Halpabussit Suomeen

  • 49 568
  • 231

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Oottakaas kun mietin itsekin tarkemmin: 300€ kuukausikorttiin normisti bussilla. Onnibussilla samat matkat noin 120 eurolla kuussa.

En todellakaan maksa hyvää hyvyyttäni enemmän jos pääsen halvemmalla ja muutaman kymmenen matkan kokemuksella voin sanoa että kaikki toimii! Olin alkuun hieman skeptinen että voiko näin halvalla päästä toimivasti omien tiukkojen aikataulujeni kanssa.

Käyn myös lidlissä saatana!
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Että kulkekaa vain ulkomaisella halpabussilla. Suomalaisilta se on pois.

Niin, mihis se raja vedetään?

Että hakekaa vaan ne viinat Virosta ja autot Saksasta. Ja lentäkää Finnairin sijaan Lufthansalla. Ja tilatkaa tavaraa ulkomailta. Ja tehkää lomamatkat Pännäisten sijaan Kosille.
Suomalaisilta se on pois sekin, saatana.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Oma tulevan viikon Onnibussimatkustamisenihan ei ole muilta suomalaisilta bussifirmoilta pois. En koskaan käytä julkisia. Paitsi nyt kun oli niin törkyhalpaa. Normaalisti menen aina omalla autolla. Eli tässä ne vaihtoehdot olivat joko oma auto tai Onnibussi. Ei Onnibus tai muu linja-autoyhtiö tai VR.

Oletan, että kaltaisiani on muitakin. Eli Onnibus on lisännyt julkisen liikenteen käyttöä! Luonto kiittää!
Tämä on hyvä huomio, juuri näin talous toimii. Tämä(kään) ei nollasummapeliä, vaan kun liput ovat edullisia niin moni sellainenkin matka tulee tehdyksi joka aikaisemmin on hinnan takia jäänyt kokonaan tekemättä.

ja mitä syrjäseutukeskusteluun tulee, niin on pelkästään hyvä ja oikein, että markkinat ohjaavat ihmisten valintoja (esim asumisen suhteen) järkevämpään suuntaan. Tämäkin on askel kohti kilpailukykyisempää yhteiskuntaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Herää vaan ajatus, että miten nuo halpayhtiöt rahoittavat toimintansa? Aika selvää on, ettei noilla parin euron hinnoilla kateta matkojen kustannuksia. Vai onko esimerkiksi Onnibussillakin sama hinnoittelusysteemi kuin Pohjolan Liikenteellä, eli lipun hinta nousee lähtäpäivää kohti mentäessä?
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Herää vaan ajatus, että miten nuo halpayhtiöt rahoittavat toimintansa? Aika selvää on, ettei noilla parin euron hinnoilla kateta matkojen kustannuksia. Vai onko esimerkiksi Onnibussillakin sama hinnoittelusysteemi kuin Pohjolan Liikenteellä, eli lipun hinta nousee lähtäpäivää kohti mentäessä?

Hinta nousee lähempänä lähtöpäivää ja lisäksi luottavat siihen, että osa lipuista ostetaan pitkän aikaa ennen mahdollista matkaa ns. varmuuden vuoksi. Sitten kun lähempänä huomataan, ettei kiinnosta/pysty lähtemään niin tällöin vapautunut paikka myydään eteenpäin kalliimmalla hinnalla.

Itse tiedän parikin tapausta jossa Onnibussilta ollaan ostettu kuukausia etukäteen viikonlopuiksi liput eurolla parilla. Sitten katsotaan, että käytetäänkö vai ei. Jos ei käytetä, tappio lasketaan yhdellä kädellä. Jos taas käytetään, säästynyt hinta (VR ja muut) on taas järjettömän suuri.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Sitten kun lähempänä huomataan, ettei kiinnosta/pysty lähtemään niin tällöin vapautunut paikka myydään eteenpäin kalliimmalla hinnalla.

Mitenkäs tuo nyt käytännössä voisi toimia? Mistä Onnibus tietää, etten aiokaan käyttää ostamaani lippua, jotta voi myydä paikan eteenpäin?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mitenkäs tuo nyt käytännössä voisi toimia? Mistä Onnibus tietää, etten aiokaan käyttää ostamaani lippua, jotta voi myydä paikan eteenpäin?

Ei se tiedäkään sitä sinun kohdalla, mutta suurissa massoissa muodostuu jokin keskiarvo, että esim. 20% halpamatkoista perutaan ja voidaan myydä uudelleen. Tämän perusteella sitten tehdään laskelmat, kuinka paljon voidaan tarjota halpalippuja per linja. Yksittäisen vuoron kohdalla ei välttämättä näin käy, mutta ei liiketoimintakaan ole riippuvainen yhden vuoron tuotosta, vaan kaikkien vuorojen keskimääräisestä tuotosta.

Paikka myydään eteenpäin luultavasti peruutuksien perusteella. Tietty jos matkaa ei peruuteta, pitää varmaan varautua siihen että sinne joku tulee kyytiin.
 

Byvajet

Jäsen
Herää vaan ajatus, että miten nuo halpayhtiöt rahoittavat toimintansa?

Tuskin mitenkään. Ennustaa voikin, että homma osoittautuu lopulta perustaltaan kusetukseksi tai hinnat alkavat nousta. Jos bussibisneksessä voisi menestyä myymällä polkuhintaan, se olisi jo tehty.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ei se tiedäkään sitä sinun kohdalla, mutta suurissa massoissa muodostuu jokin keskiarvo, että esim. 20% halpamatkoista perutaan ja voidaan myydä uudelleen. Tämän perusteella sitten tehdään laskelmat, kuinka paljon voidaan tarjota halpalippuja per linja. Tietenkään yksittäisen vuoron kohdalla ei välttämättä näin käy, mutta ei liiketoimintakaan ole riippuvainen yhden vuoron tuotosta, vaan kaikkien vuorojen keskimääräisestä tuotosta.

Ahaa, periaate on siis jotakuinkin sama, kuin lentoyhtiöiden harjoittamassa overbookingissa. Siinähän oletetaan, että tietty prosentti matkustajista on ns."no show" -tapauksia.

Vaikea tosin uskoa, että Suomen kaltaisessa maassa voitaisiin myydä linja-autoreittejä täyteen etukäteen.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ei se tiedäkään sitä sinun kohdalla, mutta suurissa massoissa muodostuu jokin keskiarvo, että esim. 20% halpamatkoista perutaan ja voidaan myydä uudelleen. Tämän perusteella sitten tehdään laskelmat, kuinka paljon voidaan tarjota halpalippuja per linja. Yksittäisen vuoron kohdalla ei välttämättä näin käy, mutta ei liiketoimintakaan ole riippuvainen yhden vuoron tuotosta, vaan kaikkien vuorojen keskimääräisestä tuotosta.

Paikka myydään eteenpäin luultavasti peruutuksien perusteella. Tietty jos matkaa ei peruuteta, pitää varmaan varautua siihen että sinne joku tulee kyytiin.

Jos asiakas on ostanut lipun josta ei peruutuksella kuitenkaan saa rahojaan takaisin, miksi asiakas edes tekisi peruutuksen?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ahaa, periaate on siis jotakuinkin sama, kuin lentoyhtiöiden harjoittamassa overbookingissa. Siinähän oletetaan, että tietty prosentti matkustajista on ns."no show" -tapauksia.

Vaikea tosin uskoa, että Suomen kaltaisessa maassa voitaisiin myydä linja-autoreittejä täyteen etukäteen.

Kyllähän esim Tampere - Pori oli pitkään hyvin lähellä täyttä autoa Onnibusin vuoroilla. Nykytilannetta en osaa sanoa mutta monesti tuli tauolla nähtyä tuo autoon nousevien määrä
 

Nick Neim

Jäsen
Eikä tuosta taida viikkoakaan olla, kun Onnibusin kyyti oli buukattu täyteen, eli lippuja oli myyty enemmän kuin tilaa oli. Jatkokuljetuksia ei hoidettu, vaan osa heitettiin Jyväskylässä pihalle.

Tästä vielä tuohon uutiseen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kyllähän esim Tampere - Pori oli pitkään hyvin lähellä täyttä autoa Onnibusin vuoroilla. Nykytilannetta en osaa sanoa mutta monesti tuli tauolla nähtyä tuo autoon nousevien määrä

Voipi se olla niinkin, seison korjattuna. En ole bussimatkailua harrastanut vuosikausiin, että sikäli mielipiteeni ovat tuulesta temmattuja.

Syynä bussimatkailukokemusten puutteeseen onkin juuri Matkahuollon harjoittama järjetön hinnoittelu (VR on toki oma lukunsa tässäkin). Se ei vaan yksinkertaisesti kannata matkustaa julkisilla, jos matkalaisia on vähänkin enemmän matkatavaroineen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuosta "se olisi jo tehty" -väitteestä tulee ihan mieleen se patenttitoimiston virkailijan lausunto 1800-luvulta, että kaikki merkittävät keksinnöt on jo keksitty.
 

Byvajet

Jäsen
Ei olisi, koska bussiliikenne vasta juuri äsken avattiin kilpailulle.

Epäilen, ettei muuallakaan maailmassa suhteessa palkkatasoon ole polkuhintaisia bussilippuja. Erilaisia kampanjoita ja metsästyssaaliita voi olla samaan tapaan kuin ennen sai puhua kännykällä aina ilmaiseksi, kun vain sopivasti vaihteli palvelun tarjoajaa, mutta sitä jaksan epäillä, ettäkö bussiliput pysyvästi halpenisivat.

Joillekin ihmisille ilmaisten elokuvalippujen metsästäminen sopii, mutta kaikki eivät voi siihen ryhtyä. Esimerkiksi ihmisen, jonka on päästävä tiettyyn aikaan tiettyyn paikkaan voi olla hyvin vaikea löytää halpaa bussilippua.

Kuluttajan näkökulmasta kilpailu on tietenkin hyväksi. Toivottavasti se vaikuttaa myös VR:n hinnoitteluun. Pahoin vain pelkään, että tätä riemua ei kestä edes viittä vuotta. Kunhan vain on taas yksi näistä nopeasti ohimenevistä ilmiöistä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miten tämä halpisketju on lähtenyt aivan käsistä eri juttuineen, kun tässä ei ole mitään epäselvää? Tätä samaa dösäkonseptia ei enää ole ensi vuonna, koska ilmaiseksi ei voi ketään kuljettaa, jos yrittää tehdä kannattavaa bisnestä.

Ei tämä ole mikään "mähän sanoin", vaan se miten tässä käy, koska toimintaedelletyksiä ei ole.
 

Grafix

Jäsen
Tätä samaa dösäkonseptia ei enää ole ensi vuonna, koska ilmaiseksi ei voi ketään kuljettaa, jos yrittää tehdä kannattavaa bisnestä.

Ei tämä ole mikään "mähän sanoin", vaan se miten tässä käy, koska toimintaedelletyksiä ei ole.

Jaa. Liiketoimintamalleja sen syvällisemmin tuntematta kiinnostaa kyllä sekin, miten sitten on esimerkiksi lentopuolella mahdollista että Ryanairit, Norwegianit yms tuntuvat porskuttavan ihan kivasti vuodesta toiseen noiden dinosaurusfirmojen kustannuksella?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jaa. Liiketoimintamalleja sen syvällisemmin tuntematta kiinnostaa kyllä sekin, miten sitten on esimerkiksi lentopuolella mahdollista että Ryanairit, Norwegianit yms tuntuvat porskuttavan ihan kivasti vuodesta toiseen noiden dinosaurusfirmojen kustannuksella?

Vittuilemalla rohkeasti asiakkaille ja nyhtämällä lisämaksuja ties mistä. Bussi ei pysty samaan, koska se vie vain Närpiöön, kun taas lentämällä pääsee oikein Barcelonaan tai vaikka jonnekin Italiaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vittuilemalla rohkeasti asiakkaille ja nyhtämällä lisämaksuja ties mistä. Bussi ei pysty samaan, koska se vie vain Närpiöön, kun taas lentämällä pääsee oikein Barcelonaan tai vaikka jonnekin Italiaan.

Olen matkustanut vuosia sitten Espanjaan 29 eurolla (sis. kaiken), ja kyseinen lentoyhtiö on edelleen pystyssä. Ilmeisesti sen avulla, että he vittuilevat asiakkaille.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vittuilemalla rohkeasti asiakkaille ja nyhtämällä lisämaksuja ties mistä. Bussi ei pysty samaan, koska se vie vain Närpiöön, kun taas lentämällä pääsee oikein Barcelonaan tai vaikka jonnekin Italiaan.

Tai sitten sillä, että niiden reittiverkosto on luotu toisella tapaa, ja sitä muutetaan nopeallakin aikataululla, mikäli joku väli ei myy. Ja sillä, että lennoilta on karsittu kaikki turha oheispalvelu, jota perinteisillä lentoyhtiöillä vielä näkee. Ja merkittävin asia menestyksessä lienee kuitenkin se, että näiden "vittuilun ja lisämaksujen" jälkeenkin se lentolippu tulee yleensä halvemmaksi kuin perinteisillä lentoyhtiöillä.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Miten tämä halpisketju on lähtenyt aivan käsistä eri juttuineen, kun tässä ei ole mitään epäselvää? Tätä samaa dösäkonseptia ei enää ole ensi vuonna, koska ilmaiseksi ei voi ketään kuljettaa, jos yrittää tehdä kannattavaa bisnestä.

Ei tämä ole mikään "mähän sanoin", vaan se miten tässä käy, koska toimintaedelletyksiä ei ole.
Sekoitat hieman puuroja ja vellejä. Eihän Onnibus kuljeta koko asiakaskuntaansa parin euron lipuilla, vaan noita käytännössä ilmaisia lippuja riittää muutamalle ensimmäiselle, ja loput maksavat tasaisesti enemmän. Konsepti toimii suosituilla reiteillä, joilla bussit tulevat jotakuinkin täyteen.

Vaikkapa menopaluu Helsinki-Oulu isolla bussilla kustantanee kuskien palkan jälkeen n. tonnin/suunta. Jakamalla hinnoittelu esim seuraavasti ollaan hyvinkin voiton puolella:
Koodi:
Hinta/€ hlöä summa/€
1	5	5
10	10	100
15	35	525
20	35	700
yht	85	1330
Pikaisesti katsottuna esim. juurikin tämä HKI-Oulu-väli oli seuraavan viikon ajalta loppuunmyyty lähes jokaiselta päivältä.

Onnibus & kumppanit ovat erittäin tervetullut uudistus.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen matkustanut vuosia sitten Espanjaan 29 eurolla (sis. kaiken), ja kyseinen lentoyhtiö on edelleen pystyssä. Ilmeisesti sen avulla, että he vittuilevat asiakkaille.

Ryanairilla oli joskus niitä sentin lentoja. Meno-paluusta tililtä lähti 0.02 euroa.

Ja mitä hittoa sitä oikein tarvitsee mitään erikoista lennolla? Vaatteet esimerkiksi ja kaikki tarvittava mahtuu ihan hyvin käsimatkatavaroissa kulkevaan laukkuun. Harrastusvälineet tms. ehkä sitten sinne ruumaan, jos sellaisia tarvitsee kuljetella, eikä sekään ainakaan Norwegianilla montaa euroa ollut.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kaverini olisi tänään halunnut ajaa Onnibussilla Helsingistä Kotkaan, niin tuo päivävuoro oli myyty loppuun. Itse tulee keskimäärin 1-3 krt/ kk ajettua tuota väliä ja Kotkaan menevät bussit on muistaakseni vain pari hassua kertaa juhlapyhien aattona ollut niin täynnä, ettei sisään olisi enää mahtunut.

Liekö sitten joku jättänyt autonsa kotiin?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Porista helsinkiin menopaluu kympillä. Helppo päätös jättää oma auto kotiin, kun lakee bensan vievän n. 65€, pysäköintimaksujen 20-30€ jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös