Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 213 553
  • 732

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
No jos päivittäin lankaat ne ikenet niin kenties ensi kerralla se suuhygienistikin on lempeämpi sinua kohtaan.
Näin on toimittu, samoin kuin jotain erikoissuuvettäkin välillä testattu, mutta tuppaa allekirjoittaneella silti nuo ikenet vuotamaan ihan kiitettävästi varsinkin hammaskiven poiston yhteydessä.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Huomenna pedon kynsiin. Cant fucking wait...

No onneksi olen valmistautunut kohtaamiseen, eli siis leikin kuollutta koko tapaamisen ajan 340€/tunti hintaan. Ja jos nukutuksesta vastaava kusee hommat ja en enää sitten herääkään niin toivon todella että lakko alkaa niin ette te muutkaan näe pelejä. Vai näkyyköhän taivaassa GameCenter..?
 

ditrim

Jäsen
Näin on toimittu, samoin kuin jotain erikoissuuvettäkin välillä testattu, mutta tuppaa allekirjoittaneella silti nuo ikenet vuotamaan ihan kiitettävästi varsinkin hammaskiven poiston yhteydessä.

Pesetkö tavallisella harjalla? Vaikka pesisit maailman tunnollisimmin leegosi tavallisella harjalla, niin hammaskiveä ja värjäymiä tulee. Sen jälkeen kuin aloin käyttämään sähköhammasharjaa, niin hammaskiveä ei ole muodostunut. Värjäymiäkään ei ole tullut, vaikka kahvia, punkkua ja sikareita tuleekin imeskeltyä.

Tästä opetusvideota http://www.youtube.com/watch?v=giiUEbPK0G4

Noin kun pesee niin hyvä tulee. En mä edes jaksaisi enää jynssätä normiharjalla. Paljon leppoisampaa on antaa koneen tehdä työ.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Ei, mutta helvetissäpä näkyykin. Ja mitä minä sua tunnen, niin tuonne hiilikellariosastolle sua ollaan kovaa kyytiä viemässä.

Nyt on korkea aika katua ja pyytää synnit anteeksi. Ai niin...se game center...

Pyh, mun sielu on puhdas ja viaton kuin ylä-asteen tyttöjen vessan tunnelma... Monet on sanonu että ihan niinku mulla olisi enkelinsiivet välillä. Enkä vihaakaan kuin niitä, jotka sen ansaitsevat.

Johan oli reissu. Nuppi kohtalaisen sekaisin vaikka taju napattiin pois tuossa about 7 tuntia sitten. Olin kuulemma huutanut että "repikään vaan helvettiin kaikki hampaat" ja näyttänyt peukkua samalla kun pyysin perunoita. Eli perus vkl meininki. Hoitsut oli uskomattoman seksikkäitä.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Jaahas toinen yläviisuri lähti sitten jonnekki hammasopistoon koulutus käyttöön tai jotain sinnepäin. Työkaverit on jo varmaan viikon verran kertonu kaiken maailman kauhutarinoita ja aamulla kun olin menossa lekuriin oli kyllä kieltämättä aika jännä olo. Noin puoli tuntia olin lekurin luona, ensin puudutettiin ja odotettiin hetki että alkaa vaikuttamaan, ja kun lärvi oli puuduksissa meni ehkä 2-3 minuuttia kun viisuri oli jo mun kädessä. Oisin saanut hampaan mukaan mutta en halunnut ja lekuri oli tyytyväinen kun sai hampaan johonkin opetus käyttöön. Varmaan 20 minuuttia juteltiin (tai siis se puhu, itel oli niin kauhee tuppo suus et sössötin takasi vaa jotai) viisurin poiston jälkeisistä ohjeista, sovittiin toisen viisurin poistopäivä, ja tämä päivä saikkea.

Eli aivan turhaan jännitin ja toisen viisurin poistoon voin mennä levollisin mielin.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Onko ylä-vai alahammas tämä toinen. Ylhäältä otettu ei ole kummoinenkaan toimenpide, mutta alaleuassa se pilkotaan usein paloiksi ennen pois ottoa. Rutinaa on hieman enemmän ja otteet astetta rankempia.

Toinen on myös ylähammas. Tosin en tiedä helpottaako vai vaikeuttaako seuraavaa poistoa se että toinen viisuri ei ole tullut kasvanut suoraan vaan taittaa poskeen jonkin verran.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Huomenna pedon kynsiin. Cant fucking wait...

No onneksi olen valmistautunut kohtaamiseen, eli siis leikin kuollutta koko tapaamisen ajan 340€/tunti hintaan.

Tuon verranko tuo maksaa? Olen tässä funtsinut, että pitäisi laittaa kaikki hampaat kerralla kuntoon ja valveilla en todellakaan aio olla luullakseni useamman juurihoidon ajan. Hampaat ei noin muuten ole huonossa kunnossa, mutta ne jotka ovat... Noh, reijät näkee kyllä varsin hyvin paljaalla silmällä. Missähän päin (Helsinkiä) ne tekisivät kyseistä operaatiota. Tilkassa eivät tee. Jos Andy McCoyn hampaat saatiin yhdellä nukutuksella kuosiin, niin ei kai minunkaan tarvitse viikkoa olla tajuttomana.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Tuon verranko tuo maksaa? Olen tässä funtsinut, että pitäisi laittaa kaikki hampaat kerralla kuntoon ja valveilla en todellakaan aio olla luullakseni useamman juurihoidon ajan. Hampaat ei noin muuten ole huonossa kunnossa, mutta ne jotka ovat... Noh, reijät näkee kyllä varsin hyvin paljaalla silmällä. Missähän päin (Helsinkiä) ne tekisivät kyseistä operaatiota. Tilkassa eivät tee. Jos Andy McCoyn hampaat saatiin yhdellä nukutuksella kuosiin, niin ei kai minunkaan tarvitse viikkoa olla tajuttomana.

Joo itse menin kans siitä syystä että sai kaikki kuntoon yhdellä kerralla. Ehkä on vähän kalliimpi, mutta eipä tarvitse käydä niin montaa kertaa. Ei se ihan niin mukavaa ole...

Ja juu tuo oli hinta ja siitä kun Kela korvaa vielä sen jonkun about 30% niin tunnille jäi hintaa muistaakseni hitusen vajaat 210€. Jokunen vuosi sitten kun otin myös nukutuksella operaation tampereella niin hinta oli n. 500€/tunti. Ja aika samoissa pyöri nyttenkin ja soittelin pitkin etelä-suomea. Onneksi sitten löysin tämän: Aiderix Oy:n kotisivut. Heidän porukka kiertelee hangosta kolariin ja nukuttaa porukkaa hammashoitoloissa. Itse menin mäntäsälään hoitamaan hampaani, koska piti lähteä tänne turkkiin ja seuraava aika tampereella olisi ollut vasta kun olin jo tänne saapunut. Jos sulla ei ole mitään kummempia kiireitä niin saat hoidettua töhköt helsingissä aivan varmasti. Eli soitat siis heille ja kyselet koska nukuttelevat hesassa ja missä paikassa. He veloittavat vain nukutuksen ja se hammaslääkäri missä milloinkin ovat niin vastaa sitten siitä itse hoidosta ja päättää sen kustannuksista.

Ekaksi röntgenissä kuvat purukalustosta ja sitten petiin. Piikki käteen ja hetkessä on hyvin rento olo. Sitten tuleekin se nukutusnaamari lärvin eteen ja siitä muutama sekunti niin se on hyvää yötä. Heräilet ilman kipuja kipulääkkeiden ansiosta ja makuuttavat sua vielä tovin että pää selviää. Sitten kohti kotia, taskussa reseptit särkylääkkeeseen sekä antibioottikuuriin. Ekana aamuna herää poski ja tyyny veressä ja sitä tulee syljeskeltyä hyvin tiiviisti ekan tai pari ekaa päivää. Lääkkeiden ansiosta (ei ainakaan minulla) ollut yhtään mitään kipuja ja tikit olen itse leikkaillut saksilla pois kun en jaksanut mihinkään mäntsälään lähteä niitä poistattamaan kahden minuutin ajaksi. Veri ja tikit riippuvat tietysti hoidosta ja minulle ne tuli koska pari takahammasta poistettiin kokonaan. Suosittelen lämpimästi!
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16

Kiitän ja kumarran. Pitää alkaa laittamaan vissiin euroa sukanvarteen. Tulee varmaan kohdallani suht kalliiksi (ainakin kolme hammasta on juurihoidettava), mutta siinä vaiheessa, kun pora alkaa vinkumaan, niin olen sellaisessa hypnoosissa ettei sitä helvetinesikartanoista peräisin olevaa ääntä tarvitse kuunnella, saati tuntea.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Kiitän ja kumarran. Pitää alkaa laittamaan vissiin euroa sukanvarteen. Tulee varmaan kohdallani suht kalliiksi (ainakin kolme hammasta on juurihoidettava), mutta siinä vaiheessa, kun pora alkaa vinkumaan, niin olen sellaisessa hypnoosissa ettei sitä helvetinesikartanoista peräisin olevaa ääntä tarvitse kuunnella, saati tuntea.

Eipä kestä.

Mä olin unilla 4 ja puoli tuntia, eli remppa oli ihan "kiitettävä". Monta revittiin kokonaan pois ja monen poistetun tilalle laitettiin uusi hammas. Ajattelin että parempi ottaa ihan kokonaan uutta hammasta kun paikkailla vanhoja. Semmoiset paikat kun ei ikuisuuksia pysy, tai edes montaa vuotta. Lisäksi oli juurihoitoja, yhden poiston yhdessä joutuivat kikkailemaan leukaluunkin kanssa, yms. Hinta n. 2000€. Niin ja tulihan siinä projektissa yksi erittäin iloinen yllätyskin. Ennen kun oikein repesin nauramaan niin ylhäältä näkyi ikeniä samanverta kun hampaitakin, eli semmoinen heppa-laugh. Nyt kun ylempiä etuhampaita uusittiin niin koko ienraja nousi ylemmäs, koska uusia hampaita ei voinut suoraan risojen paikalle laittaa. Ehkä se oli sitten elämäni eka kauneusleikkaus samalla, vaikkakin sitä etukäteen tietämättäni...

Semmonen olematon pikkuseikka unohtui vielä sanoa että se röntgen/ensitarkastus on normaalisti eri kerralla kuin se itse operaatio. Itse sain ne kuitenkin samalle kertaa, kun ei se mäntsälä ole ihan naapurissa niin ei tarvinnut ajella edestakas paria kertaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Takahammas lohkesi pari kuukautta sitten ja koska en ole varsinainen hammaslääkärifani, niin sain lykättyä sinne menoa tähän päivään asti. Kaupungilta ohjattiin Tilkan Hammasklinikalle. Homma kävi kuin auton pikapesussa; sisään, 10 minuuttia toimenpiteitä ja ulos. Ohjeina kerrottiin, että voin syödä heti ja lasku tulee perästä. Ihmettelin toimenpiteen nopeutta, johon lääkäri vain totesi, että siellähän oli monttu jo valmiina. Kaiken lisäksi pääsin vastaanotolle jo ennen varattua aikaa.

Peukku ja tuoppi tällä lafkalle.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ikää 31, reikiä 0. Kenellä muulla?

Ihmettelen suuresti, koska vanhempien hammaslaatu ei tod ollut vastaavanlainen. Viimeksi viime vuonna lekurilla sanottiin, että en ole saanut sitä jotain bakteeria, joka alistaa rei'ille.

Hemmetin hieno homma, ei ole kertaakaan paikattu!
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ikää 31, reikiä 0. Kenellä muulla?

Ihmettelen suuresti, koska vanhempien hammaslaatu ei tod ollut vastaavanlainen. Viimeksi viime vuonna lekurilla sanottiin, että en ole saanut sitä jotain bakteeria, joka alistaa rei'ille.

Hemmetin hieno homma, ei ole kertaakaan paikattu!

Nokitan: 40 vuotta eikä yhtään reikää. Mielenkiintoisesti vanhempien hammaslaatukin meillä samanlainen.
 

12961

Jäsen
Nokitan: 40 vuotta eikä yhtään reikää. Mielenkiintoisesti vanhempien hammaslaatukin meillä samanlainen.

Hampaan laadulla ei ole mitään merkitystä muuten kuin hammaslääkärien lohduttavissa puheissa. Ihmisiä nekin ovat, ja hampaiden hoidosta syyllistämisen ohessa on helppo pehmentää tunnelmaa erilaisilla hätävalheilla. Vaimo on nykyään myös opettava hammaslääkäri ja tämä on suoraan hänen suustaan.

Mikäli kariesbakteeria ei pikkujunnuna ole suuhun joutunut (eli ei syötetty useasti samalla lusikalla, pussattu suulle jne) ei ihminen saa koskaan yhden ainutta reikää, koska sen jälkeen kyseinen hampaita reikiinnyttävä bakteeri ei enää tartu. Vanhempanne ovat yksiselitteisesti olleet tarkkoja.

Hyvä hoito on se toinen tekijä, jolla on vaikutusta. Vaikutus on sitä heikompi, mitä vahvempi bakteerikanta suuhun on joskus tarttunut.
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo viime viikolla sain hammasremontin päätökseen. Yhteensä 16 käyntiä, huh huh, eli koko syksy tuli tuolla ravattua. Ensin kaupungin hammaslääkärissä tarkastus, röntgen ja hammaskiven poisto, ja sitten varsinaiset hoidot yksityisellä palvelusetelin kautta.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Minun tarinani

Näkökulmastani kokemuksiin perustuen on olemassa ja tulee olemaan hammaslääkäreitä ja "hammaslääkäreitä". Enenevässä määrin kuitenkin ilman lainausmerkkejä.

Itse olen perinteinen hammaslääkärikammoinen ihminen, joka keksii itselleen mitä parhaimpia selityksiä miksi ei kannata operoitavaksi mennä. En halua sanoa, että tapahtumaketjun alkupiste olisi aktivoitunut helvetin huonoista kokemuksista 70-80 -luvun alan "ammattilaisten" jäljiltä.

Muutamia vuosia sitten sinnittelin tulehtuneen viisarin kanssa sen verran pitkään, että taloyhtiö alkoi kyselemään kenen tyhjät Buranapaketit täyttää jatkuvasti energiajätelaatikot. Jouduin tämän painostuksen alaisena pohtimaan jopa toiseen taloyhtiöön muuttamista.

Mutta sitten tuli kevät ja sen mukana ymmärrys. Minut vietiin läheisteni toimesta köysissä hammaslääkäriin. Palvelu oli yksityinen. Sain sen verran asiallista ja etenkin luotettavaa palvelua, että tilasin viisarin poiston lisäksi kokonaisvaltaisen legohuollon. Ja ainakin osa fobiastani taisi jäädä niille potilaskäynneille.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis mitä helvettiä? Eihän ihmisellä ole ees noin montaa hammasta...
Kaksi hammasta jouduttiin poistamaan ja kaksi hammasta juurihoidettiin, jossa joutuu muutamankin kerran käymään. Ja reikien paikkauksia oli tosi monta. Ehkä joo mä joskus penskana pesin huonosti hampaita ja söin paljon karkkia, joka sitten kostautui noin kaksvitosena, jolloin hampaat alkoivat suoraan sanottuna murenemaan suussa. Mutta kyllä varmaan tosi moni muukin syö saman verran karkkia kuin mitä mä ennen söin ja monilla nuorilla näyttää olevan energiajuomat käsissä jne, eli ei se pelkästään tuota selitä. Karkkipussitkin on nykyään tuplasti sen kokoisia kuin mitä ennen. Vitutti, mutta onneksi sentään nyt on legot kunnossa.

Ihmeellistä kyllä miten hyvin nykyään voi paikkaamalla loihtia uuden hampaan lohjenneen tilalle.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Viisaudenhammas alhaalla oikealla. Ei mahdollisuutta repiä irti, joten leikataan. Kuulostaa ihan helvetin kivuliaalta toimenpiteeltä. Uskoisin, että moiseen toimenpiteeseen joutuneita ei ole täällä enää kertomassa miten se käytännössä tapahtuu, mutta valistuneita arvauksia otetaan vastaan.

Mutta onhan tämä jomotuskin sen verran miestä syövää, että parempi kai se on leikata sitten pois. Ja hammaslääkäri oli kyllä todella miellyttävän ja asiantuntevan oloinen nuorempi mieshenkilö.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Viisaudenhammas alhaalla oikealla. Ei mahdollisuutta repiä irti, joten leikataan. Kuulostaa ihan helvetin kivuliaalta toimenpiteeltä. Uskoisin, että moiseen toimenpiteeseen joutuneita ei ole täällä enää kertomassa miten se käytännössä tapahtuu, mutta valistuneita arvauksia otetaan vastaan.

Ai ai. En ole itse moista operaatiota kokenut, mutta avopuoliso käväisi ihan äskettäin leikkauttaumassa kaksi hammasta. Ensimmäinen kerta oli suht lyhyt ja helppo leikkaus: ~15min, mutta joku kompleksi leikkauksen jälkeen. Poski turposi tennispallon kokoiseksi. Toipuminen oli melko hidasta ja tuskallista. Toinen leikkaus olikin vähän hankalampi kun hammas oli jotenkin poikittain ja kestikin pitemmälti toista tuntia. Toipumisessa (lääkkeistä?) johtuen huuliin ilmestyi kymmeniä huuliherpeksiä ja matka jatkui uudestaan hammaslekurin pakeille. Itse leikkaus oli pahempi, mutta jälkiseuraukset kuitenkin vähän lievemmät. Lisää droppeja ja elossa hän, toivottavasti, vielä on. Sanomattakin selvää, että molempien leikkauksien jälkeen kipu oli tuskallista. Sääliksi kävi, ja vähän käy sääliksi jo sinuakin.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Mutta onhan tämä jomotuskin sen verran miestä syövää, että parempi kai se on leikata sitten pois. Ja hammaslääkäri oli kyllä todella miellyttävän ja asiantuntevan oloinen nuorempi mieshenkilö.

Mulle tehtiin viisaudenhampaan poisto leikkaamalla muutama vuosi sitten. Itse operaatio oli yksi helpoimmista, missä olen ollut. Leikkauksen jälkeiset pari päivää ei sitten niinkään.

Ennen operaatiota sain 600 mg Buranan. Kun operaatio alkoi, niin suuhuni iskettiin syväpuudutus. En tuntenut leikkauksen aikana yhtään kipua. Leukaluussa vähän tuntui ajoittainen kosketuksen tunne, kun lääkäri operoi vasenta alapuolta sen verran kovilla otteilla. Operaatio kesti noin 20-30 minuuttia. Suun vasen puoli, josta siis viisaudenhammas poistettiin oli erittäin kosketusarka vasta leikkauspäivän iltana ja seuraavana päivänä. 2-3 päivää leikkauksen jälkeen pystyin taas syömään normaalisti.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viisaudenhammas alhaalla oikealla. Ei mahdollisuutta repiä irti, joten leikataan. Kuulostaa ihan helvetin kivuliaalta toimenpiteeltä. Uskoisin, että moiseen toimenpiteeseen joutuneita ei ole täällä enää kertomassa miten se käytännössä tapahtuu, mutta valistuneita arvauksia otetaan vastaan.

Mutta onhan tämä jomotuskin sen verran miestä syövää, että parempi kai se on leikata sitten pois. Ja hammaslääkäri oli kyllä todella miellyttävän ja asiantuntevan oloinen nuorempi mieshenkilö.

Viikko sitten torstaina leikattiin minulta alhaalta viisuri. Lääkäri sanoi, että lähes aina nuo alaviisurit joudutaan leikkaamaan pois joten ihan normaali toimenpide kyseessä.
Itse leikkauksessahan ei tunne mitään, edes hammasta poisottaessa ei tiennyt mitä siellä tapahtuu.
3-4 tuntia tapauksen jälkeen olikin sitten Ibumaxille ja pakastepussille käyttöä. Aivan pään räjäyttävää tykytystä leikkaushaavassa, eikä tiennyt miten päin olla. Pari tuntia tuota kun kesti niin sitten helpottaa. Itsellä eilisiltaan asti oli koko ajan pientä kipua ikenessä, mutta tänä aamuna tuntuu että kipu on jo hävinnyt kokonaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös