Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 633 665
  • 3 454

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hörähtelin noita itsekin. Ei olisi kovin apteekin hyllyltä tullut Musta Hämähäkki, menee osin ikäni piikkiin toki että tuon ajan kovimmat urheilijat saattaa olla pimennossa. Ja kaikki vaan eivät ole luontevia urheilutiedon kanssa. Pysyvät paremmin ehkä kärryillä nykyisistä tähdistä, jos sattuvat uutisotsikoita lukemaan. Ja sitten taas nuo nimet unohdetaan. Tämä näkyy lähipiirissäni niillä, joita urheilu ei vain kiinnosta.

Kirjallisuuskaan ei ole minun lajiani liialti, mutta Palsternakka-nimitykseni vuosien takaa tuli heti muistiini, kun Zivago-kysymyksen näin. Nämä voi olla hieman tuuripeliä.

Muistikuntoutusta käyvänä ymmärrän tämän pään toiminnan hieman toisella tapaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jashin-kysymyksessä oli ihan kunnolliset vaihtoehdot, joka kysymystä tietysti vaikeuttaa. Jos olisi kysytty esimerkiksi että kenen lempinimi oli Hämähäkki niin aika moni olisi varmaan haksahtanut Jashiniin Zoffin sijaan (en tiedä kuinka yleinen lempinimi Zoffille tuo The Spider oli, googlasin sen). Silti tuo oli visailukysymyksenä helppo ja ihan ok kysymys tuohon kohtaan, koska en pidä kysymysten vaikeutumista palkintosummien mukana minään itseisarvona tai tavoitetilana.
 

Ameno

Jäsen
Et selvästikään harrasta visailua, korkeintaan lautapelejä tai tv-ohjelmia katsot, joten keskustelumme on hedelmätöntä.

Voisin kyllä sanoa kavereilleni, että kysyisivät tuota kysymystä pubivisoissa, niin voisi saada faktapohjaa. Toisaalta, moni pubivisaaja katsoo ko. ohjelmaa, jonka vuoksi oikeita vastauksia tulisi nyt normaalia enemmän, joten testi lienee hyödytöntä.

Toisaalta, Suomen väestöstä 5 % on noin 275 000, ja ohjelmaan valikoituu toivottavasti normaalia enemmän tietäviä ihmisiä, niin onhan tuo aika iso määrä. Toisaalta, aika huonosti tietäviä sinne on taidettu nykyään valikoida. Itse en ole ohjelmaa viime aikoina tuosta syystä katsonutkaan. En saa mitään hienoja fiiliksiä siitä, jos katson jotakin, joka ei tiedä, että kuka kirjoitti Seitsemän veljestä.

Itsekin väitän että alle 10% Suomen aikuisväestöstä olisi tiennyt oikean vastauksen varmasti. Väitän myös että ketjun käsittelemään ohjelmaan hakevista ihmisistä pubivisailijat ovat pieni vähemmistö ja suurin osa hakijoista korkeintaan on pelannut lautapeleja tai tv-ohjelmia katsonut. Se, että tekee jonkun gallupin pubivisailijoiden kesken, ei kerro mitään ohjelmaan hakevien tietotasosta. En olisi itsekään varmaksi osannut sanoa oikeaa vastausta tuohon kysymykseen, sen nyt jotenkin muistelin, että jalkapallon puolelta taitaa kyseinen lempinimi tulla. En toki ole itse hakenut kisailemaankaan ohjelmaan.

Ihmettelen sitä, että miksi nimimerkki @Käyttäjänimetön väittelee tässä ketjussa ohjelman kysymysten vaikeustasosta käyttäen pubivisailuihin osallistujien tietotasoa perusteluna, ja tunnustaa ettei edes katso ketjun aiheen mukaista ohjelmaa. Suosittelen perustamaan pubivisailuketjun/siirtymään sellaiseen, mikäli sellainen on, jos pubivisailusta haluaa puhua. Toki siitä voi täälläkin keskustella, että pitäisikö kysymyksiä säätää vaikeammaksi tai kenties kohti pubivisailuiden kysymyksiä, mutta näkisin silloin, että ohjelman viihdyttävyys pienenisi entisestään, kun kilpailijat eivät pääsisi edes 1000 euroon asti ilman oljenkorsia. Ja tästä sitten seuraisi se, että ohjelman suosio laskisi ja lopulta se lopetettaisiin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Itsekin väitän että alle 10% Suomen aikuisväestöstä olisi tiennyt oikean vastauksen varmasti. Väitän myös että ketjun käsittelemään ohjelmaan hakevista ihmisistä pubivisailijat ovat pieni vähemmistö ja suurin osa hakijoista korkeintaan on pelannut lautapeleja tai tv-ohjelmia katsonut. Se, että tekee jonkun gallupin pubivisailijoiden kesken, ei kerro mitään ohjelmaan hakevien tietotasosta. En olisi itsekään varmaksi osannut sanoa oikeaa vastausta tuohon kysymykseen, sen nyt jotenkin muistelin, että jalkapallon puolelta taitaa kyseinen lempinimi tulla. En toki ole itse hakenut kisailemaankaan ohjelmaan.

Ihmettelen sitä, että miksi nimimerkki @Käyttäjänimetön väittelee tässä ketjussa ohjelman kysymysten vaikeustasosta käyttäen pubivisailuihin osallistujien tietotasoa perusteluna, ja tunnustaa ettei edes katso ketjun aiheen mukaista ohjelmaa. Suosittelen perustamaan pubivisailuketjun/siirtymään sellaiseen, mikäli sellainen on, jos pubivisailusta haluaa puhua. Toki siitä voi täälläkin keskustella, että pitäisikö kysymyksiä säätää vaikeammaksi tai kenties kohti pubivisailuiden kysymyksiä, mutta näkisin silloin, että ohjelman viihdyttävyys pienenisi entisestään, kun kilpailijat eivät pääsisi edes 1000 euroon asti ilman oljenkorsia. Ja tästä sitten seuraisi se, että ohjelman suosio laskisi ja lopulta se lopetettaisiin.
Täällähän on Mobyn perustama pubivisaketju, mutta tämä kysymys siitä, oliko Musta hämähäkki -kysymys vaikea, kuuluu tänne. Ja se pohdinta millainen ohjelma ylipäänsä on. Ja kyllä minä jostakin aina ne kysymykset katson, vaikken ohjelmaa juurikaan jaksa katsoa.

Minusta nuo prosenttiarvioit ovat monestakin syystä ihan turhia. Ja ne arvioit perustuvat suurimmaksi osaksi siihen, että miten itse kokee kysymyksen. Jos Kalevan kisoissa joku mies juoksee 100 m ajassa 13,00, niin eihän suurin osa väestöstä siihen pysty, liekö edes 5 % mutta ei se silti tarkoita, että tuo olisi jotenkin kova aika. Haluatko miljonääriksi -ohjelma ei ole Suomenmestaruuskilpailu, mutta siitä huolimatta voin ottaa kantaa siihen, että millainen on hankala kysymys tietokilpailussa. Tietokilpailuja edes pubivisoissa vaikkapa kerran viikossa harrastaville tuo Musta hämähäkki -kysymys olisi ollut todella helppo. Se, että tv-visailuun menee vaikka minkälaisia urpoja ei ole minusta mikään mittari sille mitä keskimäärin väestön pitäisi tietää jos osallistuu tv-visailuun. Minusta ohjelman viihdearvo paranisi jos ohjelmaan otettaisiin myös erittäin kovia tietäjiä ja heiltä voisi kysyä sitten todella kovan luokan kysymyksiä. Nythän tuo ohjelma on aika pitkälti jonkinlainen parodia tietokilpailusta. Viihdearvoa voi olla, vaikka kysymykset olisivat vaikeampia ja kisailijat tietävämpiä, eivätkä ihan perusnuijia tai jopa huonompia.

Tietenkin firma ja ohjelma saa kysyä ihan mitä tahansa, mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, että tämä nykyinen tapa tehdä ohjelmaa on taloudellisestikaan maksimaalista tuottoa tekevä.

Täältä voi katsella kysymyksiä, vaikkapa nuo vuoden 2012 MM-kisojen kysymykset ja vastaukset. En toki ole sitä mieltä, että kysymysten kuuluisi olla noin vaikeita tässä tv-formaatissa mutta hurjia pisteitä ovat kyllä saaneet, kun noin 160 p ja on parhaalla suomalaisella ja 210 p on maksimi, koska huonoin osio tiputetaan pois: Tiedostot - Suomen Tietokilpailuyhdistys ry

Täältä tähän.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Minusta nuo prosenttiarvioit ovat monestakin syystä ihan turhia. Ja ne arvioit perustuvat suurimmaksi osaksi siihen, että miten itse kokee kysymyksen.
Näin minä asian alunperin päättelinkin, että koet suurimman osan ihmisistä tietävän vastauksen kyseiseen kysymykseen, koska itse sen tiedät.

Heitin tuon viiden prosentin arvion koko aikuisväestöstä siksi, että kyseiseen televisiovisailuun osallistuu väkeä aikalailla kaikista ikäluokista ja molemmista sukupuolista. Tosin taitaa enemmistössä olla varmastikin alle 40-vuotiaat ihmiset. Sukupuolijakaumasta en osaa sanoa, mutta näppituntumalla tuntuisi menevän melkolailla 50/50.

Mutta oli jakauma mikä hyvänsä, katsoin koko väestön tietämystä tuohon nimenomaiseen kysymykseen. Ja oletan edelleen, että viisi prosenttia väestöstä voisi olla lähellä totuutta. Se, mitä jossain pubivisoissa kukakin tietää, on tässä tapauksessa yhdentekevää. Jos pubivisoissa käy keskimäärin 35-70-vuotiaita miehiä, voisi mahdollisesti vastauksen tietämisen todennäköisyys ollakin jo joitakin kymmeniä prosentteja.

Kuitenkin koko väestössä jengi ei keskimäärin kovin suurella prosentilla seuraa jalkapalloa tai edes urheilua ylipäätään välttämättä. Ja vaikka seuraisikin, niin moni urheilua nykypäivänä seuraava ihminen ei silti tietäisi vastausta kyseiseen kysymykseen. Kaikista naisista vastauksen kysymykseen automaattisesti tietäisi varmastikin vain joka sadas jos sitäkään. Tuon kysymyksen tietämys suoriltaan on kohtalaisen spesifiä nippelitietoa. Se, jos ei tiedä, kuka vaikkapa on kirjoittanut Tuntemattoman Sotilaan tai Seitsemän Veljestä, on todellista sivistymättömyyttä.

Se, jos ei tiedä tämän kaltaisia asioita ja hakee silti ohjelmaan, onko se järkevää, on aivan toinen asia. En ota siihen kantaa. Toisaalta, jos ei tiedä Tippa-T:n sanoituksia ja osallistuu kyseiseen ohjelmaan, voisi täten olla aivan yhtä järjetöntä. Kyseisen tv-ohjelmaformaatin kysymysskaala on niin laaja, että aniharva pystyy vastaamaan kaikkeen. Josta muuten aika pitkälti johtuukin se, ettei kukaan juurikaan ikinä voita päävoittoa. Suomessa ei kukaan ole koskaan voittanut, joku päässyt lähelle. Ja maailmallakaan ei taida noita voittajia aivan julmetusti olla. Luulisi, että jos ihmisillä on tietämystä, noihin silti hakisivat, koska kyse on isoista rahoista.

Jos nyt haluat olla asiasta eri mieltä, niin ole ihan vapaasti. Pidän kuitenkin näkemyksestäni helpostikin kiinni, että kyseisen kysymyksen tietämättömyyden halveksinta on aivan käsittämätöntä trollaamista.

Itse olen monestikin miettinyt erinäisten kysymysten vaikeustasoa ja peilannut sitä omaan kokemukseeni sekä samalla pyrkinyt pohtimaan objektiivisesti sitä, miten vaikea se olisi yleisesti. Tämä oli jengille yleisesti ottaen melko hankala kysymys mielestäni.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Näin minä asian alunperin päättelinkin, että koet suurimman osan ihmisistä tietävän vastauksen kyseiseen kysymykseen, koska itse sen tiedät.
Ei, vaan koska olen pitänyt satoja visailuja, joissa olen nähnyt tarkastajana, että mitä ja kuinka paljon mitäkin asiaa yleensä tiedetään. Tuo asia oikeasti antaa perspektiiviä arvioida tämänlaisia asioita. Ja kerroin miksi en koko väestöä tähän otantaan ottanut vaan lähinnä pubivisoissa käyvät ihmiset. Ja ikäluokkani oli 20-70-vuotiaat eikä 35-70-vuotiaat, kuten sinä äsken laitoit esimerkiksi.

Valehtelit minun halveksivan, kun tuota Musta hämähäkki -asiaa ei joku tiedä. Ei, en ole halveksinut millään tavalla. Toin vaan esiin, että pubivisoissa tuo on ihan peruskauraa ja että se tiedettäisiin todella hyvin. Samaan syssyyn pohdiskelin ylipäänsä ohjelman ideaa ja kysymysten tasoa.

Sitten valehtelit minun trollaavan. Eli minun pitäisi siis ilmeisesti saada nyt kirjoituskieltoa, siitä vaan raportoimaan.

En nyt jaksa tästä enempää vääntää, koska keskustelutapasi meni noin likaiseksi.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Täällähän on kunnon trollaus menossa. :D

Väitän, että 5% suomalaisista voisi tietää vastauksen siihen Jashinin kysymykseen suoriltaan.

Jaa täällä keskustellaan tästä aiheesta, noh sitten minä voin tunnustautua tuohon 5% kun olin itse kaverilla dokaamassa niin äitini katsoi taas tätä ohjelmaa ja lähetti minulle tekstiviestin kun ajatteli että voisin tietää urheiluaiheisen kysymyksen. Ja pistin kuin apteekin hyllyltä että Lev Jashin. Koska isäni aina puhui tuosta legendaarisesta Neuvostoliittolaisesta kaikkien aikojen futismolarista. Ja olen siis 28 vuotias. Oliko siinä nyt ollut jotain Hasekkeja kuulemma vaihtoehtoina, aika huumoria kyllä :D Kyllä tuo monelle futisniilolle on aika helppoa kauraa, kun joskus miehestä tainnut tulla Ylelläkin jotain juttua jossain futiksen arvokisojen lähetysten yhteydessä.
 

Ameno

Jäsen
Minusta ohjelman viihdearvo paranisi jos ohjelmaan otettaisiin myös erittäin kovia tietäjiä ja heiltä voisi kysyä sitten todella kovan luokan kysymyksiä. Nythän tuo ohjelma on aika pitkälti jonkinlainen parodia tietokilpailusta. Viihdearvoa voi olla, vaikka kysymykset olisivat vaikeampia ja kisailijat tietävämpiä, eivätkä ihan perusnuijia tai jopa huonompia.

Tietenkin firma ja ohjelma saa kysyä ihan mitä tahansa, mutta en ole ihan vakuuttunut siitä, että tämä nykyinen tapa tehdä ohjelmaa on taloudellisestikaan maksimaalista tuottoa tekevä.

Siitä olen samaa mieltä, että ohjelman viihdearvo varmasti paranisi, jos ohjelmaan otettaisiin erittäin kovia tietäjiä ja kysymykset olisi vastaavasti kovaa luokkaa. Tällöin olisi ohjelma varmasti minustakin paljon mielenkiintoisempi kuin nyt.

Mutta kun ohjelmaan on yleinen haku ja ajatuksena lienee, että "sinäkin voit päästä miljonääriksi", niin sinne hakee ties minkälaista urpoa, kuten välillä on nähtykin. Jos näiden joukosta seulottaisiin vain ne kovimmat tietäjät, niin mikä somemyrsky siitäkin sitten syntyisi, kun tyhmiä syrjitään.
Sitten taas jos niitä urpoja ja kovia tietäjiä otettaisiin mukaan todellisuutta vastaava määrä (urpoja tietysti enemmän), ja kysymykset sitten asetettaisiin niitten tietäjien tason mukaan, niin suurin osa kisailijoista taas tippuisi about neljännessä kysymyksessä, kun oljenkorret on käytetty. Toisaalta, jos niille tietäjille esitettäisiin vaikeampia kysymyksiä ja urpoille helpompia, noh, eihän sekään reilua olisi. Sitä paitsi, kannattaahan sinne ottaa niitä urpoja, niin ohjelman tekijät pääsee halvalla palkintorahoilla ja miljoonayleisö on taattu.

Kai tosiaan tällä hetkellä ohjelman viihdearvo tulee lähinnä siitä, että pääsee kokemaan niin myötähäpeää, vahingoniloa ja paremmuudentuntoa!
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Käyttäjänimellisen Käyttäjänimettömän arviot menevöt hiukan yläkanttiin, mutta onhan tuo nyt yksi klassisimmista urheilukysymyksistä mitä kaiken maailman visailuissa on. Itselläni on myös ikää alle 30 vuotta, en tiedä miltä Lev Yashin näyttää, enkä ole muistaakseni koskaan nähnyt hänestä klippejä jalkapallokentällä. Silti myös itseltäni tuo vastaus olisi tullut kuin apteekin hyllyltä. Tosin seuraan jalkapalloa ja urheilua yleisestikin melko paljon. Mutta tosiaan normitallaajalle tuollainen kysymys nyt tuntuu about miljoonan euron kysymyksellä. Tuskin suurin osa suomalaisista tietää edes kuka on Dominik Hasek.

Täällä on ollut puhetta siitä, että jatkoaikalaiset "tietävät kaikki kysymykset". Näkemykseni mukaan tämä johtuu siitä, että tuohon kilpailuun osallistuu lähinnä tavallisia, tiedoiltaan varsin keskivertoihmisiä. Keskiverto jatkoaikalaista taas pidän keskivertoa fiksumpana, lisäksi tätä ketjua tuskin lukee kukaan, kuka ei ole tietokilpailuista kiinnostunut tai niissä pärjää. Haluatko Miljonääriksi -ohjelmaan tuntuu puolestaan hakevan paljon sellaisia, jotka ajattelevat juurikin: "Oho, mustahan voisi tulla miljonääri." Vaikka ei mitenkään erityisen paljoa tietoa löytyisikään. Jos itse hakisin ja pääsisin ohjelmaan, niin tulisi kyllä kerrattua kaikki mahdollinen nippelitieto mitä nyt vain pystyy, alkaen pääkaupungeista ja presidenteistä jne. Tällä kaudella ohjelmassa on sen sijaan ollut melkoinen määrä "soitellen sotaan" lähteneitä, joiden yleistietämys ei muutenkaan ole merkittävän korkeaa luokkaa ja jotka tulevat vailla minkäänlaista riskinottohalukkuutta kalastelemaan varmaa tonnia.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Jashin-kysymyksessä oli ihan kunnolliset vaihtoehdot, joka kysymystä tietysti vaikeuttaa. Jos olisi kysytty esimerkiksi että kenen lempinimi oli Hämähäkki niin aika moni olisi varmaan haksahtanut Jashiniin Zoffin sijaan (en tiedä kuinka yleinen lempinimi Zoffille tuo The Spider oli, googlasin sen). Silti tuo oli visailukysymyksenä helppo ja ihan ok kysymys tuohon kohtaan, koska en pidä kysymysten vaikeutumista palkintosummien mukana minään itseisarvona tai tavoitetilana.

@benicio; tämä on hämmentänyt monessa kysymyksessä. Jos kysytään JFK:n kuolinvuotta ja vaihtoehdoiksi annetaan 1973 tai 1983, ei paljoa miettimistä jää. Jos vaihtoehdot olisivat olleet 1961, 1962, 1963 ja 1964, olisi ollut edes jotain mietittävää. Boris Pasternak -kysymykseen olisi voinut ottaa vaihtoehdoiksi muita 1900-luvun venäläiskirjailijoita klassikoiden asemesta, että edes vähän ponnistelua olisi vaadittu. Jalkapallomaalivahtikysymyksessä olisivat puolestaan Zamora ja vaikkapa Sepp Maier voineet aiheuttaa enemmän ahdistusta/ponnistelua jääkiekkomaalivahtien Dominator ja Tret-Jakki asemesta.
 

Morgoth

Jäsen
Siitä olen samaa mieltä, että ohjelman viihdearvo varmasti paranisi, jos ohjelmaan otettaisiin erittäin kovia tietäjiä ja kysymykset olisi vastaavasti kovaa luokkaa. Tällöin olisi ohjelma varmasti minustakin paljon mielenkiintoisempi kuin nyt

Ohjelma tulee parhaimpaan katseluaikaan ja kaivettiin luultavasti jostakin esille aikoinaan kilpailemaan maikkarin putoukselle katsojista, kun nelosella ei siihen aikaan tainnut olla lauantai-illalla olla mitään todella suosittua ohjelmaa. Epäilenpä, että eriktoivosille ja tietoviisas menolla katsojat pakenisivat toisille kanavilla, jonka jälkeen ohjelma heivattaisiin kokonaan pois ohjelmistosta tai siirrettäisiin lähetettäväksi sunnuntaina klo 10 kilpailemaan jumalanpalveluksen kanssa katsojista ja pääpalkinto olisi 1000 €.

Uskallan väittää, että mikään "todellinen" tietokilpailu ei tule ikinä saavuttamaan yli miljoonaa katsojaa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Se, jos ei tiedä tämän kaltaisia asioita ja hakee silti ohjelmaan, onko se järkevää, on aivan toinen asia. En ota siihen kantaa. Toisaalta, jos ei tiedä Tippa-T:n sanoituksia ja osallistuu kyseiseen ohjelmaan, voisi täten olla aivan yhtä järjetöntä. Kyseisen tv-ohjelmaformaatin kysymysskaala on niin laaja, että aniharva pystyy vastaamaan kaikkeen. Josta muuten aika pitkälti johtuukin se, ettei kukaan juurikaan ikinä voita päävoittoa.

Se on totta, että Miljonäärin kysymysskaala on tosiaan todella laaja. Monia noista kysymyksistä ei ikipäivänä edes kysyttäisi missään "oikeissa" tietokilpailuissa, juuri siitä syystä mitä täälläkin on pyöritelty: esimerkiksi nyt jonkun Youtube-käyttäjän nimimerkin tietäminen ei mittaa mitään todellista tietoa. Omasta puolestani täytyy muuten sanoa, että ennen viime lauantaita en ollut edes kuullut Tippa-T nimisestä artistista. Yritin oikein pinnistellä, mutta en kerta kaikkiaan muista eläissäni edes kuulleeni hänen nimeään.. eli tästä näkökulmasta Miljonääri olisi minullekin sikäli väärä formaatti :D

Siitä olen samaa mieltä, että ohjelman viihdearvo varmasti paranisi, jos ohjelmaan otettaisiin erittäin kovia tietäjiä ja kysymykset olisi vastaavasti kovaa luokkaa. Tällöin olisi ohjelma varmasti minustakin paljon mielenkiintoisempi kuin nyt.

Mutta kun ohjelmaan on yleinen haku ja ajatuksena lienee, että "sinäkin voit päästä miljonääriksi", niin sinne hakee ties minkälaista urpoa, kuten välillä on nähtykin. Jos näiden joukosta seulottaisiin vain ne kovimmat tietäjät, niin mikä somemyrsky siitäkin sitten syntyisi, kun tyhmiä syrjitään.
Sitten taas jos niitä urpoja ja kovia tietäjiä otettaisiin mukaan todellisuutta vastaava määrä (urpoja tietysti enemmän), ja kysymykset sitten asetettaisiin niitten tietäjien tason mukaan, niin suurin osa kisailijoista taas tippuisi about neljännessä kysymyksessä, kun oljenkorret on käytetty. Toisaalta, jos niille tietäjille esitettäisiin vaikeampia kysymyksiä ja urpoille helpompia, noh, eihän sekään reilua olisi. Sitä paitsi, kannattaahan sinne ottaa niitä urpoja, niin ohjelman tekijät pääsee halvalla palkintorahoilla ja miljoonayleisö on taattu.

Kai tosiaan tällä hetkellä ohjelman viihdearvo tulee lähinnä siitä, että pääsee kokemaan niin myötähäpeää, vahingoniloa ja paremmuudentuntoa!

Uskallan väittää, että mikään "todellinen" tietokilpailu ei tule ikinä saavuttamaan yli miljoonaa katsojaa.

Tosiaan, mitkä mahtoivat olla Suomen Tietoviisaan katsojaluvut aikanaan? Katselin sitä itse silloin ala-asteen loppupuolella sekä yläasteella, ja minusta ohjelma oli aivan mahdottoman viihdyttävä. Ensinnäkin niiden kysymysten takia mitä siinä kysyttiin, ja toiseksi että minua jo tuolloin lapsena viihdytti ohjelman uskomaton jäykistely ja virallisuus, se oli ihan mahdottoman huvittavaa katseltavaa..

Etenkin nyt tämä Jaajon aikakauden Miljonääri on tosiaan tehty ihan puhtaasti viihteeksi, ja viemään katsojat kilpailevan kanavan ohjelmilta lauantai-illan parhaalla ohjelmapaikalla. Ohjelman viihdearvo syntyy kärjistetysti juurikin noista tekijöistä, joita @Ameno tuossa listaa, kyllä tuntemattomille turo-urpoille on vain niin mielettömän helppoa ja tyydyttävää naureskella, sellainen se suomalainen ihmisluonto vain on. Vaikea on sanoa, miten helposti keskimääräinen tv-katsoja kokee symppaavansa kilpailijaa ja olevansa tämän puolella..

Kääntöpuoli on toki aina se, että kutkuttava formaattihan tuo on. Hiukan aina takaraivossa painaa, että noinkohan sitä pitäisi itsekin hakea, vaikkakaan minulla ei muutoin ole minkäänlaista intressiä päästä televisioon.. noh, ehkä kuitenkin skippaan tällä kertaa
 

Ameno

Jäsen
Ohjelma tulee parhaimpaan katseluaikaan ja kaivettiin luultavasti jostakin esille aikoinaan kilpailemaan maikkarin putoukselle katsojista, kun nelosella ei siihen aikaan tainnut olla lauantai-illalla olla mitään todella suosittua ohjelmaa. Epäilenpä, että eriktoivosille ja tietoviisas menolla katsojat pakenisivat toisille kanavilla, jonka jälkeen ohjelma heivattaisiin kokonaan pois ohjelmistosta tai siirrettäisiin lähetettäväksi sunnuntaina klo 10 kilpailemaan jumalanpalveluksen kanssa katsojista ja pääpalkinto olisi 1000 €.

Uskallan väittää, että mikään "todellinen" tietokilpailu ei tule ikinä saavuttamaan yli miljoonaa katsojaa.

Lainaamassasi tekstissä puhuinkin omasta mielipiteestäni. Kuten muusta tekstistäni lainaamassasi viestissä, sekä aiemmasta viestistäni oli tarkoitus käydä ilmi, niin suuren yleisön mielestä varmasti nykyinen urpoilu ja helpot kyssärit on varmastikin paljon viihdyttävämpää katseltavaa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Miksei täällä ole vielä sanottu, vai onko sanottu?, sitä mikä ainakin itseä joululahjaksikin Haluatko miljonääriksi? -kirjan saaneena hieman huvittaa, että tuo tuotantoporukka on niin laiskaa tai ylimielistä, että ne ottaa nykyään kysymyksiä ihan suoraan sieltä... Esim. tuo Lev Jashin oli mielestäni sieltä (toki taisi olla jo Suomen Tietoviisaassa, Trivial Pursuitissa jne. sikäli suosittu kysymys), ja aiemmin se joku kala tai lintu tms. kysymys myöskin.
Eli pelkästään sitä kirjaa tankkaamalla voisi valmistautua.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Miksei täällä ole vielä sanottu, vai onko sanottu?, sitä mikä ainakin itseä joululahjaksikin Haluatko miljonääriksi? -kirjan saaneena hieman huvittaa, että tuo tuotantoporukka on niin laiskaa tai ylimielistä, että ne ottaa nykyään kysymyksiä ihan suoraan sieltä... Esim. tuo Lev Jashin oli mielestäni sieltä (toki taisi olla jo Suomen Tietoviisaassa, Trivial Pursuitissa jne. sikäli suosittu kysymys), ja aiemmin se joku kala tai lintu tms. kysymys myöskin.
Eli pelkästään sitä kirjaa tankkaamalla voisi valmistautua.
Tämän lisäksi vielä muutaman youtubettajan ja ajankohtaisen SuomiPop -artistin kertausta, niin olisi jo pitkällä. Aika jännä, että noinkin pitkällä on kopioitu tuo lintukysymys, eikös siinä ollut jo 60000€ pelissä?
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ohjelma tulee parhaimpaan katseluaikaan ja kaivettiin luultavasti jostakin esille aikoinaan kilpailemaan maikkarin putoukselle katsojista, kun nelosella ei siihen aikaan tainnut olla lauantai-illalla olla mitään todella suosittua ohjelmaa. Epäilenpä, että eriktoivosille ja tietoviisas menolla katsojat pakenisivat toisille kanavilla, jonka jälkeen ohjelma heivattaisiin kokonaan pois ohjelmistosta tai siirrettäisiin lähetettäväksi sunnuntaina klo 10 kilpailemaan jumalanpalveluksen kanssa katsojista ja pääpalkinto olisi 1000 €.

Uskallan väittää, että mikään "todellinen" tietokilpailu ei tule ikinä saavuttamaan yli miljoonaa katsojaa.

Ei asiapitoinen tietokilpailu ja viihdyttävyys ole lainkaan mahdoton kokonaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tämän lisäksi vielä muutaman youtubettajan ja ajankohtaisen SuomiPop -artistin kertausta, niin olisi jo pitkällä. Aika jännä, että noinkin pitkällä on kopioitu tuo lintukysymys, eikös siinä ollut jo 60000€ pelissä?
Jos kyse on siitä linnun latinankielisestä nimestä, niin se oli 200ke:n kyssäri ja se muikki jätti siihen, mutta olisi vielä stägällä arvannut senkin oikein. Taisi ihan himppasen vituttaa. :D
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei vittu mikä saapas siellä on kisaamassa. Arpoo tuossa että oliko Suomen ensimmäinen naispääministeri Miinna Canth vai Siiri Rantanen. Yleisö pelasti kilpailijan kyllä tällä kertaa, toisaalta olisi jo ansainnut tippua.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Ei vittu mikä saapas siellä on kisaamassa. Arpoo tuossa että oliko Suomen ensimmäinen naispääministeri Miinna Canth vai Siiri Rantanen. Yleisö pelasti kilpailijan kyllä tällä kertaa, toisaalta olisi jo ansainnut tippua.

Kieltämättä hieman pisti tämä ihmetyttämään. Taas palaa oljenkorsi, joten veikkaampa ettei tämä nätti nainen kovin pitkälle pääse.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Joo tosiaan kaivoi sitten urheilukysymyksessä oikean vastauksen, propsit toki siitä...

Kaunis nainen toki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös