Tottakai Suomen pinta-ala ei ole paneeleja täynnä eli siinä mielessä potentiaalia ole. Ongelma on vain se hinta ja hyötysuhde.
Mitä bakteereihin tulee, niin pidetään peukkuja.
"Loganin ryhmän tekniikka ei ole vielä valmis teolliseen käyttöön, mutta se on suhteellisen lupaava"
Suomen energiaratkaisuja ei vain voida tehdä "suhteellisen lupaavien tekniikoiden varaan". Tästä huolimatta, voin omasta puolestani antaa sille täsmälleen samat ehdot kuin ydinvoimallekin eli minun puolestani tuota saa rakentaa kun vain hankkii rahoituksen & tuet muualta kuin valtion budjetista.
Huoh. Mikä on sitten mielestäsi todennäköisyys sille, että näitä varastointitekniikoita ei saada käyttöön, sanotaanko vuoteen 2030 mennessä? Kun ajatellaan minkälaisessa nosteessa ala on kansainvälisesti, ja kuinka suuria intressejä kehittämiseen on esimerkiksi Saksan satsatessa, niin väittäisin, että kehitys tulee olemaan seuraavan kymmenenkin vuoden aikana nopeaa.
Olen tänne linkittänyt tutkijoiden näkemyksiä, joiden mukaan esimerkiksi on realistista, että vuonna 2025 puolet sähkön tarpeesta Suomessa tuotetaan uusiutuvilla. Missä ovat vastaavat näkemykset sieltä puolelta? Mihin perustuu tiukka konservatiivinen pessimismi? Siis mihin tieteelliseen tutkimustyöhön, ei periaatteelliseen vastaanhangoitteluun.
Ja olen budjettirahoituksesta eri mieltä. Kyllä Suomen edun mukaista on olla mukana kehityksessä paristakin eri syystä. Toinen on tietysti ilmastonmuutos ja ympäristönäkökohta, toinen taas työllisyyspotentiaali joka uusiutuvien kautta avautuu (korkeampi muuten kuin ydinvoimaloissa..). Kasvavaa alaa ei kannata jättää hyödyntämättä.
dana77 kirjoitti:
Minun tulkintani mukaan kaikki jotka vastustavat korvaavien ydinvoimaloiden rakentamista perustuen joskus ehkä tulevaisuudessa kehittyvien energiamuotojen perusteella.
Niinno, jutussa tarkoitettiin muuta, eli ihan nopeaa ydinvoiman korvaamista niin kuin siinä lukee. Sitä taas eivät kannata Suomessa vihreätkään.
vlad kirjoitti:
Aurinkoenergialla kuten ei tuulivoimallakaan voida Suomen oloissa täyttää sitä tarvetta mikä nyt ja etenkin tulevaisuudessa tulee olemaan sähkönkulutuksen tavalla tai toisella kasvaessa, ja samalla on vielä huomioitava Loviisan voimaloiden tulevaisuus ja millä ne tullaan tulevaisuudessa korvaamaan. Kahden yksikön korvaaminen ei kuitenkaan onnistu käsiä heiluttelemalla!
Miksi ei tulevaisuudessa voida? Mihin perustuu sähkönkulutuksen kasvun ennusteesi? Työ- ja elinkeinoministeriön salaiseen laskelmaan, jota se ei uskalla edes julkistaa? Tutkijoilla on tästä hyvin eri näkemys. Aurinko- ja tuulivoima voivat olla ainakin merkittävässä roolissa - jos kohta ei tule missään tapauksessa unohtaa biovoimaa, joka on tällä hetkellä Suomen merkittävin uusiutuvan energian lähde.