Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 633 299
  • 3 454

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Oliko niin, että Erik Toivanen on kaksi kertaa käynyt kokeilemassa, eikä päässyt 10k€ pidemmälle?

Olen itse hakenut pariin telkkarin visailuun joista tämä oli toinen. Toisessa pääsin varakisaajaks.

Voin sanoo että ne tekee aika hyvän taustatyön siitä mistä aihealueesta sulla ei ole hajua pahemmin. Esim jos mä olisin kisaamassa tuolla niin 10k olisi potentiaalia noihin kysymyksiin mitä tuolla on ollut viime aikoina.

Mutta jos istuisin piinapenkissä niin taatusti tulis jotain Zelda, lasten telkkariohjelmia tai muita missä pitäisi käyttää oljenkorret.

Ei tuonne helpolla sellaisia päästetä jolla mahdollisuus voittaa 60k tai enempi.
 

Spire

Jäsen
Olen itse hakenut pariin telkkarin visailuun joista tämä oli toinen. Toisessa pääsin varakisaajaks.

Voin sanoo että ne tekee aika hyvän taustatyön siitä mistä aihealueesta sulla ei ole hajua pahemmin. Esim jos mä olisin kisaamassa tuolla niin 10k olisi potentiaalia noihin kysymyksiin mitä tuolla on ollut viime aikoina.

Mutta jos istuisin piinapenkissä niin taatusti tulis jotain Zelda, lasten telkkariohjelmia tai muita missä pitäisi käyttää oljenkorret.

Ei tuonne helpolla sellaisia päästetä jolla mahdollisuus voittaa 60k tai enempi.
Pystytkö kertomaan tarkemmin kuinka se taustaselvitys tehdään?
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Pystytkö kertomaan tarkemmin kuinka se taustaselvitys tehdään?

Eli kun hain toiseen visaan niin pääsin videohaastatteluun missä mulle esitettiin 20 kysymystä laidasta laitaan ja kaikista aihepiireistä. Sillä kartoitettiin vähän mun tietämystä ja haastattelija osasi tehdä johtopäätöksiä.

Miltsissä en päässy haastatteluun mutta hakemuksessa kysyttiin kyllä aika lailla mitkä on kiinnostuksen kohteita ja mistä aihealueista on tietoa. Veikkaan että samanlainen protokolla on niilläkin edessä mikäli valituiksi tulevat.

Esimerkkikysymyksiä oli että mikä on Belgian virallinen kieli? Minkä maan herkku on baklava? Mistä bändistä Robbie Williams on tullut tutuksi? Sitten kosmetiikka, muoti, urheilu ja historiakysymyksiäkin. Se 20 kysymyksen setti oli aika haastava, tiesin muistaakseni 12 niistä niin mut valittiin mukaan. Olin varakisaaja josta sain korvauksen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli kun hain toiseen visaan niin pääsin videohaastatteluun missä mulle esitettiin 20 kysymystä laidasta laitaan ja kaikista aihepiireistä. Sillä kartoitettiin vähän mun tietämystä ja haastattelija osasi tehdä johtopäätöksiä.

Miltsissä en päässy haastatteluun mutta hakemuksessa kysyttiin kyllä aika lailla mitkä on kiinnostuksen kohteita ja mistä aihealueista on tietoa. Veikkaan että samanlainen protokolla on niilläkin edessä mikäli valituiksi tulevat.

Esimerkkikysymyksiä oli että mikä on Belgian virallinen kieli? Minkä maan herkku on baklava? Mistä bändistä Robbie Williams on tullut tutuksi? Sitten kosmetiikka, muoti, urheilu ja historiakysymyksiäkin. Se 20 kysymyksen setti oli aika haastava, tiesin muistaakseni 12 niistä niin mut valittiin mukaan. Olin varakisaaja josta sain korvauksen.
Näidenkin kokemusten pohjalta en usko yhtään, että kilpailijoille televisiossa esitetyt kysymykset ovat satunnaisia.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Näidenkin kokemusten pohjalta en usko yhtään, että kilpailijoille televisiossa esitetyt kysymykset ovat satunnaisia.

Pitää aika hyvin paikkaansa. Jos tuollaiseen kisaan haluaa ja voittaa sieltä jotain niin haastatteluissa pitää itsestään antaa hieman tyhmempi kuva itsestään kun oikeesti on. Niin ja kysyttiin multa millaiseen voittosummaan olisin tyytyväinen? No jotkut tuolta voittavat ja hyvä niin koska muuten kiinnostus katoaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Spire

Jäsen
Ja tässä meillä on Suomen viisain ihminen.
No joo, täytyy kyllä sanoa että alkukarsinta on viheliäinen. Siinä paineessa on vaikea laittaa todella nopeasti vaihtoehdot järjestykseen kun miettimisaikaa ei käytännössä ole. Pahimmillaan sitten nopein kisaaja ratkaistaan sekunnin sadasosien tarkkuudella.

En muista oliko Toivanen vai Ylitalo kisaamassa myös Kirsi Salon aikaisessa Heikoin Lenkki- ohjelmassa. Äänestettiin ulos kun jäljellä oli kolme kilpailijaa. Oli sitä mieltä että kilpailun idea sotii häntä vastaan, eikä ollut väärässä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
No joo, täytyy kyllä sanoa että alkukarsinta on viheliäinen. Siinä paineessa on vaikea laittaa todella nopeasti vaihtoehdot järjestykseen kun miettimisaikaa ei käytännössä ole. Pahimmillaan sitten nopein kisaaja ratkaistaan sekunnin sadasosien tarkkuudella.

En muista oliko Toivanen vai Ylitalo kisaamassa myös Kirsi Salon aikaisessa Heikoin Lenkki- ohjelmassa. Äänestettiin ulos kun jäljellä oli kolme kilpailijaa. Oli sitä mieltä että kilpailun idea sotii häntä vastaan, eikä ollut väärässä.

Alkukarsinta on yleensä lapsellisen helppo jolla tehdään se että tyhmätkin voivat ratkaista sen nopeasti ja tekee sen että itse kisasta fyrkkaa ei lähde paljon ulos.

Sopiva alkukarsintakysymys olisi että laita seuraavat valtiot järjestyksen pinta-alaltaan pienimmästä suurimpaan. A: Suomi B:Ranska C:Espanja D: Italia.

Onnea vaan kaikille jotka tuon saa viiteen sekuntiin ratkaistua.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkukarsinta on yleensä lapsellisen helppo jolla tehdään se että tyhmätkin voivat ratkaista sen nopeasti ja tekee sen että itse kisasta fyrkkaa ei lähde paljon ulos.

Sopiva alkukarsintakysymys olisi että laita seuraavat valtiot järjestyksen pinta-alaltaan pienimmästä suurimpaan. A: Suomi B:Ranska C:Espanja D: Italia.

Onnea vaan kaikille jotka tuon saa viiteen sekuntiin ratkaistua.

Tuo olisi aika huono kysymys alkukarsintaan sikäli, että menisi ainakin osittain arvailuksi. Espanja ja Ranska ovat suuruusluokaltaan samankokoisia, mutta Suomea isompia ja Italia suurin piirtein samankokoinen kuin Suomi. Itse olisin mm arvannut tuon oikein noilla lähtökohdilla. Toki tuo olisi silti parempi kuin "laita nämä aakkosjärjestykseen" -tyyppiset kysymykset.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tuo olisi aika huono kysymys alkukarsintaan sikäli, että menisi ainakin osittain arvailuksi. Espanja ja Ranska ovat suuruusluokaltaan samankokoisia, mutta Suomea isompia ja Italia suurin piirtein samankokoinen kuin Suomi. Itse olisin mm arvannut tuon oikein noilla lähtökohdilla. Toki tuo olisi silti parempi kuin "laita nämä aakkosjärjestykseen" -tyyppiset kysymykset.

Ei se liian helppo saa ollakaan. Hyvin olit kartalla joten olisit saattanut osua helposti oikeaan. Oikea järjestys on Italia -> Suomi -> Espanja -> Ranska. Pointti mulla tossa olikin että alkukarsintakysymys pitäisi olla sellainen että se ei olisi 3 sekunnin nopeuskisa vaan joutuu hieman miettiin.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän Haluatko Miljonääriksi on pyörinyt niin pitkään ja melkein jokaisessa maassa, että kyllä siellä formaatin takana tiedetään millaisia kilpailijoita ohjelmaan kannattaa ottaa. Tarkoitushan on olla viihdeohjelma ei mikään raha-automaatti. Varmasti Nelosellakin alkaisi pikkuisen kiristelemään, jos muutama kilpailija korjaisi tuon pääpotin itselleen. Parempi vain valkata näitä "olen tyytyväinen kahteen tonniin" kilpailijoita niin kassassa riittää pidemmäksi aikaa rahat. Ohjelma-aika saadaan täytettyä alkupään hassuttelukysymyksillä ja käytännössä vain harva selviää paria tonnia pidemmälle.

Mitä tulee näihin tietoviisaisiin kuten Toivanen tai Ylitalo, niin formaattihan on heille erittäin huono. Pitäisi olla melkein jokaisesta aiheesta se tuorein tieto. Suomen tietoviisas keskittyi aika pitkälle historian (maantieto, uskonto, henkilöt, tapahtumat, urheilu) nippelitietoon ja tämän tiedon muistamiseen. Miljonäärissä ei tällaisella nippelitiedolla tahdo pärjätä. Ylitalo taisi jossain haastattelussa sanoa sen, että opetteli ulkoa mm. tubettajia Jahtia varten. Karrikoidusti on aivan eriasia opetella ulkoa Pähkinäsaaren rauhan raja kuin tietää minkä värinen kaulapanta on Alma Hätösen koiralla tällä hetkellä. Tai muistaa montako mitalia Matti Nykänen otti Galgaryssä -88 vs. mikä oli katsotuin anime-sarja Japanissa vuonna 2020. Siksi tämä kysymyspatteri laitetaan puhtaasti kilpailijan mukaan. Varmasti Ylitalo ja Toivanen olisivat menneet heittämällä miljoonaan, jos kysymykset olisivat kohdistuneet edellä mainittujen kategorioiden historiaan. Toivanen ei tosin tainnut koskaan päästä alkukarsintaa pidemmälle?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli kun hain toiseen visaan niin pääsin videohaastatteluun missä mulle esitettiin 20 kysymystä laidasta laitaan ja kaikista aihepiireistä. Sillä kartoitettiin vähän mun tietämystä ja haastattelija osasi tehdä johtopäätöksiä.
Kun se noin menee, niin silloinhan kannattaisi vastata noihin 20 kysymykseen suurimpaan osaan väärin vaikka tietäisikin. Ei kaikkiin etteivät tajua mistä kyse, mutta etenkin niihin jotka kuuluvat omaan osaamisalueeseen. Sitten valitsevat kisaan, koska luulevat että tämä tyyppihän on ihan tampio ja tulee tuotantoyhtiölle halvaksi. Itse kisaan laittavat helppoja kysymyksiä ja pääsee rahoille.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun se noin menee, niin silloinhan kannattaisi vastata noihin 20 kysymykseen suurimpaan osaan väärin vaikka tietäisikin. Ei kaikkiin etteivät tajua mistä kyse, mutta etenkin niihin jotka kuuluvat omaan osaamisalueeseen. Sitten valitsevat kisaan, koska luulevat että tämä tyyppihän on ihan tampio ja tulee tuotantoyhtiölle halvaksi. Itse kisaan laittavat helppoja kysymyksiä ja pääsee rahoille.

Heikoin lenkki -hakemuksessa aikoinaan kyseltiin myös nuo n. 20 kysymystä. Tiesin oikeat vastaukset kaikkiin noihin esikysymyksiin mutta vastasin tahallaan väärin noin kolmannekseen näistä mm. urheilukysymyksiin, mutta ei näitä itse visailussa sen enempää mielestäni kysytty.
 

axe

Jäsen
Se on vaan niin huonolaatuista viihdettä se huonojen kisaajien istuttaminen tuohon penkille. Toki sillä saadaan päivittelyä ja pöyristyksiä ja kivoja klippejä, että kato miten helpon kysymyksen tyyppi mokasi, tai kato miten tuhlasi oljenkorsia tollaseen, mutta ei se paikkaa sitä että niiden takia menee aina vähintään puoli jaksoa ennen kuin päästään yhtään millään lailla itse asiaan kaikkien hakuvideoiden ja kaveriesittelyjen ja sääntökertausten kertausten, yhden hassuttelukysymyksen ja monen monen lasten Trivial Pursuit -kysymysten jälkeen. Sellaisen näyttäminen telkkarissa "viihteenä" vaan vituttaa ja turhauttaa.

Katsojia kiihottaa ihan hemmetin paljon enemmän, kun joku tietää ja osaa ja menee rytinällä eteenpäin kohti isoja rahoja. Sehän se vaan on ongelma, ettei tuotantoyhtiöllä ole niitä rahoja, niin pitää mennä niillä, jotka karahtaa Tanskan pääkaupunkiin tai jotka sitten karahdutetaan sillä 1400-luvun paavilla tai viime kesäkuussa eniten instatykkäyksiä keränneellä influensserilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun se noin menee, niin silloinhan kannattaisi vastata noihin 20 kysymykseen suurimpaan osaan väärin vaikka tietäisikin. Ei kaikkiin etteivät tajua mistä kyse, mutta etenkin niihin jotka kuuluvat omaan osaamisalueeseen. Sitten valitsevat kisaan, koska luulevat että tämä tyyppihän on ihan tampio ja tulee tuotantoyhtiölle halvaksi. Itse kisaan laittavat helppoja kysymyksiä ja pääsee rahoille.
Nooh eiköhän tuotanto sitten iskisi jonkun Paavi-kysymyksen lonkalta, jos joku näyttää kisassa olevan fiksumpi kuin ennakkoon olikaan kaavailtu.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nooh eiköhän tuotanto sitten iskisi jonkun Paavi-kysymyksen lonkalta, jos joku näyttää kisassa olevan fiksumpi kuin ennakkoon olikaan kaavailtu.
Näin varmasti, mutta se ei ehkä olisi jo se 1000 euron kysymys.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllähän Haluatko Miljonääriksi on pyörinyt niin pitkään ja melkein jokaisessa maassa, että kyllä siellä formaatin takana tiedetään millaisia kilpailijoita ohjelmaan kannattaa ottaa. Tarkoitushan on olla viihdeohjelma ei mikään raha-automaatti.
Muualla maailmassa voidaan vielä taktikoida, kenen annetaan voittaa se miltsi. Briteissä miljoonan voitti aikoinaan muistaakseni Camilla Parker-Bowlesin pikkuserkku, jolle tuli mukavan soppeleita kysymyksiä Shakespearen näytelmistä ja muinaisista Englannin kuninkaista, jotka Oxfordin tai Cambridgen käyneelle yläluokalle sopivat oikein mainiosti.

Tämä on etukäteen suunniteltu viihdeohjelma, ei mikään tietokilpailu. Viihdettä tulee sekä täysuunoista, nenilleen saavista besserwissereistä että niistä kymppitonnin voitosta iloisista tavallisista ihmisistä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ja tässä meillä on Suomen viisain ihminen.
Niin, sikäli kun oikein muistan, niin Toivasen kohdalla eräs karsintakysymys oli, että laita nämä rintaliivikoot järjestykseen pienimmästä suurimpaan (tai suurimmasta pienimpään, en muista kummin se oli).

Noin ylipäänsä ihmettelen miksi täällä keskustellaan paljon siitä, että kysymykset eivät ole sattumanvaraisia ja kyse ei ole tietokilpailusta, koska asiahan on ollut ilmiselvä jo ainakin 10-15 vuotta.

Ja tosiaan, kannattaa vastata scouttauskysymyksiin ns. epärehellisesti. Ja visatessa vaikuttaa hieman pöljältä ja puhua paljon kaikkea turhaa paskaa. Nopeasti ei kannata edetä, sekin auttaa, firma tienaa sitä enemmän mitä hitaampaa edetään. Sillä tavalla voi yrittää huijata viihdekoneistoa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, sikäli kun oikein muistan, niin Toivasen kohdalla eräs karsintakysymys oli, että laita nämä rintaliivikoot järjestykseen pienimmästä suurimpaan (tai suurimmasta pienimpään, en muista kummin se oli).

Noin ylipäänsä ihmettelen miksi täällä keskustellaan paljon siitä, että kysymykset eivät ole sattumanvaraisia ja kyse ei ole tietokilpailusta, koska asiahan on ollut ilmiselvä jo ainakin 10-15 vuotta.

Ja tosiaan, kannattaa vastata scouttauskysymyksiin ns. epärehellisesti. Ja visatessa vaikuttaa hieman pöljältä ja puhua paljon kaikkea turhaa paskaa. Nopeasti ei kannata edetä, sekin auttaa, firma tienaa sitä enemmän mitä hitaampaa edetään. Sillä tavalla voi yrittää huijata viihdekoneistoa.
Toivonen epäili jopa, että kyseisellä kysymyksellä hänet haluttiin tietäjänä estää pääsemästä varsinaiseen kilpailuun. Tuonkin tietoviisaan kohdalla huomaa, että oman kuplansa, vaan ei kuppinsa, vanki hänkin oli.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Toivonen epäili jopa, että kyseisellä kysymyksellä hänet haluttiin tietäjänä estää pääsemästä varsinaiseen kilpailuun. Tuonkin tietoviisaan kohdalla huomaa, että oman kuplansa, vaan ei kuppinsa, vanki hänkin oli.
Pidän itsestään selvänä, että haluttiin estää varsinaiseen kilpailuun pääsy. Silloin nuo esikarsintakysymykset olivat useimmiten hankalampia. Ei minusta Toivanen mikään kuplansa vanki ole, ei vaan ollut nopeampi. Speden speleistä tuttu nappienpainelulaitteen nopeusvisa ei liity tietokilpailuun yhtään sen enempää, kuin laittaa kirjaimet A-D aakkosjärjestykseen alusta loppuun tai lopusta alkuun.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pidän itsestään selvänä, että haluttiin estää varsinaiseen kilpailuun pääsy. Silloin nuo esikarsintakysymykset olivat useimmiten hankalampia. Ei minusta Toivanen mikään kuplansa vanki ole, ei vaan ollut nopeampi. Speden speleistä tuttu nappienpainelulaitteen nopeusvisa ei liity tietokilpailuun yhtään sen enempää, kuin laittaa kirjaimet A-D aakkosjärjestykseen alusta loppuun tai lopusta alkuun.
Sama alkukarsinta kaikille oli. On niitä muitakin hitaita ja hammaslääkäriä on vaikea pitää kaikkein rähmäkäpäläisinpänä.

Toisen kerran Wikipedian mukaan Toivasen tie tyssäsi ranskalaisiin lukuihin, joissa hän vastasi väärin.

Kuplalla tarkoitan lähinnä sitä, että toisen mukaan pitää tietää Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen veljesten nimet ikäjärjestyksessä ja toisen mielestä pitää tietää tubettajat. Molemmat miettivät, mitä hiton väliä toisen tietämällä tiedolla on.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Sama alkukarsinta kaikille oli. On niitä muitakin hitaita ja hammaslääkäriä on vaikea pitää kaikkein rähmäkäpäläisinpänä.

Toisen kerran Wikipedian mukaan Toivasen tie tyssäsi ranskalaisiin lukuihin, joissa vastasi väärin.
Toistan: nopeustesti nappeja painelemalla ei kerro yhtään mitään tietomäärästä. En oikein ymmärrä miten sitä ei voi ymmärtää.

Toivanen on varmasti fiksuna ihmisenä tiennyt, että on nopeuskisassa altavastaaja, joten on sitten varmaan liian kiireellä taitoihinsa nähden painellut vääriä nappuloita. Hammaslääkäriksi otan mieluummin harkitsevan rauhallisia liikkeitä tekevän. Ja sellaiselta Toivanen on vaikuttanutkin.

Olisipa hienoa jos Haluatko miljonääriksi olisi riisuttu kaikesta turhasta skeidasta pois ja olisi rehellinen tietokilpailu, jossa alkukarsintakysymys olisi aina sopivan vaikea, oikean rivin tietäisi 1-3 kisaajaa ja varsinaisen kilpailun kysymykset oikeasti arvottaisiin eikä kilpailijoiden vahvuusalueita scoutattaisi, koska eihän asia kuulu visanpitäjälle ollenkaan. Vaan turha toivo, halutaan "viihdettä", jota ainakaan minä en katso kuin joskus sattumalta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Pakko palata vielä kerran tuohon Suomenlahden Nevaan liittyvään kysymykseen. Pakko myöntää, etten olisi itsekään tätä varsinaisesti tiennyt, mutta olisin järkeillyt oikean vastauksen vaihtoehtojen pohjalta. (Pohjukka -> joko Oulu tai Pietari, ja kun Oulun päässä puhutaan Perämerestä, tällöin jäljelle jää Pietari.)

Kysymykseni on se, että miksi välillä nämä helpoimmat kysymykset ovat suorastaan typeriä hassuttelukysymyksiä, johon kuka tahansa osaa jo valita oikean vastausvaihtoehdon lukematta edes kysymystä (3 vaihtoehtoa ei tarkoita mitään ja 1 on ihan oikea asia). Sitten taas välillä tulee viime jakson kaltaisia kysymyksiä, missä joutuu ihan oikeasti miettimään. Eipä olisi tuokaan kaveri pudonnut, jos siellä olisi ollut vastausvaihtoehdoissa Kajaani, Viro, Lontoo ja Pietari. Tai vaihtoehdot tyyliin Pietari, Pietesa, Pietkai vai Pietleo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös