Olin itse aikanaan Lasse Lehtisen tentattavana telkkarissa. En itse kokenut millään tavalla jännittäväni siinä penkissä, vaikka spotit olikin kohtuullisen kuumia ja puski ohimolle hikeä nimen omaan sen vuoksi, että siinä valoissa oli kuuma. Tuossa penkissä istuessa jännitys tai se kuumuuskaan ei ole se, joka aiheuttaa monille yllättäviä ongelmia, yllättävän nopeasti ainakin itse sain kameroiden tuoman jännityksen unohtumaan.
Voin kuitenkin omasta kokemuksesta sanoa, että tuossa penkissä kyseenalaistin itse kaiken fiiliksen - ja jokainen sellainen ei ihan päällimmäinen tieto kyseenalaistuu - ja siinä sotkee omia ajatuksiaan tosi pahasti. Esimerkiksi kysyin yleisöltä kysymystä, jota ei olisi oikeastaan tarvinnut kysyä. Kotona sohvalla ohjelmaa katsoessa itsevarmuus on ihan eri luokkaa sen vuoksi, että panos on nolla ja yleisö ei ole mitenkään painostava. Kyllä kotona nyt tällä uudella tulemisella olin esimerkiksi ihan satavarma, että Prado on Madridissa, mutta jos tuossa penkissä olisin istunut, olisin varmaan näyttänyt aika tyhmältä, kun se vaan on se penkki. Ja meidän 8v tyttö kysyi tuosta sinologi-kysymyksestä, mikä on isin mielestä oikea vastaus - ja sanoin Kiina, vaikken ihan satavarma ollut, mutta sohvalla istuessa olisin aivan varmasti mennyt sillä sen enempää miettimättä. Tuossa penkissä taas olisin varmaan kyseenalaistanut senkin jostain alitajunnasta tulevan fiiliksen.
Ja sain silloin aikanaan tuolta 2000 euroa miinus verot, se oli silloin ensimmäinen kynnystaso, jonka sai pitää, vaikka myöhemmin vastasi väärin. Vastasin väärin kysymykseen, jonka todennäköisesti olisin kotona osannut arvata paremmin - pikkaisen "hävisin" väärään vastaukseen (eli siis tason jälkeenkin oli oikeita vastauksia), mutta lähdin jo alun perin kisaamaan sillä periaatteella, että homma loppuu joko viimeiseen kysymykseen tai väärään vastaukseen.
Ja voin sanoa, että tuo väärä vastaus edelleen 14 vuoden jälkeen vieläkin vähän kaivelee, kun oli jäkikäteen ajateltuna oikeasti vasta kolmanneksi paras arvaus vaihtoehdoista. Vastasin oikeasti ihan helvetin tyhmästi, kun sotkin pari asiaa päässäni. Ja en halunnut käyttää 50/50-oljenkortta vielä siinä vaiheessa... vaikka kaverille kilautinkin.