Viime torstaina mullekin koitti tämä ihana hammaslääkärissä käynti. Olin lykännyt sitä jo tarpeeksi kauan ja vihdoin piti ottaa itseä niskasta kiinni. Viimeksi vuonna 2004 intin lekuri teki jonkun pikatarkistuksen ja sitä ennen kävin helmikuussa 2002, jolloin revittiin myös vähän hammaskiveä irti. Koskaan en ole tästä leikistä tykätty, ja edelliset päivät oli aikamoista kärsimystä. Odotushuoneessa aika tuntui ikuisuudelta ja luin eri esitteitä, missä peloteltiin kaikenmaailman sairauksilla ja vioilla, mitä hampaiden hoitamattomuudesta tulee.
Vihdoin pääsin sisään huoneeseen, jolloin pulssi oli jo kohtuullisissa lukemissa. Ilmoitin heti, että mua vähän jännittää ja lääkäri ei vaikuttanut uskovan ja nauroi vähän. Tosin tämä oli ihan mukava naisihminen. Ensin kysyttiin jotain perustietoja ja sitten päästiin itse asiaan. Yksi kerrallaan mentiin ja aina tuli helpotuksen tunne, kun kuului sanat "vaikuttaa ehjältä". tosin tämä hieman epäilytti, kun eikö niistä nyt näe että onko ehjä vai rikki. Kun loppuun asti päästiin, niin 2 alkavaa reikää oli, jotka muistaakseni on todettu jo noin 10 vuotta sitten. Kysyin niistä ja sanottiin, että ne on varmaan jo pysähtynyt ja tuskin niistä enää sitten mitään tulee.
Hammaskiveä siellä oli, minkä toki tiesinkin, ja sen poistoon sitten mennään joskus, kun toukokuun alussa saa vasta varata edes aikoja. Siinä ikenien ja hammaskiven tarkistuksessa, mikä indeksi nyt onkaan, niin se puoli, missä olen aina nuuskaa pitänyt, oli paremmassa kunnossa. Tästä voi vetää vain yhden johtopäätöksen. Yksi irronnut paikka on etuhampaassa, josta joskus lohjennut pieni pala, ja sitäkin piti erikseen kinua että laittavat siihen paikan, koska heidän mukaansa ei tarvitse. Viisaudenhampaitakaan ei mukamas tarvitse poistaa. Varmaan, koska se olisi mulle halpaa ja tuottaa heille lisää jonoa. No, röntgenit niistäkin otettiin ja sitä pohditaan kun joskus kesällä pääsen paikkaukseen.
Toiset kuvat otettiin myös siellä tuolissa, jotka sain myös itse nähdä. eihän niistä mitään tajunnut, mutta sainpahan kuulla, että "on kyllä hienot hampaat." Tämä paransi huomattavasti oloani ja lupasinkin lääkäreille tästä lähin käydä tarkastuksessa vuosittain. Kerrottiin että kahden vuoden päästä vasta kannattaa.
Turun yths:llä kävin ja ainakin nämä kaksi naista olivat todella mukavia ja olemuksellaan saivat pelkoani hieman lievennettyä jo alusta asti. Tiedä sitten, mitä olisi käynyt jos jotain suurempaa remontin tarvetta olisi ollut, mutta hammaslääkäripelkoni lieventyi vähän ja odotan jo, koska pääsen hammaskiven poistoon ja tohon yhteen paikkaukseen, jotta saadaan hampaat hyvään kuntoon!
Oli kyllä viimeinen kerta, kun hammaslääkärissä käynteissäni on tollanen tauko vaikka nyt selvittiin puhtain paperein. Pahimmassa tapauksessa siellä olisi voinut olla vaikka mitä tapahtunut monen vuoden aikana.
Hintaa lystille kertyi 6,50€.