Hallitusneuvottelut 2015

  • 170 358
  • 1 496

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllä minun ymmärtääkseni VM:ssä on käytössä kertoimia joilla arvioidaan muun muassa veronalennusten dynaamisia vaikutuksia. Niillä lasketaan esim. sitä paljonko valtion tappio erilaisten dynaamisten vaikutusten jälkeen lopulta on jos tuloverotusta alennetaan x määrällä euroja. Ihmettelisin ellei sellaisia käytettäisi noissa arvioissa. Ongelma tietysti on että sellaiset laskelmat ovat melko epävarmoja. Ihmisten käyttäytymistä kun ei ole kovin helppo ennustaa.

Näin sitä ajattelisi. Minua häiritsee tuo minesteriön viestintä. Kovin helposti siitä saa kuvan, että säästäminen ja leikkaukset olisivat nyt avain talouskasvuun, ja todellisuudessa tämä olisi vain sitä oireiden hoitoa. Jotenkin puhe kilpailukyvyn parantamisesta ei ole tullut läpi, vaikka se on se keino mihin hallituksen pitäisi keskittyä.

Toisekseen häiritsee se, että ministeriössä on hirttäydytty Reinhartin ja Rogoffin viitisen vuotta sitten esittämään 90% rajaan velkasuhteessa. Tuota on sen jälkeen kritisoitu kovasti ja mm. IMF ja OECD ovat sen käytännössä tyrmänneet. Ne myös suosittavat Suomelle elvytystä, joten joku tässä kuviossa ei nyt täsmää, tuntuu kuin ministeriössä eivät vain seuraisi aikaansa.
 
En nyt oikein pääse samalle aaltopituudelle kanssasi. Oletko sinä siis sitä mieltä, että valtion ei pidä käyttää rahaa tuottamattomaan työhön? Eli poliisit, sotilaat ja tuomarit pois rasittamasta tuottavan työn tekijöiden verotaakkaa? Tuoko on teillä oikeistossa se keskeinen ydinsanoma?
Palataan minun näkemykseeni sen jälkeen, kun sinä olet selittänyt pyytämäni seikat. Noin sivumennen on perusteltua huomauttaa, että julkinen poliisilaitos, julkiset puolustusvoimat ja julkinen oikeuslaitos palvelevat kaikkia. Eivät pelkästään maksajia.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Näin sitä ajattelisi. Minua häiritsee tuo minesteriön viestintä. Kovin helposti siitä saa kuvan, että säästäminen ja leikkaukset olisivat nyt avain talouskasvuun, ja todellisuudessa tämä olisi vain sitä oireiden hoitoa. Jotenkin puhe kilpailukyvyn parantamisesta ei ole tullut läpi, vaikka se on se keino mihin hallituksen pitäisi keskittyä.

Kyllähän VM:n papereissa on kuitenkin tuotu esiin palkkakustannusten hillinnän merkitystä sekä sitä ettei ainakaan työllistämiseen liittyvää verorasitusta saa enää nostaa. Nuo nyt ovat kilpailukykyyn(kin) vaikuttavia asioita.

Sitäpaitsi VM ja valtiovalta yleensäkin voi varsin konkreettisesti vaikuttaa valtion tuloihin ja menoihin mutta valtion toimin vaikuttaminen kilpailukykyyn on jo huomattavasti teoreettisempaa, ainakin valtion toimien merkitys kilpailukykyyn on vaikeammin arvioitavissa. Tuossa ylempänä tuli joitain konkreettisia toimia mainuttua. Pidemmän aikavälin juttuja ovat sitten koulutus ja muut työvoiman tarjontaan vaikuttavat toimet (esim. asuntopolitiikka).
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, tässä puhutaan vähän kaikesta muusta paitsi itse ketjun aiheesta, koska sen suhteen ollaan pitkään melkoisessa uutispimennossa. Itseäni kiinnostaa lähinnä tämä Sipilän omalaatuinen yhteiskuntasopimus ja sen eteneminen sekä sitten tietysti, tuleeko Kokoomus vai SDP kolmanneksi pyöräksi (lienee kai itsestäänselvää, että PS siellä on kuitenkin). Sitten kun päästään hallitusohjelmaan niin mielenkiintoisia ovat tietysti rakenneuudistus-kirjaukset sekä turvallisuuspolitiikkaan liittyvät kohdat. Saisivat nämä nyt nopeasti pois alta - tosin ei tämä mikään yksinkertainen kokonaisuus ole. SDP:n haluaisin ihan kybällä oppositioon, mutta Rinne ja ay-siipi näköjään haikailevat hallitukseen, mistä ei olisi kenellekään mitään iloa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
http://yle.fi/uutiset/lannen_media_enemmisto_keskustalaisista_tahtoo_edelleen_punamullan/7953904

Keskustan kenttäväki haluaa edelleen mieluummin punamullan kuin oikeistohallituksen.
Mielenkiintoista. Kepukaarti muistaa hyvin edellisen porvarihallituksen, joka aiheutti Keskustalle karmaisevan tappion eduskuntavaaleissa, tätä keskustalaiset eivät halua enää nähdä. Mutta kannattaa muistaa Sipilän asema puoluessa, hän nosti sen käytännössä yksinään vaalivoittajaksi, mikä antaa hänelle paljon valtaa. Sipilä halunnee Kokoomuksen hallitukseen, koska Rinteeseen ei ole luottaminen, jos "Jussi" haluaa uudistaa maata oikein kunnolla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mielenkiintoista. Kepukaarti muistaa hyvin edellisen porvarihallituksen, joka aiheutti Keskustalle karmaisevan tappion eduskuntavaaleissa, tätä keskustalaiset eivät halua enää nähdä. Mutta kannattaa muistaa Sipilän asema puoluessa, hän nosti sen käytännössä yksinään vaalivoittajaksi, mikä antaa hänelle paljon valtaa. Sipilä halunnee Kokoomuksen hallitukseen, koska Rinteeseen ei ole luottaminen, jos "Jussi" haluaa uudistaa maata oikein kunnolla.

No, jos hallituksessa ovat jo valmiiksi kepu ja persut, niin vaikeaa nähdä, että tuo hallitus olisi uudistusmielinen, olkoon kolmas pyörä mikä tahansa.

Toisekseen jos nyt puhutaan vaikka työelämän uudistamisesta, niin kokoomus ei ainakaan ole mikään uudistaja, vaan oikeamminkin ajaa paluuta takaisin 50-100 vuoden takaiseen tilanteeseen. Kavennetaan lakko-oikeutta, heikennetään työttömyysturvaa, helpotetaan irtisanomista, romutetaan työsuojelua, pidennetään koeaikaa jne. Kovin on taantumuksellinen tavoitelista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No, jos hallituksessa ovat jo valmiiksi kepu ja persut, niin vaikeaa nähdä, että tuo hallitus olisi uudistusmielinen, olkoon kolmas pyörä mikä tahansa.
Sipilän puheista on jäänyt sellainen käsitys, että hän oikeasti haluaa tehdä jotain tälle maalle ja Soini peesaa hallitushinkuisena Keskustaa. Siitä toki samaa mieltä, että Kokoomuksenkin politiikka ei mitenkään uudistavaa ole ollut, mutta uskon Kokoomuksen olevan kolmantena pyöränä huomattavasti helpompi kuin Rinteen johtamat Demarit tunnettuine ay-yhteyksineen. Ja tähän näyttää Keskustan kenttäväkikin uskovan.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Nyt meni hallitusneuvottelut uusiksi, kun Husu Hussein on ihan itse ilmoittanut Sipilälle, että Keskusta ei saa mennä Persujen kanssa hallitukseen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Talouselämän mukaan Sipilä on raottanut vähän mitä hänen kaipaamansa politiittisen kulttuurin muutos sisältää. Siihen kuuluu mm., että tulos tai ulos, eli hänen mukaansa luottamustehtäviin ei saa jäädä roikkumaan:
"Osana poliittisen kulttuurin muutosta on saatava uudenlaista tulosvastuullisuutta - tulos tai ulos. Näihin tehtäviin ei pidä jäädä roikkumaan, jos tuloksia ei tule. Jos emme nyt saa riittäviä tuloksia aikaiseksi, en ole tässä neljän vuoden päästä."
Hänen puhuu edelleen 12:sta ministeristä. Koska hallituksen työ aiotaan muuttaa kollegiaaliseksi, niin joukon on oltava mahdollisimman pieni. Hän linjaa, että seuraavan hallituksen on keskityttävä avainasioihin, jotka valmistellaan hyvin ja toteutetaan. Tällä tavalla hallituksen pohjaksi otetaan vain ne tärkeät asiat, eikä tehdä yli satasivuista ohjelmaa.

Joopa joo Juha. Hyvähän se on miljonäärin huudella, kun ei ole leivästä pelkoa vaikka tosiaan neljän vuoden päästä löisi hanskat naulaan. Urapoliitikoilla ei ole tuommoista luksusta. Voi olla, että vaikka tuo poliittisen kulttuurin muuttaminen voisi sinällään ollaan hyvästä, niin hän ja Keskusta eivät saa noilla opeilla hallitusta edes kasattua. Keskustan kenttä haluaisi demarit ja persut hallitukseen, demarien kenttä taas ei halua hallitukseen olleenkaan. Persut taas todennäköisesti joutuisivat antamaan turhan paljon periksi mikäli hallituskumppaneina olisivat sekä Keskusta että Kokoomus, joten jäänevät tuosta pois. Ja kun demarit ja kokoomuskaan eivät taida mahtua samaan hallitukseen, niin taitaa Juhan suunnitelmat jäädä prosessikaavioihin. Jos Rinne ja Sipilä eivät saa puhuttua Juttalaisia hallitukseen, niin mitä jää jäljelle? Perussinimulta, joka ei kestä neljää vuotta, hyvä jos juhanukseen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sipilän pääministeriys on saletti, mutta sen jälkeen onkin haastavampaa. Jotenkin näkisin Rehnin kuitenkin VVM:n roolissa, jossa olisi nimenomaan omassa hommassaan.

Ei tule tapahtumaan. Se että saa kaksi tärkeintä hattua hallituksessa vaatii käytännössä min. 30%+ kannatuksen, tod.näk 35%+.

Persuilla uskoisin salkkujen menevän Soinille, Niinistölle, Lindströmille ja Mäntylälle. Jos vielä viidennen salkun saisivat, niin melkeinhän siihen olisi joku nainen valittava. Olisiko sitten Ruohonen-Lerner?

Persut saavat max 4 ministeriä hallitukseen, Ruohonen-Lerner ei ole yksi näistä, hän on vähän sivuraiteella puolueessa. Käytännössä varmasti Persuilla on vain 1 naisministeri ja se on tod.näk. Mäntylä.

Sipilä on varma ja muille ukoille lienee jaossa vain kaksi salkkua. Vanhanen, Rehn, Väyrynen, Pekkarinen, Kääriäinen, Rehula, Tiilikainen, Puumala ja Lintilä ainakin olisivat ihan varteen otettavia kandidaatteja.

Kääriäinen ja Väyrynen eivät tule olemaan ministereitä Sipilän hallituksessa. Kääriäisen näen puhemiehistössä, Väyrysen kaukana Suomesta.

Väyrynen ulkomaankauppaministeriksi,

Heh. Mahdollisuudet ministerin hattuun 0% vaikka pysyisi Suomessa.

Autoveron poisto on ihan mahdollinen, Suomihan on tainnut saada EU:lta siitä sapiskaa pariinkin otteeseen?

Suomi on hävinnyt käytännössä jokaisen EY-tuomioistuimen päätöksen autoverotuksen suhteen, kyseessä on hidas viivytystaistelu jolla pyritään lykkäämään vääjäämätöntä lopputulosta. Autovero tulee muuttumaan seuraavalla hallituskaudella, painopiste vuosimaksuihin. Verorasite ei tule poistumaan kokonaan, kiitos taloudellisen tilanteen.

Kreikan lisärahoitus saattaa olla Kokoomukselle kynnyskysymys, veikkaisin että siitäkin päästään loppujen lopuksi sopuun (tosin en osaa edes arvata mikä on tuo sopu).

Ei varmasti ole kynnyskysymys. Kokoomuksen kannattajista hyvin harva kannattaa Kreikan hyysäämistä mutta hyvin harvalle se on minkään sortin kynnyskysymys. Ei vaikutusta hallitusneuvotteluihin.

Hakkaraisella on muitakin puutteita kuin poliittisen korrektiuden puute. Hän on kielitaidoton, opillinen sivistys puuttuu jopa peruskoulutasolta ja kaiken lisäksi hän on hyvin todennäköisesti älyltään keskimääräistä heikompi.

Jos kielitaito olisi kriteeri niin Antti Rinne ei olisi ikinä missään ministeritehtävissä. Englannin osaaminen todella heikkoa.

Pitää toki muistaa, että hallitus on vähintään kolmen kauppa. Esim Kokoomus ei voi varmuudella suostua kaikkiin näihin, eli se ei voi olla hallituksessa joka sekä vaikeuttaa maahanmuuttoa, vähentää kehitysapua, karkottaa rikollisia ulkomaalaisia että anoo EU:lta helpotusta jäsenmaksuihin. Johonkin se voi suostua, mutta jos se antaa kovin paljon perään ns "humaaneissa" kysymyksissä, niin se menettää pääkaupunkiseudun sinivihreitä äänestäjiä vihreille, eikä varmasti uskalla moista tehdä. Eli eivät nämä hallitusneuvottelut ole mikään läpihuutojuttu kennekään osalta.

Höpöhöpö. EU-jäsenmaksujen alentaminen ei tule ikinä edes pöydälle, se on täyttä fantasiaa, ainoa miten se voisi tapahtua on EU-organisaation sisäisen kululeikkauksen kautta jolloin kaikkien jäsemaksu vähenisi. Täyttä haihattelua.

Ihan mielenkiinnosta, montako kuvattua "epäpätevää ay-politrukkia" tulee mieleen tässä lähihistorian maan hallituksista? Ylioppilaita on toki viime aikoinakin ollut, mm. Eero Heinäluoma ja Pekka Haavisto, joita kai kuitenkin kohtalaisina ministereinä hallinnonaloillaan pidettiin.

Jukka Gustafsson, entinen Murikka-rehtori. Noh, ei ehkä ihan pahimmasta päästä ay-politrukkina. Epäpätevä joka tapauksessa.

Meillä ei ole paniikka velkasuhteemme kanssa. Talouskasvua tutkineiden mukaan kasvuprosentti on korkein maissa, jossa velkaa 100- 150% BKT.stä. Toki nämä ovat Pohjois-Amerikan talousviisaiden tutkimuksia. On myös havaittu, velkasuhde on ihan hyvissä rajoissa, kunhan se pysyy alle 300% BKT:stä.

Puhutko nyt julkisesta velasta?

No miksiköhän esim. taloustieteen Nobelvoittaja Paul Krugman on toistuvasti varoittanut varoittamasta päästyään nimenomaan Suomea kiristämästä taloutta liikaa?

Paul Krugman on yksi tieteilijä muiden joukossa, vaikka Nobelin omistaakin. Hän on ollut täysin väärässä useampaan otteeseen.

Sen takia, että säästöillä ei saada tarpeeksi rahaa kompensoimaan niiden aiheuttamaa talouden jatkuvaa huonontumista. Syntyy itseään ruokkiva kehä. Säästetään ja leikataan, jolloin menot pienenevät, mutta verokertymä pienenee samalla,

90-luvun alussa leikattiin todella rajusti ja jotenkin kummasti talous alkoi kasvaa erittäin nopeasti muutaman vuoden päästä. Kaikki leikkaukset eivät ole samoja, kaikki leikkaukset eivät vaikuta talouskasvuun tai verokertymään. Tämä kannattaisi nyt opetella, sinun tapauksessa googlata, nopeasti.

Yritystä on kieltämättä ollut ja siitä Lipposille ja Vanhasille kööreineen hillityt golfaplodit. Toteutus ei vaan toiminut, kun ei oman palvelutuotannon myyminen yksityisille palveluntuottajille säästänytkään rahaa, vaan kasvatti menoja.

Minkä palvelutuotannon myynti piti säästää rahaa?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tässä muutamia paalutuksia jatkoon:

-Hallitus ei ole 12 ministerin kokoinen, Laanikainen jo aika suoraan vihjasi tätä. Realismi on 13 tai 14. 5+4+4 jos kolme suurta, 5+4+4+1 jos kolme suurta ja RKP/KD. Jos kaksi pienpuoluetta niin sitten menee vaikeaksi mennä alle 15, epätodennäköistä.

-Vihreät eivät ole hallituksessa. Persujen inhokki no.1 ja Kepun riveissä erittäin epäsuosittu. Linjauksia hyvin vaikea sovittaa yhteen vaikka kuinka biotalous olisi yhteinen intressi. Vihreiden beilaus edellisestä hallituksessa kaikilla muistissa -> ei luotettava kumppani. Kannatus äänissä kasvoi vain reilun prosentin, ei mikään jytkymäinen suoritus vaikka paikkamäärä kasvoi kiitos viimeisten paikkojen ja vaalipiiriuudistuksen.

-SDP ei ole hallituksessa. Sipilä huudattaa luottamusta, miten ihmeessä demarit otettaisiin hallitukseen kun 1) puolueen rivit aivan sekaisin ja 2) Rinteen aikakausi kertoo kaikille kuka oli hallituksen häirikkö? Ei mitenkään. Keskustan paaluttama sääntelyn purkaminen ja yrittäjyyden kannustaminen on SDP:n kirjoissa osastoa nönnönnöö eikä istu punaiseen kirjaan hyvin. Kysykää itseltänne, ottaisitteko hallitukseen puolueen jolla on edessä täydellinen itsetutkistelu ja linjan määrittäminen?

-Ay-liikkellä kova paikka. Vaihtoehtoina olla osallisena muutoksessa tai heittäytyä hankalaksi. Jälkimmäisessä iso riski, kansalaismielipide hyvin ay-mafia vastainen kaikkinen pelle-lakkoineen. Jos Sipilä antautuu ay-liikkeen vaatimuksille ja SDP:n hallitukseen ottamiselle, erittäin iso riski käydä samalla tavalla kuin nykyhallitukselle kaikkine tyhjine kompromisseineen. Oikeita muutoksia ei saada jos ay-SDP ay-liikkeen tukemana on vesittämässä esityksiä. Ja seuraavissa vaaleissa Kokoomus korjaa potin porvareiden sisäisessä väännössä.

-Kepun vahakabinetista mahtuu tod.näk. 1 ministeriksi, 2 vaatisi jo yli 15 ministerin hallitusta.. Sipilä on pistänyt itsensä aika isosti likoon, ei voi ottaa menneisyyden hahmoja suhmuroimaan hallitukseen kovin paljoa. Väykkä ei missään tapauksessa tule ministeriksi, tämä on selviö, jo pelkästään Lapin piirin sisäisen häviön myötä.

-Kepulla aika iso dilemma kun Uudeltamaalta ja Helsingistä pitäisi ottaa 2 ministeriä jotta relevanssi ruuhka-Suomessa pysyisi. Rehn selviö, sitten pitää valita Kaikkosen ja Vanhasen välillä. Berner ei missään tapauksessa ministeri ensimmäisen kauden edustajana (ja koska Kaikkonen/Vanhanen).

-Kokoomuksella tod.näk. 4 ministeriä. Paha tilanne kun Stubbin jälkeen 3 pitäisi jakaa alueiden ja sukupuolen mukaan. Orpo, Grahn-Laasonen, Pelkonen? Mene ja tiedä, vaikeata on kun pitäisi huomioida myös maakuntien edustajat.
 
Minkä palvelutuotannon myynti piti säästää rahaa?
Yhden sun toisen – tuskin yksikään julkispalveluita tuottava julkinen organisaatio on välttynyt työntekijöiden korvaamiselta ostopalveluilla.

Surullisin esimerkki on tietysti tuo IT, josta olemme ennenkin keskustelleet.
Valtion it-rahat valuvat konsulteille - Helsingin Sanomat, 2009

Mutta sinut tuntien taka-ajatuksenasi saattaa hyvin olla vain saivartelu tuosta, kun kutsun prosessia myymiseksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yhden sun toisen – tuskin yksikään julkispalveluita tuottava julkinen organisaatio on välttynyt työntekijöiden korvaamiselta ostopalveluilla.

Tarkenna nyt ihmeessä, mistä julkispalveluista puhut? Onko muuten nämä ostopalveluiden tuottajat jotain robotteja vai tuotetaanko sielläkin palvelut ihmistyövoimalla?

Surullisin esimerkki on tietysti tuo IT, josta olemme ennenkin keskustelleet.
Valtion it-rahat valuvat konsulteille - Helsingin Sanomat, 2009


Linkki on maksumuurin takana enkä aio maksaa Hesarille penniäkään. Laita copy&paste olennaisista osista tänne kiitos.

Mutta sinut tuntien taka-ajatuksenasi saattaa hyvin olla vain saivartelu tuosta, kun kutsun prosessia myymiseksi.

Sinut tuntien saattaa hyvinkin olla että sekoitat kaksi eri asiaa mutta ehkä tarkennat tätä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jukka Gustafsson, entinen Murikka-rehtori. Noh, ei ehkä ihan pahimmasta päästä ay-politrukkina. Epäpätevä joka tapauksessa.

Et lukenut ilmeisesti sitä viestiä, johon kommentti oli. Dana77 kommentoi tätä epäpätevyyttä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen kautta; Gusse on tiettävästi maisterismies. Ottamatta mitään kantaa ministerinä suoriutumiseen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Et lukenut ilmeisesti sitä viestiä, johon kommentti oli. Dana77 kommentoi tätä epäpätevyyttä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen kautta; Gusse on tiettävästi maisterismies. Ottamatta mitään kantaa ministerinä suoriutumiseen.

Jep, tämä osuus meni ohi. Yhteiskuntatieteiden maisteri näköjään.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
-Kokoomuksella tod.näk. 4 ministeriä. Paha tilanne kun Stubbin jälkeen 3 pitäisi jakaa alueiden ja sukupuolen mukaan. Orpo, Grahn-Laasonen, Pelkonen? Mene ja tiedä, vaikeata on kun pitäisi huomioida myös maakuntien edustajat.

Mikäli Kokoomus hallitukseen ikinä päätyy, niin alue- ja sukupuolijakoa helpottamaan yksi potentiaalinen ministeriehdokas on entinen Tehyn sekä Porin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola.

Eipä tuo Kokoomuksen hallituspaikka ole vielä kirkossa kuulutettu, vaikka todennäköiseltä vaikuttaakin. Soinin ja SIpilän kemiat tuntuvat toimivan paljon paremmin kuin näistä kummankaan kemiat Stubbin kanssa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
-Kepun vahakabinetista mahtuu tod.näk. 1 ministeriksi, 2 vaatisi jo yli 15 ministerin hallitusta.. Sipilä on pistänyt itsensä aika isosti likoon, ei voi ottaa menneisyyden hahmoja suhmuroimaan hallitukseen kovin paljoa. Väykkä ei missään tapauksessa tule ministeriksi, tämä on selviö, jo pelkästään Lapin piirin sisäisen häviön myötä.

-Kepulla aika iso dilemma kun Uudeltamaalta ja Helsingistä pitäisi ottaa 2 ministeriä jotta relevanssi ruuhka-Suomessa pysyisi. Rehn selviö, sitten pitää valita Kaikkosen ja Vanhasen välillä. Berner ei missään tapauksessa ministeri ensimmäisen kauden edustajana (ja koska Kaikkonen/Vanhanen).

-Kokoomuksella tod.näk. 4 ministeriä. Paha tilanne kun Stubbin jälkeen 3 pitäisi jakaa alueiden ja sukupuolen mukaan. Orpo, Grahn-Laasonen, Pelkonen? Mene ja tiedä, vaikeata on kun pitäisi huomioida myös maakuntien edustajat.
Hyvää pohdintaa kaiken kaikkiaan. Keskustan vanhasta kaartista heittäisin Pekkarisen mahdollisena ministerinä, Maurilta löytyy paljon kokemusta vaikeiden aikojen aikana toimimisesta ja hän tuntuu nauttivan ihan mukavaa suosiotakin, joten on hyvin mahdollista, että Pekkarinen on hallituksessa. Väyrynenhän jo ilmoitti paluustaan Brysseliin eli hänet voidaan unohtaa. Nuoremmasta kaartista Saarikkoa pidetään aika lailla varmana nimenä hallitukseen.

Kokoomuksesta nostaisin esiin Paula Risikon Vaasan vaalipiiristä, kokenut ministeri hänkin. Grahn-Laasosen ministeriyteen en oikein usko, koska hänen ympäristöministerikautensa on kerännyt lähinnä arvostelua.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mikäli Kokoomus hallitukseen ikinä päätyy, niin alue- ja sukupuolijakoa helpottamaan yksi potentiaalinen ministeriehdokas on entinen Tehyn sekä Porin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola.

Ei varmasti ole. JLP pelasi itsensä pihalle 2007 kaikista isommista kuvioista.

Eipä tuo Kokoomuksen hallituspaikka ole vielä kirkossa kuulutettu, vaikka todennäköiseltä vaikuttaakin. Soinin ja SIpilän kemiat tuntuvat toimivan paljon paremmin kuin näistä kummankaan kemiat Stubbin kanssa.

Ei ole kirkossa kuulutettu. Tällä hetkellä pistäisin 80/20 varmuudella Kokkarit hallitukseen ja demarit ulos.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hyvää pohdintaa kaiken kaikkiaan. Keskustan vanhasta kaartista heittäisin Pekkarisen mahdollisena ministerinä, Maurilta löytyy paljon kokemusta vaikeiden aikojen aikana toimimisesta ja hän tuntuu nauttivan ihan mukavaa suosiotakin, joten on hyvin mahdollista, että Pekkarinen on hallituksessa.

Pekkarinen ottanut aika paljon osumaa näistä tuulivoimasuhmuroinneista ja yleisestä maineesta pekkaroinnista (saavutus tämäkin). Ja Sipilä joutuu tarkasti harkitsemaan kuinka paljon vanhan koulukunnan suhmurointia halutaan, siinähän Pekkarinen on täysin ylivoimainen. Samassa hallituksessa nuijittiin Pekkarisen ja Norrbäckin sillat omissa vaalipiireissä, sullemulle siltarumpu suomeksi och på svenska.

Nuoremmasta kaartista Saarikkoa pidetään aika lailla varmana nimenä hallitukseen.

Jep. Saarikko ns. fakta, omimmat sektorit taitaa olla aluepolitiikassa eli ehkä kuntaministeri? En tiedä, Maailmankatsomus punamultainen.

Kokoomuksesta nostaisin esiin Paula Risikon Vaasan vaalipiiristä, kokenut ministeri hänkin. Grahn-Laasosen ministeriyteen en oikein usko, koska hänen ympäristöministerikautensa on kerännyt lähinnä arvostelua.

Ooops, unohdin täysin Risikon. Ns. heittämällä ministeri tai sitten eduskunnan puheenjohtajistossa. Saa itse varmaan valita jos Kokoomus hallituksessa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
-Kepulla aika iso dilemma kun Uudeltamaalta ja Helsingistä pitäisi ottaa 2 ministeriä jotta relevanssi ruuhka-Suomessa pysyisi. Rehn selviö, sitten pitää valita Kaikkosen ja Vanhasen välillä. Berner ei missään tapauksessa ministeri ensimmäisen kauden edustajana (ja koska Kaikkonen/Vanhanen).

En usko, että pääkapunkiseudulta tulisi kahta kepuministeriä. Puolueen kansanedustajista vain 10 prosenttia tulee tältä alueelta, joten aika erikoista ajatella, että nyt näiden olisi pakko saada 40 prossaa puolueen ministeripaikoista.

Pitää muistaa, että Sipilän lisäksi vain kaksi miestä saa salkun. Juha Rehula on puolueen varapuheenjohtaja, Sipilän luottomiehiä ja ehkä koko eduskunnan asiantuntevin sosiaali- ja terveysasioissa. Pitäisin erittäin todennäköisenä, että hän on uuden hallituksen sosiaali- ja terveysministeri tai peruspalveluministeri. Kolmas miesministeri onkin sitten todennäköisesti Rehn. Naisministerit varmaankin löytyvät kolmikosta Saarikko, Vehviläinen ja Kalmari. Viimeisin on ainakin vahva ehdokas maa- ja metsätalousministeriksi.
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Persujen ministeriehdokkaista täytyy nostaa esiin Pirkko Mattila. Uskoisin, että hän on Kepullekin varsin mieluisa hallituskaveri.

Tämä nyt tietysti pelkkää olettamusta, koska Husu Hussein antoi persuille sen kuoliniskun, mikä Väyryseltä jäi antamatta, kun lateli Sipilälle madonluvut PS:n hallitusvastuusta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
En usko, että pääkapunkiseudulta tulisi kahta kepuministeriä. Puolueen kansanedustajista vain 10 prosenttia tulee tältä alueelta, joten aika erikoista ajatella, että nyt näiden olisi pakko saada 40 prossaa puolueen ministeripaikoista.

Puhtaasti matemaattisesti kyllä. Mutta puolueen ainoa mahdollinen kasvualue löytyy pk-seudulta, se että Helsingistä/Uudeltamaalta ei löydy ministeriä on aikamoinen tuppeen sahattu halko jommankumman alueen äänestäjien ahteriin. Eikä Uudellamaalla/Helsingissä löydy yhtä paljoa ns. palkintovirkoja korvaamaan tätä.

Juha Rehula on puolueen varapuheenjohtaja, Sipilän luottomiehiä ja ehkä koko eduskunnan asiantuntevin sosiaali- ja terveysasioissa.

Tämä voidaan aika vahvasti kyseenalaistaa, ainakin motiivitasolla. Jos puhutaan maakuntatason päätösvallan lisäämisestä, olen samaa mieltä. Jos puhutaan Suomen tasolla fiksuimman ja kustannustehokkaimman ratkaisun etsinnässä niin rohkenen epäillä. Rehulan käsialaahan oli tämä viimeisin perustuslakivaliokunnan dumppaama esitys SOTEsta.

Pitäisin erittäin todennäköisenä, että hän on uuden hallituksen sosiaali- ja terveysministeri tai peruspalveluministeri.

Kyllä, tämä on todennäköistä.

Kolmas miesministeri onkin sitten todennäköisesti Rehn. Naisministerit varmaankin löytyvät kolmikosta Saarikko, Vehviläinen ja Kalmari. Viimeisin on ainakin vahva ehdokas maa- ja metsätalousministeriksi.

Saarikko on ns. fakta, toinen paikka käydään noiden kahden välillä. Vehviläisen track record ei ole mitenkään huumaava.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Persujen ministeriehdokkaista täytyy nostaa esiin Pirkko Mattila. Uskoisin, että hän on Kepullekin varsin mieluisa hallituskaveri.

Ei mitään jakoa ellei Persut saa 5 ministeriä. Ja se tarkoittaisi 16+ ministerin hallitusta joka on äärimmäisen epätodennäköistä.

Tämä nyt tietysti pelkkää olettamusta, koska Husu Hussein antoi persuille sen kuoliniskun, mikä Väyryseltä jäi antamatta, kun lateli Sipilälle madonluvut PS:n hallitusvastuusta.

Mikäs juttu tämä on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös