Päivitellään vähän omaa tilannetta, jos ei muuta kuin vaikkapa vähän niinkuin päiväkirjamielessä itselleni.
Eihän niitä kipuja enää ihan kokoajan ole ja nuo vasemman puolen kivut, puutumiset ja sydänten muljahtelut ovat vähentyneet todella huomattavasti.
Kaikki siis alkoi tammikuussa, kun oikean puolen viisudenhammas alkoi vaivaamaan. Tuolloin piti sitten voittaa hammaslääkäripelko ja ottaa yhteyttä päivystykseen. No siellähän oli viisaudenhampaassa reikä ja sitä vähän huollettiin ja siihen laitettiin väliaikainen lääkepaikka ja samalla varattiin aika kyseisen hampaan poistoon, mikä olisi ollut parin kuukauden päästä. Ei tuo lääkepaikka kuitenkaan kipuja pois vienyt ja samalla puolella alkoi toinenkin, aiemmin juurihoidettu hammas vaivaamaan. Taas sitten soittoa päivystykseen ja sainkin tunninmittaisen ajan, jossa poistettiin nuo molemmat vaivaavat hampaat ja lisäksi toinenkin oikean puolen viisaudenhammas. Kerralla lähti siis kolme hammasta. No eiväthän ne kaikki sitten parantuneet kunnolla, vaan yhteen tuli ns. kuiva kuoppa eli se ei hyytynyt, vaan luu ja hermot jäivät paljaaksi. Se sitten verestettiin uudestaan ja hyytyihän se onneksi sitten.
Ei sitten mennyt varmaan kuin päiviä, niin vasen puoli alkoi vaivaamaan(ehkä purennan muutoksesta johtuen) ja samalla tulivat kuvioihin nuo kamalat vasemman puolen niskan, käden, jalan ja rinnan puutumiset ja kivut sekä sydämen "muljahtelut". Kävin yleislääkärillä, fysioterapeutilla ja sydänfilmissäkin kolme kertaa. Ei näkynyt sydänfilmeissä mitään poikkeavaa. Voimistelut ja venyttelyt auttoivat joihinkin kipuihin hetkellisesti, mutta kivut palasivat välittömästi, kun kivut suussa yltyivät. Voimistelua ja venyttelyä jatkan luonnollisesti vieläkin.
Vasemmalla puolella kipuja ei aluksi pystynyt oikein paikallistamaan, kunnes yksi myös aiemmin juurihoidettu poskihammas alkoi selvästi oireilemaan. Sekin poistettiin päivystyksessä, mutta ei se mihinkään auttanut. Vähän tästä eteenpäin poistettiin vasemmalta puolelta ylempi viisaudenhammas. Alempi jätettiin vielä, koska se otti purennassa vielä hiukan kiinni takimmaiseen ylähampaaseen. Purentaa vaan vähän hiottiin ja ajateltiin sen auttavan. Eihän se mitään auttanut ja soitin taas päivystykseen jättääkseni hoitavalle hammaslääkärilleni soittopyynnön. Tuossa vaiheessa hammashoitaja möläytti, että todennäköisesti sinulla on krooninen hermokipu ja tästähän hammaslääkäri ei ollut mulle mitään puhunut. Pelkohan oli siis ja on vieläkin, että saan noiden kipujen kanssa elää loppuelämäni.
Hammaslääkärini soitti minulle kuitenkin takaisin ja sain nopeasti peruutusajan, jossa tuo viimeinenkin viisaudenhammas kuvattiin ja todettiin juurten olevan todella lähellä hermoja ja mahdollisesti painavan niitä, joten päätettiin sekin hammas poistaa samantein. Tuo poisto tapahtui tämän viikon maanantaina(nyt on lauantai) ja poiston jälkeen nuo kropan vasemman puolen kivut ja puutumiset ovat vähentyneet hyvin pieniksi muttei vielä olemattomiksi. Ja ovat nuo ennenkin palanneet hetken poissaolon jälkeen, joten pelko on edelleen syvällä perseessä.
Nyt kuitenkin kesken paranemisprosessin tuo vasemman puolen ylemmän poistetun viisaudenhampaan kolo alkoi toissayönä särkemään ja sieltä valui jotain pahanmakuista mömmöä. Tämän jälkeen se on särkenyt ajoittain melko voimakkaastikin, mutta muihin tuntemuksiin kropassa se ei ole vaikuttanut. Vähän outoa kyllä sillä tuon hampaan poistosta on jo kuitenkin noin kuukausi. Voiko esim. kuiva kuoppa tulla vielä näin myöhään vai onkohan se tulehtunut tms? Nyt syön penisiliinikuuria ja 600mg Buranaa.
Onneksi hammaslääkärini varasi minulle viime maanantain käynnilläni kontrolliajan jo heti tulevalle maanantaille. Silloin siis tarina saa taas jatkoa.
Minulta on siis viimeisen noin neljän kuukauden aikana poistettu kaikki neljä viisaudenhammasta, kaksi muuta hammasta ja hammaslääkäripelko. Olen käynyt tuona aikana hammaslääkärissä toistakymmentä kertaa ja tarkkaa määrää en ole edes laskenut. On nää ja muutkin hoitokäynnit jotain tulleet maksamaankin muttei mitään siinä verrattuna mitä yksityisellä olisi tullut.
Ensimmäisen käynnin yhteydessä varasin ajan hammastarkastukseen ja se on vielä edessä eli heinäkuussa. Kaikki vaivani on siis hoidettu päivystyksessä hyvinkin nopealla aikataululla. Minulle sattui onneksi todella hyvä hammaslääkäri, joka kehotti aina jättämään hänelle soittopyynnön mikäli vaivat jatkuvat. Hän sitten soitti aina takaisin ja tarjosi jotain peruutusaikaa. Peruutusaikojahan olisi tarjolla varmaan lähes jokaiselle päivälle, jos ihmiset vaan vaivautuisivat ilmoittamaan poisjäänneistään. Nyt ne vaan jättävät menemättä hoitoon ilman, että ilmoittavat. Ja on tuolla minua hoitaneella hammaslääkärillä vieläpä aamuisin ennen aikavarausten alkamista kymmenen minuutin extra-aika niille hätätapauksille, joita hän on hoitanut ja kivut eivät ole hellittäneet. Kerran olen tähänkin turvautunut ja istunut hänen hoitohuoneen oven takana hänen tullessaan töihin. Tuossa on vaan se riski, että siellä saattaa olla muitakin potilaita jonossa ja silloin ei tähän "ylimääräiseen" hoitoon pääse heti.
Minun on kehuttava paikallista kunnallista hammashoitoa omalla kohdallani. Voi olla, että asiat olisi voinut hoitaa paremminkin, stä en tiedä, mutta hoitoa olen ainakin saanut nopeasti tarvittaessa. Kiitos välittävän hammaslääkärin, joka myöskin on suhtautunut nyt jo voitettuun hammaslääkäripelkooni erittäin ymmärtävästi ja asiantuntemuksella.
Mikähän tän viesti tarkoitus oli? Ehkä muistuttaa itseäni siitä mitä kaikkea alkuvuoden aikana on tapahtunut ja kehoittaa ihmisiä menemään AJOISSA hammaslääkäriin.
Mikään poraaminen, juurihoito tai hampaanpoisto ei ole mitään siihen verrattuna mitä on ns. kuivan kuopan tai hermosäryn aiheuttama pitkäaikainen kipu, puhumattakaan muista kivuista ja tuntemuksista. Sitäpaitsi nuo mainitut toimenpiteet kestävät vain hetken.