Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

• 221 077
  • 767

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en mene hammaslääkärille ilman syytä. Viimeksi armeijassa kävin ja silloin tuli kehuja purukaluston kunnosta. Tiedostan, että pitäs käydä tarkistuttamassa vaikkei vaivoja olekkaan mutten uskalla. Mutta jos jotain kipua/etc ilmenee, kyllä varmasti menen hoitamaan pois alta.

Innolla odotan näitä laser-kojeiden yleistymistä. Silloin voisi uskaltaa käydä jopa säännöllisesti.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaksi hammasta on saanut eka satsin juurihoitoa ja kolmas avataan ensi viikolla. Lisäksi kaksi hampia on ollut muuten vain paikattavana. Eli aika heikkoon happeen olivat palikat menneet intin jälkeen. Surkuhupaisaa, miten kovan pelon intin hammaslääkäri sai aikuiselle miehelle alitajuntaan, mutta eka kerta kymmeneen vuoteen ihan vain tarkastuksessakin oli jo niin älytön kokemus, että hojohojo vaan. Onneksi lääkäri on osaava ja duuni ei ole aivan niin liukuhihnaa kuin intissä, joten kammo on hiukan laantunut.

Juurihoito ei ole ollut kivaa, mutta ei aivan niin pahaa ainakaan tähän saakka kuin mitä olen kuvitellut muiden jutuista. Yläpuolelle ei tuntunut missään, mutta alaleukaan hiukan vihloi parista puudutuskerrasta huolimatta. Jamppa sanoi vain, että nyt mennään vaikka vihloisikin, ja kyllähän tuon sitten kesti, vaikka ekat juilaisut saivat kädet tärisemään.

En tiedä miksi, mutta toinen puoli suutani on reiätön ja toisella puolella mennään siis kolmen hampaan voimilla juurihoitoon. Lekuri sanoi, että kuvat ovat kuin eri suista. Ei mulla mitään pinttyneitä tapoja mielestäni ole, mikä tuon aiheuttaisi. Tiedä näistä. No, tuleepahan nyt viimein kuntoon. Hävettää moiset pelot, mutta kun ei leegoihin koskenutkaan koskaan...

Niin, ja kaikkein rasittavin vekotin on se kikkara imuri. Painaa kielen alle välillä todella ikävästi, mutta yritä siinä jotain viestittää, kun suussa on puolenkymmentä sormea, pora ja vaikka mitä tikkua.

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Pakko laittaa tänne. Olen humalassa, joten suokaa anteeksi mahdollinen huono suomi ja kirjoitusasu. Vuonna 2007 juurihoidettu takahammas meni aivan paskaksi pari vuotta sitten. Koko keskus lähti irti ja oli kuin kylpyamme. Mitä sitten, sehän oli jo juurihoidettu? Noh, minähän nohevana poikana olin kokonaan unohtanut mennä itse paikkaukseen juurihoidon jälkeen, joten vaikka avonainen hammas ei ollut kipeä se keräsi kaikkea paskaa itseensä.

Tuossa joku aika sitten seuraava hammas (toiseksi taaimmainen siis) kipeytyi ihan helvetisti ja pakko oli mennä pelkäämääni hammaslääkäriin. Ensimmäisellä kertaa sain jonkun paniikkihäiriökohtauksen erittäin vittumaisen hammaslääkärin tuolissa ja aloin yökkimään ennen kuin mitään oltiin edes tehty. Noh, akka sanoi ettei tee mitään ja takaisin esilääkityksessä jonkun kanssa, joka vie kotiin...(normi maksu toki). Näin tehtiin ja kiduin akan tuolissa puolituntia kuolemaa toivoen (niin paljon sattui). Tämän jälkeen akka totesi, että pitää vetää kummatkin hampaat pois, koska eihän tämä toinenkaan puudu. Äskeisestä huolimatta en ole hampaaton vanha ukko, joka sokerinpala suussaan imee tassilta kahvia. Sain lähetteen poistoon "Tuomakselle", että lähtee mukavasti. Hän kun on ennenkin näitä hoidellut (sama paikka ja yksityinen ostopalvelu).

Olin aivan paskana, että tuo toiseksi taaimmainen hammas, tai sen puuttuminen jo näkyy nauraessa, puhumattakaan purupinnasta oikealta takaa, joka häviäisi about kokonaan. Olin alistunut, ja menin poistoon ja BEHOLD! Paikalla olikin oikea hammaslääkäri, joka pudisteli päätään lukiessaan edellistä hoitokertomusta. Sanoi, ettei millään haluaisi repiä minun ikäiseltä äijältä hampaita ja pyysi saada kokeilla juurihoitoa vielä kerran. Löi piikit ikeniin ja vetäisi tunnin juurihoidon niin, että kerran jouduin hieman refleksinomaisesti vetämään päätä taaksepäin. Hammas säilyi suussa. Nyt tänään, kun olin viimeisessä hoidossa ennen varsinaista täyttöä ja paikkausta, niin mies sanoi kokoavansa sen taaimmaisenkin hampaan kokoon, eikä poista sitäkään. En ole varmaan koskaan luottanut kehenkään enempää kuin tähän mieheen. About kyyneleet silmissä kiitin ammattimiestä jo tuon toisen hampaan pelastamisesta ja nyt en tiedä enää oikeasti mitä sanoa. Luojan kiitos on olemassa ammattimiehiä/naisia.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaksi hammasta on saanut eka satsin juurihoitoa ja kolmas avataan ensi viikolla.
Lopulta neljäskin meni juurihoitoon. Kun alkukammon sai syrjään ja oppi tuntemaan nuo erinäiset vaiheet sekä ennakoimaan mahdollisia vihlaisuja, ei tuo koko prosessi niin erityisen paha edes ole. Voipi juilia vielä muutaman kerran pahastikin, kun noin tokaisin, mutta aamukertoina on enemmän saanut taistella nukahtamista vastaan kuin kipua. Mutta joo, mulle on sattunut onneksi hyvät lekurit, olen siis kahdella eri doktorilla operoitavana, joten ei voi siinä mielessä kuin yhtyä tuohon Sinnerin edellä esittämään ammattilaisten ylistykseen.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tänään kävin paikallisen tk:n hammaslääkärissä. Lekuri oli söpö kuin kevätaamu ja hänen kosketuksensa kuin perhosen silkki. Otin paikkauksen porauksineen ilman puudutusta (se on nössöille). Lasku tulee aikanaan, mutta hymyissä suin maksan. Tuollaisen lääkärin vastaanotolle menisi vaikka päivittäin..;)

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viimeinen reikä paikattu, niitä tais olla kolme tai neljä. Jokaisen käyntikerraan välillä oli suurinpiirtein puoli vuotta eli parin vuoden projekti. Yksityiselle en mene ihan periaatteen takia. Mutta pakko ihmetellä näitä jonotusaikoja, asun pienellä paikkakunnalla ja luulisi pääsevän h.lääkäriin nopsaan. H.lääkärinä oli kiva, blondi virolaisneito, ei paha...

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeinen reikä paikattu, niitä tais olla kolme tai neljä. Jokaisen käyntikerraan välillä oli suurinpiirtein puoli vuotta eli parin vuoden projekti. Yksityiselle en mene ihan periaatteen takia. Mutta pakko ihmetellä näitä jonotusaikoja, asun pienellä paikkakunnalla ja luulisi pääsevän h.lääkäriin nopsaan. H.lääkärinä oli kiva, blondi virolaisneito, ei paha...

Eikös tuo puolivuotta ole jo nykypäivänä melko kohtuulisen nopeakin aika kun ainakin mitä Jyväskylässäkin on niin pelkästään juurihoidon jatkoaikaan tuntuu menvän jo joku 4kk etenpäin. Puhumattakaan jos haluaa tarkistusajan niin jonossahan tässä itse on oltu jo kohta varmaan parivuotta ja muistaakseni lappu tuli että joskus lokakuussa voisi ehkä jo aikaa saada vai olikohan pitemmälle, ei voi kaikkea muistaa, tässä kun on vedetty jo kohta muutama vuosi siis yksityisellä monen tonnin edestä reikiä paikkaan, pientä viilausta tarvisi vielä, mutta kun ei tarkistukseen edes pääse, ihan periaateen takia en ottanut sitä mahdollisuutta päästä samaan hintaan yksityiselle tarkastukseen kun yksityisellä tuo tarkastus jo tehty ajat sitten. Päivystyksen kauttahan noita hampaita julkisissa saa vain hoidatettua kuten parin hampaan kohdalla tehtykin vaikka vain "vähän kolottanut"

Mistähän noita kauniita blondeja tännekin saa vai ootteko liikaa rauhoittavia vetänyt ennen lekuria? tuntuu kaikki olevan vähintään 50 etenpäin täälä kun iästä puhutaan..

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän niitä aikoja saa suht nopeastikin jos vaan tarve vaatii. Ne puolen vuoden jonot on niille, joiden hampaat on kunnossa.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän niitä aikoja saa suht nopeastikin jos vaan tarve vaatii. Ne puolen vuoden jonot on niille, joiden hampaat on kunnossa.

No olisikin puolenvuoden jonot, mutta kun tavalliseen reiän paikkaukseenkaan ei meinaa aikaa millään ilveellä saada paitsi toki siis päivystyksen kautta, jonothan sitten perustarkastuksiin ja muihin on se melkein parivuotta jos ei halua yksityisen kautta mennä sitä hommaa hoitamaan kun ne tarjoaa melkein samaan hintaan.. ainakin näin Jyväskylässä tuntuu kun asiota yrittänyt tikkakosken tai vaajakosken asemian kautta tässä muutaman viimevuoden aikana hoitaa..

EDIT: siis homma käytännössä menee niin että soitat että reikiä pitäisi paikata, ainoa keino saad aikaa on mennä sen päivän päivystykseen. Päivystyksestä nopeasti vilkaisevat hammasta ja ehkäpä jotain suojaaavaa ainetta pistävöt/aloitat mahdollisen juurihoidon/mitä nyt tekevätkään. Siitä sitten esimerkiksi juurihoidossa ajat menee sen 3-4 kuukauden päähän ja siitä seuraavan juurihoidon jatkokäsittelyyn sama aika. Yhden hampaan hoitamiseen ei se puolivuota ainakaan jyväskylässä tunnu riitävän..

Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No olisikin puolenvuoden jonot, mutta kun tavalliseen reiän paikkaukseenkaan ei meinaa aikaa millään ilveellä saada paitsi toki siis päivystyksen kautta, jonothan sitten perustarkastuksiin ja muihin on se melkein parivuotta jos ei halua yksityisen kautta mennä sitä hommaa hoitamaan kun ne tarjoaa melkein samaan hintaan..
No joo jonkun pikkuruisen reiän paikkaamiseen..

Kaikki on suhteellista. Vituttaa.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh viime tiistaina kävin taas Megadentillä tarkastuksessa ja siellä juuri naureskelivat, kun joku kaveri oli Jyskylästä asti tullut tuonne hampaitaan hoidattamaan.

Omistan "kausikortin" yksityisen puolelle ja se tekee 36-50 euroa per käynti sisältäen pari paikkausta tai viisurin poiston puudutuksineen. Ei todellakaan paha rasti. Jokainen toki saa määrittää terveydelleen oman hintansa.

Välttelin hammaslääkäriä 5 vuotta, mutta nyt saadaan nuo vihdoin kuntoon. Eihän se nautintoa ole, mutta kaukana niistä mielikuvista mitä mullakin oli jäänyt.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Välttelin hammaslääkäriä 5 vuotta, mutta nyt saadaan nuo vihdoin kuntoon. Eihän se nautintoa ole, mutta kaukana niistä mielikuvista mitä mullakin oli jäänyt.

Itse välttelin myös tuon 5 vuotta ja sen seurauksena kaksi hammasta juurihoidettiin ja muutama vuosi noista niin toinen piti itseasiassa poistaa. No tuosta välttelystä on jo 6 vuotta ja nykyään itse käyn kerran vuodessa tarkistuttamassa hampaat ja samalla suuhygienisti saa pahoinpidellä ikenet. Tämän lisäksi joka ilta lankaan tms ja tavoitteena olisi ettei tulevaisuudessa tarvitsisi suuremmin paikkailla. Johan niitä paikkoja on tämän 26 ikävuoden ajassa laitettu about. 20.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Huomenna olisi tätä herkkua tarjolla heti aamusta. Hauskinta on, että en edes tiedä mitä siellä aletaan tekemään. Tuossa muutama kuukausi sitten puhuttiin juurihoidosta vasemmalle alas, mutta se hampuli ei vaivaa ollenkaan, mutta sama leego toisella puolella alakalustoa kylläkin. Noh, kaippa se noppaa heittämällä selviää, jos ei muuten.

En kyllä ehdoin tahdoin sitä juurihoitoa ota, mutta harvemminhan nämä ovat fiilispohjalta päätettävissä. Jotenkn muistelisin, että JOS hammas alkaa vaivaamaan, niin joko juurihoito, tai pois.

Vai oliko huomenna luvassa vasta tarkastus? "Minähän vain katson." "Mutta sekin sattuu jos läheltä kattoo." - Uuno

Viimeksi muokattu:

ditrim

Jäsen
Se taitaa olla aika yksilöllistä, että sattuuko poraus vai ei. Minulla se sattuu koko ajan niin paljon, että puudutuspiikki on ihan kivutonta kamaa siihen verrattuna.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heh viime tiistaina kävin taas Megadentillä tarkastuksessa ja siellä juuri naureskelivat, kun joku kaveri oli Jyskylästä asti tullut tuonne hampaitaan hoidattamaan.

Se on juuri tuota kun täälä ei julkisiin meinaa päästä ja yksityisellä isommat operaatiot maksaa hirveästi. Itselläkin melkein toista tonnia meni hampaisiin ja jos olisi lähtenyt useamman hampaan kerralla Helsinkiin johonkin halpaan paikkaan hoitamaan niin olisi päässyt bensakulujenkin jälkeen paljon halvemmalla. Se on kiva tunne kun menee 1-2 hammasta hoitamaan ja lasku on sen 100-200 euroa :), juurihoidot ja muut vielä erikseen tuohon pääle.

Kyllä niitä hampaita kannattaa pestä tai voi yllättävän kallista touhua. Itsellä yli 5 käyntikertaa tuli kun ei tuossa varmaan yläasteen jälkeen kertaakaan ollut hampaita käynyt hoidattamassa eli joku 5 vuotta. Siinä välissä kun vielä huonosti hampaita pesi ja hoiti niin kyllähän ne rapistui. Pienempänä sentään tuli pestyä hyvin kun hammasrautojakin käytti, mutta isompana jotenkin jäänyt koko touhu. Lisäksi pari hammasta meni juurihoitoon ja ne julkisissa kävin/on edelleen kesken. Ei vain kestä lompakko hoitaa noita hampaita enää julkisissa, jos nyt vielä jotain hoidettavaa tulee niin harkintaan menee lähteä muualle hampaita hoitamaan. Julkisista ei aikoja saa.

Ekan keksin paikkauksen yhteyteen otin puudutuksen. Operaation jälkeen ajattelin, että seuraavaksi kokeilen ilman, koska mun mielestä se puudutus sattui ihan helvetisti. Seuraavaksi sitten lekurin kysyessä puudutuksesta kysyin, että minkäs kokoista reikää siellä on. "Yksi pieni ja yksi tommonen keskikokonen" vastasi lääkäri. En ottanut puudutusta ja vaikka pari kertaa vihlaisikin, ei sattunut lähellekään niin paljon kuin se puuduttaminen.

Jännä juttu, minulla menee juuri toisinpäin. Puudutus ei tunnu ns. missään ja poraaminen juilii koko ajan ilkeästi. Laseria en tosin ole koskaan hampaisiini saanut.

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kun tässä nyt hieman rahaa kerääntyy niin on aika mennä hammaslääkäriin, on lohkeillut palasia ja etuhampaat täytyy paikata. Ärsyttävää mutta oma moka.

Aion perehtyä tuohon laser systeemiin. Olen aivan uskomaton nössö hammaslääkäriin liittyen.

12961

Jäsen
Tuossa muutama kuukausi sitten puhuttiin juurihoidosta vasemmalle alas, mutta se hampuli ei vaivaa ollenkaan, mutta sama leego toisella puolella alakalustoa kylläkin. Noh, kaippa se noppaa heittämällä selviää, jos ei muuten.

En kyllä ehdoin tahdoin sitä juurihoitoa ota, mutta harvemminhan nämä ovat fiilispohjalta päätettävissä. Jotenkn muistelisin, että JOS hammas alkaa vaivaamaan, niin joko juurihoito, tai pois.

Oikeastaan jos hammas sattuu, sitä ei vielä välttämättä tarvitse juurihoitaa. Juurihoitoa tarvitaan silloin, kun hampaan juuret ovat jo täysin mädäntyneet/mädäntymässä, eikä hampaassa ole mitään tuntoa jäljellä. Tällöin hammas on "kuollut" ja on parempi, että juurikanavat täytetään. Nykykäsityksen valossa juurihoitoa tulee välttää viimeiseen asti, vanhemmat hammaslääkärit juurihoitavat nuoria herkemmin.

Kannattaa muistaa, että juurihoito poistaa hampaasta myös purutuntuman, juurihoidon jälkeen ei tunne puremisvoimakkuutta ja hampaan saattaa halkaista puremalla huomattavasti elävää hammasta helpommin.

Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Jännä juttu, minulla menee juuri toisinpäin. Puudutus ei tunnu ns. missään ja poraaminen juilii koko ajan ilkeästi. Laseria en tosin ole koskaan hampaisiini saanut.

Laser on melkein normiporaa inhottavampi, ainakin meikäläisen perstuntumalla.

Laser käytännössä polttaa pehkua hammasta ja haisee aivan helvetin pahalle. Ihan kuin grillaisi pahasti pilaantunutta lihaa.

Lisäksi laserporauksen jälkeen pitää joka tapauksessa siloittaa reunat ruusuporalla, joka on se hitaammin pyörivä vehje, joka ainakin mulla tuntuu tärisyttävän koko kalloa. Laser kestää kauemmin, haisee pahalle, ja ainakin mulle inhottavin porauksen vaihe jää silti tehtäväksi. Minä en ainakaan koe saavani minkäänlaista hyötyä laserporasta.

Taitaa olla aika paljon ihan psykologistakin merkitystä sillä, että "käytetään sitä vähemmän sattuvaa, uutta laserporaa".

Parempi puolisko on hammaslääkäri, ja ainakin tuon mielestä ihmisten montuissa näkee vähän jos jonkinlaista paikkaviritelmää. Hammaslääkäri on jännä palveluammatti, työn voi hoitaa hyvin tai huonosti, mutta hoidon laatua ei yksikään potilas pysty itse vertailemaan. Laadukkainta hoitoa saa kuulemma opetushammashoitoloissa, mutta siellä kuluu aikaa opettajan välitarkastusten odotteluun, kolmekin tuntia voi joutua istumaan kerrallaan. Tuolla ei ole koskaan kiire, mutta ainakin siellä nussitaan pilkkua joka ikisestä välivaiheesta ja niiden tekemisestä täydellisesti.

Opetushammashoitolaan pääseekin huomattavasti nopeammin kuin muualle julkiselle puolelle, näin ainakin Turussa. Tämä mahdollisuus on toki vain niissä kaupungeissa, joissa koulutetaan hammaslääkäreitä.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minäkin tunnustan pitäneeni "luovaa taukoa" hammaslääkärillä käymisestä ja hammashoitajalla käymisestä jokusen vuoden. Paljon niitä on aikoinaan hoideltu, viisaudenhampaita napsittu pois ja pari pysyvääkin hammasta lapsena/nuorena kun suuni oli liian ahdas isoille hampaille ja lääkäri poisti yhdet hampaat alta pois.

Pitäisi hampaiden tarkistus ja todennäköinen paikkauskin hoitaa, se on selvä. Mutta suurin syy hammashoito-hiatukseeni piilee hammaskiven poistossa, jota myös infernaaliseksi lihakoukkukidutukseksi kutsutaan. Sitä pitäisi käydä vähintään vuoden välein poistamassa. Ennen kävinkin, mutta silloisten opiskelijapalveluiden topakka suuhygienisti oli piilevä sadisti ja betoniviidakon pedoista julmin. Ronskisti täti aina kaivoi lihakoukut esille ja repi sekä hammaskivet että välillä paloja ikenistäkin. "Oho", hän kerran sanoi kun iski koukun ikenen läpi ja runttasi ylöspäin. Ikeneni vuotavat/vuotivat verta aina siihen malliin, että suussa piti olla jatkuvasti imuputki, jotten olisi hukkunut omaan vereeni. Joka session jälkeen ikenet olivat 2-3 päivää niin turvonneet, että syöminen jäi vähemmälle.

Kun tämä kidutus jäi kerran välistä, niin seuraavana vuonna tuli mieleen, että kidutus on varmasti kaksi kertaa kauheampaa. Sen jälkeen asia on jotenkin unohtunut, koska lihakoukkuseremonia luultavasti vain pahenee kerta kerralta.

Onko jollain kokemusta hammaskiven poistosta muilla metodeilla kuin lihakoukuilla? Kuulemma jollain ultraäänelläkin niitä nykyisin poistellaan, ja mahdollisesti on jotakuta joskus jotenkin puudutettukin ennen kuin terät ja koukut työntyvät ikeniin.

Erityisesti Turun suunnalta olisi hyvä kuulla suosituksia ja kokemuksia sekä kohtalaisen kivuttomista hammashoidoista/paikkauksista ja erityisesti moderneista hammaskiven poisto-operaatioista, joissa hoitaja ei anna työnäytteitä keskitysleirin komendanteille vaan poistaa hammaskiveä ilman kuolemantuskaa, omaan vereen hukkumista ja vuosikausien traumoja.

Jos on hyväksi havaittu yksityinen, niin sellaista harkitsen vakavasti. Olen valmis maksamaan yksityiselle jos vältän keuhkoon vedetyn veren, mahalaukussa vellovat desilitrat verta ja koukkumurhaukset. Toki jos joku julkinenkin sektori homman hoitaa nykyaikaisin metodein (tai edes tainnuttamalla minut narkoosiin), niin kai sekin käy.

Suosikkijoukkue
Ässät
Onko jollain kokemusta hammaskiven poistosta muilla metodeilla kuin lihakoukuilla? Kuulemma jollain ultraäänelläkin niitä nykyisin poistellaan, ja mahdollisesti on jotakuta joskus jotenkin puudutettukin ennen kuin terät ja koukut työntyvät ikeniin.

Itsellä postettiin Turun Pulssissa tuolla ultraäänellä, ja kyllä se pirusti enemmän vihloi, kuin koukku. Itse en tosin pidä tuota hammaskiven poistoa muuten kovin tuskaisena toimenpiteenä, joskin kaukana se mukavasta ajanvietteestäkin on. Mutta se Pulssin viehättävä neito, joka tuon teki, oli hyvin osaava ja useaan kertaan kyseli, josko tarvisi puudutusta laittaa. Suosittelen.

Itse kirjoittelin joskus vuoden vaihteen paikkeilla tänne siitä, kuinka olin menossa hammaslääkäriin noin viiden vuoden tauon jälkeen. Tauko johtui lähinnä fobiasta, ja köyhästä opiskelijaelämästä, jolloin ei tee mieli maksaa satasia kidutuksesta

No, niinhän siinä taas kävi, kuten aiemmilta kerroilta muistelinkin, että ne pelot ja muistot ovat paljon pahempia, kuin itse toimenpiteet. Reikiä löytyi toisenkin käden sormille laskettavaksi, mutta puudutuspiikki auttaa poraamiseen niin, että ei tarvi kuin pitää huolta siitä, ettei pääse nukahtamaan siihen tuoliin. Viime kerralla ei puudutus tosin oikein tehonnut toiseen työstettävään hampaaseen, mutta päätin olla sanomatta mitään, ja kyllähän sen pienen vihlonnan kesti, joskin puudutusta kyllä pyydän tulevaisuudessakin.

Itselle lyötiin tarkastuksen jälkeen varsinainen värisuora käteen: reikiä, juurihoito ja viisauden hampaat vittuun (jotka olivat kasvaneet komeasti 90 asteen kulmassa takahammasta vasten ikenen alla). Viisarit olivat tosiaan sen verran vinksallaan, että piti poistaa myös niiden viereiset hampaat (eli yksi takahammas per leuka). Hammaslääkäri sitten totesi, että periaatteessa nuo jäljelle jääneet kaksi ylätakahammasta ovat myös turhia, kun niillä ei tule olemaan paria alhaalla, joten huisin vittuun vaan nekin. Kiva.

Viikko sitten kävin viisaudenhampaat poistamassa toiselta puolelta, plus sen takahampaan ylhäältä ja alhaalta. Toimenpide ei nyt mitenkään erityisen traumatisoiva ollut, mutta kyllä silti vituttaa mennä Huhtikuussa poistattamaan toiselta puolelta samat setit.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä kun luulin ultraäänen olevan kivuttomampaa... no, olisi pitänyt arvata, ettei se ole.

Täytyy silti jossain vaiheessa uskaltautua kokeilemaan vaikka tuota Aurakadun keskusta. Olen tätä asiaa pohtinut jo toista vuotta saamatta aikaan varausta hammaslääkärille. Joku puudutus olisi kyllä poikaa hammaskiven poistoonkin, saatanallista möyhentämistä se lihakoukkujen kanssa on ollut. Ja lähinnä tuo hukkumisen tunne on ollut ikävä ja iljettävä. Minulla on muutenkin ns. krooninen tukkoisuus nenässä ja hengitys hankaloituu kun pää on takakenossa. Sitten kun ei saa suunkaan kautta hengitettyä ja veri valuu nielun takaosaan, niin olo on tunnin sessioissa tukala, varsinkin kun verihyhmää "kurluttaa" sisään hengitettäessä ja nielee väkisinkin desin pari.

Minulla siis vuotavat ikenet perinteisesti melkoisesti, ja muutaman vuoden taktisen paussin jälkeen tiedän, että ne tulevat vuotamaan tavallistakin enemmän.

Oma vika tietysti kun en ole säännöllisesti käynyt, mutta kokemukset ovat nostaneet kynnyksen turhankin korkealle. Viisaudenkivien poistossa yms. minulla on käynyt kerran myös niin, että hammas ja suu ei puutunutkaan, puudutusneste vain ruiskusi kudoksesta ulos mutta efekti ei ollut toivotun lainen. Hammaslääkäri sitten vain repi hampaan irti. Hetki melkoista tuskaa ja se oli siinä. Toisen viisaudenhampaan kohdalla hammas sentään puutui, silloin se ei tuntunut kipuna. Kuuli vain rutisevan äänen kun hammasta kiskottiin leukaluusta kaksin käsin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy