Jää kuva, että Suomessa kyllä unelmoidaan meidät pelastavasta työperäisestä maahanmuutosta, mutta onko se realismiä koska olosuhteet sille eivät ole toimivat eikä Suomi pärjää muille kun kilpaillaan työntekijöistä.
Minun mielestäni olisi suotavaa, että ne ketkä puhuvat työvoimapulasta ja siitä, että me mukamas tarvitsemme 200 000 maahanmuuttajaa ihan lähitulevaisuudessa kattamaan tämän työvoimapulan, niin kertoisivat että millä aloilla tämä työvoimapula on nyt näkyvissä tai tulee kohta näkymään? Tuosta nimittäin saattaisi paljastua muutama asia, joita ei haluta sanoa ääneen, kuten esimerkiksi se, että tuollaisten ihmisten mielestä työvoimaa tarvitaan nimenomaan matalapalkka-aloille. Tuosta työvoimapulasta puhuvat ihmiset haluavat siis toisin sanoen puuttua ongelmien seuraukseen, ei itse ongelmaan.
Itse ongelma ei nimittäin ole se, että meillä ei mukamas ole tarpeeksi työvoimaa. Sitä on yllin kyllin, jopa liikaakin tarjontaan nähden. Itse ongelma on kaksijakoinen, ensinnäkin meillä on aivan liian hyvä järjestelmä niitä varten, jotka eivät vain yksinkertaisesti halua käydä töissä vaan elävät mieluummin tuilla. Ne tuet kun ovat monesti jopa paremmat mitä kuussa jäisi käteen jos kävisi töissä, ja näinhän ei pitäisi missään nimessä olla. Toinen asia on sitten se, että Suomen hintataso elinkustannusten osalta suhteutettuna matalapalkka-aloilta saatuun palkkaan, on täysin perseellään. Meillä on paljon aloja, joista kouluja käymätön ihminen pystyy työllään ansaitsemaan sen 1300 €/kk miinus verot ja sosiaalimaksut. Virossa sillä elelisi varsin hyvin, mutta ei Suomessa. Kyllä sillä elää Suomessakin eikä nälkään kuole, en minä sitä tarkoita, mutta jos pääkaunpunkiseudulla tai isoissa kaupungeissa elää, maksaa sanotaan nyt 20 % veroja ja sen jälkeen vuokran, niin käteen jää ehkä noin 300-400 €. Sillä pitää sitten ostaa ruoat, vaatteet, maksaa sähkö-, vesi-, puhelin-, lehti-, netti- ym. laskut, maksaa työmatkat julkisilla, ostaa joskus joku tavara tyyliin televisio, puhelin tai pyykinpesukone. Eli ei mitään ylellistä elämää todellakaan, ja jos pitäisi vielä olla auto että pääsee töihin, niin kusessa on.
Itse en todellakaan kaipaa Suomeen mitään slummeja, mutta ihmettelen että miten ihmeessä asumiskustannusten on annettu karata tällä tavalla pilviin. Ihmettelen sitä, että miksi meillä ei ole Suomessa isoissa kaupungissa kerrostaloja, joissa on paljon ja pelkästään pieniä yksiöitä, tyyliin 20-30 neliötä ja joissa vuokra olisi max. 300 € kuussa ja vaikka sidottu jollain tavalla työntekemiseen tai kouluttautumiseen eikä olisi ihan vastikkeetonta kuten nykyään on. Kannustaisi ihmisiä ihan oikeasti menemään töihin, kun siitä työnteosta jäisi jotain käteenkin, ja ihminen pääsisi myös jaloilleen sen työnteon kautta ja mahdollisesti muuttamaan sitten myöhemmin isompaan ja "parempaan" asuntoon. Jos ajatellaan pelkästään rahaa, niin nykyään ei kannata pääkaupunkiseudulla varsinkaan ottaa vastaan työtä, josta bruttopalkka on alle 1500 €/kk, sillä yhtään enempää ei jää käteen, jos elää sossun tuilla. Itse asiassa moni ihan täysiaikaista duunia tekevä on silti sossun asiakas, koska palkka ei riitä edes välttämättömiin elinkustannuksiin, ja sehän on ihan mielipuolista.
Ja tällaisiin matalapalkkatöihin siis jotkut oikein suureen ääneen vaativat maahanmuuttajia tulemaan? Olen ihmetellyt, että miten tällaisten ihmisten moraali kestää moisen vaatimuksen, sillä kyllä he tietävät tasan varmasti mitä tuo vaatimus tarkoittaa. Toisekseen miten ihmeessä Suomeen syntyisi edes 50 000 sellaista työpaikkaa lisää, joihin kelpaisi suoraan jostain kehitysmaasta tuotu ihminen vailla minkäänlaista koulutusta? Tällaisiahan siis Suomesta löytyy jo nyt, ihan omastakin takaa. Mutta ei niitä siivoojia tai mäkkärin kassoja (yhtään heitä väheksymättä, päinvastoin) tarvita määräänsä enempää. Joidenkin mielestä Suomi voi ottaa hamaan tappiin asti maahanmuuttajia, kouluttaa heitä pitkiäkin aikoja ja laittaa sitten kortistoon tai keksiä heille jotain tuettua työtä, ja tätä työtä valvomaan pitää palkata valtion kustannuksella lisää ihmisiä, sekä tottakai virastoihin ihmisiä papereja pyörittämän ja ennen kaikkea lukuisia johtajia tätä kokonaisuutta vahtimaan. Tämän kaiken siis maksaa valtio, eli veronmaksajat. Ja tähän meillä on varaa, niinkö? Ennemmin kuin uudelleenkouluttaa jo täällä valmiiksi olevia työttömiä hyödyllisiin töihin?
Suomen ongelma ei ole työvoimapula, vaan elinkustannusten aivan liian korkea taso. Toinen ongelma on sitten se, että meillä on aivan liian helppoa ja houkuttelevaa jäädä työttömäksi ja elää tuilla. Tämä on myös eräänlainen noidankehä, sillä jälkimmäistä ei voi, eikä ole mitään järkeä korjata niin kauan kuin ensimmäiselle ongelmalle ei tehdä mitään, sillä pelkästään jälkimmäinen ongelma korjaamalla ei saavuteta yhtään mitään hyvää. Sen sijaan puuttumalla radikaalilla kädellä ensimmäiseen ongelmaan, pystytään sen seurauksena korjaamaan myös jälkimmäinen ongelma.
Tosin kohtahan tähän ongelmaan tulee väkisin joku ratkaisu, ja entistä enemmän alkaa näyttämään siltä, että sen ratkaisun tekee joku muu Suomen puolesta, kun Suomen hallitus ei siihen näköjään osaa/viitsi/jaksa/halua puuttua. Ikävä tosiasia vain on se, että jos jossain Kreikassa talouden romahdettua joudut asunnottomaksi, niin siellä ei taida koskaan olla niin kylmää, etteikö ulkona selviäisi. Suomessa taasen...