kahden suunnan sentteri
Jäsen
"Missä EU, siellä ei enää ongelmaa."En ole lukenut Arhiksen kommenttia mistään, mutta Soini sen sijaan suhtautui EU:n ukaasiin hyvin ymmärtäväisesti. Niin muuttuu maailma ja suhdanteet.
"Missä EU, siellä ei enää ongelmaa."En ole lukenut Arhiksen kommenttia mistään, mutta Soini sen sijaan suhtautui EU:n ukaasiin hyvin ymmärtäväisesti. Niin muuttuu maailma ja suhdanteet.
En ole lukenut Arhiksen kommenttia mistään, mutta Soini sen sijaan suhtautui EU:n ukaasiin hyvin ymmärtäväisesti. Niin muuttuu maailma ja suhdanteet.
Onko Soini joskus esittänyt, ettei suhtaudu ymmärtäväisesti komission huomautuksiin jäsenmaiden taloudenpidosta?En ole lukenut Arhiksen kommenttia mistään, mutta Soini sen sijaan suhtautui EU:n ukaasiin hyvin ymmärtäväisesti. Niin muuttuu maailma ja suhdanteet.
Onhan siellä paljonkin ongelmia."Missä EU, siellä ei enää ongelmaa."
Ei sitä nyt oikein huolen kantamiseksi velkaantumisesta voi kutsua ellei ole esittää mitään keinoja sen taittamiseksi.Mikä maailma ja mitkä suhdanteet muuttuvat? Sekä Stubb, että Soini ovat kantaneet huolta Suomen velkaantumisesta ja Arhinmäkeä se ei kiinnosta, eikä ole kiinostanut pätkääkään. Tarkoitatko kenties, että Soinin olisi pitänyt käyttäytyä Paavon tavoin, koska viesti tuli EU:sta, vai mitä ajat takaa?
Persuilla on kaksi vaihtoehtoa; mennä hallitukseen ja tehdä kompromisseja tai jättäytyä opposition. Olen varma, että kummassa tahansa tapauksessa olisit tullut asiasta tänne valittamaan.Hallitukseen kuitenkin mennään, toivottavasti valtiovarainministerin pallille esittämään Kokoomuksen leikkaukset (6 miljardia), ja kannattajille uppoaa taas mikä tahansa selitys.
Suomessa ei ole suhdannelamaa. Suomessa on rakennelama. Nykyisiä rakenteita ei pystytä ylläpitämään. Kuten aikaisemmin totesin, siihen on kaksi syytä:Euroopan komission lähestysmistapa Euroopan talousongelmiin on ollut koko ajan samanlainen viimeiset vuodet. On lähdetty siitä, että velka on isoin ongelma ja tätä hoidetaan leikkaamalla. Pitkään tällä politiikalla oli myös IMF:n ja OECD:n tuki, mutta siellä on ymmärretty tämän politiikan epäonnistuminen ja siitä seurannut kysynnän hiipuminen Euroopan markkina-alueella. Nyt sekä OECD että IMF ovat sitä mieltä, että kasvunäkymien synkkyys on ensisijainen ongelma ja täten ne suosittavatkin Euroopan laajuisesti elvyttävämpää politiikkaa, mutta komissio näköjään jatkaa omia latujaan.
Arhinmäki on suomalaisista puoluejohtajista tällä hetkellä ainoa, joka tukee akateemisen kansantaloustieteellisen tutkimuksen enemmistön johtopäätöksiä. Muut puoluejohtajat sitten komppaavat enemmän pankkiekonomisteja, komissiota ja valtiovarainministeriötä. Mielenkiintoinen asetelma.
Tarkoitan vain, että helppohan se on käyttää velkaantumista keppihvosena ties mihin, mutta kuitenkin mennä plus-miinus-nolla-lupauksilla vaaleihin, sitten leikata valtiovarainministerinä kuusi miljardia, ja sitten sanoa että en minä tätä halunnut mutta kun noi käski, kun on kannattajakunta joka ei moisesta hätkähdä, kunhan neekerit ja kasvissyöjät saadaan pysymään kurissa.Persuilla on kaksi vaihtoehtoa; mennä hallitukseen ja tehdä kompromisseja tai jättäytyä opposition. Olen varma, että kummassa tahansa tapauksessa olisit tullut asiasta tänne valittamaan.
Ei sitä nyt oikein huolen kantamiseksi velkaantumisesta voi kutsua ellei ole esittää mitään keinoja sen taittamiseksi.
Juurihan listasin kaikki keinot joita perust esittivät, ja niistä voi ala-asteen matematiikalla todeta, ettei velkaantumista voida niillä taittaa. Kansan toivomalla talouskurilla ja asiantuntijoiden suosittelemalla velkaelvytyksellä on sentään edes eoriassa mahdollisuuksia korjata asiaa.Kyllä minä näkisin sen huolen kantamiseksi, että persut (vaikka toisin väitätkin) ja useimmat muu puolueet ovat esittäneet keinoja, jotka osaltaan auttaisivat saavuttamaan tuon tavoitteen. Takuuvarmaa kokonaispakettia ei taida olla oikein kellään esittää, joten ilmeisesti kukaan ei silloin myöskään kanna huolta valtion velkaantumisesta.
Juurihan listasin kaikki keinot joita perust esittivät, ja niistä voi ala-asteen matematiikalla todeta, ettei velkaantumista niillä taiteta. Kansan toivomalla talouskurilla ja asiantuntijoiden suosittelemalla velkaelvytyksellä on sentään edes eoriassa mahdollisuuksia korjata asiaa.
Suomessa ei ole suhdannelamaa. Suomessa on rakennelama. Nykyisiä rakenteita ei pystytä ylläpitämään. Kuten aikaisemmin totesin, siihen on kaksi syytä:
Toki tama on vain minun mielipiteeni ja ilmeisesti akateemisen kansantaloustieteellisen tutkimuksen vähemmistön mukainen. Onkohan tähän väittämään lähdettä?
- Väestön ikärakenne on huono -> Huoltosuhde huononee
- Nokia toi Suomen valtiolle 50 miljardia euroa eri kautta, nykyisin tästä vain murto-osan
Miten voi tehdä käytäntöön perustuvaa tulevaisuuden politiikkaa kun tulevaisuutta ei vielä ole? Kaiken on perustuttava teorioihin. Mutta persut ei edes yritä, koska ei tartte, koska kyllä kansa tietää.No, nyt sitten vain kertomaan se puolue, jolla on tarjota tuo kokonaisratkaisu, joka ei perustu teorioihin.
Mikä maailma ja mitkä suhdanteet muuttuvat? Sekä Stubb, että Soini ovat kantaneet huolta Suomen velkaantumisesta ja Arhinmäkeä se ei kiinnosta, eikä ole kiinostanut pätkääkään. Tarkoitatko kenties, että Soinin olisi pitänyt käyttäytyä Paavon tavoin, koska viesti tuli EU:sta, vai mitä ajat takaa?
Mutta persut ei edes yritä, koska ei tartte, koska kyllä kansa tietää.
...
Arhinmäki on suomalaisista puoluejohtajista tällä hetkellä ainoa, joka tukee akateemisen kansantaloustieteellisen tutkimuksen enemmistön johtopäätöksiä. Muut puoluejohtajat sitten komppaavat enemmän pankkiekonomisteja, komissiota ja valtiovarainministeriötä. Mielenkiintoinen asetelma.
Vihervassareiden teorialla on takanaan vahvin tieteellinen selkänoja ja historialliset näytöt. Erku puhuu ihan asiaa esim. Nokian menestyksen alkutekijöistä. V̶i̶h̶e̶r̶vassareiden (vihreys poliittisena suuntauksena alkoi noihin aikoihin vasta muotoutua) julkisilla investoinneilla uuteen tulevaisuuden megatrendiin oli keskeinen merkitys Suomen menestyksessä.Ehkä noinkin, mikä ei ole juuri sen heikompaa, mitä vihervassareilla on tarjota.
Niin, paremmalta sen suhteen että päätöksiä saadaan sentään aikaan. Näiden (talouskuripolitiikan) tieteellinen pohja on kuitenkin vieläkin teoreettisempi kuin vihervassareiden ratkaisussa, ja historialliset näytöt Etelä-Euroopasta erittäin huonoja.Kaiken kaikkiaan touhu näyttää nyt kuitenkin paremmalta, kun kaikkein yhteistyökyvyttömimmät kiukuttelijat riitelevät oppositiossa sen sijaan, että olisivat tukkanuottasilla hallituksessa.
Noh, nyt sentään ainakin itselläni on edes toiveita siitä, että tätä rakenteiltaan rempallaan olevan Suomen taloudelle aletaan jotain korjausliikkeitä tehdäkin ja sekös näkyy joitakin vituttavan. Onko pelko kova, että vastikkeettoman rahan tulo seinästä voi vähentyä ja sähkön tulo töpselistä voi ruveta takkuamaan, jos ei just' nyt huvita hoitaa velvotteitaan - josko niitä nyt oikein olikaan...
En ja ETA-alueiden ulkopuolisille opiskelijoille lukukausimaksut.
Mitä ihmeen rahaa ja mahdollisuuksia pitäisi haistaa siinä, kun vaikkapa aasialaiset opiskelijat käyvät hakemassa käytännössä ilmaiset tutkintonsa Suomesta, poistuakseen sitten muille maille? Suomalaisilta korkeakouluilta on jäänyt vuosikaudet saamatta ne kipeästi tarvitut kansainvälisten opiskelijoiden tutkintomaksut, joihin muiden eurooppalaisten maiden korkeakoulut ovat iät ajat olleet oikeutettuja. Tuo potti on iso, ja Suomi ei ole saanut sille missään vaiheessa sen enempää suoraa kuin välillistä paybackia. Kyse on ollut käytännössä tulonsiirrosta, jossa suomalainen veronmaksaja on ollut maksumiehenä.Tyhmyyttä pohjatonta tämä. Eipä vakuuta tämän perusteella tämän uudenkaan regiimin kyky haistaa rahaa ja mahdollisuuksia, mutta ne on hyviä rajoittamaan se on tärkeää portsarivaltiossa, mieluummin lantti ovella kuin sataset tiskillä.
Kyllä, näyttää varsin lupaavalta. Haasteita ja hankaluuksia on Sipilän tulevalla hallituksella ihan riittävästi edessä, mutta on erinomainen juttu että asioihin on tartuttu alusta pitäen jämäkästi. Sipilä tuntuu tehneen oikeat johtopäätökset valitessaan hallituskumppaninsa.Nyt on ollut hallitusneuvotteluissa selvästi tekemisen meininki ja luottamus tulevaisuuteen on kova. Kovia miehiä tekemässä kovia päätöksiä.
Tutkimattakin on selvää, ettei kovinkaan suuri prosentti noista ulkkareista jää Suomeen edes lyhyeksi ajaksi maksamaan veroja. Useimmilla ei ole edes aikomusta. Ja jos on, niin monet toteavat työllistymismahdollisuutensa Suomessa heikoiksi. Terveydenhoidon puolella olisi töitäkin jos kieli alkaa sujua, ja tietotekniikkaklusterilla on markkinatilanteesta riippuen tarjolla enemmän tai vähemmän hommia.