Minä olen täysin toista mieltä tästä, toistan vielä kerran onneksi ei natsannut. Tässä on juuri neljän vuoden kokeilu takana, jossa mukana oli puolueita niin oikealta kuin vasemmalta, aivan katastrofaalista.
Et taida vieläkään ymmärtää talostilanteen vakavuutta. Vaikka hallitus tekisi oikeita asioita, niin tämä vuosi menee taloudellisesti perseelleen. Ja hallitushan ei saa nyt parannettua sen enempää kilpailukykyämme, talouskasvuamme kuin kokonaiskysyntäämmekään, joten seuraava vuosi on vielä huonompi. Hallitus pystyy lähinnä kikkailemaan leikkauksilla oiretta hoitaen, mutta itse ongelman poiston suhteen sillä on lähes mahdoton tehtävä yhteiskuntasopimuksen kaaduttua. Talouden mahdollinen parantuminen ei ole enään suomalaisissa käsissä. Jäljelle jäävät ratkaisut ovat sitä luokkaa, että niitä ajamaan olisi ilman muuta tarvittu demareitakin. Toki on ymmärrettävää, ettei kokoomus ja demarit mahtuneet samaan hallitukseen, mutta näin tämä nyt meni.
Povaan kuitenkin varsin vaikeita hallitusneuvotteluita. Lähtien siitä, että kukaan ei halua valtionvarainministeriksi, mutta ainakin kaksi puheenjohtajaa haluaa ulkoministeriksi. Ja asiakysymyksissä on isoja hankalasti yhteensovitettavia kokonaisuuksia. Tilannetta ei yhtään helpota se, että tämän hallituksen käytännössä paras vaihtoehto ovat uudet vaalit. Puolueiden pitää tässä tilanteessa pitää kannattajilleen tärkeistä asioista kiinni. Onhan kompromissi mahdollinen, mutta tuskinpa on kovin helpon takana.