne kulu hampaan kanssa samaa tahtia jolloin purenta saattaa häiriintyä ja pintoja tulee hioa. Muoviinvaihtovillitys kuulemma oli ja meni jo. Hän kertoi, että kun hän itse paikkauttaa omiaan tai jos henkilökunnan suuta operoidaan, käytetään ihan wanhaa hyvää amalgaamia edelleen.