Vielä muutama kommentti, kun nyt hiukan on tähän aikaa.
Minä olisin valmis jonkun satamiljoonaa tällaiseen subventointiin valtion budjetista rahaa tuhlaamaan. Tällaisen koko ehdotuksen pointti olisi, että näin saisimme tulevaisuutta varten faktapohjaista tietoa, että kuinka paljon tuollaisella investoinnilla oikeasti syntyisi puhdasta uusiutuvaa energiaa, eikä meidän tarvitsisi tehdä päätöksiä minkään laskelmien tai propagandan perusteella.
Voisin vaikka kannattaakin. Siinä mielessä homma olisi tosiaan reilu, että tuki tulisi tuotetun energian perusteella, jolloin kaikille uusiutuvan energian tomijoille olisi hyödyksi nimenomaan kehittää koko ajan toimintaansa sähkömarkkinoita eniten hyödyttäväksi eivätkä tuet olisi itsestäänselvyys. Tämä voisi olla ilmastopolitiikan kannaltakin etu. Toki ennen systeemin käyttöönottoa pitäisi tehdä laaja arvio sen mahdollisista vaikutuksista jne.
dana77 kirjoitti:
Minulle taas oleellista on, että järjestelmä on läpinäkyvä ja tasapuolinen, jolloin niiden pohjalta päätökset ovat oikeasti perusteltavissa eikä mitään järjettömyyksiä tehdä ideologisista syistä. Minä pidän henkilökohtaisesti monia vihreitä niin fiksuina ihmisinä, että jos kustannukset ja hyödyt saadaan aidosti laskettua, niin he eivät järjettömyyksiä ehdota. Ongelma on vain, että maailmanlaajuisesti aatteen taustalla toimii ihan terroristitasoisia desantteja, jotka eivät välitä hyvinvointiyhteiskunnan säilyttämisestä, työllisyydestä tai mistään muustakaan, vaan haluavat inhimillisistä kärsimyksistä välittämättä ajaa asiaansa. He eivät ole tyhmiä ja pystyvät kustannusten piilottamisilla, propagandalla ja muille vastaavilla kyseenalaisilla keinoilla hämäämään vihreiden rivijäseniä ja kannattajia ja tekemään heistä hyödyllisiä idiotteja.
Täysin samaa mieltä. Kyllä ideologisesti äärivihreä-ajattelu on itsellenikin hyvin, hyvin vastenmielistä - aivan samoin kuin muidenkin ääriliikkeiden. Vihreään liittoon tämä nyt ei liity juuri ollenkaan, mutta toki on varmasti totta, että sekin poliittisena puolueena omaksuu joskus liian ideologisia kantoja paremman tiedon tai analyysin puutteessa - samoin kuin kaikki muutkin puolueet. Pekka Haavistoa, Osmo Soininvaaraa, Heidi Hautalaa, Outi Alanko-Kahiluotoa, Oras Tynkkystä jne. pidän tässä suhteessa kuitenkin harvinaisen harkintakykyisinä. Toki vihreiden piirissäkin on liian mustavalkoista ajattelua. Itse olen sitoutumaton - vihreitä olen äänestänyt monissa vaaleissa nimenomaan tämän maltillisen vihreyden, kansainvälisten kysymysten (kehitysyhteistyö, ilmastopolitiikka, ihmisoikeusajattelu ulkopolitiikassa jne.) ja sosiaaliliberaaliuden (pienituloisten puolustus (perusturva, perustulo) mutta myös tietty yrittämisen korostus) takia. Ensi kevään vaalien puolue ei ole vielä aivan selvä.
dana77 kirjoitti:
Hiilitullit olisivat hyvä idea (huolimatta siitä, että niistä väistämättä seuraisi meitä itseämme vahingoittavia vastatulleja). Olen niitä ennenkin kannattanut, mutta todennäköisesti Osmo on fiksuna miehenä asian itsenäisesti ymmärtänyt.
Tästäkin löytyy siis yhteisymmärrys.
dana77 kirjoitti:
Jos tehoa nostettaisiin 160 MW eli vajaa 5% mikä kuulostaa mahdollisuuksien rajoissa olevalta määrältä, niin nopealla laskutoimituksella selviää, että sillä saataisiin tuotettaisiin vuodessa sähköä 800 GWh. Siis 8 000 GWh tuotanto tuulivoimalla vaatisi 800 GWh säätövoimaa. Kun tiedossa on, että tuulivoiman pelkät kuukausivaihtelut ovat luokkaa 50%, niin selvää on että lyhen aikavälin vaihtelua ovat vielä isommat (70-80%?). Joku tässä ei siis täsmää ja väite kaipaisi siis kovasti perusteluja. Vai onko niin virheän langan kirjoittaja olisi jotain tällaisia oleellisia pointteja jättänyt pois..?
Sama laskelma löytyy suoraan VTT:ltä:
http://www.vtt.fi/liitetiedostot/cluster7_energia/Tuulivoiman saatotarve Suomessa VTT maalis2008.pdf
"VTT:n tutkimustulosten perusteella 10 % tuulivoimaosuus pohjoismaisessa sähköjärjestelmässä ei
aiheuta lisäsäädön rakentamistarvetta säätösähkömarkkinoille. Jos Suomen on varauduttava
toteuttamaan pahimmatkin tilanteet Suomen sisäisillä säädöillä, lisäsäädön tarve 2000-4000 MW
tuulivoimalle on arviolta 80-160 MW. Säädön tarve voi olla 2-3 -kertainen jos päivä etukäteen tehtyjä
ennusteita ei päivitetä ja suurimpia ennusvirheitä korjata ennen käyttötuntia. Tuulivoimaosuuden
kasvaessa on siis tärkeää päivittää tuotantoennusteita lähellä käyttötuntia ja käyttää hyväksi
mahdollisuudet spot-markkinoiden jälkeen tapahtuvaan sähkökauppaan."
dana77 kirjoitti:
Minä näen asian niin että tarjonnan kasvattaminen laskee energian hintaa ja mahdollistaa fossiilisista luopumista ja se riittää minulle.
Oletko koskaan miettinyt, että Suomessa on edelleenkin runsaasti öljylämmitteisiä rakennuksia. Jos sähkön hinta nousee esim uusiutuvien subventoinnin seurauksena, niin niiden lämmitys aiheuttaa tulevaisuudessakin co/2 päästöjä. Sähkön hinnan alentaminen on siis yksi takuuvarma keino päästöjen alentamiseksi (oletuksella että sähkö tuotetaan ilman päästöjä).
Kyllä, päästöttömän sähkön hinta ei saa karata liikaa, jotta se olisi esim. tässä suhteessa kilpailukykyistä. Mutta tämä vaatii oletuksesi mukaisesti sitä, että sähkö tuotetaan nimenomaan päästöttömästi. Pitkän aikavälin energiapolitiikkaa tarkasteltaessahan esim. Peter Lund on tuonut esille, että uusiutuvan sähkön hinta tulee alentumaan kun vastaavasti ydinsähkön nousemaan.
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/professori+tyrmaa+fennovoiman+laskelmat/201409700091 Fennovoiman tuottama sähkö on Lundin laskelmien mukaan 50 % markkinasähköä kalliimpaa.