Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 524
  • 10 753

teppana

Jäsen
Tyyli on minun, ei tarvitse pitää, asiat on ne jotka merkitsee. Vaan lainattuun lihaa ympärille, kiitos.

No esim. tuo kun sanoin että näen positiivista ja negatiivista mahdollisuutta hallituksen puuttumisessa työmarkkinoihin kun oli selvää että puhuin yleisellä tasolla.

Tuosta tyylistä vielä, tottakai sillä on merkitystä. Vaikka kuinka asiaa puhuisi. Jos asenne on sellainen kuin sinulla tässä ketjussa on, miksi kukaan haluaisi keskustella kanssas?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja lomarahatkin palautuu pian ennalleen. Minustakin valtion talous on tärkeämpää kuin jonkun ryhmän palkat tai lomaedut. Mutta kai sä nyt olet tietoinen, että julkisen puolen velkaan ei ole syynä mikään julkisen puolen kova palkkakehitys?
Tiedän toki että palkkakehitys on pieni puro siinä niagarassa ja sekin on tuttua, että mikä tuon lomaedun historia on. Minähän en tätä seikkaa keskusteluun alunperin nostanut, totesin vain että ohjaava politikka oli järkevää siinä asiassa. Tuo kahdeksan viikkoa syö silti merkittävästi toimintakykyä koko sektorilta ja aiheuttaa työvoimatarvetta jolloin sijaisuuksien ja niiden kiinteiden ja toissijaisen kulujen myötä kustannuksia syntyy enemmän kuin voisi äkkiä kuvitellakaan. Tämän purkua voisi jopa pienellä suoralla palkankorotuksella kompensoida. Tuohan on lähes tuplalomat kun huomioi että yksityisellä vaihtuvuus on isompaa jolloin keskimäärin lomat on 4 viikkoa ja julkkarilla vanhaksi työntekijäksi pääsyyn riittää naurettavalla tavalla, että on tehnyt joskus jotain sinnepäin vaikka sitten toiselle työnantajalle.

Mitä taas velkaantumisen taittumisen oikeisiin syihin tulee niin työllisyyden parantuminen ja talouskasvun myötä kasvaneet verotulot ovat sellainen kombo etten minä pysty sanomaan kumpi oikea suunta kausaliteetti syy-seuraussuhteelle. Niistä taittuminen kuitenkin johtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
EIkös se työnantaja ole pääasiassa se valtio? Kunnatkin taitavat rahansa saada valtion kautta. Erikoista jos valtio ei sitten pääsisi vaikuttamaan näihin asioihin kuten kanavan ay-siipi haluaa.

Kuntien menoista noin viidennes katetaan valtionosuuksilla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
EIkös se työnantaja ole pääasiassa se valtio? Kunnatkin taitavat rahansa saada valtion kautta. Erikoista jos valtio ei sitten pääsisi vaikuttamaan näihin asioihin kuten kanavan ay-siipi haluaa.
Kunnallisverolla kai katetaan suurin osa kuntien menoista, valtion osuudet sitten lisäksi. Mutta siis aloite noihin pidempiin lomiin tuli nimenomaan alunperin työnantajalta. Näitä voidaan toki neuvotellen muuttaa, mutta tosiaan vaatisi sitten vastaavasti palkankorotuksia. Kovin suurella suulla työnantaja ei ole tälläkään hetkellä tätä vaatimassa, vaan nämä mielipiteet tulee yleensä ihan ulkopuolelta.

Mä olen siis itse julkisella. Palkka on hieman heikompi kuin yksityisellä(lähes kaikilla aloilla, ei kaikilla), eikä hyvällä suoriutumisella ole yksityisen tavoin mahdollisuutta vaikuttaa selvästi palkkakehitykseen. Vastaavasti lomaedut ovat tosiaan hieman paremmat, mutta ärsyttää aina kun nuo nostetaan tikun nokkaan unohtaen samalla iloisesti kaikki julkisen työn miinuspuolet. Mulla ei ole mitään valittamista, valtion/kunnan leipä on sanonnan mukaan pitkä mutta kapea. Mä olen sinut tämän asian kanssa, mutta mihinkään veronmaksajien elätti läppään en alistu.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastaavasti lomaedut ovat tosiaan hieman paremmat
Olen ollut nykyisen työnantajani palveluksessa yli 15 vuotta yksityispuolella. Vuosilomaa tulee nyt saman verran kuin ensimmäisen täyden vuoden jälkeen, eli lain mukaiset 30 laskennallista päivää, joita pitää käyttää 6 per lomaviikko, joten lomaviikkoja on vuodessa 5. Jos olen ymmärtänyt oikein, mitä KVTES tästä määrää, kunnan palveluksessa minulle kertyisi lomapäiviä 38 ja niitä kuluisi 5 per lomaviikko, eli lomaviikkoja olisi 7 ja vielä 3 päivää sen päälle. En käyttäisi sanaa hieman kuvatakseni tuota eroa (+52 %). Voi tietysti olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mitä tulee kunnallispuolen lomien määrään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voi tietysti olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mitä tulee kunnallispuolen lomien määrään.
Luonnollisesti olet ymmärtänyt oikein. Ja tuon edun voi saada tosiaan vaikka olisi ollut vasta vuoden talossa jos vain on muuta työkokemusta alalta eli se on lähes ilmainen lounas. Tietenkin siinä vaiheessa homma vasta menee hauskaksi kun työntekijä on esim osa-aikaeläkkeellä tai vastaavalla. Täyden lomaoikeuden saamiseen tulee olla töissä muistaakseni 14 päivää kuukaudessa eli kolme päivää viikossa (lomapäivät kerryttävät lomia). Kuitenkin henkilöllä joka on töissä kolme päivää viikossa tuo 38 päivää lomaoikeutta riittää 13 viikon eli reiluun kolme kuukauden kesälomaan. Jakamalla lomat tasaisesti päivä per viikko hän voi tehdä kaksi päiväistä viikkoa yli yhdeksän kuukautta vuodesta.

Käytännössä siis kaksi kolmepäiväistä viikkoa tekevää kultapossua maksaa työnantajalle parikymmentä prosentia enemmän kuin yksi työntekijä mutta heidän yhteenlaskettu työpanoksesta vastaa nippanappa yhtä työntekijää ja tämä kaikki veronmaksajien varoilla. Tulee mieleen elokuva eläinten vallankumous.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi tietysti olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mitä tulee kunnallispuolen lomien määrään.
Toki noin se menee mutta kannattaa muistaa että rahapalkkaa siellä julkisella puolella on sitten vähemmän jaossa. Esim opiskelutoverini meni valmistuttuaan töihin valtiolle ja on tehnyt siellä koko uran, kun minä olen paiskinut hommiani yksityisellä puolella. Kaverillani on lomia tosiaan muutama viikko enemmän joka vuosi, mutta toisaalta se tienaa joka vuosi selvästi vähemmän kuin minä. Jos neuvottelisin itselleni joka vuosi yhden palkattoman kuukauden loman, olisi minulla lomaa enemmän ja tienaisin vuositasolla myös enemmän rahaa kuin saman koulutuksen ja kokemuksen omaava ystäväni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki noin se menee mutta kannattaa muistaa että rahapalkkaa siellä julkisella puolella on sitten vähemmän jaossa. Esim opiskelutoverini meni valmistuttuaan töihin valtiolle ja on tehnyt siellä koko uran, kun minä olen paiskinut hommiani yksityisellä puolella. Kaverillani on lomia tosiaan muutama viikko enemmän joka vuosi, mutta toisaalta se tienaa joka vuosi selvästi vähemmän kuin minä. Jos neuvottelisin itselleni joka vuosi yhden palkattoman kuukauden loman, olisi minulla lomaa enemmän ja tienaisin vuositasolla myös enemmän rahaa kuin saman koulutuksen ja kokemuksen omaava ystäväni.
Näin monilla kilpailluilla aloilla. Perusduunarit tienaavat taasen valtiolla enemmän. Joitain hommia ei yksityisellä edes olisi.
 

teppana

Jäsen
Näin monilla kilpailluilla aloilla. Perusduunarit tienaavat taasen valtiolla enemmän. Joitain hommia ei yksityisellä edes olisi.

Kuntasektorilla on vaikka kuinka suojatyöpaikkoja. Varsinkin duunari-osastolla. Tosin pikkukylissä näen sen ihan hyväksi asiaksi. Töitä ei muutenkaan ole ja eläminen pitäisi työttömille kustantaa myös. Parempi se on Esa-esinahan venytellä joikkelia ja kastella vaikka kunnan kukkapenkkejä kuin venytellä joikkelia ja nostaa tukia.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Näin monilla kilpailluilla aloilla. Perusduunarit tienaavat taasen valtiolla enemmän. Joitain hommia ei yksityisellä edes olisi.

Jepujee, ja yksityisen sektorin perusduunarit, tai ehkä varsinkin jotkut insinööritason veronmaksajat rahoittavat kuitenkin viime kädessä nuo julkisen puolen pienemmät palkat mutta pidemmät lomat. Viime kädessä, näin markkinataloudessa.
Ajattelin vain muistuttaa, tuntuu välillä jossain puuhastelu (toimittaja) piireissä unohtuvan nämä työmuurahaiset.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jepujee, ja yksityisen sektorin perusduunarit, tai ehkä varsinkin jotkut insinööritason veronmaksajat rahoittavat kuitenkin viime kädessä nuo julkisen puolen pienemmät palkat mutta pidemmät lomat. Viime kädessä, näin markkinataloudessa.
Ajattelin vain muistuttaa, tuntuu välillä jossain puuhastelu (toimittaja) piireissä unohtuvan nämä työmuurahaiset.
En tarkoittanut pahalla. Itse valtiolla töissä hommissa mitä yksityisellä ei tarvita.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jepujee, ja yksityisen sektorin perusduunarit, tai ehkä varsinkin jotkut insinööritason veronmaksajat rahoittavat kuitenkin viime kädessä nuo julkisen puolen pienemmät palkat mutta pidemmät lomat. Viime kädessä, näin markkinataloudessa.
Ajattelin vain muistuttaa, tuntuu välillä jossain puuhastelu (toimittaja) piireissä unohtuvan nämä työmuurahaiset.
Tämä on juuri sitä retoriikkaa, minkä voit työntää syvälle ihan mihin haluat. Julkinen sektori taas on kustantanut sinun koulutuksesi ja tiet jolla ajelet. Samoin ison osan koko yksityissektorin työvoiman koulutuksesta. Kaikesta muusta puhumattakaan.

Ymmärrän kyllä täysin kansantalouden lainalaisuudet, mutta yksityissektori ei todellakaan ole vain maksulaidalla, vaan hyötyy isosti julkisen palveluista niin työnantajien kuin työntekijöidenkin puolella. Minulle maksetaan palkkaa siitä, että koulutan lapsianne(ei Pena-tyyliin), enkä mistään yksityisen puolen hyväntekeväisyydestä. Palkastani maksan ihan samat verot kuin muutkin. Tästä voit sitten jeesustella, että en oikeasti maksa veroa, kun palkka maksetaan verovaroista, mutta se on sitten sinun ongelmasi. Yhtä hyvin voi väittää, että vain vientiteollisuuden henkilöstö maksaa veroa.

Julkisen sektorin menoista sopii toki olla huolissaan, ja niiden kasvu on minustakin tällä hetkellä kestämättömällä tasolla. Nuo menot kasvavat kuitenkin muusta syystä kuin työntekijöiden palkkakehityksen takia(kunnilla, valtion kehitys ollut yksityistä parempaa, mutta tehtävätkin hyvin erityyppisiä siellä). Pitäisi miettiä, mitä palveluita halutaan säilyttää, ja mitkä ovat sellaisia, jotka kuuluvat kansalaisten itsensä kustannettavaksi. Poliitikot ovat kyllä kovia keksimään uusia velvollisuuksia julkiselle sektorille, mutta rahoitus puuttuu. Sitten höylätään kaikesta kaikkien mielestä hyödyllisestäkin. Samoin näille tukiautomaateille tulisi jotain tehdä. Asuntotuki vaan kasvaa iloisesti vuokrankorotusten yhteydessä, ja moni yksityisen "kustantajakin" asuu asunnossa, johon hänellä ei omilla rahoillaan olisi millään varaa.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
No esim. tuo kun sanoin että näen positiivista ja negatiivista mahdollisuutta hallituksen puuttumisessa työmarkkinoihin kun oli selvää että puhuin yleisellä tasolla.

Niin, minä en nähnyt, enkä pidä perustellen edes mahdollisena mitään positiivista mahdollisuutta. Pidän myös tahallisena tyhmän leikkimisenä moisella pelleilyä. Ihan niin yleisellä, kun millä muulla tahansa tasolla on selvää, että suomen kokoinen kapean tuoteinfran maa ei voi hyötyä mitään moisesta polarisoinnista, joka lyhyttäkin lyhyemmällä matikalla ilman epäilystä johtaa ongelmiin sekä tulevien hallitusten toimissa, että työmarkkinaosapuolten keskinäisessä luottamuksessa. kaikissa tapauksissa tulema on negatiivinen niin valtion, työnantajien, kuin työntekijöidenkin osalta. Siksi sana positiivinen on pelkkää saivartelua tuossa kontekstissa
 

teppana

Jäsen
Niin, minä en nähnyt, enkä pidä perustellen edes mahdollisena mitään positiivista mahdollisuutta. Pidän myös tahallisena tyhmän leikkimisenä moisella pelleilyä. Ihan niin yleisellä, kun millä muulla tahansa tasolla on selvää, että suomen kokoinen kapean tuoteinfran maa ei voi hyötyä mitään moisesta polarisoinnista, joka lyhyttäkin lyhyemmällä matikalla ilman epäilystä johtaa ongelmiin sekä tulevien hallitusten toimissa, että työmarkkinaosapuolten keskinäisessä luottamuksessa. kaikissa tapauksissa tulema on negatiivinen niin valtion, työnantajien, kuin työntekijöidenkin osalta. Siksi sana positiivinen on pelkkää saivartelua tuossa kontekstissa

Ahh. Ymmärrän. Olemme tästä vain sitten vahvasti eri mieltä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En tarkoittanut pahalla. Itse valtiolla töissä hommissa mitä yksityisellä ei tarvita.

Juu en minä sitä tarkoittanut, valtion työntekijöitä tarvitaan, kuntien työntekijöitä tarvitaan, julkisen sektorin työntekijöitä tarvitaan.
Halusin vain muistuttaa pohjista, kun jotenkin välillä mediassa vollottavat asiantuntijat, poliitikkojen lyödessä löylyä, vaikuttavat luulevan että julkinen sektori on jotenkin itsensä rahoittava mylly, ikiliikkuja. Lisätään kaikenmaailman tutkimusta, niin homma aina kannattaa väkisin, lisätään resursseja yhteen sun toiseen, niin'puuhastelu luo lisää fyffeä.
Minulle käy hyvin lisäys vaikkapa kosmologian ja varsinkin kaikenlaisen "perusfysiikan ja kemiikan" tutkimukseen, typeriä leikkauksia on tehty kymmenen vuoden projektien lakkautuksilla, tutkimussaavutuksia, dataa heitetty roskikseen. Ja sitten tutkitaan sen sijaan miten sukupuolia koetaan.

Valtion ja kuntien pitää pitää yllä yhteiskuntamme pyörittäjiä ja myös kehittäjiä: se vaatii työntekijöitä, päteviä sellaisia. He ovat palkkansa ja lomiensa arvoisia. Yks tuttu oli, on jollain Tekesillä, vai mikä se organisaatio aina vaalikusittain nimeltäään onkaan, ei meinannut pystyä pitämään lomiaan mitenkään , tikkuun vain kertyi tunteja, kun hommia mielestään piti tehdä, työt edes jotenkin valmiiksi.

En väheksy valtion enkä kunnallisen sektorin työntekijöitä. Lähisukulaisista, heidän työmoraalistaan on sen verran kokemuksia.
Mutta sitten taas joillekin kaikki tuntuu aina olevan ilmaista. Koulutus on ilmaista, terveydenhoito on lähes ilmaista. Yhteiskunta on ilmainen. Se nyt ei ihan näin mene.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuntasektorilla on vaikka kuinka suojatyöpaikkoja. Varsinkin duunari-osastolla. Tosin pikkukylissä näen sen ihan hyväksi asiaksi. Töitä ei muutenkaan ole ja eläminen pitäisi työttömille kustantaa myös. Parempi se on Esa-esinahan venytellä joikkelia ja kastella vaikka kunnan kukkapenkkejä kuin venytellä joikkelia ja nostaa tukia.
Mä en ehkä allekirjoita tuota vaikka kuinka, mutta totta kai niitä on jonkin verran. Minä näen tämän myös niin, että julkiselle sektorille sopii kohtuullisessa määrin tällainen "tukityöllistäminen". Maksaa toki jotain, mutta ehkä lopulta on halvempaa, että vähän "ressukoillekin" löytyy se duuni ja samalla suunta ja tarkoitus elämälle.

Enemmistö on kuitenkin ihan tarpeellista väkeä, jolle on ihan kunnollista tekemistä. Toki näistä sitten osa sellaisia, että pitäisi miettiä, kuuluuko julkisen näitä kaikkia palveluita tuottaa, joita sinänsä tarpeelliset ihmiset sitten tuottavat. Näissähän on aina sekin, että palveluille voi olla kova kysyntä, mutta ne tarvitsijat eivät pysty käytännössä maksamaan, eli yksityissektori on käytännössä mahdoton tuottaja,ellei laskut mene Kelalle, mutta sitten ei taas mistään aidosta yksityisektorista enää puhutakaan.
 

teppana

Jäsen
Mä en ehkä allekirjoita tuota vaikka kuinka, mutta totta kai niitä on jonkin verran. Minä näen tämän myös niin, että julkiselle sektorille sopii kohtuullisessa määrin tällainen "tukityöllistäminen". Maksaa toki jotain, mutta ehkä lopulta on halvempaa, että vähän "ressukoillekin" löytyy se duuni ja samalla suunta ja tarkoitus elämälle.

Enemmistö on kuitenkin ihan tarpeellista väkeä, jolle on ihan kunnollista tekemistä. Toki näistä sitten osa sellaisia, että pitäisi miettiä, kuuluuko julkisen näitä kaikkia palveluita tuottaa, joita sinänsä tarpeelliset ihmiset sitten tuottavat. Näissähän on aina sekin, että palveluille voi olla kova kysyntä, mutta ne tarvitsijat eivät pysty käytännössä maksamaan, eli yksityissektori on käytännössä mahdoton tuottaja,ellei laskut mene Kelalle, mutta sitten ei taas mistään aidosta yksityisektorista enää puhutakaan.

Joo. Vaikka kuinka on liian kärjistettyä. Pikkukunnissa on yleensa aina pari vakipaikkaa joiden tarpeellisuus on enemmänkin tukityöllistäminen. Mutta näissä palkat on pienet ja saatu tulo menee suurilta osin samoin tein kunnan sisäisten palveluiden käyttöön. Tietynlainen terveellinen kiertokulku rahalla siinäkin.

Tuo palveluiden tarjoamisen vastuu on hankala kysymys. Itse tulee käytettyä kaupungin palveluita hyvin vähän, joten äkkiseltään sanoisin että leikataan. Mutta moni muu on sitten eri mieltä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen ollut nykyisen työnantajani palveluksessa yli 15 vuotta yksityispuolella. Vuosilomaa tulee nyt saman verran kuin ensimmäisen täyden vuoden jälkeen, eli lain mukaiset 30 laskennallista päivää, joita pitää käyttää 6 per lomaviikko, joten lomaviikkoja on vuodessa 5. Jos olen ymmärtänyt oikein, mitä KVTES tästä määrää, kunnan palveluksessa minulle kertyisi lomapäiviä 38 ja niitä kuluisi 5 per lomaviikko, eli lomaviikkoja olisi 7 ja vielä 3 päivää sen päälle. En käyttäisi sanaa hieman kuvatakseni tuota eroa (+52 %). Voi tietysti olla, että olen käsittänyt jotain väärin, mitä tulee kunnallispuolen lomien määrään.
Ihan oikein olet käsittänyt. Toki monella yksityisen työnantajallakin on vähän parempia lomakertymiä ja lomakertymä voi parantua yksityiselläkin palvelusvuosien saatossa.

Mutta kuten todettua, nämä pidemmät lomat tulleet työnantajan aloitteesta kompensaationa heikommille palkoille. En ymmärrä työntekijöiden syyllistämistä tässä. Tilanne on vähän sama kuin suurten ikäluokkien eläkemaksut. Olivat ihan liian pieniä, mutta sen maksoivat mitä määrättiin, mitäs sitä enempääkään voi.

Minusta noista voi kyllä keskustella, mutta eihän se niin mene, että lyhennetään lomat ilmaiseksi. Ja kuten todettua, työnantaja ei tätä edes ole isona ongelmana esiin nostanut.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tämä on juuri sitä retoriikkaa, minkä voit työntää syvälle ihan mihin haluat. Julkinen sektori taas on kustanranut sinun koulutuksesi ja tiet jolla ajelet. Samoin ison osan koko yksityissektorin työvoiman koulutuksesta. Kaikesta muusta puhumattakaan.

Ymmärrän kyllä täysin kansantalouden lainalaisuudet, mutta yksityissektori ei todellakaan ole vain maksulaidalla, vaan hyötyy isosti julkisen palveluista niin työnantajien kuon työntekijöidenkin puolella. Minulle maksetaan palkkaa siitä, että koulutan lapsianne(ei Pena-tyyliin), enkä mistään yksityisen puolen hyväntekeväisyydestä. Palkastani maksan ihan samat verot kuin muutkin. Tästä voit sitten jeesustella, että en oikeasti maksa veroa, kun palkka maksetaan verovaroista, mutta se on sitten sinun ongelmasi. Yhtä hyvin voi väittää, että vain vientiteollisuuden henkilöstö maksaa veroa.

Ruuvasin vastausta edelliseen vastaukseen, oikeastaan juuri tähän samaan asiaan.

Minä tajuan valtion ja kuntien työntekijöiden merkityksen ja panoksen. Helvetti, minä olen pienenä pysynyt hengissä oikeastaan valtiolta saaduilla työpanosten korvauksilla, se on tuonut leivän pöytään. Jopa Legoja jouluksi!
Minusta vain nykyään tuntuu, että joillakin nuorisopoliitikoilla ei ole samaa ymmärrystä, jonka itse olen tajunnut kunnan kesätöissä viisitoista vuotiaana Terveyskeskuksen nurmikentän luomiseen osallistuessani. Minä olen saanut kunnalta liksaa oikeastaan suhteellisen paljon, no kesätyöpalkkoja mutta'silloin merkittäviä, valitettavasti ei sillä nurmikon leikkaamisella kenenkään muun palkkaa maksettu, otin omiani pois vapaa-aikaa vastaan, firman vehkeillä. Puuhastelua jossain mielessä, ei tietenkään verrattavissa opetus- tai hoitotyöhön, ammattilaisiin.
Jotenkin nämä hommien tärkeysasteet menevät yhä enemmän sekaisin: voi kun kaikki työ on tärkeätä, voi kun yhteiskunnan pitäisi tukea ihmisiä töissään viihtymään, keksimään jokaiselle jotakin kivaa jota saa tehdä ihan omaan tahtiin, stressiä ottamatta. Tuntea itsensä tärkeänä viihtymään: yhteiskunnan vika mikäli ei tunnu kivalta kaikki.

PS. muistuipa mieleeni vielä yksi poleeminen aihe aikoinaan: minäkin tein kunnalla kesätöitä varmaan neljä kesää peräkkäin eli opettajan poikaa tietysti suosittiin, luokkayhteiskuntaa... toisaalta jotkut 'eliitin jälkeläiset' "tekivät kesätöitä" vain yhden kesän. Hassua että nykyään useilla heistä menee toki huomattavan merkittävästi. Fiksuimmilla on varaa muotoilla ajankäyttönsä, varata aikaa funtsimiseen ja varsinkin sosiaalisen taitojen kehittämiseen jo melko nuorina. Haravan varressa on aikaa miettiäkin, mutta siitä syntyy korkeintaan keskinkertaista korpifilosofiointia, kapakassa vasta sivistyy, pääsee liitämään ajatusten siivillä.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ruuvasin vastausta edelliseen vastaukseen, oikeastaan juuri tähän samaan asiaan.

Minä tajuan valtion ja kuntien työntekijöiden merkityksen ja panoksen. Helvetti, minä olen pienenä pysynyt hengissä oikeastaan valtiolta saaduilla työpanosten korvauksilla, se on tuonut leivän pöytään. Jopa Legoja jouluksi!
Minusta vain nykyään tuntuu, että joillakin nuorisopoliitikoilla ei ole samaa ymmärrystä, jonka itse olen tajunnut kunnan kesätöissä viisitoista vuotiaana Terveyskeskuksen nurmikentän luomiseen osallistuessani. Minä olen saanut kunnalta liksaa oikeastaan suhteellisen paljon, no kesätyöpalkkoja mutta'silloin merkittäviä, valitettavasti ei sillä nurmikon leikkaamisella kenenkään muun palkkaa maksettu, otin omiani pois vapaa-aikaa vastaan, firman vehkeillä. Puuhastelua jossain mielessä, ei tietenkään verrattavissa opetus- tai hoitotyöhön, ammattilaisiin.
Jotenkin nämä hommien tärkeysasteet menevät yhä enemmän sekaisin: voi kun kaikki työ on tärkeätä, voi kun yhteiskunnan pitäisi tukea ihmisiä töissään viihtymään, keksimään jokaiselle jotakin kivaa jota saa tehdä ihan omaan tahtiin, stressiä ottamatta. Tuntea itsensä tärkeänä viihtymään: yhteiskunnan vika mikäli ei tunnu kivalta kaikki.
Joo, oli tarkoitus vastatakin, että jatkoviestisi oli asiaa, ja sai ensimmäisen viestin aiheuttaman tuohtumuksen(vähän herkästi ehkä leimahtaneenkin) asettumaan. Loppupeleissä taidetaan olla aika samoilla linjoilla. Oon kuullu liikaa tätä "me maksetaan teidän palkat", ja meni tunteisiin ;)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
nämä pidemmät lomat tulleet työnantajan aloitteesta kompensaationa heikommille palkoille.

Onko, siis ihan oikeasti? Jokunen vuosi sitten asiasta tehtiin vätös, ja sen mukaan (tämä ulkomuistista) julkisen sektorin palkat eivät jää yksityisestä kuin korkeasti koulutetuilla miehillä. Oli muistaakseni osin jopa päinvastoin eli julkinen sektori maksaa paremmin naisille kuin yksityinen. Voin huomenna kaivaa tutkimuksen, mutta noin alustavasti naiset julkisella tienaavat siis paremmin kuin yksityisellä + matalapalkka-aloilla myös miehet tienaavat julkisella puolella paremmin.

Löydätkö jotain vastineeksi ihan lukuina, vai onko tuo "heikommat palkat, siksi pitemmät lomat" noita ay-liikkeen tyypillisiä fake newseja?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko, siis ihan oikeasti? Jokunen vuosi sitten asiasta tehtiin vätös, ja sen mukaan (tämä ulkomuistista) julkisen sektorin palkat eivät jää yksityisestä kuin korkeasti koulutetuilla miehillä. Oli muistaakseni osin jopa päinvastoin eli julkinen sektori maksaa paremmin naisille kuin yksityinen. Voin huomenna kaivaa tutkimuksen, mutta noin alustavasti naiset julkisella tienaavat siis paremmin kuin yksityisellä + matalapalkka-aloilla myös miehet tienaavat julkisella puolella paremmin.

Löydätkö jotain vastineeksi ihan lukuina, vai onko tuo "heikommat palkat, siksi pitemmät lomat" noita ay-liikkeen tyypillisiä fake newseja?

Tuossa tilastoa. Aloittaista vaihtelua on toki varmasti, ilmeisesti ainakin hoitoalalla naiset tienaavat yksityistä paremmin. Aika selvää faktaa tuossa kuitenkin on, joskin siis valtion palkat ovat hyvällä tasolla, mutta sen olen pyrkinyt tuomaan esiin tässäkin keskustelussa.

https://findikaattori.fi/fi/13
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minusta koko keskustelu julkisen sektorin palkoista ja kuluista on ymmärretty aivan väärin. Ei tarkoituksena ole vähäisessäkään määrin henkilökohtaisella tasolla dissata yksittäisiä opettajia, terveydenhoitajia tai poliiseja tai heidän työpanostaan, vaan pitää posketon tuhlaaminen kurissa.

En tippaakaan arvosta mitään perusteettomia yleistyksiä, että julkisella puolella laiskoteltaisiin tai tehtäisiin sekundaa, mutta siinä missä yksityisellä puolella markkinatalous huolehtii eli rahaa ohjaa, että milloin jonkun asian tekeminen on kannattavaa, puuttuu julkiselta puolelta tuo ohjausmekanismi suurelta osin, jolloin keskustelua eri töiden tarpeellisuudesta ja eduista tulee käydä jatkuvasti aktiivisesti. Maailma muuttuu ja se, että Kekkosen aikaan on jotain päätetty tai nähty tarpeelliseksi ei tarkoita, että asia olisi samoin vielä nykyisinkin. Päinvastoin, julkisen sektorin tehottomuuksiin ja epäkohtiin tulee puuttua erityisellä tarmolla, sillä ne rapauttavat moraalia laajemminkin aivan samoin kuin esim eduskunnan väärinkäytökset. Jos joku haluaa laiskotella, niin tehköön sen yksityisellä puolella.

Toki julkisella puolella sitten on ongelmana, ettei aitoja työmarkkinaneuvotteluja voida käydä ja tämän takia on jopa perusteltua tolppa-tilanteissa tulkita työntekijöiden eduksi, mutta nämä päätökset eivät saa kumuloitua liikaa. Haluaisin esim nähdä sen tutkimuksen joka osoittaisi, että julkisen puolen palkkakehitys on ollut lomien pidentämisen hetkestä eteenpäin heikompaa julkisella puolella kuin yksityisellä eikä joskus Neuvostoliiton aikaan saamatta jääneitä korotuksia ole kompensoitu moneen kertaan mm 80-luvun nousukaudella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuossa tilastoa. Aloittaista vaihtelua on toki varmasti, ilmeisesti ainakin hoitoalalla naiset tienaavat yksityistä paremmin. Aika selvää faktaa tuossa kuitenkin on, joskin siis valtion palkat ovat hyvällä tasolla, mutta sen olen pyrkinyt tuomaan esiin tässäkin keskustelussa.

Kiitos, ja tuossa viittaamani Terhi Maczulskijin väitös. Linkki vie YLE:n sivuille.

Väitös: Julkisella sektorilla ansaitsee yhtä hyvin kuin yksityisellä

Pari poimintaa:

1. Julkisella sektorilla työskentelevät naiset ovat paremmin palkattuja kuin yksityisellä sektorilla.
2. Matalapalkka-aloilla työskentelevien miesten on kannattavampaa työskennellä julkisella sektorilla.
3. Korkeapalkkaisilla aloilla miehet tienaavat yksityisellä sektorilla paremmin.

Tähän kannattaa ottaa mukaan mm. Akavan teettämä selvitys palkoista, ja se on tässä Akavan sivuilta:

Suomen korkeasti koulutetut Länsi-Euroopan halvimpia

Kokonaiskuva näyttäisi olevan sellainen, että

1. Samaan aikaan kun julkisen sektorin palkkoja pidetään heikkoina, ne ovatkin todellisuudessa matalapalkka-aloilla korkeat.
2. Matalapalkka-aloilla verotus on Suomessa suhteessa lievempää vrt EU ja muut palkat, ja julkisen sektorin lomat noin 50 prosenttia paremmat, kuin yksityisellä.
3. Korkeasti koulutettujen palkka jää Suomessa edelleen jälkeen vrt EU, ja varsinkin jo keskituloisia jäytävä korkea verotus pudottaa nettotuloja.

Noin karkeasti todeten, Suomessa maksetaan hyvin siitä, jos et kouluttaudu ja huonosti siitä, jos kouluttaudut. Tämä johtaa entistä suurempaan koulutettujen maastamuuttoon, vaikka en sinänsä maastamuuttoa mitenkään vastusta. Tämä näkemys matalapalkka-alojen suosimisesta ei tietenkään saa hyväksyntää, mutta fakta se on silti.

Sen sijaan perustelu, jonka mukaan julkisen sektorin erittäin pitkät (noin 7.5 viikkoa) lomat johtuvat huonommista palkoista, ei ainakaan enää ole validi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös