Mainos

Hallitusohjelma – susi jo syntyessään

  • 185 886
  • 1 483

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelma on se, että mistä rahat. Työlle pitää aina löytyä joku maksaja.

Tarkoitat varmaankin maksaja jokin muu kuin valtio?
Vastaava ongelma oli Turun telakan kanssa mutta siihen löytyi rahoitus mikä työllisyyden kannalta oli aivan mahtava juttu. Siitä ehdottomasti pisteet Kokoomukselle.

Ehkäpä tämä tästä riittää tältä erää. Lähden tästä hiomaan "Sähköverot ylös - uusiutuvan tuet ylös" -vaalislogania ensi kevään vaaleja varten Kokoomuksen listoilta. Tarviiko tässä muuta vaalityötä tehdäkään...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt et tainnut itse lukea loppuun. Jutussa lukee myös: "Uusiutuvan energian tukeminen julkisin varoin on nostanut Yhdysvalloissa keskustelun, käytetäänkö verodollareita järkevästi. Uusiutuvan energian hinnanlasku rauhoittanee veronmaksajia, koska laitokset näyttävät tulevan toimeen ilman tukiaisiakin, lehti uumoilee." Lisäksi huomautetaan, ettei kaikki aurinko- ja tuulivoima ole vielä kilpailukykyistä.
Lause on futuurissa. Eli mahdollista on että tulevaisuudessa laitokset tulevat toimeen ilman tukiaisia. Se että ne eivät ole vielä kilpailukykyisiä ei ole tae sille, että asia olisi tulevaisuudessa toisin.

Muutenkin tuossa puhutaan Yhdysvalloista eikä Suomesta. Vertailut yksi-yhteen eivät ole mahdollisia. Aurinkovoima on tietyissä paikoissa varmasti hyvä investointi. Samoin tuulivoima voi jossain olla toimivaa. Tämän keskustelun kannalta oleellista on vain, että ovatko ne sitä Suomessa.

"Suomessa suunnitellut vesivoiman tehonnostot riittävät kattamaan vuoteen 2020 mennessä kaavaillun tuulivoimarakentamisen tuoman säätövoiman
tarpeen [1]." http://www.tuulivoimatieto.fi/saatovoima
http://www.tuulivoimatieto.fi/saatovoima
"Suurin osa säädöstä toteutetaan vesivoimaloissa, joissa se on edullisinta tehdä, mutta myös esim kaasu- ja kivihiilivoimalat tarjoavat ja myös tuottavat säätöä."
Eli säätövoima hoidetaan isolta osin tuontisähköllä. Sepäs sitä omavaraista ja työllisyyttä lisäävää poliitikkaa. Arvaa muuten mitä kivihiilen ja kaasun poltosta syntyy ilmakehään?

Tuon sivun linkki, jossa olisi kerrottu mikä heidän ennusteensa vuoden 2020 tarpeeksi on ei toiminut. Niinpä emme voi varmistaa onko se tippaakaan linjassa näiden ennusteiden kanssa, joiden perusteella on väitetty ettei ydinvoimalle ole tarvetta. Minä en myöskään sivun uskottavuutta lähde tässä yhteydessä arvioimaan, mutta sellainen mahdollisuus on syytä huomioda, että heillä olisi oma lehmä oma ojassa tai taloudellisia interessejä antaa tiettyä kuvaa.

Toisaalta myös OL 3 tarvitsee säätövoimaa: "Kun Olkiluoto kolmonen valmistuu, se merkitsee säätövoiman tarpeen kasvua ja siitä on pidettävä tavalla tai toisella huolta." http://www.kemijoki.fi/kejo-fi/sp_Content2CD6F
http://www.kemijoki.fi/kejo-fi/sp_Content2CD6F
Tuo väite olisi saanut olla jollain tavalla perusteltu, että sillä olisi jotain arvoa. Ydinvoimaloilla on toki seisokkeja, mutta ne voidaan ajoittaa aikaan jolloin sähköntarve on minimissään. En näillä tiedoilla, pidä väitettä vakavastiotettavana.Tuulen ja auringon kohdalla tämä on vaikeampaa sopia.

Tuotetaanko siis Suomen sähkö tällä hetkellä ilman CO2-päästöjä ydinvoimalla?
Ydinvoima tuotetaan periaatteessa ilman päästöjä, mutta eihän kaikkea Suomen sähköä ydinvoimalla tuoteta. Suomessa poltetaan kivihiiltä, joten toistaiseksi puhtaalle sähkölle on kysyntää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kai se nyt on sanomattakin selvää, että tarkoitan niitä pääomia jotka ovat julkisen päätöksenteon piirissä. tämän blogin mukaan n. 40 % fennovoiman omistuksesta, miljardeja euroja, on peräisin kunnallisilta energiayhtiöiltä tai yhtiöiltä joissa valtio on merkittävä omistaja.
Fennovoima ei edusta koko ydinvoimaa. Siellä mm Fortum lupaa hakenut. Mielenkiintoinen olisi ajatus, että ydinvoiman rakentaminen kiellettäisiin vapaaehtoisilta kunnallisilta osakeyhtiöiltä. Uskoisin että yksityiselle Fortumille kelpaisi, että kilpailijoiden kädet sidottaisiin ja ne pakotettaisiin subventoimaan muita tuotantomuotoja.

Tämän selvityksen
mukaan luokkaa puolen miljardin euron investoinneilla energiaa voitaisiin tuottaa 27 TWh / v pelkkää metsähaketta polttamalla. Fennovoiman vuosituotannoksi arvioidaan 12-13 TWh.
"Nykyisellä päästöoikeuden hintatasolla (noin 15 €/t CO2) puupolttoainevolyymien kasvattaminen on äärimmäisen vaikeaa. Puupolttoaineiden käytön voimakas lisääminen edellyttäisi yli 25 €/t CO2 päästöoikeuden hintatasoa"
Tuo puoli miljardia pitää sisällään vain kaluston:
"Tämä tarkoittaisi 530–630 miljoonan euron investointeja tuotantokalustoon. Vastaavasti työvoimatarve olisi 3 400–4 000 koneen- ja autonkuljettajaa ja
4 200–5 100 henkilötyövuotta sisältäen välilliset työllisyysvaikutukset."

En usko, että nuo 5 000 ihmistä työskentelisivät ilmaiseksi. Jos keskimääräinen kustannus sivukuluineen olisi 50 000€ / vuodessa, niin kustannusta syntyisi 250 miljoonaa euroa vuodessa.
 
Fennovoima ei edusta koko ydinvoimaa. Siellä mm Fortum lupaa hakenut. Mielenkiintoinen olisi ajatus, että ydinvoiman rakentaminen kiellettäisiin vapaaehtoisilta kunnallisilta osakeyhtiöiltä. Uskoisin että yksityiselle Fortumille kelpaisi, että kilpailijoiden kädet sidottaisiin ja ne pakotettaisiin subventoimaan muita tuotantomuotoja.
Yksityinen Fortum? Valtio omistaa Fortumista 51 %, joten julkinen osuus olisi vielä suurempi kuin Fennovoimassa. Ydinvoimapuolue toki varmaan mielellään myisi senkin mokoman omistuksen ensimmäiselle edes jotakin tarjoavalle. (ja myisi sen äänestäjilleen vastuullisena taloudenpitona ja/tai toimintojen tehostamisena, lol)

En usko, että nuo 5 000 ihmistä työskentelisivät ilmaiseksi. Jos keskimääräinen kustannus sivukuluineen olisi 50 000€ / vuodessa, niin kustannusta syntyisi 250 miljoonaa euroa vuodessa.
Jos noin haluat asian ilmaista, niin sinun täytyy huomioida ettei se työttömän elättäminenkään ilmaista ole, vaan maksaa häitäisen googletuksen perusteella 18 000e vuodessa. Tuskin kuitenkaan oikeasti olet sitä mieltä, että kun työtön työllistetään lapiohommaan, niin se on suoraan 32 000 euron vuosikustannus, eikä mitään muuta. Varsinkin jos sen lapiohomman seurauksena saavutetaan täyden hiilineutraaliuden ohella (jonka ydinvoima myös tarjoaa) täysi energiaomavaraisuus ja aika päheä huoltovarmuus hajautetun energiatuotannon kautta.

Ellei tämä jo ollut niin jätän vain tähän:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/43024/Kasvua ja työllisyyttä uudella energiapolitiikalla.pdf?sequence=1
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksityinen Fortum? Valtio omistaa Fortumista 51 %, joten julkinen osuus olisi vielä suurempi kuin Fennovoimassa.
Fortum on julkinen osakeyhtiö, joten valtio ei siinä voi poliittista valtaa käyttää (Oyj on tasapuolisesti kohdelta omistajiaan), vaan se on valtiolle finanssisijoitus. Siinä iso ero kunnallisiin energiayhtiöihin.

Lisäksi muutenkin mielläni erottelisin markkinaehtoiset investoinnit valtion subventoinneista. Samalla tavalla teen omassa elämässäni, kun näen siinä eroa, että tuhlaanko rahani turhuuksiin vai tulenko kadulla aseellisesti ryöstetyksi. Tämä joidenkin savuverho, että nämä jollain tavalla luokitellaan samaksi asiaksi on vain hölmöä.

Jos noin haluat asian ilmaista, niin sinun täytyy huomioida ettei se työttömän elättäminenkään ilmaista ole, vaan maksaa häitäisen googletuksen perusteella 18 000e vuodessa. Tuskin kuitenkaan oikeasti olet sitä mieltä, että kun työtön työllistetään lapiohommaan, niin se on suoraan 32 000 euron vuosikustannus, eikä mitään muuta. Varsinkin jos sen lapiohomman seurauksena saavutetaan täyden hiilineutraaliuden ohella (jonka ydinvoima myös tarjoaa) täysi energiaomavaraisuus ja aika päheä huoltovarmuus hajautetun energiatuotannon kautta.
Tottakai näitä näitä työllistämisvaikutuksia voi näinkin laskea, kunhan huolehtidaan siitä, että laskutapa on sama kaikkien energiamuotojen kanssa.
Tämä ei nyt suoraan Sinua koske, mutta tässä keskustelussa on niin vahvaa kaksois-standardien käyttöä, että se on jopa nettikeskusteluille poikkeuksellista. Ydinvoiman kohdalla huomioidaan kaikki kaivostoiminnan epäkohdat ja kuljetuskustannukset, mutta uusiutuvat ihan ihanan puhtaita ja ongelmattomia.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lause on futuurissa. Eli mahdollista on että tulevaisuudessa laitokset tulevat toimeen ilman tukiaisia. Se että ne eivät ole vielä kilpailukykyisiä ei ole tae sille, että asia olisi tulevaisuudessa toisin.

Heh, minusta nyt hieman kiemurtelet sen faktan kanssa, että USA:ssa aurinkoenergia alkaa jo nyt olla osittain kilpailukykyistä. Toki yksi yhteen ei ole mahdollista ja niin edelleen, mutta tämä on osoitus siitä, ettei esim. aurinkovoiman markkinahinta ole tällä hetkellä niin mahdoton kuin jotkut antavat ymmärtää. Kannattavuudessa on kyse muuten myös esimerkiksi haittaveroista. Kannatatko tätä vihreiden esitystä:
http://www.vihreat.fi/tiedotteet/10-keinolla-hiili-kuriin-–-ja-kotimainen-puu-kunniaan

dana77 kirjoitti:
Muutenkin tuossa puhutaan Yhdysvalloista eikä Suomesta. Vertailut yksi-yhteen eivät ole mahdollisia. Aurinkovoima on tietyissä paikoissa varmasti hyvä investointi. Samoin tuulivoima voi jossain olla toimivaa. Tämän keskustelun kannalta oleellista on vain, että ovatko ne sitä Suomessa.

Onko sinulla vahva käsitys siitä, että ne eivät esimerkiksi energiapoliittisilla toimenpiteillä voisi tulla kilpailukykyiseksi myös Suomessa? Ja edelleen, tuulivoiman määrä kasvaa tällä hetkellä koko ajan - ja aurinkovoiman suhteen on saatu edes jotain eteenpäin Nakkilan voimalan myötä.

dana77 kirjoitti:
"Suurin osa säädöstä toteutetaan vesivoimaloissa, joissa se on edullisinta tehdä, mutta myös esim kaasu- ja kivihiilivoimalat tarjoavat ja myös tuottavat säätöä."
Eli säätövoima hoidetaan isolta osin tuontisähköllä. Sepäs sitä omavaraista ja työllisyyttä lisäävää poliitikkaa. Arvaa muuten mitä kivihiilen ja kaasun poltosta syntyy ilmakehään?

Siis suurin osa tuontisäätövoimasta on Ruotsin ja Norjan vesivoimaa, mikä ei ole minusta millään lailla on ongelmallista. Edelleen, tuulivoiman lisäkapasiteetin suhteen säätövoima voidaan ratkaista vesivoiman tuotantoa tehostamalla, VTT:n tutkijan mukaan.

dana77 kirjoitti:
Tuon sivun linkki, jossa olisi kerrottu mikä heidän ennusteensa vuoden 2020 tarpeeksi on ei toiminut. Niinpä emme voi varmistaa onko se tippaakaan linjassa näiden ennusteiden kanssa, joiden perusteella on väitetty ettei ydinvoimalle ole tarvetta. Minä en myöskään sivun uskottavuutta lähde tässä yhteydessä arvioimaan, mutta sellainen mahdollisuus on syytä huomioda, että heillä olisi oma lehmä oma ojassa tai taloudellisia interessejä antaa tiettyä kuvaa.

Samaa mieltä. Nämä arviot olisi hyvä ottaa akateemisesta tutkimuksesta - ei minkään energia-alan organisaatiolta - tai teollisuudelta jonka intresseissä on ainoastaan halpa energia, ei ilmastonsuojelu.

dana77 kirjoitti:
Tuo väite olisi saanut olla jollain tavalla perusteltu, että sillä olisi jotain arvoa. Ydinvoimaloilla on toki seisokkeja, mutta ne voidaan ajoittaa aikaan jolloin sähköntarve on minimissään. En näillä tiedoilla, pidä väitettä vakavastiotettavana.Tuulen ja auringon kohdalla tämä on vaikeampaa sopia.

Ydinvoiman säätövoimasta puhutaan täälläkin: file:///home/chronos/user/Downloads/23912-Pohjolan_Voima__2012_1.pdf Lisäksi sieltä selviää, että biomassa ei tarvitse samalla tavalla säätövoimaa kuin aurinko- ja tuulivoima. Siten säätövoimaongelma ei koske koko uusiutuvan energian kenttää - ja tuulivoiman osalta ratkaisu on tosiaan lyhyellä aikavälillä vesivoiman tehostaminen.

dana77 kirjoitti:
Ydinvoima tuotetaan periaatteessa ilman päästöjä, mutta eihän kaikkea Suomen sähköä ydinvoimalla tuoteta. Suomessa poltetaan kivihiiltä, joten toistaiseksi puhtaalle sähkölle on kysyntää.

Aivan näin. Siksi ydinvoiman rinnalle tarvitaan uusiutuvia, jotta sitä kivihiiltä ei tarvitse polttaa. Kivihiilen verot ylös ja uusiutuvia reilusti käyttöön. Toki realistisesti: bioenergialla on toistaiseksi se suurin potentiaali - ja sitä onkin jo jonkin verran käytössä. Tuulivoima ja aurinkoenergia ovat kuitenkin väheksyttyjä - tuulivoimaa voidaan lisätä ilman kivihiilen polttamista säätövoimana ja aurinkoenergian potentiaali varsinkin kuluttajien sähkön tuotantoon on jo suuri - varastointitekniikka sitä varten on jo olemassa: http://cleantechnica.com/2014/06/20/key-germanys-solar-potential-energy-storage/
 
Viimeksi muokattu:
Fortum on julkinen osakeyhtiö, joten valtio ei siinä voi poliittista valtaa käyttää (Oyj on tasapuolisesti kohdelta omistajiaan), vaan se on valtiolle finanssisijoitus. Siinä iso ero kunnallisiin energiayhtiöihin.
Julkisesta rahasta olikin kyse.

Lisäksi muutenkin mielläni erottelisin markkinaehtoiset investoinnit valtion subventoinneista. Samalla tavalla teen omassa elämässäni, kun näen siinä eroa, että tuhlaanko rahani turhuuksiin vai tulenko kadulla aseellisesti ryöstetyksi. Tämä joidenkin savuverho, että nämä jollain tavalla luokitellaan samaksi asiaksi on vain hölmöä.
En minä ainakaan ole luokitellut niitä samaksi asiaksi, olen vain todennut asioiden väisen syy-seuraussuhteen, eli esimerkkiäsi käyttäen mikäli tulet ryöstetyksi et sen jälkeen enää voi tuhlata rahojasi turhuuksiin, tai toisin päin.

On ihan luonnollista että valtio subventoi asioita jotka katsoo kokonaisetunsa mukaiseksi, esim. Finnairin tapauksessa ja mielestäni uusiutuvien tapauksessa. Tällä hetkellä uusituvia ei subventoida (tarpeeksi), koska valtio eli sen porvarilliset äänestäjät (tsekatkaa allekirjoitukseni) katsovat (lähes ainoina maailmassa) keskitetyn ydinvoimabisneksen olevan parempi vaihtoehto kuin hajautettu maa- ja metsätalouteen perustuva energiantuotanto.

Tottakai näitä näitä työllistämisvaikutuksia voi näinkin laskea, kunhan huolehtidaan siitä, että laskutapa on sama kaikkien energiamuotojen kanssa.
No Fennovoiman yltiöoptimistinen arvio 24 000 - 36 000 henkilötyövuodesta ja Fortumin hakemuksen vastaava 21 000 henkilötyövuoden yhteenlaskettu työllisyysvaikutus 10 rakentamisvuoden aikana on samaa luokkaa kuin mitä pelkän metsähakkeen polton lisääminen sen 5v vanhan TEM:n selvityksen mukaisesti. Ydinvoiman tapauksessa kymmenessä vuodessä näiden henkilötyövuosien vastineeksi saadaan voimala joka ei ole vielä tuottanut wattituntiakaan energiaa. Pelkkään puuhakkeeseen investoimalla tuotanto 10v kuluttua investointipäätöksistä olisi (päästöoikeuksien hinnasta riippuen) jo 20-27 TWh/v tasolla, eli samaa luokkaa kun kaikki Suomen ydinvoimalat tällä hetkellä yhteensä (22 TWh).

Hakkeen lisäksi pellettiä ja polttonesteitä energiakasveista, myös lisää tuulta ja aurinkoa. Edellisessä viestissäni mainitussa raportissa tutkijat esittävät, että tämä vaihtoehto toisi maahan 30 000 pysyvää työpaikkaa seuraavan viiden vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Julkisesta rahasta olikin kyse.

On ihan luonnollista että valtio subventoi asioita jotka katsoo kokonaisetunsa mukaiseksi, esim. Finnairin tapauksessa ja mielestäni uusiutuvien tapauksessa. Tällä hetkellä uusituvia ei subventoida (tarpeeksi), koska valtio eli sen porvarilliset äänestäjät (tsekatkaa allekirjoitukseni) katsovat (lähes ainoina maailmassa) keskitetyn ydinvoimabisneksen olevan parempi vaihtoehto kuin hajautettu maa- ja metsätalouteen perustuva energiantuotanto.

Taas on puurot ja vellit sekaisin. Valtion budjetissa ei löydy, ei edes saa löytyä menokohtaa Finnairille tai Fortumille. Se sotii vapaata kilpailua vastaan ja aiheuttaisimme lisää parranpärinää EU- tasolle asti. Oliko oikeasti uusi asia??? Valtio voi toki lähteä omistajaksi osakeyhtiöön, jonka pitää kuitenkin toimia markkinoiden ehdoilla. Näistä sijoituksista valtio odottaa omistajana tuottoa, EI menoja vuosittaiseen talousarvioonsa. Omistajana valtio voi toki osakemääränsä perusteella osallistua yhtiön päätöksentekoon ja strategisiin linjauksiin henkilövalintojen kautta, mutta ne päätökset pitää olla taloudellisesti perusteltavissa kaikille osakkeenomistajille. Vai mitä tapahtuisi jos valtio linjaisi osake-enimmistöönsä perustuen,ettei Fortumin tarvitse tuottaa voittoa vaikka 10- vuoteen? Päinvastoin Fortumin ilmoitetaan ottavan paljon lisää velkaa ja tekevän laajassa mitassa näitä uusituvien energiamutojen investointeja toivoen parasta joskus tulevaisuudessa. Mikä oli Fortumin osakkeen listahinta pörssissä?

Kuntien omistamat energiayhtiöt ovat joko osakeyhtiömuotoisia tai liikelaitoksia, joiden yksinkertainen tehtävä on tuottaa mahdollisimman paljon euroja kuntien budjettiin. Jos niiden tuotto edes väliaikaisesti putoaisi pois uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseksi, puhumattakaan että kunnat joutuisivat pumppaamaan niihin lisää rahaa, olisi kyyti kuntien palvelujen ja verojen kannalta erittäin kylmää.

Mutta mitäs realiteeteista, kyllähän Suomessa rahaa on, vai onko?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Heh, minusta nyt hieman kiemurtelet sen faktan kanssa, että USA:ssa aurinkoenergia alkaa jo nyt olla osittain kilpailukykyistä. Toki yksi yhteen ei ole mahdollista ja niin edelleen, mutta tämä on osoitus siitä, ettei esim. aurinkovoiman markkinahinta ole tällä hetkellä niin mahdoton kuin jotkut antavat ymmärtää.
Ja minun mielestäni sinä kiemurtelet sen faktan kanssa, että mikä on nykytilanne ja mitä tapahtuu ehkä tulevaisuudessa tai on oletusta.

Sinänsä koko keskustelu, että onko joku energiamuoto kilpailukykyinen on turhaa. Sen päättävät joka tapauksessa vain ja ainoastaan markkinat. Koko tarpeesta todistella asiaa hirveästi tulee taas kerran mieleen Tuntemattoman Sotilaan todistelu, jossa oli laskettu kaloreita ja todistettu että sotamiehellä ei voi olla nälkä. Sama juttu on myös kilpailukykytutkimusten kanssa. Se ei lohduta wattiakaan, vaikka Suomi kuinka voittaisi joihinkin toimittamiin mittareihin perustuvat tutkimukset (joista puuttuu sellaiset sivuseikat kuin palkkataso ja valuutan arvostustaso), että ollaan helvetin kilpailukykyisiä kun fakta on, että samaan aikaan vaihtotase on romahtanut kymmeniä prosentteja.

Kilpailukyky ei mikään mielipidekysymys ja uusiutuvia rakennetaan niiltä osin kuin se on on investoijien mielestä kannattavaa. Minä olen omalta ja naapurini osalta tehtyn Fortumin laskurilla aurinkopaneelien laskelmat ja homma ei nykyisellä lämmitysratkaisuillani ja tarpeillani ollut läheskään kannattavaa, joten en hommaa lähtenyt. Ei minua lohduta juurikaan, että Saharassa homma olisi kannattavaa. Jollain mökillä tilanne joka ei kuulu verkkoon saattaa tilanne Suomessakin olla toinen. Sen mökin omistaja päättäköön kun tietää omat investointikykynsä, lainansaanti tarpeensa ja muut asiaan vaikuttavat tekijät.

Jätit ottamatta kantaa siihen, että olisitko Sinä tällaiseen rehelliseen politiikkaan valmis, vai haluatko että kustanukset piilotetaan ja jyvitetään syyttömille? Jos tuollainen politiikka otetaan käyttöön, niin silloin minun puolestani uusiutuvien tariffia voidaan kohtuullisella kiinteällä summalla vuositasolla tukea kunhan pari ehtoa toteutuu:
1) tuo ei ole mikään kiinteä tariffi, vaan perustuu toteutuneeseen tuotantoon ja markkinahintaan eli tuki on esim x senttiä watilta.
2) myönnettävän tuen määrää tarkistellaan vähintään vuositasolla kun nähdään, että mikä volyymi tulee olemaan ja mitkä toteutuneet kustannukset tulevat olemaan
Helpointa olisi jos pelkkä verohelpotus riittäisi eli homma olisi verotonta), sillä homman pitää olla edes jossain määrin markkinaehtoista ja riskin jäädä yrittäjälle.

Oikeastaan sellainen tärkein asia uusiutuvien strategiassa on että järjestelmä pidetään simppelinä ja läpinäkyvänä. Väärä tapa on siis tukea sekä A) rakentamista erilaisilla investointitiulla ja verohelpotuksilla B) tukea tuotantoa tariffeilla ja C) maksattaa muilla sähköntuottajilla uusiutuvien vaatimat infra-muutokset sähköverkkoon (esim pientuotannon vaatima kaksisuuntaisuus). Tuollaisen himmelin kokonaiskustannuksia pysty laskemaan kukaan ja siltä pohjalta ei voida järkeviä päätöksiä tehdä tulevaisuudessakaan.

Tuo on liian abstrakti, että tuohon voisi oikeasti ottaa kantaa. Abstraktissa on luvattu paljon hyvää ja kaunista, mutta en konkreettista ehdotusta ala läpikäymään ja arvioimaan, että onko se oikeasti toimiva ja mitkä sen vaikutukset oikeasti ovat. Tällaisiin pikkuseikkoihin kuin kustannuksiin Oras ei ole viitsinyt kantaa ottaa, mikä pistää epäilyttämään, että ne voivat olla poskettomat ja tavoitteiden saavuttamisen realistisuuden suhteenkin vihreiden kohdalla terve skeptisyys on paikallaan.

Yhteen kohtaan voin kantaa ottaa:
"Pitkällä aikavälillä kestävin keino taltuttaa kivihiilen nousu on vahvistaa EU:n päästökauppaa. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi vetämällä pysyvästi päästöoikeuksia markkinoilta, asettamalla päästöille hintalattia tai perustamalla päästömarkkinoiden vakautta varjeleva ilmastopankki."

Olen aikoinani päästökauppaa kannattanut ja olen samaa mieltä, että mekanismi on periaatteiltaan oikeanlainen ja toimiva. Kuitenkin käytännössä on jouduttu huomaamaan, että hanke on vähintään jollain tasolla epäonnistunut. Sen takia ole skeptisempi, että saadaanko sitä korjattua ja onko seurauksena vain teollisuuden siirtyminen paikkoihin, jossa päästökauppaa ei harrasteta. Parasta tietenkin olisi jos järjestelmä olisi globaali, mutta sen suhteen en henkeä pidättäisi.

Onko sinulla vahva käsitys siitä, että ne eivät esimerkiksi energiapoliittisilla toimenpiteillä voisi tulla kilpailukykyiseksi myös Suomessa?
En tiedä onko tämä huumoriksi tarkoitettu, mutta se sellaisena toimii. Tulee ihan Orwell ja eläinten vallankumous mieleen. Jotkut energiamuodot ovat kilpailukykyisiä, mutta toiset ovat vain vielä kilpaillukykyisempiä kun tehdään energiapolittisia toimenpiteitä. Energiapoliittiset toimenpiteet ovat joko subventointeja tai säätelyä, jolla jotain tuetaan ja sen voi ajatella aidosti kilpailukyvyisen tuotannon vastakohdaksi.

Edelleen, tuulivoiman lisäkapasiteetin suhteen säätövoima voidaan ratkaista vesivoiman tuotantoa tehostamalla, VTT:n tutkijan mukaan.
Edelleen tiedossa ei ole, että mikä oletus VTT:n tutkijalla on ollut siitä että kuinka paljon tuulivoimaa ollaan rakentamassa. Ilman sitä oleellista tietoa, tuollaisella väitteellä on aika vähän arvoa.

Ydinvoiman säätövoimasta puhutaan täälläkin: file:///home/chronos/user/Downloads/23912-Pohjolan_Voima__2012_1.pdf Lisäksi sieltä selviää, että biomassa ei tarvitse samalla tavalla säätövoimaa kuin aurinko- ja tuulivoima. Siten säätövoimaongelma ei koske koko uusiutuvan energian kenttää - ja tuulivoiman osalta ratkaisu on tosiaan lyhyellä aikavälillä vesivoiman tehostaminen.
Tuollainen linkki ei luonnollisesti toimi ja tottakai ilman mitään linkkejäkin selvää on, että biomassa ei säätövoimaa tarvitse. Biomassan ongelmana on sen kallis hinta. Plus mikään erinomaisen ympäristöystävällinen ratkaisu se ei massiivisine rekkaralleineen ole (paljon parempi silti kuin kivihiilen polttaminen). Tämä olisi toimivampi, jos sen kylkiäisinä sitä varten luotaisiin sellainen todellinen matalapalkka-ala.

Siksi ydinvoiman rinnalle tarvitaan uusiutuvia, jotta sitä kivihiiltä ei tarvitse polttaa.
Tai sitten rakennetaan lisää ydinvoimaa.

Pisteet muuten siitä, että jätit ottamatta kantaa siihen, että uskotko että Suomi voisi uusiutuvien tuotantovälineissä massatuotannossa Kiinan kanssa kilpailla. Se oli viisaasti tehty, sillä sitä ei kukaan voi järkevä ihminen voi olettaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarkoitat varmaankin maksaja jokin muu kuin valtio?

Maksaja on aina joku. Yleishyödyllisissä ja ihmisille välttämättömissä asioissa, joissa ei voi tehdä voittoa, se on yleensä aina sitten valtio. Jos jossain voi tehdä voittoa eli rahaa, niin kyllä siihen yksityisiä sijoittajia löytyy ja yrityksiä, jotka tekee. Kuten nyt noissa ydinvoima-asioissa. Näissä uusiutuvissa taasen yksityiset ja yritykset ovat mukana aika pienessä määrin, lähinnä riskisijoittajat, ja jos se olisi hyvä bisnes, niin kyllä noita tuulivoimaloita ja aurinkopaneelipuistoja ja biovoimaloita jne. pistettäisiin pystyyn ihan tuosta vain. Ei sitä oikeastaan mikään estäisi, ja sähköllehän on kysyntää aina. Jostain syystä niin ei tehdä, miksiköhän?

Meillä olisi monia yrityksiä, jotka haluaisivat rakentaa ydinvoimaa Suomeen, omalla riskillään voitoista ja tappioista, koska se on hyvä bisnes. Sen sijaan meillä ei ole isossa kuvassa ketään, joka haluaa samoilla ehdoin rakentaa tarvittavan määrän uusiutuvien energiamuotojen voimaloita, koska se on paska bisnes. Tässä tulee sitten kuvaan valtio, eli sen pitäisi maksaa ja tukea, koska ideologia. Ei mikään muu syy kuin ideologia. Eikä siinä mitään, jos olisi rahaa kuin Qatarissa, mutta kun ei ole. Tai itse asiassa se olisi silloinkin typerää, koska pelkän ideologian takia rahan tuhlaaminen nyt vaan on typerää (paitsi jos se on yksityistä, tehkööt mitä haluavat), kun meillä kerran olisi jo valmiiksi toimiva vaihtoehto, jonka toimivuutta ja ympäristöystävällisyyttä ei tarvitse ennustaa tai toivoa eli ydinvoima.

Suomeen pitäisi itse asiassa rakentaa muutama ydinvoimala vielä lisää, niin päästäisiin eroon lähes kaikista energiantuotannon päästöistä, kun voitaisiin luopua kivihiilestä, öljystä, jne. Uraani ei taida loppua satoihin vuosiin, vaikka sen käyttöä lisättäisiin kovastikin. Mutta se ei käy, koska ilmeisesti halutaan pitää ne kivihiilivoimalat käynnissä ja satsata ideologiaan, maksoi mitä maksoi.

Toistan edelleen, että uusiutuvien energiatapojen kehittelyyn ja tutkimiseen on hyvä sijoittaa rahaa ja paneutua niihin huolella. Se olisi ihan suotavaakin, jos sieltä löytyisi jotain innovaatioita, joita sitten vaikka viedä ulkomaille. Mutta siirtyminen väkisin isossa mittakaavassa uusiutuviin, tai siis tarkemmin nykyisen järjestelmän ajaminen alas ennen kuin edes tiedetään, miten se korvataan, on jotain niin järjetöntä ettei sille ole olemassa edes tarpeeksi osuvaa ilmaisua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
- Lisäksi painavat esimerkiksi maantiede, sukupuoli, sukupolvi ja poliittiset hoksottimet. Stubbin mukaan Grahn-Laasosessa yhdistyvät nuo kaikki.
Aika pätevät perustelut. Mitenköhän oikeassa työelämässä jos myöntäisi sukupuolen ja iän vaikuttaneen valintaan?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Sannilla on kyllä ollut tuki aina kunnossa. Harvalla on vaalialueen ihan ok levikkistä lehteä omana viestintäkanavanaan. Isä pt:na ja Alex kaverina auttoivat eduskuntaan, sitten pelkkä Alex ministeriyteen
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinänsä koko keskustelu, että onko joku energiamuoto kilpailukykyinen on turhaa. Sen päättävät joka tapauksessa vain ja ainoastaan markkinat. Koko tarpeesta todistella asiaa hirveästi tulee taas kerran mieleen Tuntemattoman Sotilaan todistelu, jossa oli laskettu kaloreita ja todistettu että sotamiehellä ei voi olla nälkä.

Osittain kyllä mutta verotusratkaisuilla/päästörajoituksilla jne. pitää vaikuttaa siihen kilpailukykyisyyteen. Sinällään todisteluni ei ole suuntautunut markkinoille vaan tässä ketjussa käytyyn keskusteluun, jossa välillä sävy on ollut se, ettei esim. aurinkovoimalla ole minkäänlaista kilpailukykyä markkinoilla.

dana77 kirjoitti:
Jätit ottamatta kantaa siihen, että olisitko Sinä tällaiseen rehelliseen politiikkaan valmis, vai haluatko että kustanukset piilotetaan ja jyvitetään syyttömille? Jos tuollainen politiikka otetaan käyttöön, niin silloin minun puolestani uusiutuvien tariffia voidaan kohtuullisella kiinteällä summalla vuositasolla tukea kunhan pari ehtoa toteutuu:
1) tuo ei ole mikään kiinteä tariffi, vaan perustuu toteutuneeseen tuotantoon ja markkinahintaan eli tuki on esim x senttiä watilta.
2) myönnettävän tuen määrää tarkistellaan vähintään vuositasolla kun nähdään, että mikä volyymi tulee olemaan ja mitkä toteutuneet kustannukset tulevat olemaan
Helpointa olisi jos pelkkä verohelpotus riittäisi eli homma olisi verotonta), sillä homman pitää olla edes jossain määrin markkinaehtoista ja riskin jäädä yrittäjälle.

Ihan täysin en saanut selville, mikä olisi siis tarkka mallisi? Mikä olisi arviosi mukaan mallisi vaikutus uusiutuviin ja ilmastopäästöihin Suomessa? Minulle markkinat ja niiden vapaus ei ole itseisarvo vaan ainoastaan välineellinen. Joskus on tarpeen mennä mahdollisimman vapaalla markkinaehtoisella kilpailulla, mutta joskus sitä on tarpeen yhteiskunnallisen edun nimissä selkeästi rajoittaa (koska esim. ne fossiiliset ovat valitettavasti vielä hyvin kilpailukykyisiä markkinaehtoisesti).

dana77 kirjoitti:
Tuo on liian abstrakti, että tuohon voisi oikeasti ottaa kantaa. Abstraktissa on luvattu paljon hyvää ja kaunista, mutta en konkreettista ehdotusta ala läpikäymään ja arvioimaan, että onko se oikeasti toimiva ja mitkä sen vaikutukset oikeasti ovat. Tällaisiin pikkuseikkoihin kuin kustannuksiin Oras ei ole viitsinyt kantaa ottaa, mikä pistää epäilyttämään, että ne voivat olla poskettomat ja tavoitteiden saavuttamisen realistisuuden suhteenkin vihreiden kohdalla terve skeptisyys on paikallaan.

Joo, uutisessa ei laskelmaa ollutkaan vaan se sisältyy siihen muistioon. Voit sen kokonaisuudessaan lukea sieltä, mutta lainaan tähän yhden kohdan:

"
Metsähakkeen tuen säätäminen ja tuet hiilen korvaamiselle voimaloissa edellyttävät valtiolta
lisärahoitusta. Tuotantotukeen tarvitaan noin 8–15 miljoonaa euroa vuodessa, investointitukiin
kertaluontoisesti enimmillään 80 miljoonaa euroa. Muut toimet eivät vaadi valtiolta suoraa
rahoitusta.
Tuotantotuen määrärahatarve pienenee päästöoikeuden hinnan toipuessa. Investointituet puolestaan
ovat kertaluontoisia, eivät pysyviä menolisäyksiä. Aiemmin päätetyt turpeen veron nosto ja
metsähakkeen tuen lasku ovat myös säästäneet valtion menoja ja lisänneet tuloja.
Polttoaineverotuksen rakennetta voi muuttaa kustannusneutraalisti ilman, että yritysten ja
kotitalouksien kustannukset kasvavat."

Mitä tulee siihen, miten Tynkkynen laskee kustannuksia, niin hän esitti juurikin vähän aika sitten eduskuntakeskustelussa ehdotuksia ilmastopolitiikan parantamiseksi, jotka olisivat jopa täysin kustannusneutraaleja. Eli kyllä itse luotan paljon hänen asiantuntemukseensa laskea myös politiikan kustannuksia. Olenkin siis tyytyväinen, että häntä eduskuntavaaleissa kerran äänestinkin :) Harmi ettei enää ole ehdolla.

dana77 kirjoitti:
Olen aikoinani päästökauppaa kannattanut ja olen samaa mieltä, että mekanismi on periaatteiltaan oikeanlainen ja toimiva. Kuitenkin käytännössä on jouduttu huomaamaan, että hanke on vähintään jollain tasolla epäonnistunut. Sen takia ole skeptisempi, että saadaanko sitä korjattua ja onko seurauksena vain teollisuuden siirtyminen paikkoihin, jossa päästökauppaa ei harrasteta. Parasta tietenkin olisi jos järjestelmä olisi globaali, mutta sen suhteen en henkeä pidättäisi.

Niin, hiilivuotoa ei ole osoitettu pääsyyksi Kiina-ilmiöön, mutta totta on, että päästökauppa vaikuttaa Euroopan kilpailukykyyn jollain tavalla (ei niin paljon kuin E-R Korhola teollisuuden lobbarina väittää-> suurimmat tuotantokustannussäästöt tulevat muualta kuin energiasta...). Kuitenkin ongelma on olemassa ja siihen on esitetty pariakin ratkaisua: ennen kuin Kiina saadaan mukaan mekanismiin, voitaisiin suojata EU:n hiilitulleilla:
http://www.soininvaara.fi/2013/11/20/ilmastopolitiikka-6-hiilivuoto-tukitaan-hiilitulleilla/ Tämä yhdessä väitöskirjassa esitetty ajatus henkilökohtaisista päätöskiintiöistä taas tuntuu minusta liian vaikealta toteuttaa: http://www.vihrealanka.fi/uutiset/väitös-hiilivuoto-kuriin-henkilökohtaisilla-päästökiintiöillä

dana77 kirjoitti:
Edelleen tiedossa ei ole, että mikä oletus VTT:n tutkijalla on ollut siitä että kuinka paljon tuulivoimaa ollaan rakentamassa. Ilman sitä oleellista tietoa, tuollaisella väitteellä on aika vähän arvoa.

VTT:n Hannele Holttinen laski vuonna 2008, että jos tuulivoimalla tuotettaisiin Suomen sähköstä kymmenen prosenttia, säätövoiman tarve olisi 160 megawattia. Energiateollisuuden mukaan taas vesivoimalaitoksista saadaan 261 megawattia lisää pelkästään konetehojen nostolla.
http://www.vihrealanka.fi/node/1179

dana77 kirjoitti:
Tai sitten rakennetaan lisää ydinvoimaa.

Ydinvoima voi olla vain siirtymäkauden ratkaisu - tämä on ihan selvää. Lisäksi varastoitava ydinjäte on ongelma niin monille sukupolville meidän jälkeemme, että suosisin jo sitä kauttakin uusiutuvia. Toisaalta, ydinvoima ei ole mikään nopea ratkaisu: tämä Fennovoiman ja Rosatomin reaktori olisi käytössä joskus 2030. Suurin osa maailman ydinvoimahankkeista on myöskin viivästynyt eikä OL 3 esimerkki ole kaukana.

Väitän edelleen, että vastaavan (ja enemmänkin) energiatarpeen verran pystytään ottamaan uusiutuvia käyttöön jo ennen sitä. Rakennetaan tuulivoimaa siihen 10 prosentin osuuteen, otetaan aurinkoenergiaa käyttöön hajautettuun asiakaslähtöiseen sähkön tuotantoon (kyllä, hinta tulee varmasti vielä alas) ja lisätään vielä merkittävästi bioenergiaa (josta mm. Juha Sipiläkin puhunut).

Luitko muuten eilisestä Hesarista jutun Fennovoiman kannattavuuslaskelmista? Voittoa se tuottaa aikaisintaan vuonna 2040. Kun sitten mietitään rahoituspohjaa, niin Venäjän valtion kontrolloima energiayhtiö, kunnallisia toimijoita jne. Ei kovin markkinaehtoiselta kuullosta. Muualla Pohjoismaissa satsataan tuulivoimaan...

Mielenkiintoista nähdä, miten Rinteen jääräpäiselle vaalitempulle käy. Mitä mieltä muuten itse olet, oletko Vapaavuoren vai Rinteen linjalla? Huomionarvoista on, että näkeekö Vapaavuorikin tosiaan asian niin, että voidaan ottaa uusiutuvia sen verran käyttöön, ettei edes hänen laskelmissaan toista reaktoria tarvita. Tosin on täysin hämärän peitossa, miksi hän valitsi nimenomaan Fennovoiman ja Rosatomin hankkeen, joka a) aloitetaan puhtaalta pöydältä, b) nojautuu Venäjän valtion pääomaan suomalaisen omistajuuden puuttuessa. Eikö markkinatalousmiehen pitäisi nimenomaan vastustaa Fennovoiman hanketta? Mutta toivotaan, että Vapaavuoren kanta tässä asiassa (TVO) voittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Taas on puurot ja vellit sekaisin. Valtion budjetissa ei löydy, ei edes saa löytyä menokohtaa Finnairille tai Fortumille.
Tarkoitin subventiosta puhuessani myös kaikkea epäsuoraa subventiota. Jos Suomessa halutaan strategisista syistä pitää kilpailukyvyttömällä kulurakenteella toimiva lentoyhtiö tai tappiota tekevä telakkateollisuus niin kyllä se näyttää onnistuvan ilman omaa riviä valtion budjetissa. Jos Suomessa on poliittista tahtoa rakentaa ydinvoimaloita tai olla rakentamatta ydinvoimaloita, investoida uusiutuviin tai olla investoimatta uusiutuviin, niin ei se ole kiinni mistään yhtiömuodoista/subvention muodoista.

Ydinvoiman kannattajat eivät halua nähdä energiantuotantoa vastaavana kansakunnan tason strategisena kysymyksenä, puhutaan vaan rahasta ja tuotosta siinä missä ne jossain yksittäisten yhtiöiden vuosituloksessa näyttäytyvät, eikä suostuta näkemään laajempaa kuvaa jossa asiantuntijoiden mukaan noin 8 miljardin euron vuosituonti olisi mahdollista muuttaa kokonaisuudessaan kotimaiseksi kysynnäksi, ja samalla saataisiin täysi energiaomavaraisuus ja hajautetun tuotannon myötä huikea huoltovarmuus.

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/43024/Kasvua ja työllisyyttä uudella energiapolitiikalla.pdf?sequence=1
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan täysin en saanut selville, mikä olisi siis tarkka mallisi? Mikä olisi arviosi mukaan mallisi vaikutus uusiutuviin ja ilmastopäästöihin Suomessa?
Malli olisi, että tuuli/aurinkoenergian rakentamiseen ei saisi investointitukea eikä niille luvattaisi mitään kiinteää syöttötariffi-hintaa, vaan tuotantoa tuettaisiin x senttiä per puhtaasti tuotettu kilowattitunti. Valtio sijoittaisi toimintaan vuosittain maksimissaan kiinteän summan y. Jos hakijoita olisi enemmän kuin mitä kiinteästä summasta riittäisi, niin sitä ei kaikille annettaisi (ja seuraavana vuonna X:ää voitaisiin maltillisesti pienentää). X:llä olisi myös maksimi, eli jos hakijoita olisi vähemmän, niin sitten osa tuesta jäisi jakamatta.

Se olisi sitten sijoittajien (sähköyhtiöiden tai yksityisten) päätös, että ottavatko he riskin ja lähtevät uusiutuvaa energiaa rakentamaan näillä ehdoilla. Tässä oleellista olisi, että tuottajat myös kantaisivat riskit siitä, että jos sähköä tuotetaan silloin kun sitä ei tarvita (=kun sähköpörssin hinta on alhaalla) niin he itse kärsivät seuraukset. Eli homma ei toimisi niin, että heille maksettaisiin kiinteä tariffi, mikä suomeksi tarkoittaa sitä, että "kannattavuus" varastetaan perusenergian tuottajilta.

Minä olisin valmis jonkun satamiljoonaa tällaiseen subventointiin valtion budjetista rahaa tuhlaamaan. Tällaisen koko ehdotuksen pointti olisi, että näin saisimme tulevaisuutta varten faktapohjaista tietoa, että kuinka paljon tuollaisella investoinnilla oikeasti syntyisi puhdasta uusiutuvaa energiaa, eikä meidän tarvitsisi tehdä päätöksiä minkään laskelmien tai propagandan perusteella.

Minulle markkinat ja niiden vapaus ei ole itseisarvo vaan ainoastaan välineellinen. Joskus on tarpeen mennä mahdollisimman vapaalla markkinaehtoisella kilpailulla, mutta joskus sitä on tarpeen yhteiskunnallisen edun nimissä selkeästi rajoittaa (koska esim. ne fossiiliset ovat valitettavasti vielä hyvin kilpailukykyisiä markkinaehtoisesti).
Minulle taas oleellista on, että järjestelmä on läpinäkyvä ja tasapuolinen, jolloin niiden pohjalta päätökset ovat oikeasti perusteltavissa eikä mitään järjettömyyksiä tehdä ideologisista syistä. Minä pidän henkilökohtaisesti monia vihreitä niin fiksuina ihmisinä, että jos kustannukset ja hyödyt saadaan aidosti laskettua, niin he eivät järjettömyyksiä ehdota. Ongelma on vain, että maailmanlaajuisesti aatteen taustalla toimii ihan terroristitasoisia desantteja, jotka eivät välitä hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämisestä, työllisyydestä tai mistään muustakaan, vaan haluavat inhimillisistä kärsimyksistä välittämättä ajaa asiaansa. He eivät ole tyhmiä ja pystyvät kustannusten piilottamisilla, propagandalla ja muille vastaavilla kyseenalaisilla keinoilla hämäämään vihreiden rivijäseniä ja kannattajia ja tekemään heistä hyödyllisiä idiotteja.
Joo, uutisessa ei laskelmaa ollutkaan vaan se sisältyy siihen muistioon. Voit sen kokonaisuudessaan lukea sieltä, mutta lainaan tähän yhden kohdan:

Metsähakkeen tuen säätäminen ja tuet hiilen korvaamiselle voimaloissa edellyttävät valtiolta
lisärahoitusta. Tuotantotukeen tarvitaan noin 8–15 miljoonaa euroa vuodessa, investointitukiin kertaluontoisesti enimmillään 80 miljoonaa euroa. Muut toimet eivät vaadi valtiolta suoraa rahoitusta.
Sen verran tuota vilaisin, että laskelmassa ei ollut mainuttu, että mikä määrä metsähakkeella olisi tarkoitus korvata. Kahden suunnan sentteri postasi juuri hetki sitten toisen arvion, jossa investointitarve oli yli puoli miljardia ja työvoimakustannukset vuosittain 250 miljoonaa. Tältä pohjalta lausunto ei ilman tarkempia perusteluita vakuuta.

Niin, hiilivuotoa ei ole osoitettu pääsyyksi Kiina-ilmiöön, mutta totta on, että päästökauppa vaikuttaa Euroopan kilpailukykyyn jollain tavalla (ei niin paljon kuin E-R Korhola teollisuuden lobbarina väittää-> suurimmat tuotantokustannussäästöt tulevat muualta kuin energiasta...).
E-R Korhola ei ole mikään teollisuuden lobbari, joten ilman todisteita tällaiset puheet ovat perusteetonta leimaamista. Hänhän on filosofi ja teologi, joten jos haluat häntä leimata, niin hihhulikin olisi vähemmän totuudenvastainen.

Kuitenkin ongelma on olemassa ja siihen on esitetty pariakin ratkaisua: ennen kuin Kiina saadaan mukaan mekanismiin, voitaisiin suojata EU:n hiilitulleilla:
http://www.soininvaara.fi/2013/11/20/ilmastopolitiikka-6-hiilivuoto-tukitaan-hiilitulleilla/
Hiilitullit olisivat hyvä idea (huolimatta siitä, että niistä väistämättä seuraisi meitä itseämme vahingoittavia vastatulleja). Olen niitä ennenkin kannattanut, mutta todennäköisesti Osmo on fiksuna miehenä asian itsenäisesti ymmärtänyt.

VTT:n Hannele Holttinen laski vuonna 2008, että jos tuulivoimalla tuotettaisiin Suomen sähköstä kymmenen prosenttia, säätövoiman tarve olisi 160 megawattia. Energiateollisuuden mukaan taas vesivoimalaitoksista saadaan 261 megawattia lisää pelkästään konetehojen nostolla.
http://www.vihrealanka.fi/node/1179
Suomen sähköntuotanto on vuodessa 87 247 GWh eli 10% siitä olisi 8 727 GWh.

Suomen vesivoiman yhteenlaskettu teho on 3100 MW, jolla tuotetaan vuosittain 16 889 GWh sähköä:
http://energia.fi/energia-ja-ymparisto/energialahteet/vesivoima

Jos tehoa nostettaisiin 160 MW eli vajaa 5% mikä kuulostaa mahdollisuuksien rajoissa olevalta määrältä, niin nopealla laskutoimituksella selviää, että sillä saataisiin tuotettaisiin vuodessa sähköä 800 GWh. Siis 8 000 GWh tuotanto tuulivoimalla vaatisi 800 GWh säätövoimaa. Kun tiedossa on, että tuulivoiman pelkät kuukausivaihtelut ovat luokkaa 50%, niin selvää on että lyhen aikavälin vaihtelua ovat vielä isommat (70-80%?). Joku tässä ei siis täsmää ja väite kaipaisi siis kovasti perusteluja. Vai onko niin virheän langan kirjoittaja olisi jotain tällaisia oleellisia pointteja jättänyt pois..?

Ydinvoima voi olla vain siirtymäkauden ratkaisu - tämä on ihan selvää. Lisäksi varastoitava ydinjäte on ongelma niin monille sukupolville meidän jälkeemme, että suosisin jo sitä kauttakin uusiutuvia.
Ehdottomasti ja tuo onkin niitä ainoita syitä uusiutuvia suosia, mutta tuo siirtymäkausi voi hyvin olla 50-100 vuottakin. Ydinjätteen koko elinkaaressa tuolla ei ole merkitystä.
Kun koko energia politiikkaa mietitään, niin Suomessa ei ole kovin monia etuja. Tämä on kylmä, pimeä ja harvaan asuttu maa, jolloin enegian tarve on suuri, kulutus epätasaista ja siirtokulut suuret. Öljyä tai kaasua täältä ei löydy, aurinkoenergian käyttö on hankalaa kun aurinkoisia päiviä on vähän ja meillä ei ole samanlaisia olosuhteita tuulienergialle kuin jollain Tanskalla tai Espanjalla. Vesivoimaan soveltuvia paikoja on kohtuullisesti. Sen sijaan meillä on yksi selkeä etu. Hemmetin vakaa maaperä. Niinpä meidän ei ole mitään tarvetta tai järkeä katsella ympäriinsä ja ihmetellä mitä muut tekevät. Vaikka ydinvoima ei kaliforniassa tai japanissa olisi järkevää, niin se ei tarkoita etteikö sitä täällä voisi olla. Ja vastaavasti vaikka aurinkoenergia voi olla kannattavaa saharassa, niin se siitä tee kannattaa täällä.

Luitko muuten eilisestä Hesarista jutun Fennovoiman kannattavuuslaskelmista? Voittoa se tuottaa aikaisintaan vuonna 2040. Kun sitten mietitään rahoituspohjaa, niin Venäjän valtion kontrolloima energiayhtiö, kunnallisia toimijoita jne.

Mielenkiintoista nähdä, miten Rinteen jääräpäiselle vaalitempulle käy. Mitä mieltä muuten itse olet, oletko Vapaavuoren vai Rinteen linjalla? Huomionarvoista on, että näkeekö Vapaavuorikin tosiaan asian niin, että voidaan ottaa uusiutuvia sen verran käyttöön, ettei edes hänen laskelmissaan toista reaktoria tarvita. Tosin on täysin hämärän peitossa, miksi hän valitsi nimenomaan Fennovoiman ja Rosatomin hankkeen, joka a) aloitetaan puhtaalta pöydältä, b) nojautuu Venäjän valtion pääomaan suomalaisen omistajuuden puuttuessa. Eikö markkinatalousmiehen pitäisi nimenomaan vastustaa Fennovoiman hanketta? Mutta toivotaan, että Vapaavuoren kanta tässä asiassa (TVO) voittaa.
En lukenut Hesaria ja olen toistuvasti sanonut, että minä en ole kiinnostunut siitä, että tuottaako Fennovoima voittoa vai ei. Ei tämä mikään kommunistinen Utopia ole jossa kaikki rahat ovat yhteisiä ja niihin olisi tarvetta sellaisella besserwisser-tavalla suhtautua. Kuten olen monta kertaa sanonut, niin valtion ei tarvitse hakemusten taloudellisesta kannattavuudesta kovin merkittävästi välittää. Se antaa vain luvan ydinvoiman rakentamiselle ja siitä eteenpäin kannattavuus on sijoittajien ongelma. Eli ihan sama kuin uusiutuvien kanssakin pitäisi olla (tosin niitä voidaan päinvastoin maltillisesti tukea). Tätä hevosta on nyt niin monta kertaa hakattu, että ihme jos sitä ei ole vielä hengiltä saatu.

Minä näen asian niin että tarjonnan kasvattaminen laskee energian hintaa ja mahdollistaa fossiilisista luopumista ja se riittää minulle.
Oletko koskaan miettinyt, että Suomessa on edelleenkin runsaasti öljylämmitteisiä rakennuksia. Jos sähkön hinta nousee esim uusiutuvien subventoinnin seurauksena, niin niiden lämmitys aiheuttaa tulevaisuudessakin co/2 päästöjä. Sähkön hinnan alentaminen on siis yksi takuuvarma keino päästöjen alentamiseksi (oletuksella että sähkö tuotetaan ilman päästöjä).

Jos nyt ihan loppuun tällaisen hyvin henkilökohtaisen mielipiteen esitän jolla sinänsä ei väliä ole harjoitettavaan politiikkaan, niin henkilökohtaisesti en ole rasistisista syistä innoissani venäläisten omistuksesta Fennovoiman hankkeessa ja ympäristön kannalta parasta olisi jos reaktori tulisi Loviisaan ja lauhdelämpö käytettäisiin Helsingin kaukolämmitykseen, jolloin sen höydyt olisivat kaksinkertaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ei tullut jatkoaikaa TVO:lle:

http://www.satakunnankansa.fi/Satak...pasi+aanestyksella+olkiluoto+4n+lisaajan.html

Linkki Satakunnan Kansaan.

Aika syvät arvet näytti jättävän tuo Rinteen puheenjohtajuus demareissa, kun katsoo äänestystulosta. Piia Viitanen äänesti SDP:n valtiovarainministerin ehdotusta vastaan. Vaikka Jutta olisi aikanaan ehdottanut vaikka koko julkisen sektorin alasajoa tai muuta vastaavaa taivaan ja maan väliltä, Viitanen olisi puoltanut.

Voi voi sentään, paska päätös. Lisä-aika olisi ollut tässä kohtaa paikallaan.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Tässä alkaa usko mennä demokratiaan ihan täysin. Malliesimerkki järjenvastaisesta päätöksestä. Ei sillä etteikö niitä ennenkin...
 
Ja tuota 8 miljardin euron arvoista vuosituontiako ei voida muuttaa kotimaiseksi kysynnäksi rakentamalla lisää ydinvoimaloita? Turvettakin löytyy Suomesta vähintäänkin kohtalaisesti sekä turvetta käyttäviä voimalaitoksia.
Voi osittain, mutta työllisyysvaikutus jäisi vähäisemmäksi kuin uusiutuvien skenaariossa, vaikutus kauppataseeseen olisi edelleen negatiivinen laitostoimittajan ja polttoaineen tullessa ulkomailta (vs. uusiutuvien positiivinen jos voimalaitosteknologiaa tai jopa raaka-ainetta saadaan vietyä edes vähän). Omavaraisuus ja huoltovarmuus jäisivät kokonaan saavuttamatta.

Ydinvoima ja turve ovat tällä hetkellä tämän punavihreän kommarin mielestä ihan mukiinmeneviä tuontiöljyn, -hiilen ja -kaasun korvikkeita, mutta ei niiden käyttöä mielestäni tässä tilanteessa kannattaisi juurikaan lisätä mikäli se on pois uusiutuvien käyttöönotosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voi osittain, mutta työllisyysvaikutus jäisi vähäisemmäksi kuin uusiutuvien skenaariossa, vaikutus kauppataseeseen olisi edelleen negatiivinen laitostoimittajan ja polttoaineen tullessa ulkomailta (vs. uusiutuvien positiivinen jos voimalaitosteknologiaa tai jopa raaka-ainetta saadaan vietyä edes vähän). Omavaraisuus ja huoltovarmuus jäisivät kokonaan saavuttamatta.

Ydinvoima ja turve ovat tällä hetkellä tämän punavihreän kommarin mielestä ihan mukiinmeneviä tuontiöljyn, -hiilen ja -kaasun korvikkeita, mutta ei niiden käyttöä mielestäni tässä tilanteessa kannattaisi juurikaan lisätä mikäli se on pois uusiutuvien käyttöönotosta.
saahan uraania kotimaasta jos näin tahdotaan
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Ei tullut jatkoaikaa TVO:lle:

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194929486102/artikkeli/hallitus torppasi aanestyksella olkiluoto 4n lisaajan.html

Linkki Satakunnan Kansaan.

Aika syvät arvet näytti jättävän tuo Rinteen puheenjohtajuus demareissa, kun katsoo äänestystulosta. Piia Viitanen äänesti SDP:n valtiovarainministerin ehdotusta vastaan. Vaikka Jutta olisi aikanaan ehdottanut vaikka koko julkisen sektorin alasajoa tai muuta vastaavaa taivaan ja maan väliltä, Viitanen olisi puoltanut.

Voi voi sentään, paska päätös. Lisä-aika olisi ollut tässä kohtaa paikallaan.

Myönnän olevani heikoilla tiedoilla tässä mutta eikös tuo TVO:n kielteinen päätös ole aika pitkälti seurausta siitä että kyseinen yhtiö ei tunnu saavan millään valmista?

Mitä Viitaseen tulee niin kyseessähän on henkilö joka äänestää aina vastaan jos äänestys liittyy jotenkin ydinvoimaan. Ei siis mitään tekemistä Rinteen kanssa tuolla.
 
Kannatan uusiutuvien käyttöönoton lisäämistä, mikäli ne toimivat ilman keinotekoista kilpailukyvyn edistämistä ja mikäli sillä ei ole nostavaa vaikutusta energian hintaan.
No ei se ole mitenkään yllättävää, että priorisoit energian hinnan ja markkinaehtoisuuden kansakunnan kokonaisedun edelle. Maanpuolustus taitaa olla ainoa sektori jota sinä aateveljinesi et ulkoistaisi ja myisi kilon paloina.

saahan uraania kotimaasta jos näin tahdotaan
Se tekisikin ydinvoimasta monin verroin mielekkäämpää jos koko polttaineen tuotantoketju saataisiin kotimaahan, huolimatta siitä että suunnittelu ja rakentaminen suurilta osin eivät. Harmi ettei ydinvoiman kannattajia tällainen kiinnosta, kun heitä kiinnostaa paljonko omaan tai oman eturyhmän julkishallinnosta yhtiöitettyyn puljuun jää tuoton ja investointien erotuksesta viivan alle jollain aikavälillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös