Varmasti. Nyt alkoi kiinnostamaan, mikä oli tuo kysymys?
Kai sen kehtaa kertoakin... vaikka kysymys ei mitenkään kovin vaikea ollut. Vähän tuota fiilistä penkissä kysymyksen aikana voi varmaan samalla avata.
Kysyttiin, missä maassa on Varnan kylpyläkaupunki. Vaihtoehdot oli Viro, Saksa, Unkari ja Bulgaria. Kaupunki ei ensin soittanut mitään kelloja päässä, jotenkin olin onnistunut tuon kaupungin välttämään elämäni aikana, vaikka maantieto onkin periaatteessa ihan vahvuuksia yleisesti.
Olin edelliskesänä käynyt Unkarissa lomalla ja tutkinut hyvin tarkkaan Unkarin karttaa silloin - olin käytännössä ihan satavarma, että se ei ole Unkarissa, koska muuten muistaisin sen - vaikka senkin moneen kertaan kyseenalaistin tuossa penkissä. Olin myös ihan varma, ettei se ole Saksassa. Bulgaria oli aivan täysin vieras maa itselleni, jotenkin en vuonna 2002 mieltänyt sitä edes matkailumaaksi ja jotenkin jätin koko vaihtoehdon vaille huomiota.
Sitten vaan pää löi ihan lukkoon tuon Viron kanssa - ei vaan niinkin tuttu asia kuin se Venäjän rajalla olevan kaupungin nimi tullut mitenkään mieleen - sellaisia asioita, joka joka kerta missä tahansa muualla tulisi ihan apteekin hyllyltä. Tallinnan ja Tarton nimet oli päässä, mutta Narva... Ja vitsi kun tuossa lukee Varna ja olen ihan varma, että ei se sen rajakaupungin nimi ole. Jos se nimi lukee siinä niin kyllä mä niin tutun kaupungin nimen heti tunnistaisin, vaikken sitä päähäni saakaan... ja kyllä tietäisin, jos se olisi muualla Virossa, on Virokin niin tuttu maa...
Onhan ne joo hyvin samanlaiset nimet ja varmaan jotenkin sekin sotki päätä, mutta jos ihan oikeasti käytännössä sain poissuljettua kolme vaihtoehtoa sillä, että "tietäisin kyllä, jos se olisi tuolla" - ja totaalisesti dissaan sen oikean vastausvaihtoehdon asiaa enempää pohtimatta tai maata tuntematta - kyllä se edelleen vähän kaivelee, mutta ehkä kuitenkin huvitus on päällimmäinen tunne nykyisin. "Kilautin" tuossa kysymyksessä vielä kaverillekin, jonka uskoin asian tietävän, mutta sieltäkin tuli "en tiedä", mikä oli myös erittäin epäonninen sattuma, koska oli todella paljon Euroopassa reissannut kaveri. Ja siitäkin olisi pitänyt näin jälkikäteen tuonne Bulgarian suuntaan kallistua, koska kyseinen ihminen olisi kyllä varmasti tiennyt, jos se on Virossa, Saksassa tai Unkarissa - ja tiesin, että noista maista Bulgaria oli ainoa, missä hän ei ollut käynyt.
Ja sitten vaan jotenkin täysin typeränä vastasin tuon Viron, kun itselleni oikeasti tosi pitkän pähkäilyn jälkeen en edelleenkään saanut Narvaa nimenä tulemaan päähän, joku fiilis vaan käski pään sisällä vastaamaan sen. Ja vielä arvoin hetken, että vastaisinko kuitenkin Unkarin, kun siellä noita kylpyläkaupunkeja on enemmän. Unkarikin olisi ollut fiksumpi vastaus kuin Viro, jos arvaamaan piti lähteä. Ei vieläkään tullut mieleen, että voisihan se tuo Bulgariakin tietysti olla.
En mitenkään kokenut, että penkissä olisi jännittänyt tai esiintyminen olisi jännittänyt, ihan rauhallisesti siinä ääneen puhuin vaikka mitä kysymyksen aikana, mutta jotenkin vaan joku tilanteessa laukaisi ihan totaalisen ajatusjumin - kai siinä sellainen tietty painetilanne kuitenkin on päällä, että alitajunnasta tai jostain syvempää päästä ei vaan jotain saa pakolla kaivettua ulos niin kuin normaalisti - ja sitten tulee ihan totaalisia ajatuskatkoksia.
Näin jälkikäteen uskallan kyllä väittää, että kotisohvalla olisin pystynyt tuon aika varmasti päättelemään hyvin nopeastikin oikein... mutta tuossa tilanteessa vaan ei ajatus toiminut normaalisti.
Ja nuo alkukysymykset on helppoja, koska niiden tarkoitus on nimen omaan saada kilpailija hieman rentoutumaan - näin meille ihan suoraan sanottiin ennen kuvauksia. Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta ainakin silloin Lasse tuli yllättävän pitkäksi aikaa juttelemaan mukavia takahuoneeseen kilpailijoiden kanssa ennen kuvauksia sekä tuli jälkikäteen kiittämään - jätti itsestään todella välittömän ja mukavan vaikutelman.