Minusta nuo prosenttiarvioit ovat monestakin syystä ihan turhia. Ja ne arvioit perustuvat suurimmaksi osaksi siihen, että miten itse kokee kysymyksen.
Näin minä asian alunperin päättelinkin, että koet suurimman osan ihmisistä tietävän vastauksen kyseiseen kysymykseen, koska
itse sen tiedät.
Heitin tuon viiden prosentin arvion koko aikuisväestöstä siksi, että kyseiseen televisiovisailuun osallistuu väkeä aikalailla kaikista ikäluokista ja molemmista sukupuolista. Tosin taitaa enemmistössä olla varmastikin alle 40-vuotiaat ihmiset. Sukupuolijakaumasta en osaa sanoa, mutta näppituntumalla tuntuisi menevän melkolailla 50/50.
Mutta oli jakauma mikä hyvänsä, katsoin koko väestön tietämystä tuohon nimenomaiseen kysymykseen. Ja oletan edelleen, että viisi prosenttia väestöstä voisi olla lähellä totuutta. Se, mitä jossain pubivisoissa kukakin tietää, on tässä tapauksessa yhdentekevää. Jos pubivisoissa käy keskimäärin 35-70-vuotiaita miehiä, voisi mahdollisesti vastauksen tietämisen todennäköisyys ollakin jo joitakin kymmeniä prosentteja.
Kuitenkin koko väestössä jengi ei keskimäärin kovin suurella prosentilla seuraa jalkapalloa tai edes urheilua ylipäätään välttämättä. Ja vaikka seuraisikin, niin moni urheilua nykypäivänä seuraava ihminen ei silti tietäisi vastausta kyseiseen kysymykseen. Kaikista naisista vastauksen kysymykseen automaattisesti tietäisi varmastikin vain joka sadas jos sitäkään. Tuon kysymyksen tietämys suoriltaan on kohtalaisen spesifiä nippelitietoa. Se, jos ei tiedä, kuka vaikkapa on kirjoittanut Tuntemattoman Sotilaan tai Seitsemän Veljestä, on todellista sivistymättömyyttä.
Se, jos ei tiedä tämän kaltaisia asioita ja hakee silti ohjelmaan, onko se järkevää, on aivan toinen asia. En ota siihen kantaa. Toisaalta, jos ei tiedä Tippa-T:n sanoituksia ja osallistuu kyseiseen ohjelmaan, voisi täten olla aivan yhtä järjetöntä. Kyseisen tv-ohjelmaformaatin kysymysskaala on niin laaja, että aniharva pystyy vastaamaan kaikkeen. Josta muuten aika pitkälti johtuukin se, ettei kukaan juurikaan ikinä voita päävoittoa. Suomessa ei kukaan ole koskaan voittanut, joku päässyt lähelle. Ja maailmallakaan ei taida noita voittajia aivan julmetusti olla. Luulisi, että jos ihmisillä on tietämystä, noihin silti hakisivat, koska kyse on isoista rahoista.
Jos nyt haluat olla asiasta eri mieltä, niin ole ihan vapaasti. Pidän kuitenkin näkemyksestäni helpostikin kiinni, että kyseisen kysymyksen tietämättömyyden halveksinta on aivan käsittämätöntä trollaamista.
Itse olen monestikin miettinyt erinäisten kysymysten vaikeustasoa ja peilannut sitä omaan kokemukseeni sekä samalla pyrkinyt pohtimaan objektiivisesti sitä, miten vaikea se olisi yleisesti. Tämä oli jengille yleisesti ottaen melko hankala kysymys mielestäni.