Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 215 455
  • 747

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi olla virhe jättää menemättä, koska nyt alkaa olemaan sellainen mukava tulehdus ikenissä, että ei tarvi ku hymyillä, niin ikenet itkee verta. No jos se sitten tuolla lääkärissä helpottuis. Pari viikkoa pitää kuitenkin odotella.

Itselläni oli sama tilanne parin vuoden ajan. Viisaudenhammas kasvaa päin pippuria ja siinä oli 5 reikää. Tuska oli sellainen että en edes osannut paikantaa sitä hammaskivuksi, vaan puolet kasvosta oli jatkuvasti arkana. Nyt sain viisaudenhampaan pois ja helpotuin miten tuskatonta se oli. Hammaslääkäri oli valmistautunut 5 eri aseilla poistoon mutta sai sen irti toisella työkalulla jonka suuhun työnsi. Jos sinulta poistetaan ylä-viisaudenhammas niin en stressaisi hirveästi, mikäli alhaalta otetaan niin olkoon jumala kanssasi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos sinulta poistetaan ylä-viisaudenhammas niin en stressaisi hirveästi, mikäli alhaalta otetaan niin olkoon jumala kanssasi.

Varsinkin jos se kasvaa jotenkin totaalisen väärään suuntaan. Itseltä juuri tiistaina poistettiin sivultaan kasvanut viisaudenhammas ja vieläkin on poski turvoksissa. 40 minuuttia se lääkäri sitä hajotti ja sai lopulta pihalle.

No sen verran sairaita tarinoita noista viisaudenhampaista olen kuullut, että täytyy olla tyytyväinen, että se lähti noinkin helpolla.

Ja onnea matkaan Max Power!
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Kävin eilen poistattamassa viisaudenhampaan ja operaatio kesti n. viisi sekuntia. En tuntenut mitään, ainoa mikä vähän puistatti, oli ne hampaasta lähteneet raksahdukset. Olen samalla hammaslääkärillä käynyt aikaisemminkin, eikä tarvitse enää muilla käydäkään tästä eteenpäin. Enpä ole tähän päivään mennessä tavannut noin hyvin työnsä hoitavaa puoskaria hammaslääkärien parista.

Eka kerta, kun kävin tuossa firmassa (silloin mua hoiti joku tunari) ei ollut mikään hääppöinen kokemus. Kesken paikkauksen joku mummo kaipasi niin kovasti meikäläistä hoitanutta hammaslääkäriä*, että jäin varmaan vartiksi tuoliin kitumaan kaikki letkut suussa ja sillä kertaa niitä oli muitakin kuin perus kuolaimuri. Oli pakko antaa vähän palautetta toimenpiteen jälkeen. Onneksi menin kuitenkin uudestaan samaan paikkaan seuraavallakin kerralla, tällä kertaa tuon pätevän kaverin paikattavaksi.

*"What do you call a doctor who flunks out of med school? A dentist."
 

Jiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Stadi HC, Jatkoaika HC, Slavia Praha
Kävin tässä viimeisen kuukauden aikana neljä kertaa hammaslääkärillä. Paikkailtiin yhteensä seitsemää eri hammasta ja hoidettiin suu muutenkin kuntoon. ~750e hintalappu auttaa motivoimaan hampaiden pesua taas jonkin aikaa.

Samalla tosin luovuin kokomaskin käytöstä kiekkopeleissä. Toisessa etuhampaassa juuren virkaa toimittava titaani-implantti repii tosin koko yläleuan paskaksi jos siihen sattuu joku oikein kovasti torppaamaan...

Mutta joo, viimeaikaiset kokemukset hammaslääkäristä oikein mukavat. Nuori kaveri joka diggaili rankemmasta musiikista ja soittelipa hoitokerroillakin ihan hyvää musaa. Oudot päänsäryt ja huimauskohtaukset loppuivat kun hampaat sai kuntoon. Suosittelen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Jaahas. Sattuipas sopivasti tällainenkin ketju. Huomenna olis sitten edessä elämän ensimmäinen viisaudenhampaiden irtirepimisoperaatio paikallisella kiduttajalla. En oikein tiedä mitä odottaa kun ei ole tullut koettua ennen, mutta niinhän se on aina. Toivottavasti antavat tarpeeksi vahvoja nappeja + tarvittavat puudutuspiikit!
 

Memmu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jees, viimeinen viisaudenhammas lähtikin sitten leikkaamalla viime viikon torstaina ja tikit alkaa nyt sulailemaan pikku hiljaa. Olipa karmea kokemus! Hammas oli 90 asteen kulmassa ja poskiontelossa kiinni. Itse poisto kirurgilta kävi aika näppärästi, mut voiha helvetti kun ei ollutkaan puutunut kunnolla! Siinä tuli vedet kyllä silmiin. Samalla kertaa katkaistiin 3 huulijännettä alahampaiden edestä, ei kyllä tuntunut missään, onneksi. Ja hinta koko roskalle 255 euroa! Sairasta sanon minä! Onneks ei tarvii enää ikinä mennä kumpaakaan operaatioon :) tavalliset tarkastukset ja hammaskivenpoistot kerran vuodessa kiitos riittävät!
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
No niin. Nyt on operaatio takana ja eipä tuo nyt niin hirveää ollutkaan. Ala viisuri revittiin paloteltiin ja hakattiin irti ja se kesti n. 30 min. Enemmän minua harmittaa, etten voi nyt syödä, juoda ja tuppo suussa pitää istua sohvalla tunnin verran, että verenvuoto loppuisi.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
YLÖS

Nostetaas tätäkin ketjua hieman ylemmäs, ehkä jollain muullakin on tulossa vierailu hammaslääkärillä.
Nyt on nimittäin sellainen tilanne, että on pakko käydä tutkituttamassa hampaat, tosin varaan ajan vasta huomenna, koska suuta tutkiskellessa herää epäilys parista paikattavasta hampaasta ja näyttää tuolla syvällä poskessa olevan myös yksi ylimääräinen tulokas.
Myös veren valuminen ikenistä hampaita harjattaessa ihmetyttää. Onko minulla ikenilleni sopimaton harja (liian kova tms.) vai onko kenties jotain muuta vikaa.
Täytynee valittaa hirveää kipua, kun aikaa varailee, jotta sinne pääsee ennen kuin voi soittaa, etten tarvitse aikaa hampaiden putoamisen takia.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Myös veren valuminen ikenistä hampaita harjattaessa ihmetyttää. Onko minulla ikenilleni sopimaton harja (liian kova tms.) vai onko kenties jotain muuta vikaa.
Täytynee valittaa hirveää kipua, kun aikaa varailee, jotta sinne pääsee ennen kuin voi soittaa, etten tarvitse aikaa hampaiden putoamisen takia.

Veren valuminen viittaa ientulehdukseen, joka taas on merkki siitä, ettei harja vieraile suussa tarpeeksi usein/kauan.

Kipuun ei kannata vedota, sillä nyö äkkikorjaukset ovat hampaiden halkeamisia/rikkoontumisia varten. Sinun suussasi muhii jotain muuta, joka luultavasti vaatii useamman käynnin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Veren valuminen viittaa ientulehdukseen, joka taas on merkki siitä, ettei harja vieraile suussa tarpeeksi usein/kauan.

Kipuun ei kannata vedota, sillä nyö äkkikorjaukset ovat hampaiden halkeamisia/rikkoontumisia varten. Sinun suussasi muhii jotain muuta, joka luultavasti vaatii useamman käynnin.

Niin, no sitähän mä vähän pelkäänkin, että saa hankkia kausarin kyseiselle puoskarille. Hampaita olen kuitenkin pessyt ihan kiitettävästi päivittäin, aamuin illoin riittävän pitkään, mutta voihan niitä tulehduksia tulla siitä huolimati.
Ei se mitään, käydään teettämässä arvio purukalustosta, tehdään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Minulla on ollut hampaat jo jonkin aikaa melko huonossa kunnossa, siis alatakahampaat. Toisessa oli iso väliaikainen paikka joka on lähtenyt pois ja niin ja näin olen pitkään sinnitellyt, ja nyt toisen puolen takahampaasta lohkesi nyt pala, kun siinä oli iso reikä. Olen harjannut hampaita kyllä ahkerasti ja purkkaa syön myös, mutta silti hampaat menneet sanalla sanoen aivan paskaan kuntoon.

Nyt se on pakko tehdä maanantaina. Varata hammaslääkäri. En vaan tiedä mitä tehdä, kun pelkään hammaslääkäriä eniten mitään tässä maailmassa. Ei ole varaa yksityiselle, joten pitää kunnalliselle soitella.. luulisi että pääsisi nopeasti hoitoon kun hampaani näinkin huonoon kuntoon olen päästänyt.

En pysty menemään sinne yksin, ja pelkkä ajatuskin saa minut aivan levottomaksi, tuntuu etten pysty nyt menemään nukkumaan saati sitten ajattelemaankaan mitään muuta. Mitä hemmettiä tässä voi nyt tehdä, pyytää rauhoittavia lääkäristä? Enkä myöskään haluaisi saarnaa hammaslääkäreiltä siitä, miten paskaan kuntoon olen hampaani päästänyt.

En tajua, miksi olen ne päästänyt tähän kuntoon, enkä tiedä miten selviän tästä. Kuulostaa jonkun mielestä ehkä naurettavalta, mutta ahdistaa eniten varmaan koko elämäni aikana nyt.

Onko kellään mitään neuvoja/apua?
 
Kävinpä tuossa viikko sitten hammaslääkärissä parin vuoden tauon jälkeen, koska äiti oli ollut huolestunut hampaitteni kunnosta, eikä kuulema enää tuon käynnin jälkeen valittaisi tai puuttuisi omiin hampaisiini. Ei halua minulle samaa huonoa kohtaloa kuin hänelle noiden hampaiden suhteen.

No. Koskaan ennen ei ole ollut mitään ongelmia hampaiden suhteen ja muutenkin olen pitänyt hammaslääkäriä jopa ihan mukavalta paikalta. Tällä kertaa yksi pieni paikka tuonne oikeaan alakulmaan tuli, mikä oli toisaalta vähemmän kuin itse odotin. En puudutusta saanut, kun lääkäri oli sitä mieltä, että pakkohan tuo on ilman puudutusta kokeilla ainakin ensimmäisellä kerralla, jotta tietää miltä se tuntuu. Eipä se toisaalta ollut suurikaan paikkaus, mutta ikävästi se silti vihlaisi muutamaan otteeseen. Tuon jälkeen olen aloittanut pesemään kaksi kertaa päivässä...

Viisaudenhampaita odotellessa!
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Laiskuuttani ja puolen vuoden jonotusaikoja tekosyynä käyttäen en ole käynyt tarkistuttamassa pariin kolmeen vuoteen. No, nyt sitten oli pakko mennä - kipupäivystysajalla. 20v vanhan amalgaamipaikan ALLA oli vastaavan kokoinen reikä. Ei taida harja sinne yltää. Alustava paikka tehtiin mutta juurihoitoa tuo vaatii vielä. Nyt voin melkein kuulla miten ne kaikki muut saman ikäiset paikat "tikittävät".

Kunnallinen lekuri oli tosi hyvä eikä puudutuksessa muutenkaan mikään tunnu miltään. Helvetin tonttu olin kun en ollut saanut aiemmin aikaiseksi. Vast´edes se on kerran vuodessa.
 

ditrim

Jäsen
Kävin sitte tänään ensimmäistä kertaa hammaslääkärissä sitten armeijan. Aikaa oli siis kulunut kuusi vuotta. Silloin intin lekuri sanoi, että käy hammaslääkärissä parin vuoden päästä, sulla on pari reiän alkua. No mä nyt sitten venytin sitä lääkärissä käyntiä kun on ollut noita opiskeluvuosia, joiden aikana ei oikein viittinut tuhlata aikaa tai rahaa hammashoitoon.

No tänään sitten pääsin vihdoin tarkastukseen, jossa minut tarkasti nuori eestiläinen naislääkäri. Oli ihan asiallinen tarkastus muuten mutta vittu 5 reikää se löysi! Sen herkun lisäksi pitää aloittaa viisaudenhampaiden poistoprosessi. Ne kaikki ovat tietenkin tallella ja ne pitää kaikki poistaa hammaskirulgin toimesta. Ennen kuin ne päästivät mut ulos sieltä, ne poistivat mun neitseellisen hammaskiveni. Oli aika inhottavan tuntuista. Mutta nyt tuntuu alaetuhampaat aika liukkaalta.

No julkisella puolella koko tarkastus plus nopea hammaskiven poisto maksoi 43 euroa. Kahdenkymmenen minuutin palvelusta tuo oli minusta aika korkea hinta. Saisimme ottaa mallia Britanniasta näissä julkisissa palveluissa.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Tulipahan käytyä hampilääkärillä sitten armeija-aikojen. Mitä tuosta nyt on aikaa, joku 8(!) vuotta. Mitään vaivaa ei ole ollut, paitsi viisuria pukkannut vähän joka suunnasta. Ainoastaan pari pientä reiänalkua löysi, mikä oli pieni yllätys tuo ajanjakso tarkistusten välillä huomioon ottaen.

Hammaskiven poisto on nyt takana, ja melkein tunnin kaiveli ikeniä. Oli kuulemma helvetisti sementtiä leegoissa. Hitto että oli siistiä fiilistellä se koukku siellä hampaiden välissä/ikenissä, samalla omaa verta niellen. No onpahan ainakin purukalusto uuden veroinen nyt. Puhtaalta tuntuu/näyttää.

Nyt sitten parin viikon päästä viisurien poisto, alhaalta... Ylhäälle ovat perkeleet kasvaneet suoraan, mutta alhaalla noin 45 asteen kulmassa eteenpäin, eli aivan kiinni viereisissä hampaissa. Vaikuttaa siltä, että moraa joudutaan vilauttamaan.

Wish me luck!
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt sitten parin viikon päästä viisurien poisto, alhaalta... Ylhäälle ovat perkeleet kasvaneet suoraan, mutta alhaalla noin 45 asteen kulmassa eteenpäin, eli aivan kiinni viereisissä hampaissa. Vaikuttaa siltä, että moraa joudutaan vilauttamaan.

Wish me luck!

Minulta poistettiin vasemman alaleuan puolelta viisaudenhammas n. viikko sitten, mutta oma prosessini oli suht iisi nuoresta iästä johtuen, kuulemma. En nyt viitsi itse prosessista mitään kauhukuvia sinulle kertoa ellet välttämättä halua, mutta leikkaushan ei satu lainkaan jos puudutusta ei lasketa. Tietenkin puudutuksen lakattua leikkauksen jälkeen kipua tuntuu, mutta voimakkaalla lääkityksellä ei sitäkään juuri huomaa.

Nyt n. viikko leikkauksen jälkeen haava on ummessa eikä ole mitään kipuja pariin päivään tikkien poiston jälkeen esiintynyt. Onnea sinnekin päin!
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Minulta poistettiin eilen viisaudenhammas ylhäältä. Operaatio oli varsin keponen kokemus, puudutukset ikeneen ja pihdeillä jätkä pihalle. Mitään tikkejä ei laitettu vaan tosiaan ihan vetämällä lähti.

Kysymys koskee nyt sitä kuinka pitkä tauko liikunnasta tulee pitää tuon poiston jälkeen? Lääkäri ei siitä maininnut mitään mutta luin tuolta Internetistä, että 2-3 päivää ainakin olisi hyvä olla iisisti. Mitenkä on, ilmeisesti tuo koskee enemmänkin leikkaamalla tehtyä poistoa?

PS. Ja vaikka nämä yksityiset ovat kalliita, niin laatu on sitä luokkaa etten suostu enää ikinä kunnalliselle puolelle. Nuoruusvuosien kauhukuvat on pyyhitty kertaheitolla pois viime vuosien aikana.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysymys koskee nyt sitä kuinka pitkä tauko liikunnasta tulee pitää tuon poiston jälkeen? Lääkäri ei siitä maininnut mitään mutta luin tuolta Internetistä, että 2-3 päivää ainakin olisi hyvä olla iisisti. Mitenkä on, ilmeisesti tuo koskee enemmänkin leikkaamalla tehtyä poistoa?

PS. Ja vaikka nämä yksityiset ovat kalliita, niin laatu on sitä luokkaa etten suostu enää ikinä kunnalliselle puolelle. Nuoruusvuosien kauhukuvat on pyyhitty kertaheitolla pois viime vuosien aikana.

Samana päivänä en kuntoilisi, mutta jos verta ei enää tule, niin ihan hyvin voi seuraavana päivänä urheilla. Samaa mieltä tuosta yksityinen vs kunnallinen. En näe mitään syytä, miksi työssäkäyvä ihminen väkisin hakeutuu kunnalliselle, kun tarjolla huomattavasti laadukaampikin vaihtoehto eikä seuraavaa aikaa tarvitse odottaa viikkotolkulla. Terveys on kuitenkin sellainen asia, että siinä en lähtisi säästämään.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Kysymys koskee nyt sitä kuinka pitkä tauko liikunnasta tulee pitää tuon poiston jälkeen? Lääkäri ei siitä maininnut mitään mutta luin tuolta Internetistä, että 2-3 päivää ainakin olisi hyvä olla iisisti. Mitenkä on, ilmeisesti tuo koskee enemmänkin leikkaamalla tehtyä poistoa?

Tuo 2-3 päivän lepo on varmaan ihan aiheellinen. Kun edellisen kerran kävin viisaudenhampaan poistossa (poistettiin vetämällä), tunsin itseni seuraavana päivänä aivan terveeksi ja lähdin laskettelemaan muutamaksi tunniksi. Laskettelun jälkeen iski kuitenkin huonovointisuus ja kova väsymys. Olo oli samalla tavalla vetämätön kuin kovassa flussassa. Ei tietenkään ole täysin varmaa, johtuiko tuo olon heikkeneminen liian aikaisesta liikunnasta, mutta tästä lähtien aion kyllä noudattaa tuota 2-3 päivän lepo-ohjetta.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Huomenna olisi tarkoitus mennä käymään päivystävällä hammaslääkärillä, ylähammasta on kolotellut jokusen päivän, ei mitenkään isosti, mutta kuitenkin häiritsevästi. En ole 4 vuoteen eksynyt hammaslääkäriin, vaikka monesti on pitänyt mennä... Saa nyt nähdä mitä sieltä tulee eteen, toivottavasti nyt tuo yksi harmi saataisiin porattua pois. Lisättäköön se että olen melko hammaslääkärikammoinen, vaikka mitään isompaa komplikaatiota ei ole vielä tehty, pelkillä porauksilla on menty ja ilman puudutusta eikä ole kovinkaan pahalta tuntunut.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Eilen tuli käytyä lohjenneen kulmahampaan takia. Sen verran pahasti oli ehtinyt tulehtumaan, ettei puudutus tehonnut lainkaan. Neljä puudutuspiikkiä lekuri antoi, viimeisen auki porauksen jälkeen suoraan hermoon. Nyt on lääkepaikka ja kahta antibioottia kolmasti päivässä, torstaina olisi tarkoitus jatkaa, mikäli puudutus jo tehoaisi.
Kipu oli suoraan sanoen aivan helvetillinen, vaikka loput hampaan avaamisesta hoidettiin poran sijaan laserilla. Lekuri sentään oli ihan mukava ja hauska tyyppi. Totesi muunmuassa lääkepaikkaa laittaessaan "alle mustaa ja päälle valkoista, mutta mustaa on lääkärin huumorikin" ja tuolissa kipuja sävähdellessäni "Anteeks suokaa, väärin jos ma tein."
Puoli lärviä on vielä turvoksissa ja kipua omiksi tarpeiksi, mutta särkylääkkeiden ja antibioottien voimalla eteen päin.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Itselleni on kanssa tehty vaikka mitä. Mutta kaikkein pahin oli kun oli hammas tulehtunut ja se piti poistaa. Noh poiston jälkeen lääkäri huomasi että oli kasvanut hiukan kieroon poskiluuhun ja täten poskionteloon tuli reikä!

Ei muuta kuin kiireesti kirurgin paikkeille ja tikkiä poski täyteen. En ole koskaan ollut niin kipeä kuin olin tuolloin. Mulle on tehty juurihoidot sun muut, mutta niistä mikään ei ole mitään verrattuna tuohon. Järkyttävää.

Noh päivitetääns taas. Kävin äsken hampulääkärillä kun koko oikeaa puolta poltteli. Aattelin että kyllä se on tuo oikealla alhaalla oleva viisauden hammas joka on yrittänyt tulla monta vuotta, onnistuen vain muutaman millin etenemään. Kärki vain näkyy, joten ahdasta on. Vitut se mikään kärki ollut, vaan kylki! Röntgenistä huomattiin että viisauden hammas kasvaa ihanasti poikittain samalla työntäen ihanasti etummaista hammasta. Täten tulee tämä infernaalinen kipu, johon muuten ei särkylääkkeet auta. Niin ja samalla täytyy poistaa se etummainen hammas tieltä! Ei helvetti. Mitkä on vaihtoehdot? No, odottaa elokuuhun kun kylän ainoa joka osaa poistaa sen tulee, tai sitten kun tulehtuu niin sairaalaan hammaskirurgille.

Kyllä haluaisin nähdä sen joka meikäläisen leegot on suunnitellut. Tulisi turpaan niin lujaa!
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Mulla kasvoi kanssa alhaalla viisauden hammas poikittain. Oli se kipeä mutta ei juuri isompaa tuskaa ollut. Toisilla tietysti eri juttu.

2.7. pitäis mennä hammaskiven poistoon ja se on ihan saatanan ärsyttävää. Tosin vaadin puudutuksen ensin. Mun hampaita ei ilman puudutusta operoida.

Lisäksi pitäis kysellä, että mitä mahtaisi maksaa, jos tuo edessä ylhäällä oleva muovihammas vaihdettaisiin toiseen. Tupakka, nuuska, kahvi ja muut ovat värjänneet sen häiritsevän eri väriseksi kuin muut hampaat. Siihen mitkään pesut tehoa.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
2.7. pitäis mennä hammaskiven poistoon ja se on ihan saatanan ärsyttävää. Tosin vaadin puudutuksen ensin. Mun hampaita ei ilman puudutusta operoida.

Hammaskiven poistoon puudutus? ei herranjumala sentään. Minä luulin olevani herkkä kun hampaan paikkaukseen puudutusta pyysin.
 
Hammaskiven poistoon puudutus? ei herranjumala sentään. Minä luulin olevani herkkä kun hampaan paikkaukseen puudutusta pyysin.

Viimeisen vuoden aikana tullut koettua jos jonkinmoista porausta ja pari viisurinpoistoa joista toinen mallia vaikea, silti näihin toimepiteisiin verrattuna tuo hammaskiven poisto oli ylivoimaisesti hirviömäisin kokemus. Ensi kerralla vaadin jotain ilokaasua tai nuijanukutuksen mieluummin kun silmät vettä vuotaen tärisen kolme varttia siinä penkissä rystyset valkoisena ja "hygienistin" ranteeseen asti verisiä hanskoja tuijottaen. Vieläkin puistattaa tuon muistelu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös