Jos halutaan "tarkkaa harkintaa", vaati se käytännössä kankean lupaprosessin asian hoitamiseksi.
Jos pisteytysjärjestelmä toimii Australiassa, niin toimii se Suomessakin.
Jos halutaan "tarkkaa harkintaa", vaati se käytännössä kankean lupaprosessin asian hoitamiseksi.
Suomalaiset lupaprosessit ovat monissa asioissa aivan liian pitkiä. Se on pieneltä osaltaan osa syy miksi kilpailukykymme on romahtanut. Hallituksen on saatavat prosessit nopeammiksi.
Mehän puhumme nyt tulevaisuuden suunnitelmista. Jos tarkoituksemme on saada ihmisiä tekemään töitä ja parantamaan huoltosuhdettamme, niin meidän on pidettävä huoli että nimenomaan saamme heitä eikä sosiaaliturvan varaan jääjiä (omasta halustaan tai siitä riippumatta). Meillä esim. kokoomus on esittänyt tarveharkinnan heikentämistä. Tähän emme voi missään nimessä mennä.
Jos pisteytysjärjestelmä toimii Australiassa, niin toimii se Suomessakin.
Varsinkin kun tällaisessa tapauksessa koko prosesessi on turha. Miksi yrityksellä ei olisi oikeutta palkata kenet haluaa?
EU:n sisäinen liikkuvuuskin aiheuttaa ongelmia, koska se ei ole aidosti vapaata liikkumista kuten Yhdysvalloissa. Esim. meillä ei ole mitään keinoa estää virolaisia miehittämästä rakennusalaa tai kuljetusyritysten kuljettajien siirtymistä ulkomaalaisiksi, vaikka haluaisimme. EU.n sisäinen liikkuvuus aiheuttaa jo nyt kokonaisten alojen siirtymistä pois suomalaisten työntekijöiden työllistämisestä.
Haluatko siis Suomen irtautuvan Schengenin sopimuksesta?Ei se ihan kokonaan turhaa ole. Yrityksen pitää saada palkata kenet haluaa, mutta viranomaisen pitää varmistaa, että maahan tulee oikeasti yrityksen palkaama henkilö, eikä joku joka vain väittää saaneensa töitä, muttei oikeasti olekaan saanut. Olettaisi, että kansainvälistyvässä maailmassa Suomenkin on pakko oppi asiaa virtaviivaistamaan.
Jos joskus Suomeen tulee tilanne jossa huoltosuhde on oiennut ja tulijoita on enemmän kuin tarvetta, voidaan ja kannattaa pisteyttää tulijoita.
Suomessa ei ole mitään mieltä pienentää yritysten käytettävissä olevaa työntekijäpoolia protektionismin hengessä, vain koska osalla aloista osa suomalaisista tekijöistä ei pärjää ulkomaalaiselle kilpailulle.
En ole missään välissä sanonut että missään tehtävässä olisi ns. "varalla olevaa työvoimaa" (tämän asian yhteydessä), varmasti sellaisiakin löytyy, mutta en siis lähtenyt asiaa miettimään tältä pohjalta, eikä yleisesti (ainakaan sen perusteella mitä tiedän) näin kuulukkaan lähteä miettimään. Tietysti voidaan miettiä pitäisikö jokainen erilainen "virasto" tai siihen verrattavissa oleva taho käydä läpi ja tarkastella resursseja.
Eli yksinkertaisesti, työkuorma kasvaa helvetisti ellei ylimääräisen loman leikkaukseen suostuta. Riippumatta siitä onko työnmäärä ongelma nyt vai ei. Jos käsittelyajat pitenevät, niin sitten se Kelaltakin tuttu klassinen "ruuhkautumisen takia käsittelyajat venyvät". Tällä hetkellä kunnalla maksetaan 245 työpäivästä, joista lomiin menee parhaimmillaan 38kpl, kun yksityisellä sektorilla lomapäiviä on 25 kpl (jos jätetään ne lauantait pois). tuo 38kpl lomapäiviä on karkeasti ottaen 50% enemmän kuin yksityisellä sektorilla. Yksityisellä sektorilla vuodesta 10% on "turhaa" (=loma) ja kunnallisella jopa 15.5%. Kaksikymmentä henkeä kun leikkaa lomansa samalle tasolle kuin yksityisellä sektorilla, niin se vastaa jo yli yhden henkilön työpanosta. Kuinkas paljon se "tuottavuushyppy" oli?
edit. Heitetääs vastakysymys, mitä mielestäsi pitää tehdä? Pitää lomat ennallaan tai kompensoida lomien lähtöä palkalla? Kuntahommissa ei kuitenkaan olla niin kauhean kaukana yksityiseltä sektorilta, tietyissä toimissa enemmän, tietyissä vähemmän ja kolmansissa saman verran.
Haluatko siis Suomen irtautuvan Schengenin sopimuksesta?
Eli haluat.Kysehän ei ole minun haluistani, vaan siitä, että Suomen pitää ottaa saada käyttöön sama tai samanlainen sopimus, mistä Britannia juuri aloittaa neuvottelut EU:n kanssa. Neuvottelut koskevat myös Shengenin sopimusta ja siihen liittyviä ongelmia.
Ei se ihan kokonaan turhaa ole. Yrityksen pitää saada palkata kenet haluaa,
Päinvastoin, maailma kansainvälistyy kovaa vauhtia ja meidän on valmistauduttava siihen, että liikkuvuus kasvaa aivan automaattisesti. Meillä pitää myös olla keinot puuttua mihin tahansa alaan kohdistuvaan tilanteeseen, jos niin haluamme. Esimerkkinä rakennusalan romahtanut laatu on vain yksi sivuoire ilmiössä, joka aiheuttaa kustannuksia kansantaloudellemme. Tällä hetkellä siedämme sitä, että raksamiehet eivät puhu Suomea ja että talo pitää viiden vuoden sisällä remontoida osin tai kokonaan, mutta jos asia rupeaa tarpeeksi harmittamaan, niin siihen pitää olla keinot puuttua.
Juurihan sanoit että Kokoomuksen esittämään tarveharkinnan poistamiseen ei voida missään nimessä mennä. Eihän yritys silloin saa palkata ketä haluaa jos suomalaiset viranomaiset estävät sen koska pitää selvittää onko Suomessa alalla työttömiä.
Olet oikeassa tuosta, että tarveharkinnan poistamiseen ei voida mennä, enkä jaksa uskoa että sellaista tapahtuisi. Kokoomus on kaiken kaikkiaan ollut yllättävän järkevä maahanmuuttopolitiikassa vaalien jälkeen, eli toiveissa on, että tässäkin järkevöittyisivät.
Tuosta esittämästäsi voisi näkökulmaa vaihtamalla saada järkevän linjan, eli että yritys saa palkata kenet haluaa, ellei eduskunta halua asiaa muuten säädellä.
Se motiivi nyt vielä jää kovin epäselväksi. Kun pitäisi helpottaa työvoiman liikkuvuutta, sinä haluat vaikeuttaa. En kuitenkaan rohkene näitä motiiveita lähteä arvailemaan, vaikka toki arvauksia saattaisi ollakin.
En tiedä onko tätä enää järkevää jatkaa, mutta koetetaan vääntää vielä:
Tarveharkinnassa ei ole mitään mieltä. Se vaikeuttaa rekrytointeja ja sitä kautta hidastaa kasvua.
Enkö kertonut miten työmarkkinaosapuolet tuota voisivat hoitaa? Kaikesta päätellen nautit itse noista ylimääräisistä lomista, vai miksi näet nuo elämää pyhempänä asiana? Eivät nuo lomatkaan voi olla mikään pyhä lehmä tälläisessä tilanteessa ja ellei niitä suostuta muuttamaan, tehdään asiat sitten vaikeimman kautta. Jos saavutetuista eduista ei luovuta kuin rahalla, niin mitä etua saavutetaan tällä? Sama ongelma pysyy, ainoastaan hieman erilaisena.Ainoa järkevä juttu mitä voidaan tehdä on aloittaa kollaamalla julkisen sektorin tehtävät. Tämän jälkeen (mikäli jotain tehtäviä katsotaan voitavan karsia) katsotaan, mikä tämän henkilöstövaikutus on ja saavutetaan ehkä säästöä sitä kautta.
Mikäli lomia halutaan lyhentää, se on normaali työmarkkinapöytään kuuluva kysymys, josta en oikein näe päästävän muulla kuin rahalla. Muuttumattoman henkilöstön (ja siis tehtävien) tilanteessa tämä johtaisi arviolta keskimäärin 4-5 % korotuksiin, minkä realistisuutta voi kukin pohtia. Point being, että ei julkisen sektorin palvelussuhdeasioista voida säätää sen enempää lailla kuin yksityisenkään, vaan prosessit ovat samat. Ja tehtävät perustuvat siihen, mitä lähinnä lailla on säädetty, eli "yhteisesti sovittu". Mikäli halutaan muun kokoinen organisaatio, joka vielä toimii, pitää muuttaa näitä perusteita ja jättää jotain tekemättä - ei juustohöylätä, jolloin kukaan ei ole tyytyväinen ratkaisuun ja laatu kärsii entisestään.
Kyseessä on näkökulmaero. Kokoajan puhutaan työperäisen maahanmuuton tarveharkinnasta. Mutta jos tarveharkinta poistetaan, niin viranomaisvalvonta, tarkistaminen loppuu ja työperäisten nimellä voi saapua monenlaisia henkilöitä. Ilman valvontaa on hyvin helppoa järjestää kulissiyrityksiä tai muita järjestelyjä, joiden nojalla rajalla olisi pakko päästää maahan ketä tahansa, vaikka nämä tulisivatkin tänne ilman mitään toivetta oikeasta työstä. Harkinta tarkoittaa valvontaa ja tälläisen estämistä. Ja tiedän kyllä, että ongelma ei ole nyt suuri, mutta onkin valmistauduttava tulevaan. Tarkoitus on rekrytoida kasvava määrä ihmisiä, joten valvontaa ei pidä poistaa, kuten Australiassa on opittu.
Ahaa, nyt alan ymmärtää.Kyseessä on näkökulmaero. Kokoajan puhutaan työperäisen maahanmuuton tarveharkinnasta. Mutta jos tarveharkinta poistetaan, niin viranomaisvalvonta, tarkistaminen loppuu ja työperäisten nimellä voi saapua monenlaisia henkilöitä. Ilman valvontaa on hyvin helppoa järjestää kulissiyrityksiä tai muita järjestelyjä, joiden nojalla rajalla olisi pakko päästää maahan ketä tahansa, vaikka nämä tulisivatkin tänne ilman mitään toivetta oikeasta työstä. Harkinta tarkoittaa valvontaa ja tälläisen estämistä. Ja tiedän kyllä, että ongelma ei ole nyt suuri, mutta onkin valmistauduttava tulevaan. Tarkoitus on rekrytoida kasvava määrä ihmisiä, joten valvontaa ei pidä poistaa, kuten Australiassa on opittu.
Eli tarveharkinnasta pitää luopua, koska olet nähnyt yhden ahkeran Romanian romanin?Esim. ahkerin tuntemani työntekijä on tänne turististatuksella tullut romanian romani. Hänen ansiostaan myös hänen täällä tapaamansa ranskalainen puolisonsa jäi tänne töihin.
Tässähän ei nyt ollut kyse tarveharkinnasta (vaikka toki keskustelukumppanini sitäkin typeryyttä puolustaa), vaan maahantulokontrollista. Toisin kuin olet näköjään päätellyt, ei minun anekdoottini ollut mikään peruste tarveharkinnasta luopumiselle, vaan yksi käytännön esimerkki ilman työsopparia tulevasta työperäisestä maahanmuuttajasta, maahantulokontrollin mystiseksi jääneen kriteeristön pohjaksi.Eli tarveharkinnasta pitää luopua, koska olet nähnyt yhden ahkeran Romanian romanin?
No, faktaa ei tietenkään ole, mutta jos sinua kerran kiinnostaa niin voimmehan yrittää arvella. Hän on ilmeisen rahanahne, koska tekee sellaista määrää työtunteja jota minä pidän suorastaan hulluna enkä tiedä vaikka joku työehtosopimuskin laittomana. Tämähän on ihan ymmärrettävää, sillä hänen kotimaassaan on hänen elinaikanaan ollut aina krooninen pula työstä, ja jos sitä onkin irronnut, niin palkkataso on meidän mittapuullamme ollut olematon. Lisäksi hänen alallaan vallitsee työvoimapula joka ei tulevina vuosikymmeninä tule hellittämään, vaan päinvastoin. Uskon että hänellä on edessään valoisa tulevaisuus joko esimiehenä tai yrittäjänä.Olisiko sinulla jotain faktaa sen puolesta, että tämä kaveri ei aio heittäytyä yhteiskunnan elätiksi?
Eivät varmastikaan kaikki, mutta jos lievennetään kärjistystäsi niin, että ylivoimainen enemmistö, niin uskon, sillä kaikkien kansainvälisten esimerkkien perusteella (esim. Espanja, Ruotsi, USA tai Britannia) lisääntynyt työvoiman tarjonta luo kysyntää tyhjästä, eikä niin että vievät vaan työt kantiksilta.Vai uskotko edelleen siihen, että kaikki tulijat voivat pyörittää kebabbilaa tai kiillottaa kenkiä?
Enkö kertonut miten työmarkkinaosapuolet tuota voisivat hoitaa? Kaikesta päätellen nautit itse noista ylimääräisistä lomista, vai miksi näet nuo elämää pyhempänä asiana? Eivät nuo lomatkaan voi olla mikään pyhä lehmä tälläisessä tilanteessa ja ellei niitä suostuta muuttamaan, tehdään asiat sitten vaikeimman kautta. Jos saavutetuista eduista ei luovuta kuin rahalla, niin mitä etua saavutetaan tällä? Sama ongelma pysyy, ainoastaan hieman erilaisena.
Jos tällä hetkellä työaika ei riitä täysin työasioiden hoitoon, niin miten lisääntynyt työaika ei tuo säästöä? Ei tarvitse palkata lisää porukkaa töihin, hoitamaan noita (tämä on sinänsä järkevähkö vaihtoehto, koska uusilla työntekijöillä ei tuota ylimääräistä lomaa ole. Muistaakseni). Mutta myöhemmin nämä ovat taas pidemmällä lomalla ja aloitetaan homma alusta palkkaamalla uusia. Missä kohtaa se kustannussäästö oikeastaan tulee? Tietysti jos hommat vähenesivät, voidaan tuota hoitaa luonnollisen poistuman kautta. Jos työaikaa lisäämällä (sen n. 5% vuodessa) voidaan ehkäistä uusien työntekijöiden tarve, tai vähentää sitä, miten tämä ei ole säästöä? Jos julkisen puolen kustannuksia saadaan alennettua, niin ehkä verotusta voidaan keventää joka saattaa sitten taas lisätä vientiä ja kasvattaa kansantaloutta, joka taas vähentää työttömyyttä. Lisäämällä julkisen sektorin kokoa ei tätä tapahdu kuin hetkellisesti. Tuossakaan ei muuteta oikeastaan mitään "tärkeää", paitsi jos joudutaan lähtemään leikkaamaan. Tämä on mielestäni se huonompi vaihtoehto, mutta vaihtoehto sekin. Ja jos tuota ylimääräistä lomaa juustohöylätään, niin miten laadukas tulos ei ole enää mahdollinen?