En tarkoittanut pahalla. Itse valtiolla töissä hommissa mitä yksityisellä ei tarvita.
Juu en minä sitä tarkoittanut, valtion työntekijöitä tarvitaan, kuntien työntekijöitä tarvitaan, julkisen sektorin työntekijöitä tarvitaan.
Halusin vain muistuttaa pohjista, kun jotenkin välillä mediassa vollottavat asiantuntijat, poliitikkojen lyödessä löylyä, vaikuttavat luulevan että julkinen sektori on jotenkin itsensä rahoittava mylly, ikiliikkuja. Lisätään kaikenmaailman tutkimusta, niin homma aina kannattaa väkisin, lisätään resursseja yhteen sun toiseen, niin'puuhastelu luo lisää fyffeä.
Minulle käy hyvin lisäys vaikkapa kosmologian ja varsinkin kaikenlaisen "perusfysiikan ja kemiikan" tutkimukseen, typeriä leikkauksia on tehty kymmenen vuoden projektien lakkautuksilla, tutkimussaavutuksia, dataa heitetty roskikseen. Ja sitten tutkitaan sen sijaan miten sukupuolia koetaan.
Valtion ja kuntien pitää pitää yllä yhteiskuntamme pyörittäjiä ja myös kehittäjiä: se vaatii työntekijöitä, päteviä sellaisia. He ovat palkkansa ja lomiensa arvoisia. Yks tuttu oli, on jollain Tekesillä, vai mikä se organisaatio aina vaalikusittain nimeltäään onkaan, ei meinannut pystyä pitämään lomiaan mitenkään , tikkuun vain kertyi tunteja, kun hommia mielestään piti tehdä, työt edes jotenkin valmiiksi.
En väheksy valtion enkä kunnallisen sektorin työntekijöitä. Lähisukulaisista, heidän työmoraalistaan on sen verran kokemuksia.
Mutta sitten taas joillekin kaikki tuntuu aina olevan ilmaista. Koulutus on ilmaista, terveydenhoito on lähes ilmaista. Yhteiskunta on ilmainen. Se nyt ei ihan näin mene.