Voisin vaikka kannattaakin. Siinä mielessä homma olisi tosiaan reilu, että tuki tulisi tuotetun energian perusteella, jolloin kaikille uusiutuvan energian tomijoille olisi hyödyksi nimenomaan kehittää koko ajan toimintaansa sähkömarkkinoita eniten hyödyttäväksi eivätkä tuet olisi itsestäänselvyys. Tämä voisi olla ilmastopolitiikan kannaltakin etu. Toki ennen systeemin käyttöönottoa pitäisi tehdä laaja arvio sen mahdollisista vaikutuksista jne.
Juuri näin. Minä en edes ymmärrä, että mikä tarve on laajoja arviota tehdä, sillä jos tulokset eivät ole positiiviset, niin ei tuota ole pakko jatkaa.
Jatkokysymys olisi toki, että kuinka paljon rahaa olisit valmis valtion budjetista panostamaan tähän uusiutuvien tukemiseen?
Kun tuota lukee, niin kyllä tuosta hieman erilainen kuva tulee. Ensinnäkin tässä on puhuttu aika sujuvasti sekaisin Suomesta ja pohjoismaista ja toisekseen siinä tehdään aika pitkälle meneviä oletuksia ja jossitteluja (ja taas kerran ilman kattavia kustannuslaskelmia).
"Väitöskirjassa arvioidaan lyhytaikaisen säädön lisäystarvetta Pohjoismaissa yhdistämällä tuulivoiman tuntivaihtelut ja ennakoimattomat kulutuksen vaihtelut.Tuulivoimavaihtelut tasoittuvat huomattavasti kun tuulivoimaa rakennetaan ympäri Suomea ja Pohjoismaita"
Näin tietenkin olisi, mutta siitä seuraisi myös kolme asiaa. Ensinnäkin hajauttaminen tarkoittaisi sitä, että tuulivoimaa pitäisi rakentaa myös ei-optimaalisiin paikkoihin eli hyötysuhde laskisi entisestään. Toisekseen hajauttaminen tarkottaisi että sähköverkkoa pitäisi muuttaa kaksisuuntaiseksi entistä isommalta alueelta, mikä olisi miljardi-investointi. Kolmanneksi tämä edellyttäisi, että pohjoismaat tekisivät saumatonta ja pyyteetöntä yhteistyötä eikä mikään maa ajaisi itsekkäästi omaa etuaan, esim säännöstelemällä tuotantoaan oman tarpeensa perusteella. Tämä silläkin edellytyksellä, että vientisähkön hinta nousisi tulevaisuudessa (esim ydinvoiman alasajon seurauksena) ja Saksassa olisi kysyntää..
"Suomen säätö saadaan pohjoismaisilta säätösähkömarkkinoilta."
"Pohjoismaissa voidaan saada vielä huomattavasti lisäsäätöä markkinoille olemassa olevasta kapasiteetista. Tämän perusteella 10 % tuulivoimaosuudella ei tarvitse rakentaa lisää säätökapasiteettia, vaikkakin olemassa olevaa säätöä käytetään enemmän"
Tämä on toiminut hyvin kun halpaa norjalaista vesisähköä on ollut saatavilla, mutta miten saatavuus kehittyy jos muissa pohjoismaissa aletaan ydinvoimaa ajamaan alas eikä olla valmiita subventoimaan miljardeilla uusiutuvia. Huvittaako Norjalaisia myydä halpaa sähköä tulevaisuudessakin.
Laskin muuten tuosta VTT:n paperista, että vuonna 2004 tuulivoiman teho oli 80 MW ja sillä tuotettiin 120 GWh sähköä. Vesivoiman tehonnoston kohdalla oli puhe, että 160 MW:m teholla tuotettiin 800 GWh sähköä. Toisinsanottuna vesivoimalla pystytään tuottamaan 3,5 kertaa enemmän sähköä suhteessa tehoon kuin tuulivoimalla.
Pitkän aikavälin energiapolitiikkaa tarkasteltaessahan esim. Peter Lund on tuonut esille, että uusiutuvan sähkön hinta tulee alentumaan kun vastaavasti ydinsähkön nousemaan.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/professori tyrmaa fennovoiman laskelmat/201409700091 Fennovoiman tuottama sähkö on Lundin laskelmien mukaan 50 % markkinasähköä kalliimpaa.
Lund ei laskelmiaan avaa, mutta koomista on että hän vastustaa ydinsähköä sillä että Englannissa on takuuhinta. Koomistahan tämä on siksi, että uusiutuville on nimenomaan tarjottu joka puolella virheiden toimesta takuuhintaa ja ydinsähköllä sellaista ei juuri missään ole. Kuulostaa siis perusteluna samalta kun joku koittaisi saada salibandyn pelaajaa siirtymään jääkiekkoilijaksi, kun saba on niin väkivaltaista.
Vaikka olen lukuisia kertoja sanonut, että en sinänsä ole kiinnostunut yksityisten tuottajien kannattavuudesta, mutta lähtökohtaisesti luotan kuitenkin laskelmien tekijöinä enemmän tahoihin, jotka ammatikseen sijoittavat omia rahojaan miljarditolkulla ja joiden taustajoukoissa on taatusti tohtoritasoista osaamista, kuin persaukisiin opettajiin, joilla ei ole penniäkään kiinni koko hommassa, mutta vankka poliittinen agenda. Useimmilla aloilla ne kirkkaimmat mielet eivät jää julkiseen palvelukseen jo ihan palkkauksesta johtuen.