Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Hallitusneuvottelut 2015

  • 171 986
  • 1 496

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomeen ulkomailta tulevista opiskelijoista muutama sana.

En ole saanut ulkomaalaisten opiskelusta (alkaen 1980-luvulta) lainkaan sellaista käsitystä, että heidän opiskelunsa tähtäisi nimenomaan työllistymiseen Suomen työmarkkinoilla. Lähinnä olen pitänyt sitä valtion näkökulmasta katsottuna lähinnä tieteellisen tutkimuksen ja yliopistojen kansanvälistämisenä (yliopistotaso) sekä epäsuorana kehitysapuna (varsinkin opistotaso) kolmannesta maailmasta tulevien osalta,

Oppilaitosten kannalta kyse on myös ollut oman toiminnan turvaamisesta ja valtion maksaman tuen takaamisesta. Toki tieteelliseltä kannalta varsinkin esim. Kiinasta ja Intiasta tulleet tutkijatasoiset opiskelijat ovat usein olleet arvokkaita tässä mielessä.

Itse opiskelijoiden motiiveista yksi on tietysti ilmainen opiskelu, mutta monille myös pelkkä pääsy pois oman kotimaan köyhyydestä tai kriiseistä on kannustanut kylmään Pohjolaan. En usko, että heille on kovinkaan tärkeä asia tänne tullessa se, että mistä saavat töitä opiskelun päätyttyä. Tai se minkä tasoista koulutusta Suomesta saa. Viidakkorumpu on myös kertonut, että parisuhteeseen pääsy paikallisen kanssa ei ainakaan ole haitaksi.

Vähäinen ei ole niiden pääsykokeisiin tulleiden määrä, jotka katsoivat parhaaksi anoa turvapaikkaa heti kättelyssä. Tämä "reikä" on tosin viimeisen vuosikymmenen aikana melko tarkasti tukittu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Täältä tilastotietoa Suomessa opiskelleiden ulkomaalaisten sijoittumisesta: http://www.cimo.fi/instancedata/pri...owwwstructure/24811_faktaa_express_2_2012.pdf
Ensinnäkin kiitokset pitkästä ja aiheeseen paneutuneesta tekstistä. Kirjoituksessasi sekä myös CIMO:n julkaisussa oli jonkin verran minulle uutta tietoa. Tosin muutamaan seikkaan on mielestäni syytä kiinnittää erityistä huomiota linkittämääsi artikkelia luettaessa.

CIMO:n Faktaa 2/2012 -julkaisussa esitetyt Tilastokeskuksen taulukot käsittelevät korkeakoulututkinnon suorittaneita vuodelta 2007. Tässä ovat nähtävästi mukana myös ammattikorkeakoulut, eivät pelkästään tiedekorkeakoulut. Nykytermien mukaan tämä on oikein, mutta kun aiemmin viittasin "korkeasti koulutettuihin", niin en viitannut tällä AMK-tutkinnon suorittaneisiin. Tiede- ja ammattikorkeakoulujen tilanteen vertaileminen erillisinä tapauksina voisi myös olla perusteltua. CIMO:n julkaisussakin todetaan, että "ammattikorkeakoulututkinnon ja yliopiston kandidaatin tutkinnon suorittaneet jäävät maahan hieman muita herkemmin, maisterin ja tohtorin tutkinnon suorittaneet sen sijaan lähtevät muita useammin ulkomaille".

Yhtä kaikki, edellä kirjoittamani on lähinnä sivujuonne. Olennaisempaa on se, että sekä alkuperäisten suomalaisten että Suomeen opiskelemaan saapuneiden ulkomaalaisten työllistymistilanne oli vuonna 2007 tapahtumisen valmistumisen jälkeen huomattavasti parempi kuin myöhempinä aikoina. Tässä mielessä CIMO:n julkaisu antoi jo ilmestymishetkellään varmasti erheellisen kuvan ulkomaalaisten opiskelijoiden työllistymisestä, koska vuosina 2007-2008 Suomen työttömyysaste kävi tähän mennessä alimmillaan sitten vuoden 1990, eli hetkeä ennen 90-luvun alun laman vyörymistä päälle. Ennen vuoden 2008 viimeistä neljännestä töitä oli tarjolla kohtuullisen kivasti vastavalmistuneille, mutta näkymät synkkenivät tuossa kohden erittäin nopeasti. Minulla ei ole esittää tilastotietoa, mutta esitän valistuneen arvion, että vuoden 2008 neljännen vuosineljänneksen jälkeen ulkomaalaisten vastavalmistuneiden työllistymisnäkymät ovat heikentyneet jopa enemmän kuin taustaltaan suomalaisten. Mikäli työnsaanti on ollut hankalaa, niin on aivan selvää, että ulkomaalaistaustaisilla on ollut suomalaisiin verrattuna myös alentunut kynnys lähteä muualle etsimään töitä. Toinen vaihtoehto, kuten suomalaisillakin, on koettaa sinnitellä hanttihommien varassa tai hakeutua muihin kuin omaa opiskelualaa vastaaviin töihin. Tai kitkutella tukiaisten varassa, mikäli on tällaisiin oikeutettu.

Lisäksi on hyvä todeta, että vuoden tarkastelujänne on kovin lyhyt, siis koskien vuonna 2007 valmistuneita ja 2008 työllistyneitä. On ihan eri asia, ovatko nuo ihmiset Suomessa vielä 3 tai 5 vuoden kuluttua valmistumisesta. Myös työllistymisen laatua pitäisi arvioida, eli tekeekö maisteriksi valmistunut maisterille tyypillisiä hommia, vai työskenteleekö hän kinkkiravintolassa, jne.

Faktaa 2/2012 -julkaisussa käsiteltyinä vuosina 2007-2008 Nokia oli vielä voimissaan. Nokia ja sen ympärille rakentunut toimiala työllistivät Suomessa suuren määrän suomalaisia ja myös ulkomaalaisia osaajia. Tämä koski eritysesti teknisiltä ja osin kaupallisilta aloilta valmistuneita, mutta jossain määrin myös muita opiskelijoita, niin tiede- kuin ammattikorkeakouluista valmistuneita. Ihan paljain silmin saattoi todeta, että nuoria intialaisia ja muita aasialaisia liikkui pk-seudulla viime vuosikymmenen lopulla paljon enemmän kuin muutamaa vuotta aiemmin. Aika paljon heitä työskenteli ohjelmoinnin ja IT-infrapalveluiden parissa. Osa heistä ei välttämättä ollut edes opiskellut Suomessa, mutta 2000-luvulla Suomeen tultiin opiskelemaan ulkomailta juuri teknisiä aloja nimen omaan Nokia-klusterin vetovoimaisuuden takia. Nyttemmin tuo on selkeästi hiipunut, joskin mm. peliteollisuus on tuonut pienesti kompensaatiota.

CIMO:n julkaisussa viitatut numerotiedot koskivat pääosin kaikkia ulkomaalaisopiskelijoita. Mukana olivat sekä EU-kansalaiset että EU:n ulkopuolelta tulleet. Kun puhutaan korkeakouluopintojen (tiede ja/tai amk) lukukausimaksujen asettamisesta ulkomaalaisille, niin tällä tarkoitettaneen edelleen EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevia. On myös oletettavaa, että eri puolilta maailmaa saapuvien työllistymismahdollisuuksissa on jonkin verran eroja kuten Faktaa 2/2012 -julkaisussakin viitattiin, mutta olkoon näiden syiden käsittely jo oma asiansa.

Yhteenveto: CIMO:n Faktaa 2/2012 ei anna ulkomaalaisten opiskelijoiden työllistymisestä täysin realistista eikä ainakaan ajanmukaista kuvaa, etenkään jos puhutaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta saapunesta, joita siis koko lukukausimakukysymys koskettaisi.

Lisäksi on syytä huomioida, ettei ajatus EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden viemisestä lukukausimaksujen piiriin ole syntynyt tyhjästä. Elinkeinoelämän Keskusliitto EK on puhunut asian puolesta jo pitkään, kuten EK:n lausunnosta marraskuulta 2014 on nähtävissä. Onko EK sitten riittävän objektiivinen taho käsittelemään asiaa, se on eri asia, mutta minun mielestäni on. Joka tapauksessa EK on asiassa puolueettomampi osapuoli kuin CIMO, jonka tehtävänä on nimen omaan kansainvälistymisen ja liikkuvuuden lisääminen. CIMO:n kannalta olisi jopa tarkoituksenmukaisempaa, että Suomi hövelinä maana mieluummin vaikka maksaisi ulkomaalaille opiskelijoille lisää kaikenlaisia tukiaisia, että heitä vain saataisiin Suomeen opiskelemaan ilmaiseksi.

Työmarkkinoiden suppeus on täyttä totta ja Suomessa korkeakoulussa opiskelleen ulkomaalaisen on hankala työllistyä Suomessa. Tästä huolimatta erittäin moni kuitenkin lopulta työllistyy Suomessa. Lähtökohtaisesti suuri osa Suomessa opiskelleista haluaa työllistyä Suomessa. Heille Suomi on jo opiskeluajalta tuttu maa - jopa jossain määrin toinen kotimaa ja heillä on täällä sosiaalisia ja ammatillisiakin verkostoja, ja he tuntevat Suomen elinkeinoelämän. Lähtökohta heille on se, että suomalaisella korkeakoulututkinnolla on erittäin haasteellista saada töitä muualta Euroopasta eikä välttämättä muutto "kolmanteen" maahan niin kovinkaan houkutteleva vaihtoehto ole verotuksesta huolimatta (tätä voi kukin ajatella omalta kannaltaan: lopultahan aika harva suomalainenkaan vastavalmistunut on valmis hakemaan töitä ulkomailta).
Tuossa CIMO:n artikkelissa todettiin, että opiskelijajärjestöjen kyselyjen mukaan noin 20 % ulkkareista suunnitteli ehdottomasti jäävänsä Suomeen opiskelujen jälkeen. Onko tuo paljon vai vähän, sitä voi jokainen miettiä itse. Artikkelissa ja ehkei muuallakaan ole otettu kantaa siihen, mistä päin maailmaa nuo noin 20 % ovat, mitä opiskelualoja he edustavat, ja mitä muita muita syitä heillä mahdollisesti olisi jäädä Suomeen. Euroopan ulkopuolisten opiskelijoiden suhteen tuo kiinnostaisi, ajatellen puheena olleita lukukausimaksuja.

Riippuu varmaan myös opiskelualasta, kuinka helppoa tai vaikeaa suomalaisella korkeakoulututkinnolla on työllistyä Suomen ulkopuolella. Teknisillä aloilla ja erityisesti terveydenhuollon piirissä Suomessa suoritettu tutkinto on sellaisenaan varsin kilpailukykyinen maailmalla. Jos muualta Euroopasta on haasteellista saada työtä, niin en usko että se johtuisi ensisijaisesti suomalaisesta tutkinnosta, vaan hakijan kielitaidosta sekä siitä, että vieraasta kulttuurista saapuneen ja Suomessa opiskelleen hakijan tuomasta erityisestä lisäarvosta palkkaavalle taholle ei ole tietyssä tilanteessa erityistä lisäarvoa. Toisaalta sitten kun ns. perfect match löytyy, eli esim. osaaminen on oikea ja harvinaiselle kielitaitoyhdistelmä on oikeasti käyttöä, niin en saata uskoa, että Suomessa suoritettu tutkinto olisi erityinen rasite.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yhtä kaikki, edellä kirjoittamani on lähinnä sivujuonne. Olennaisempaa on se, että sekä alkuperäisten suomalaisten että Suomeen opiskelemaan saapuneiden ulkomaalaisten työllistymistilanne oli vuonna 2007 tapahtumisen valmistumisen jälkeen huomattavasti parempi kuin myöhempinä aikoina. Tässä mielessä CIMO:n julkaisu antoi jo ilmestymishetkellään varmasti erheellisen kuvan ulkomaalaisten opiskelijoiden työllistymisestä, koska vuosina 2007-2008 Suomen työttömyysaste kävi tähän mennessä alimmillaan sitten vuoden 1990, eli hetkeä ennen 90-luvun alun laman vyörymistä päälle. Ennen vuoden 2008 viimeistä neljännestä töitä oli tarjolla kohtuullisen kivasti vastavalmistuneille, mutta näkymät synkkenivät tuossa kohden erittäin nopeasti. Minulla ei ole esittää tilastotietoa, mutta esitän valistuneen arvion, että vuoden 2008 neljännen vuosineljänneksen jälkeen ulkomaalaisten vastavalmistuneiden työllistymisnäkymät ovat heikentyneet jopa enemmän kuin taustaltaan suomalaisten. Mikäli työnsaanti on ollut hankalaa, niin on aivan selvää, että ulkomaalaistaustaisilla on ollut suomalaisiin verrattuna myös alentunut kynnys lähteä muualle etsimään töitä.
Tuossa jo aiemmin linkkaamani VATT:n tutkimuksen esiselvitys. Siellä on luvut vuodelta 2011, joten vähän tuoreempaa dataa on tarjolla. "Tilastojen mukaan vajaat puolet (45 %) valmistuneista on työllistynyt Suomeen vuoden kuluttua valmistumisestaan. Suomeen työllistyneiden osuus näyttäisi muutamassa vuodessa hieman pienentyneen, sillä vuonna 2007 tutkinnon suorittaneista 49 prosenttia oli työllistynyt Suomeen." Joten ihan älyttömän suurta muutosta ei ole kuitenkaan tapahtunut tuossa kolmen vuoden aikana, toki työllistymisprosentti on pienentynyt, mutta niin se on kaikilla valmistuneilla. Aika hyvällä prosentilla edelleen työllistyvät. Ja tosiaan parhaiten työllästyvät vähemmän yllättäen sosiaali- ja terveysalan opiskelijat (68%), joita tosin kokonaismäärästä on vain reilut kymmenen prosenttia. Afrikkalaisista työllistyy Suomeen 63,8%, kun taas Pohjois-Amerikkalaisista vain ~33%.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Ylivoimaisesti parhaiten Suomeen työllistyvät sosiaali- ja terveysalan opiskelijat. Tulos heijastanee alalla vallitsevaa kysyntää työntekijöistä."
Eli siis juuri sitä väkeä, mitä tänne kaivattaisiinkin tulevaisuutta varten.
Tsori että utelen, mutta mikä tuo "väki" jota tänne kaivataan tulevaisuutta varten oikeastaan on?

Jos kyseessä on sosiaalitukia eteenpäin jakavat kukkahattutädit, niin niitä ei tarvita kyllä ensimmäistäkään lisää. Nykyisiäkin on jo liikaa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tsori että utelen, mutta mikä tuo "väki" jota tänne kaivataan tulevaisuutta varten oikeastaan on?

Jos kyseessä on sosiaalitukia eteenpäin jakavat kukkahattutädit, niin niitä ei tarvita kyllä ensimmäistäkään lisää. Nykyisiäkin on jo liikaa.
Väki vanhenee, työväestö pienenee. Jonkun niitä vanhuksia pitää hoitaa jatkossakin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuossa jo aiemmin linkkaamani VATT:n tutkimuksen esiselvitys. Siellä on luvut vuodelta 2011, joten vähän tuoreempaa dataa on tarjolla. "Tilastojen mukaan vajaat puolet (45 %) valmistuneista on työllistynyt Suomeen vuoden kuluttua valmistumisestaan. Suomeen työllistyneiden osuus näyttäisi muutamassa vuodessa hieman pienentyneen, sillä vuonna 2007 tutkinnon suorittaneista 49 prosenttia oli työllistynyt Suomeen." Joten ihan älyttömän suurta muutosta ei ole kuitenkaan tapahtunut tuossa kolmen vuoden aikana, toki työllistymisprosentti on pienentynyt, mutta niin se on kaikilla valmistuneilla. Aika hyvällä prosentilla edelleen työllistyvät. Ja tosiaan parhaiten työllästyvät vähemmän yllättäen sosiaali- ja terveysalan opiskelijat (68%), joita tosin kokonaismäärästä on vain reilut kymmenen prosenttia. Afrikkalaisista työllistyy Suomeen 63,8%, kun taas Pohjois-Amerikkalaisista vain ~33%.
Jos Suomeen tullaan vaikkapa Nigeriasta, niin on ihan selvää, että Suomeen jääminen ehkä pitkäksikin ajaksi on kilpailukykyinen vaihtoehto esimerkiksi terveydenhuollon perustutkinnon suorittaneelle. Eikä siinä mitään pahaa ole että tullaan Nigeriasta tai mistä hyvänsä, jos tarvetta työvoimalle on ja sitä tällä tavoin saadaan. Sosiaali- ja terveysala on erittäin hyvä esimerkki sektorista, jolle ulkomailta saapuvan koulutetun työvoiman merkitys on jatkossa olennainen. Ulkomaisen työvoiman tarve ei jatkossa muutenkaan kohdistu kaikkein korkeimmin koulutettuihin, vaan aivan toisenlaisiin kohderyhmiin.

Sen sijaan esimerkiksi tekniset tieteet, ja nimen omaan tiedekorkeakoulujen puolella, ovat hieman toisessa tilanteessa. Opiskelijan kouluttaminen diplomi-insinööriksi tai tekniikan tohtoriksi on melkoisen kallista monien muiden alojen alempiin tutkintoihin verrattuna. Korkeasti Suomessa koulutettu ulkomaalainen DI tai TkT olisi Suomeen jäädessään maksava messevästi veroja ja vetävä perässään työttömien ja pienituloisten laumaa siinä missä suomalaiset kollegansakin. Niin kiinalaisen kuin amerikkalaisen diplomi-insinöörin kynnys siirtyä Suomessa hankitun tutkinnon suorittamisen jälkeen ulkomaille on tavattomasti matalampi kuin edellä mainitun nigerialaisen lähihoitajan. Jälkimmäinen maksaisi Suomeen jäädessään verojakin aivan eri prosentilla kuin oman alansa töitä tekevä DI tai TkT.

Elinkeinoelämän Keskusliitto ei varmasti ole sitä vastaan, että Suomeen saadaan sitoutunutta ja osaavaa työvoimaa ulkomailta, vaikka koulutus tapahtuisi Suomessa ja suomalaisella verorahalla. Huoli on siinä, että kallista huippukoulutusta annetaan korkeimmalla tasolla ilmaiseksi, kun tiedetään että tietyillä aloilla opiskelijoiden enemmistöllä ei ole aikomustakaan jäädä Suomeen töihin ja elättämään verorahoillaan suomalaista julkissektoria. Osa jää, joku väliaikaisesti ja joku pysyvämmin, mutta imu ulospäin on merkittävä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Nukkuvia ei lasketa, siihen vetoaminen alkaa olemaan jo aika väsynyttä. Vihreiden kannatus kasvoi huimat 1,3% ja lisäpaikoista suuri osa tuli vaalipiiriuudistuksen takia.

En kiellä tapaasi ajatella, se ei vaan perustu tosiasioihin. Tosiasia kun on, että nukkuvat oli jälleen kerran suurin ryhmä ja sillä on vaikuttavuutta yhteiskunnallisesti, halusi tai ei. Samoin todellisuus lätinöistä huolimatta on, että ne vihreat voitti vaaleissa, viekkaudella tai vääryydellä ihan sama. Prosentit eivät ole poliittisia toimijoita, ihmiset ovat ja niitä lisäsivät kepun lisäksi ainoastaan vihreät.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väki vanhenee, työväestö pienenee. Jonkun niitä vanhuksia pitää hoitaa jatkossakin.
Näinhän se on.

Ja jos hoitsuja tänne koulutetaan niin ihan hyvä. Mutta sosiaalitanttoja tänne ei tosiaankaan tarvita enää yhtään lisää, nykyisiäkin pitäisi vähentää.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
.

Sen sijaan esimerkiksi tekniset tieteet, ja nimen omaan tiedekorkeakoulujen puolella, ovat hieman toisessa tilanteessa.

Asialla on kyllä suomen kannalta laajemminkin vaikuttavuutta. Esim se aasia, josta on ollut mainintoja, mutta muutkin ilmansuunnat, on lopulta niitä suuntia, missä on suomalaisenkin bisneksen kasvun mahdollisuudet. Näistä henkilöistä, jotka saapuvat tänne opiskelemaan ja toivottavasti työllistymäänkin, syntyy välttämättömät verkostot suunnata sitä toimintaansa sinne missä tuottonäkymiä on. Minusta edelleen on itseään jalkaan ampumista menettää kaikki ne mahdolliset synergiaedut, joita suomi voisi saada opiskelijoidensa avulla. Lukukausimaksullisina jäädään sitten jalkoihin tässäkin asiassa, kun muuta kilpailuvalttia opiskelijoista ei ole.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos Suomeen tullaan vaikkapa Nigeriasta, niin on ihan selvää, että Suomeen jääminen ehkä pitkäksikin ajaksi on kilpailukykyinen vaihtoehto esimerkiksi terveydenhuollon perustutkinnon suorittaneelle. Eikä siinä mitään pahaa ole että tullaan Nigeriasta tai mistä hyvänsä, jos tarvetta työvoimalle on ja sitä tällä tavoin saadaan. Sosiaali- ja terveysala on erittäin hyvä esimerkki sektorista, jolle ulkomailta saapuvan koulutetun työvoiman merkitys on jatkossa olennainen. Ulkomaisen työvoiman tarve ei jatkossa muutenkaan kohdistu kaikkein korkeimmin koulutettuihin, vaan aivan toisenlaisiin kohderyhmiin.
Sosiaali- ja terveysalan pitäisikin olla ala, johon pyrittäisiin saamaan niitä ulkomaisia opiskelijoita enemmän. Epäilen että lukukausimaksut karsivat juuri sieltä hakijoita, tuotto suhteessa panostukseen ei ole välttämättä kaikkein houkuttelevin.

Sen sijaan esimerkiksi tekniset tieteet, ja nimen omaan tiedekorkeakoulujen puolella, ovat hieman toisessa tilanteessa. Opiskelijan kouluttaminen diplomi-insinööriksi tai tekniikan tohtoriksi on melkoisen kallista monien muiden alojen alempiin tutkintoihin verrattuna. Korkeasti Suomessa koulutettu ulkomaalainen DI tai TkT olisi Suomeen jäädessään maksava messevästi veroja ja vetävä perässään työttömien ja pienituloisten laumaa siinä missä suomalaiset kollegansakin. Niin kiinalaisen kuin amerikkalaisen diplomi-insinöörin kynnys siirtyä Suomessa hankitun tutkinnon suorittamisen jälkeen ulkomaille on tavattomasti matalampi kuin edellä mainitun nigerialaisen lähihoitajan. Jälkimmäinen maksaisi Suomeen jäädessään verojakin aivan eri prosentilla kuin oman alansa töitä tekevä DI tai TkT.

Elinkeinoelämän Keskusliitto ei varmasti ole sitä vastaan, että Suomeen saadaan sitoutunutta ja osaavaa työvoimaa ulkomailta, vaikka koulutus tapahtuisi Suomessa ja suomalaisella verorahalla. Huoli on siinä, että kallista huippukoulutusta annetaan korkeimmalla tasolla ilmaiseksi, kun tiedetään että tietyillä aloilla opiskelijoiden enemmistöllä ei ole aikomustakaan jäädä Suomeen töihin ja elättämään verorahoillaan suomalaista julkissektoria. Osa jää, joku väliaikaisesti ja joku pysyvämmin, mutta imu ulospäin on merkittävä.
Aika pitkälti samaa mieltä tuosta, varsinkaan tohtoreita ei ole välttämättä järkevää kouluttaa ilmaiseksi (vaikka sekin saattaa osaltaan nostaa yliopistojen tasoa), koska jäävät todella pienellä prosentilla Suomeen. Tässäkin pitäisi kehittää jonkinlaista tarveharkintaa, ylempii tutkintoihin isompaa lukukausimaksua ja AMK-tasoiset halvemmalla, kuten varmasti tuleekin tapahtumaan. Sosiaali- ja terveysalan lukukausimaksut toivottavasti jäävät mahdollisimman pieneksi, varsinkin Afrikan suunnalta tuleville opiskelijoille kustannukset opiskelulle ovat jo nyt kovat, mutta toisaalta työllistyminen nyt ja tulevaisuudessa on todennäköistä. Suomella ei tosiaan hirveästi niitä valtteja ole kilpailla noista opiskelijoista, joten edullinen koulutus ja hyvä työllistyminen olisi hyvä pitää yhtenä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Näinhän se on.

Ja jos hoitsuja tänne koulutetaan niin ihan hyvä. Mutta sosiaalitanttoja tänne ei tosiaankaan tarvita enää yhtään lisää, nykyisiäkin pitäisi vähentää.
En tiedä mikä tilanne sillä puolella on, mutta uskoisin ettei uranäkymät ole ihan niin houkuttelevat että kukaan ulkomaalainen osaisi edes lähteä kouluttautumaan sille puolelle. Dataa tuskin löytyy aiheesta, mutta mutuna uskoisin että ihan hoitotyöhön kouluttautuvat.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Näinhän se on.

Ja jos hoitsuja tänne koulutetaan niin ihan hyvä. Mutta sosiaalitanttoja tänne ei tosiaankaan tarvita enää yhtään lisää, nykyisiäkin pitäisi vähentää.

Vai pitäisikö kuitenkin vähentää väärästä päästä ja lisätä sinne konkreettisia toimenpiteitä toteuttavia toiseen päähän? Mielenterveys, lastensuojelu, etc. Vanhustenhuollon tärkeyttä en väheksy yhtään, sieltä tanttoja pois ja tekijöitä tilalle, mutta pääosa toimenpiteistä pitäisi kohdistaa hyvän tulevaisuuden edistämiseksi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuskin olen ainoa - tai no tiedän, etten ole - joka on ollut aika positiivisestikin yllättynyt Sipilän ensitoimista, nyt kun hallitusta kasataan. Meinaan tätä kokonaisuutta, varsin ryhdikästä menoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuskin olen ainoa - tai no tiedän, etten ole - joka on ollut aika positiivisestikin yllättynyt Sipilän ensitoimista, nyt kun hallitusta kasataan. Meinaan tätä kokonaisuutta, varsin ryhdikästä menoa.
Täälläkin toitotettiin kuinka "vasemmistolaisten" persujen kantoja on mahdotonta saada yksiin "oikeistolaisen" Kokoomuksen kanssa, mutta hyvinhän se näyttää onnistuvan. Nämä kolme puoluetta ovat erittäin lähellä toisiaan, vaikka erojakin tosiaan löytyy.
 

Tuamas

Jäsen
Vai pitäisikö kuitenkin vähentää väärästä päästä ja lisätä sinne konkreettisia toimenpiteitä toteuttavia toiseen päähän? Mielenterveys, lastensuojelu, etc. Vanhustenhuollon tärkeyttä en väheksy yhtään, sieltä tanttoja pois ja tekijöitä tilalle, mutta pääosa toimenpiteistä pitäisi kohdistaa hyvän tulevaisuuden edistämiseksi.

Niin, lukemani tutkimustieto kertoo suunnilleen niin, että esimerkiksi ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö tuottaa ~3-4 kertaisesti sen mitä siihen investoidaan. Pienimuotoinen tuki sekä matalan kynnyksen apu perheille maksaa vähemmän, vaikka sitä tukea ja apua annettaisiin useille, kuin se ettei ennaltaehkäisevää työtä tehdä ja sitten vasta kun tilanne on eskaloitunut lähdetään laitossijoittamaan lapsia.

Muutama kunta on tähän jo havahtunut ja lastensuojelusta on säästynyt suuret summat, kun panostus on ollut ennaltaehkäisevässä toiminnassa laitospuoleen sijoittamisen sijaan. Raisio nyt ensimmäisenä esimerkkinä joka tuli mieleen Raisio säästi lastensuojelussa miljoona euroa – nyt uutena palveluna kirjastosta lainattava perhevalmentaja | Yle Uutiset | yle.fi

Ylipäätään tähän samaan luokkaan kuuluu kansanterveystyö muutenkin, jos ne mummut ja papat saadaan fyysisesti hyväkuntoisina eläkkelle, ovat he huomattavasti halvempia yhteiskunnalle käytännössä koko elinkaarensa ajan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten ihmeessä tässä taloustilanteessa ensisijainen panostuskohde on puolustusvoimat? Minulle selvisi palvelusaikana, miten hemmetin jämähtänyt instituutio puolustusvoimat on. Palvelusaikojakin voisi leikata vaikka puolella, kun ei siellä tunnuttu keksivän mitään järkevää tekemistä viimeisinä viikkoina.

Mutta kai se on ihan okei, että parhaassa iässä olevat miehet pelailee lentopalloa sen sijaan, että opiskelisivat tai tekisivät tuottavaa työtä.

Henkilökuntakin voisi eläköityä ihan normaaliin tahtiin.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Täälläkin toitotettiin kuinka "vasemmistolaisten" persujen kantoja on mahdotonta saada yksiin "oikeistolaisen" Kokoomuksen kanssa, mutta hyvinhän se näyttää onnistuvan. Nämä kolme puoluetta ovat erittäin lähellä toisiaan, vaikka erojakin tosiaan löytyy.

Niin, Suomen puoluekentän kontekstissa ja neliarvojen X/Y-akselilla mitattuna (ottamatta kantaa johonkin teoreettiseen ideologiseen puhtauteen) hallitusneuvotteluissa ovatkin talousmielessä kaksi "keskustapuoluetta" ja yksi "oikeistopuolue". Kukin puolie sisältää myös omat oikeisto- ja vasemmistosiivet. Yksikään hallitusneuvotteluissa oleva puolue ei ole myöskään ns. arvoliberaalipuolue, vaan kaikissa on vähintään vahva konservatiivisiipi. Tätä taustaa vasten yhteistyön pitäisi lähtökohtaisestikin sujua paremmin kuin muiden yhdistelmien.

Menneistä alkuneuvotteluista sen verran, että kun haluttiin kaikkia tyydyttävät paperit, niin sellaiset saatiin. Esim. maahanmuuttolinjaus on tarkoituksella ympäripyöreä, mitä toistaiseksi kukin tahollaan voi tulkita itselleen edullisella tavalla. Ja näin on myös pääasiassa käynyt.

Jos niihin olisi kirjattu yksityiskohtaisesti kaikki toimenpiteet, niin hallitusneuvottelijat, ja varsinkaan Sipilä, Soini ja Stubb, eivät olisi saaneet työrauhaa toimittajilta ja se olisi häirinnyt talousneuvotteluja sekä hallituksen muodostamista. Papereilla siis varmistettiin lähinnä työrauha neuvottelujen ajaksi.

Aika ja salkkujenjako tulevat vasta näyttämään monet käytännön linjaukset.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Miten ihmeessä tässä taloustilanteessa ensisijainen panostuskohde on puolustusvoimat? Minulle selvisi palvelusaikana, miten hemmetin jämähtänyt instituutio puolustusvoimat on. Palvelusaikojakin voisi leikata vaikka puolella, kun ei siellä tunnuttu keksivän mitään järkevää tekemistä viimeisinä viikkoina.
Ei sen tarvitsisi olla, mutta riittävän maanpuolustuksen turvaamiseksi tarvittavia panostuksia on lähimenneisyydessä jätetty tekemättä, samalla kun PV:n materiaalista supistamista on toteutettu tarpeettoman tarmokkaasti. Vajaakuntoiseksi päästetty maanpuolustuksen taso ja sen ylläpitäminen syövät älyttömästi rahaa, vaikka tällaisesta suorituskyvystä ei ole tarkoitustaan vastaavaa hyötyä pahan paikan tullen.

Toinen asia, josta vallitsee yksimielisyys (joku Annika Lapintie ja muutama muu sekopää kommunisti voi olla eri mieltä, mutta heitä ei lasketa), on että muutama varsin kallis aselaji vaatii lähitulevaisuudessa jättiluokan investointeja toimiakseen maanpuolustuksen kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Puolustusinvestointeja ei oikein voi asettaa vastakkain esimerkiksi sosiaali- ja terveysmenojen kanssa, koska ne eivät korvaa toisiaan. Taas kerran maanpuolustusta on sopiva verrata vaikkapa palovakuutukseen. Sellainen kannattaa olla, vaikka oman talon kärvähtämistä ei pitäisi todennäköisenä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En kiellä tapaasi ajatella, se ei vaan perustu tosiasioihin. Tosiasia kun on, että nukkuvat oli jälleen kerran suurin ryhmä ja sillä on vaikuttavuutta yhteiskunnallisesti, halusi tai ei.

Sen ainoa vaikuttavuus on se että he eivät ole vaikuttamassa. Mitään käytännön vaikutusta sillä ei ole.

Samoin todellisuus lätinöistä huolimatta on, että ne vihreat voitti vaaleissa, viekkaudella tai vääryydellä ihan sama. Prosentit eivät ole poliittisia toimijoita, ihmiset ovat ja niitä lisäsivät kepun lisäksi ainoastaan vihreät.

Niin, jos marginaalipuolue voittaa muutaman lisäpaikan niin he ovat edelleen marginaalipuolue. "vaalivoittajan" titteli varmaan lämmittää Vihreitä seuraavat 4 vuotta oppositiossa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten ihmeessä tässä taloustilanteessa ensisijainen panostuskohde on puolustusvoimat?
Koska sotilaallinen tilanne on huonontunut oleellisesti ja Putinin sotaa Eurooppaa vastaan voi pitää jo todennäköisempänä kuin rauhaa. (Siis epälineaarinen sota baltteja vastaan.) Nyt maksetaan siitä, että turvallisuuspoliittisesti rauhallisempina aikoina on PV jätetty paikoilleen rapautumaan. No onneksi täällä ei ruotsalaisen mallin mukaisesti tuhottu armeijaa, niinpä meillä ei tarvitse aloittaa nollilta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuskin olen ainoa - tai no tiedän, etten ole - joka on ollut aika positiivisestikin yllättynyt Sipilän ensitoimista, nyt kun hallitusta kasataan. Meinaan tätä kokonaisuutta, varsin ryhdikästä menoa.

Minäkin olin skeptikko, mutta hyvin näyttää projektijohtaminen sujuvan. Tietysti on tässä vielä se varaus, että toistaiseksi ollaan vielä paperilla, eikä toteuttamassa. Mutta missä sinä iloitset sitä, että hommiin päästään tehokkaasti niin minä näen karusti asian niin että tuhoisiin hommiin päästään tehokkaasti eli laskemaan kokonaiskysyntää kysyntätaantumassa. Ja kyllä, syömävelka tietysti pois, mutta siitä saatava tila on käytettävä merkittäviin julkisiin investointeihin kysynnän elvyttämiseksi. Ja, ei, valtiontalouden alijäämä ei ole syy taantumaamme vaan ensisijaisesti seuraus siitä, joten alijäämän leikkaaminen ei paranna taloustilannetta vaan lähinnä huonontaa sitä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ja, ei, valtiontalouden alijäämä ei ole syy taantumaamme vaan ensisijaisesti seuraus siitä, joten alijäämän leikkaaminen ei paranna taloustilannetta vaan lähinnä huonontaa sitä.

Olet absoluuttisen oikeassa. Tilanne on oikeastaan aika hirveä. Näkee selvästi, että hallitus vie meidät rivakasti kohti kurimusta ja itse ei voi kuin pidellä kiinni laidoista sekä huutaa tuuleen, mutta kukaan ei kuule. Ei paljoa lohduta, että parin vuoden päästä saa päteä sanomalla "mitä minä sanoin".
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja kyllä, syömävelka tietysti pois, mutta siitä saatava tila on käytettävä merkittäviin julkisiin investointeihin kysynnän elvyttämiseksi. Ja, ei, valtiontalouden alijäämä ei ole syy taantumaamme vaan ensisijaisesti seuraus siitä, joten alijäämän leikkaaminen ei paranna taloustilannetta vaan lähinnä huonontaa sitä.

Jos alijäämää leikataan niin silloin se lähtökohtaisesti parantaa taloustilannetta. Se mitä varmaan yrität sanoa on että alijäämän leikkaaminen ei ole mahdollista kustannuksia leikkaamalla.

Suomi tarvitsee mittavat rakenneuudistukset ja ns. turhien kustannusten radikaalin leikkauksen. Turhia kustannuksia ovat mm. tuulivoiman tuet, tietyt yritystuet, ylenmääräiset asumistuet, kehitysmäärärahat kaiken maailman höpöhöpö-järjestöille (Kepa, Sask jne) ja veropohjan perusteettomat rapauttamiset esim. työmarkkinajärjestöjen jäsenyysmaksun verovähennysoikeus, asuntolainan korkovähennys jne.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos alijäämää leikataan niin silloin se lähtökohtaisesti parantaa taloustilannetta. Se mitä varmaan yrität sanoa on että alijäämän leikkaaminen ei ole mahdollista kustannuksia leikkaamalla.

Ei, siis pelkkä julkisen kysynnän leikkaaminen eli kokonaiskysynnän vähentäminen heikentää talouskasvua entisestään. Meidän tulee poistaa rakenteellinen vaje, mutta ryhtyä julkisiin investointeihin niin ettei kokonaiskysyntä vähene vaan kasvaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sen ainoa vaikuttavuus on se että he eivät ole vaikuttamassa. Mitään käytännön vaikutusta sillä ei ole.
Niin, jos marginaalipuolue voittaa muutaman lisäpaikan niin he ovat edelleen marginaalipuolue. "vaalivoittajan" titteli varmaan lämmittää Vihreitä seuraavat 4 vuotta oppositiossa.

Niin kuka ihannoi diktatuuria, jossa käytännössä kansalla ei mitään vaikutusta ole ja kuka ei. Demokratiassa asia on toinen, mitä suurempi osa kokee homman turhaksi, sitä heikommaksi se käy. Uskallan väittää, että nukkuvatkin vaikuttaa tässä yhteiskunnassa vielä moninkin tavoin, joskaan eivät äänestämällä näköalattomia tomppeleita omasta mielestään.

Silti se marginaalipuolue on voittanut, selitätpä ihan mitä tahansa, tosiasiat ei muutu. Heillehän asetelma on kertakaikkiaan ihanteellinen tällä hetkellä, jos asiaa ajattelee taktiselta kannalta, kun voittavat seuraavissa arpajaisissa, et edes sinä kykene heitä vähättelemään ja konjunktiot on sellaiset, että tuo tulema on todennäköisin kaikista mahdollisista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös