Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 214 548
  • 737
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko jollain kokemusta hammaskiven poistosta muilla metodeilla kuin lihakoukuilla? Kuulemma jollain ultraäänelläkin niitä nykyisin poistellaan, ja mahdollisesti on jotakuta joskus jotenkin puudutettukin ennen kuin terät ja koukut työntyvät ikeniin.

Itsellä postettiin Turun Pulssissa tuolla ultraäänellä, ja kyllä se pirusti enemmän vihloi, kuin koukku. Itse en tosin pidä tuota hammaskiven poistoa muuten kovin tuskaisena toimenpiteenä, joskin kaukana se mukavasta ajanvietteestäkin on. Mutta se Pulssin viehättävä neito, joka tuon teki, oli hyvin osaava ja useaan kertaan kyseli, josko tarvisi puudutusta laittaa. Suosittelen.

Itse kirjoittelin joskus vuoden vaihteen paikkeilla tänne siitä, kuinka olin menossa hammaslääkäriin noin viiden vuoden tauon jälkeen. Tauko johtui lähinnä fobiasta, ja köyhästä opiskelijaelämästä, jolloin ei tee mieli maksaa satasia kidutuksesta

No, niinhän siinä taas kävi, kuten aiemmilta kerroilta muistelinkin, että ne pelot ja muistot ovat paljon pahempia, kuin itse toimenpiteet. Reikiä löytyi toisenkin käden sormille laskettavaksi, mutta puudutuspiikki auttaa poraamiseen niin, että ei tarvi kuin pitää huolta siitä, ettei pääse nukahtamaan siihen tuoliin. Viime kerralla ei puudutus tosin oikein tehonnut toiseen työstettävään hampaaseen, mutta päätin olla sanomatta mitään, ja kyllähän sen pienen vihlonnan kesti, joskin puudutusta kyllä pyydän tulevaisuudessakin.

Itselle lyötiin tarkastuksen jälkeen varsinainen värisuora käteen: reikiä, juurihoito ja viisauden hampaat vittuun (jotka olivat kasvaneet komeasti 90 asteen kulmassa takahammasta vasten ikenen alla). Viisarit olivat tosiaan sen verran vinksallaan, että piti poistaa myös niiden viereiset hampaat (eli yksi takahammas per leuka). Hammaslääkäri sitten totesi, että periaatteessa nuo jäljelle jääneet kaksi ylätakahammasta ovat myös turhia, kun niillä ei tule olemaan paria alhaalla, joten huisin vittuun vaan nekin. Kiva.

Viikko sitten kävin viisaudenhampaat poistamassa toiselta puolelta, plus sen takahampaan ylhäältä ja alhaalta. Toimenpide ei nyt mitenkään erityisen traumatisoiva ollut, mutta kyllä silti vituttaa mennä Huhtikuussa poistattamaan toiselta puolelta samat setit.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä kun luulin ultraäänen olevan kivuttomampaa... no, olisi pitänyt arvata, ettei se ole.

Täytyy silti jossain vaiheessa uskaltautua kokeilemaan vaikka tuota Aurakadun keskusta. Olen tätä asiaa pohtinut jo toista vuotta saamatta aikaan varausta hammaslääkärille. Joku puudutus olisi kyllä poikaa hammaskiven poistoonkin, saatanallista möyhentämistä se lihakoukkujen kanssa on ollut. Ja lähinnä tuo hukkumisen tunne on ollut ikävä ja iljettävä. Minulla on muutenkin ns. krooninen tukkoisuus nenässä ja hengitys hankaloituu kun pää on takakenossa. Sitten kun ei saa suunkaan kautta hengitettyä ja veri valuu nielun takaosaan, niin olo on tunnin sessioissa tukala, varsinkin kun verihyhmää "kurluttaa" sisään hengitettäessä ja nielee väkisinkin desin pari.

Minulla siis vuotavat ikenet perinteisesti melkoisesti, ja muutaman vuoden taktisen paussin jälkeen tiedän, että ne tulevat vuotamaan tavallistakin enemmän.

Oma vika tietysti kun en ole säännöllisesti käynyt, mutta kokemukset ovat nostaneet kynnyksen turhankin korkealle. Viisaudenkivien poistossa yms. minulla on käynyt kerran myös niin, että hammas ja suu ei puutunutkaan, puudutusneste vain ruiskusi kudoksesta ulos mutta efekti ei ollut toivotun lainen. Hammaslääkäri sitten vain repi hampaan irti. Hetki melkoista tuskaa ja se oli siinä. Toisen viisaudenhampaan kohdalla hammas sentään puutui, silloin se ei tuntunut kipuna. Kuuli vain rutisevan äänen kun hammasta kiskottiin leukaluusta kaksin käsin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy silti jossain vaiheessa uskaltautua kokeilemaan vaikka tuota Aurakadun keskusta. Olen tätä asiaa pohtinut jo toista vuotta saamatta aikaan varausta hammaslääkärille. Joku puudutus olisi kyllä poikaa hammaskiven poistoonkin, saatanallista möyhentämistä se lihakoukkujen kanssa on ollut.

Ei se ultraäänellä poistaminen ole kivutonta, mutta jälki on paljon parempaa kuin perinteinen lihakoukulla raapiminen. Tai näin ainakin neiti hygienisti jutteli ja siltä se kyllä tuntuukin. Ekan kerran kun säpsähdin vihlaisua, niin tämä kysyi välittömästi, että haluanko puudutuksen. En halunnut, koska halusin vain helvettiin siitä tuolista.

Kun kerrot nuo samat asiat siellä hammaslääkärillä, niin kyllä ne sen ottavat huomioon. Ei se ole mitään "turhasta valittamista" kun kertoo asian niin kuin se on. Mulla siis tuolla paikattiin myös pari hammasta ja poistettiin viisuri, todella asiantuntevaa ja ennen kaikkea asiakkaan huomioon ottavaa palvelua. Myönnän kyllä ottaneeni rauhoittavan aina pari tuntia ennen hammaslääkärisessiota, mutta ei se mun arvostelukykyä sumenna.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Tuli tänään käytyä hammaslääkärissä taas muutaman vuoden tauon jälkeen. Saldona kaksi isoa reikää,muutamia pienempiä,varattiin aika hammaskiven poistoon ja lopuksi lekuri sano että yläviisarit pitää repiä irti.

Hammaskiven poistosta on kyllä niin jäätävät muistot et alko jo nyt "jännittää" toi toimenpide vaikka aika on toukokuulle.

Kuinkas kauan se sitte kestää ku noi viisaudenhampaat revitään irti? Onko se joku naps vaan ja that´s it vai joku jäätävä tunnin repiminen lekurin repiessä hammasta hullun kiilto silmis?

Muistaisin että intissä tupakaverilta revittiin viisaudenhammas pois ja sai loppupäiväksi vp:n. Sitä vaan miettisin että voiko sen jälkeen mennä vaan normisti jatkamaan töitä, vai tuleeko siitä joku saikkari päivä?

Ja repiikö ne kaksi hammasta kerralla vai yksi hammas per reissu?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Muistaisin että intissä tupakaverilta revittiin viisaudenhammas pois ja sai loppupäiväksi vp:n. Sitä vaan miettisin että voiko sen jälkeen mennä vaan normisti jatkamaan töitä, vai tuleeko siitä joku saikkari päivä?

Vähän riippuu mitä hommaa teet. Asiakaspalvelussa ei ole niin innostavaa, jos asiakaspalvelijan suupieli roikkuu ja sieltä valuu verensekaista kuolaa.

Kunnon puudutushan pistää leuan aivan tunnottomaksi, ja suuhun tulevasta isosta montusta valuu verta, samalla kun kuolakin valuu. Puhekin voi olla mökellystä.

Minulla tuli ainakin edellisestä hampaan poistosta yläleukaan valtaisa syvä monttu, jonka umpeutumisessa kesti viikkoja. Itse puudutus hälveni loppupäivän aikana ja korvautui perkeleellisellä jomotuksella, johon auttoi buranan tanakka nappailu.

Jos viisaudenhammasta oikein kunnolla irroitellaan (itselläni se oli osin vinossa), niin suuhun tulee periaatteessa leikkaushaava, joka voi aueta fyysisessä rasituksessa, joten samana päivänä ei tällöin pitäisi liikaa rehkiä. Muuten on taas haava auki.

Mikäli voi jossain toimistossa istua hiljaa potemassa, niin ehkä sitä töihin voi mennä. Työnteosta ei välttämättä kauheasti mitään kyllä tule, jos/kun puudutusaine huippaa päästä ja leukaa särkee.

Turha sitä on työllä itseään tappaa tai rasittaa: saikkaa vain kehiin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän riippuu mitä hommaa teet.

Kyllä mä ainakin sain saikkea loppupäivän molemmilla kerroilla, kun viisuri revittiin pois. Puudutus puri niin, että mitään en tuntenut, helvetillinen rutina vaan kävi. Poski turposi koripallon kokoiseksi, ei siinä tilanteessa olisi kiinnostanut istua missään toimistossa, saati tehdä yhtään mitään fyysistä duunia. Toisella kerralla laitettiin muistaakseni kolme piikkiä, ennen kuin tunto katosi. Siinä kun illan mittaan puudutus hävisi, niin jomotus oli melkoista. Onneksi on kunnon kipulääkkeet, buranaa vain tulehdusta estämään ja Tramalilla kivut pois.

Söin molemmilla kerroilla myös kymmenen päivän antibioottikuurin, joka aloitettiin päivää ennen operaatiota. Tämä ei kai ole pakollista, mulla vaan ms-taudin lääkityksessä on jotain sellaista, en muista mitä, että pientäkään tulehdusta ei tuossa tilanteessa saanut päästää syntymään. Hammaslääkäri oli konsultoinut neurologiani ja olivat tulleet siihen tulokseen, että V-Pen -kuuri on paikallaan, varmuuden vuoksi.

Mutta tosiaan hyvin meni ja terveillä hampailla on kiva hymyillä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Riippuu myös siitä poistettavan hampaan operaation vaikeudesta. Itsellä yläviisurit lähtivät kevyellä nykäsyllä eikä siinä sen enempää kipuja ollut, mutta alaviisurit piti molemmat kirurgisesti leikata pois ja molempien leikkausten jälkeen olin muistaakseni päivän tai kaksi pois töistäkin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselle rustattiin kolme päivää saikkua. Tosin viisarit eivät olleet vielä puhjenneet, joten skalpellille oli käyttöä, ja ne haavat vuotaa verta vielä pari päivää leikkauksen jälkeen. Itse teen vielä ns. "oikeita töitä", eli fyysistä, ja huomasi jo kotona että pieninkin pulssin kohoaminen sai suun täyttymään verestä, joten duunista ei olisi kyllä tullut mitään.

Toimistotyöläisen pitäisi kyllä pystyä hoitamaan hommansa jo leikkauksen jälkeisenä päivänä, asiakaspalvelu ei sitten välttämättä onnistukkaan niin hyvin. Varsinkin kun leikkauksen jälkeen näytin ainakin itse pari päivää kunnolla turpaansa saaneelta.

Tuo leikkaus ei itsessään ollut mikään paha rasti, mutta ne seuraavat 48 tuntia olivatkin sitten hieman vittumaisemmat. Varsinkin, kun kielsivät tupakoinnin muutamaksi päiväksi.
 

ditrim

Jäsen
Hammaskivenpoiston voi välttää pesemällä hampaat oikein ja kunnolla. Sähköhammasharjalla kahden minuutin pesu aamuin illoin ja lankaus siihen vielä päälle. Legot pysyy puhtaina, ikenien alle ei synny paskayhteiskuntia, hengitys ei haise ja rahaa jää johonkin muuhunkin kuin hammaslääkäreihin.

Älytöntä tuskastella vapaaehtoisesti jonkun hammaskiven kanssa!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hammaskivenpoiston voi välttää pesemällä hampaat oikein ja kunnolla. Sähköhammasharjalla kahden minuutin pesu aamuin illoin ja lankaus siihen vielä päälle. Legot pysyy puhtaina, ikenien alle ei synny paskayhteiskuntia, hengitys ei haise ja rahaa jää johonkin muuhunkin kuin hammaslääkäreihin.

Älytöntä tuskastella vapaaehtoisesti jonkun hammaskiven kanssa!

Hammaskiven kertyminen on yksilöllistä, joillekin sitä kertyy enemmän ja joillekin ei. Riippuu pitkälti syljen happamuusarvoista sun muista. Näin ovat hammaslääkärit ja suuhygienistit valistaneet. Joillakin sitten taas hampaat reikiintyvät toisia todennäköisemmin, mutta hammaskiveä kertyy vähemmän.

Mutta tietysti kaikilta elämän vaivoilta voi välttyä elämällä äärimmäisen kurinalaisesti koko elämänsä: jos nukkuu säännöllisen rytmin mukaisesti, syö aina ruokaympyrän ohjeiden mukaisesti säännöllisesti ja riittävän niukasti, pidättäytyy juomasta enempää alkoholia kuin kaksi annosta kerralla, ei tupakoi, huolehtii lihasten venyttelystä aamuin illoin, urheilee kellontarkasti ja oikealla sykkeellä kuin robotti, pitää konserteissa ja elokuvateattereissa aina korvatulppia, välttää auringonottoa ja on kesäisin ulkona päiväsaikaan vain 25-35 minuuttia, tekee päivittäin sudokuja aivojen aktivoimiseksi, harrastaa suojaamatonta seksiä vain aviovuoteessa, välttää punaista lihaa ja tutkituttaa eturauhasensa puolivuosittain niin elää varmasti pidempään eikä tarvitse tuskastella erilaisten vaivojen kanssa. Jostain syystä ihmiset eivät näin kuitenkaan tee. Miksiköhän?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Älytöntä tuskastella vapaaehtoisesti jonkun hammaskiven kanssa!

Musta Nuoli jo vastasikin, mutta purukaluston lahoaminen on tosiaan hyvin yksilöllistä. Itse olen esim. koko ikäni pitänyt hampaistani huolta, harjaamalla kahdesti päivässä, mutta silti on muksusta saakka pamahtanut vuodessa tuollaiset 2-3 reikää. Omalle isälle laitettiin tekarit parikymppisenä, ja äidilläni oli myös herkästi reikiintyvät legot.

Pistää välillä meinaa vituttamaan, kun esim muija käy hammaslääkärissä noin kerran viidessä vuodessa, ja sillä on elämänsä aikana ollut varmaan kaksi reikää, vaikka samalla tavalla hoidetaan suuhygieniaa. Samassa ajassa itsellä meinaa koko rivistö lahota käsiin.

Hammaskiven kanssa ei ole ollut sen kummempia ongelmia, joten siltä olen geeneiltäni jotenkin välttynyt. Kyllä tuotakin on ollut, ja poistettu, mutta ei samaan tapaan kuin kariesta.
 

12961

Jäsen
Hammaskiven kertyminen on yksilöllistä, joillekin sitä kertyy enemmän ja joillekin ei. Riippuu pitkälti syljen happamuusarvoista sun muista. Näin ovat hammaslääkärit ja suuhygienistit valistaneet. Joillakin sitten taas hampaat reikiintyvät toisia todennäköisemmin, mutta hammaskiveä kertyy vähemmän.

Joo, suurin ero kiven muodostumisessa syntyy hampaanpesutekniikasta. Kannattaa miettiä miten pääsee harjalla myös hammasväleihin, ja sitä hammaslankaa olisi syytä käyttää vähintään viikoittain.

Ihmisten kariesbakteerimäärät ovat erilaisia, ja siitä syntyy suurin ero reikiintymisherkkyydessä. Hyvällä suuhygienialla voi ehkäistä reikiintymistä riippumatta henkilökohtaisesta bakteerimäärästä suussa.

Kuten sanottua, sähköhammasharja on aivan hemmetisti tehokkaampi jo siitäkin syystä, että sitä pitämällä paikallaan ei voi pestä hampaitaan väärin, vaan pyörivä liike pääsee pahempiinkin paikkoihin. Tavallisella harjalla ikenen suuntainen hinkkaus ei pääse hammasväleihin, vaan myös pystysuoraa liikettä tarvitaan.

Ikenen runsas vuoto kielii ientulehduksesta, eli käytännössä hammaslangan käytön puutteesta. Terve ien ei vuoda hammaskiven poiston jälkeen juurikaan. Tosin, pitää muistaa että ientulehdus on ihmiskunnan yleisin tulehdus, mutta hampaitaan voi hoitaa niinkin, ettei sitä ole. Hampaita harjatessa saa ja kannattaa harjata myös ienrajaa kunnolla.

Nykykäsityksen valossa syljen laatu aiheuttaa hammaskiven kertymiseen lähinnä nyanssieroja, samoin puheet hampaan laadusta ovat tarkoitettu lähinnä potilasta lohduttamaan ja pelastamaan hammaslääkäri kiusalliselta tilanteelta, huono suuhygienia kun ei aiheuta kovin helposti hengenvaaraa. Käytännössä erot johtuvat 95-prosenttisesti erilaisesta hoidosta.

Mielenkiintoista muuten, mikäli alle kouluikäinen lapsi ei ole koskaan syönyt samalla lusikalla vanhempiensa kanssa tai muuten saanut streptococcus mutansia suuhunsa, ei tartuntaa suurella todennäköisyydellä sen jälkeen enää synny. Lapsistaan voi siis tehdä 100% reiättömiä mikäli näin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Kuinkas kauan se sitte kestää ku noi viisaudenhampaat revitään irti? Onko se joku naps vaan ja that´s it vai joku jäätävä tunnin repiminen lekurin repiessä hammasta hullun kiilto silmis?

Muistaisin että intissä tupakaverilta revittiin viisaudenhammas pois ja sai loppupäiväksi vp:n. Sitä vaan miettisin että voiko sen jälkeen mennä vaan normisti jatkamaan töitä, vai tuleeko siitä joku saikkari päivä?

Ja repiikö ne kaksi hammasta kerralla vai yksi hammas per reissu?

Kaikki riippuu ihan miten nuo kasit sinne monttuun ovat asettuneet, minkä malliset juuret ovat yms. Joskus juuret ovat kääntyneet toisiinsa päin, ja hermo kulkee niiden keskellä. Vetämällä hampaan suoraan pois voi tehdä leuan tunnottomaksi, ja tällöin suukirurgi halkaisee hampaan useampaan osaan ja poistaa sen. Leikkauksellinen poisto voi vaatia päivän, jopa kolmekin saikkua.

Joskus viisuri lähtee napsahtaen helposti, jolloin on periaatteessa heti konttorikykyinen, kunhan varoo kuumaa kahvia ja ruuan kertymistä monttuun.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Oikeastaan jos hammas sattuu, sitä ei vielä välttämättä tarvitse juurihoitaa. Juurihoitoa tarvitaan silloin, kun hampaan juuret ovat jo täysin mädäntyneet/mädäntymässä, eikä hampaassa ole mitään tuntoa jäljellä. Tällöin hammas on "kuollut" ja on parempi, että juurikanavat täytetään. Nykykäsityksen valossa juurihoitoa tulee välttää viimeiseen asti, vanhemmat hammaslääkärit juurihoitavat nuoria herkemmin.

Kannattaa muistaa, että juurihoito poistaa hampaasta myös purutuntuman, juurihoidon jälkeen ei tunne puremisvoimakkuutta ja hampaan saattaa halkaista puremalla huomattavasti elävää hammasta helpommin.

No tänä aamuna tämä tehtiin sitten. Sen verran hammas oli kuollut, että mitään puudutuksia ei laitettu ja ainoat nipistelyt oli, kun juurikanavia rassattiin puhtaiksi. Joskus tämä operaatio on ollut kivuliaampikin.. Tosin eihän se delannut hammas enää kamalasti itsestään ilmoita, vaikka hieman sörkitäänkin. Käsityöammatti, sano. :)
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Tänään oli hammastarkastus. 4 paikattavaa, paljon seurattavia ja sitä rataa. Ensviikolla suuhygienistille, kuun lopussa ekat paikkausajat ja loput myöhemmin. Onneksi selviää edulliseen YTHS -hintaan näistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kyllä vituttaa. Vähintään puolitoista vuotta oltu tarkastusjonossa ja jokin aika sitten tuli lappu että pitää soittaa sinne hoitolaan 20.4 mennessä tai tipahtaa jonosta. Arvatkaa vain muistinko soittaa... Noh tänään soittelin sinne ja antoivat sentään kesäkuuksi suuhyhienistille ajan ja se kuulema voi jonkun suppean tarkastuksen tehdä, että jotain sentään saa. Toki oma vika, mutta onhan tuo nyt melkoista venkaamista suuntaan ja toiseen. Ei voi olla vain niin että kun tietyn ajan ollut niin lappu luukusta ja valmiina aika vaan pitää kokoajan soitella perään että pysyy jonossa.

Kyllähän tuon tarkastuksen olisi saanut jo hoidettua kun sieltä tuli joskus lappu että yksityisellä voi sen tehdän samaan hintaan, mutta tuossa sitten se pointti että pitäisi jäädä käytännössä sen yksityisen firman asiakkaaksi.. ei meikällä ole varaa ja vielä hetken muutenkin saa ilmaiseksi kunnallisissa hoitoa kun sivaria vielä jäljellä.

Mutta onhan tuo nyt helkkarin surkeata palvelua noissa hammashoitoloissa noin ylipäätänsä.. Jyväskylässä melkein olematonta toi palvelu.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän tuon tarkastuksen olisi saanut jo hoidettua kun sieltä tuli joskus lappu että yksityisellä voi sen tehdän samaan hintaan, mutta tuossa sitten se pointti että pitäisi jäädä käytännössä sen yksityisen firman asiakkaaksi.. ei meikällä ole varaa ja vielä hetken muutenkin saa ilmaiseksi kunnallisissa hoitoa kun sivaria vielä jäljellä.

Käännän tässä veistä haavassa ja kerron, että olet nyt ymmärtänyt tuon homman ihan väärin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käännän tässä veistä haavassa ja kerron, että olet nyt ymmärtänyt tuon homman ihan väärin.

Ai missä kohtaa olen ymmärtänyt väärin? ainakin kun soitin että olen kiinostunut tästä että yksityisellä voi tuon hoitaa niin sielä puhelin päästä nainen sanoi että ne sitten olettaa että jäät sen yksityisen firman asiakkaaksi. Lisäksi ainakin mitä itse hoidatin hampaitani yksityisellä firmalla ja ne antoi paperit ja hoitosuunitelmat etenpäin niin sitten kunnallisissa kun kävin niin en ei ymmärtänyt niistä lapuista mitään ja niiden perusteella hoito-ohjelmaa ei sitten sielä kunnallisissa voinut tehdä.

Muutenkin kun nyt saa vielä hetken ilmaiseksi kunnallisissa hammashoidot niin en pirullakaan halua yksityisen kautta hoitaa mitään kun siitä tarkistuksesta pitäisi itse maksaa vaikka samaan hintaan saisi.

Nämä vaan nyt on että joissakin kaupungeissa homma toimii paremmin ja eritavalla.. tai valaise miten väärin olen ymmärtänyt?
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ai missä kohtaa olen ymmärtänyt väärin? ainakin kun soitin että olen kiinostunut tästä että yksityisellä voi tuon hoitaa niin sielä puhelin päästä nainen sanoi että ne sitten olettaa että jäät sen yksityisen firman asiakkaaksi. Lisäksi ainakin mitä itse hoidatin hampaitani yksityisellä firmalla ja ne antoi paperit ja hoitosuunitelmat etenpäin niin sitten kunnallisissa kun kävin niin en ei ymmärtänyt niistä lapuista mitään ja niiden perusteella hoito-ohjelmaa ei sitten sielä kunnallisissa voinut tehdä.

Muutenkin kun nyt saa vielä hetken ilmaiseksi kunnallisissa hammashoidot niin en pirullakaan halua yksityisen kautta hoitaa mitään kun siitä tarkistuksesta pitäisi itse maksaa vaikka samaan hintaan saisi.

Nämä vaan nyt on että joissakin kaupungeissa homma toimii paremmin ja eritavalla.. tai valaise miten väärin olen ymmärtänyt?

No minä ainakin ymmärtäisin tuon niin, että kunta ostopalveluna hoidattaa hampaasi siellä yksityisellä. Niin se ainakin Tampereella toimii. Maksat siis ihan sen saman mitä maksat kunnallisesta hammashoidosta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ai missä kohtaa olen ymmärtänyt väärin? ainakin kun soitin että olen kiinostunut tästä että yksityisellä voi tuon hoitaa niin sielä puhelin päästä nainen sanoi että ne sitten olettaa että jäät sen yksityisen firman asiakkaaksi.

Aivan sama mitä ne siellä olettaa. Saat kaupungilta ostopalvelulähetteen, jonka kanssa saat palvelut yksityiseltä samaan hintaan, kuin kunnalliselta puolelta. Legot hoidetaan kuntoon ja se on siinä. Totta kai ne voi sieltä yksityiseltä sitten lähetellä sulle kutsuja tarkastuksiin jne. ja varmaan niin tekevätkin, mutta ei se velvoita sua sinne menemään.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Emäntä käväisi tuossa päivänä muutamana hammaslääkärillä Hämeenlinnan Oralilla. Lekurina hänellä oli ollut joku Mika (Aakkula tai jotain sinnepäin?), ja kehui jälkeenpäin kotona että äijä oli hoitaessaan heittänyt samalla juttua kuin paraskin stand up -koomikko. Kuulostaa näin maallikon korvaan hyvältä tavalta lieväntää potilaan ylimääräisiä pelkoja, vaikka suu täynnä tavaraa onkin toki vaikea mitään takaisin kommentoida.. ja oli kuulemma ollut vielä ihan hyvä lääkärinäkin. Oralille olen tässä itsekin jossain vaiheessa menossa, joten täytyykin panna nimi mieleen

Onko muilla kokemuksia Hlinnan Oralin lääkäreistä, tai tästä hepusta?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No minä ainakin ymmärtäisin tuon niin, että kunta ostopalveluna hoidattaa hampaasi siellä yksityisellä. Niin se ainakin Tampereella toimii. Maksat siis ihan sen saman mitä maksat kunnallisesta hammashoidosta.

No olkoon miten on, meikä kun on vielä valtion palveluksessa kun sivaria jäljellä niin tuo vaihtoehto hoitaa hampaita yksityisessä ei kävisi vaikka hinta olisi aivan sama. Ainakin pitäisi helkkarin kovat tappelut käydä kun tuntuu nyttenkin olevan niin nyrpeetä naamaa jos jonkun lääkärilaskun jo vie :)

EDIT: Sain nyt hampaan juurihoidon yhteydessä seuraavan ajan ja lääkäri lupasi myös että seuraavalla kerralla tuon tarkastuksen myös tehdään. Ei tarvitse enää paria vuotta odottaa jonossa taas. Mutta edelleen kyllä kiroilen noita jonoja kun ennenkuin tuota yksityiselle menemistäkin tarjottiin abaut puolitoista vuotta vähintään sai jonossa olla..
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Yhdestä takahampaasta lohkesi pala pari viikkoa sitten ja siinä hampaassa vanha amalgaamipaikka. No lekurille tänään, nyt on puoli päätä puuduksissa, tilapäinen paikka hampaassa ja hammaslääkärin sanoin "nyt siinä voi tulla vähän kipuja, oli niin iso reikä ja lähellä juuria että saattaa tarvita juurihoitoakin..." Hienoa. Tätä vain odotinkin. Kaikki muu vielä menee mutta tuo juurihoito...
No 2 viikon päästä sitten alan laittamaan purukalustoa uusiksi hammaslääkärissä joka käyttää laseria. Kuullut vain hyvää palautetta tästä hoitomuodosta joten käydään tarkastuksessa ja kuunnellaan tuomio ja paikataan kaikki mitä paikattavissa on sitten kesän aikana.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Onpahan vaan tuo hammaslääkäri ja jopa suuhygienisti varsin julma peto.

Asettaudut tuoliin ja lasit silmille. Siitä se sitten alkaa. Verta roiskuu ympäriinsä ja sitä joudutaan imemään letkuilla jatkuvalla syötöllä. Päätä yrittää painaa tuolin läpi, jottei tuo ikenien törkkiminen sattuisi niin paljoa. Silmät valuvat vettä, paita on hiestä märkä. Ja kun luulee, että käsittely on ohi, ollaankin vasta puolessa välissä.

Koita siinä sitten käsittelyn jälkeen hymyillä kivalle ja nätille suuhygienistille miehekkäästi, kun olo on kuin olisi jäänyt jyrän alle.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koita siinä sitten käsittelyn jälkeen hymyillä kivalle ja nätille suuhygienistille miehekkäästi, kun olo on kuin olisi jäänyt jyrän alle.

No jos päivittäin lankaat ne ikenet niin kenties ensi kerralla se suuhygienistikin on lempeämpi sinua kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös