Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 699
  • 10 753
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Vapaavuorelta oiva lohkaisu

Auts. Vähän sellainen fiilis, että Kokoomuksen puoluekokouksessa ei ole ihan yhtä hyvä boogie, kuin on tavannut viime vuosina olla. Tämä ei mielestäni enää mene kaksilla rattailla ratsastamiseksi, vaan on pikemminkin suora hyökkäys omia vastaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kokoomuksessa on kaksi eripuraista porukkaa sotessa. Toiset haluavat valinnanvapauden ja tukiryhmilleen miljoonia. Toiset haluavat kaataa hankkeen, koska valtaa väistämättä valuu erityisesti pääkaupunkiseudulla pienemmille kunnille. Joutuisi Helsinki ottamaan huomioon Lohjan tai Nurmijärven ihan eri tavalla.

Tosiasia lienee, että mikäli ratkaisu menee vaalien jälkeen, niin tuloksena on todennäköisesti molemmille näkökannoille huonompi ratkaisu. Maakuntahallinto tulee joka tapauksessa, koska vaihtoehto, että valtio ottaa kaiken hoitaakseen, ei kelpaa kenellekään ja siinäkin on sitä paitsi perustuslaillisia ongelmia kunnallisen itsehallinnon takaamisessa. Toisaalta vaalien jälkeen ei ole näköpiirissä sellaista kompoa, joka suostuisi nykyisen kaltaiseen valinnanvapauteen. Eli soten kaatuminen olisi kokoomukselle huonoin vaihtoehto, luultavasti eivät saisi kummankaan näkökannan tavoitteita läpi. Mutta koska puolue on eripurainen, niin soten syntymisestäkään ei hyvää seuraa.

Kokoomus on vähän nurkassa. Tapahtuu mitä tahansa, niin iso osa kannattajia ja vaikuttajia pettyy.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tapahtuu mitä tahansa, niin iso osa kannattajia ja vaikuttajia pettyy.
En edelleenkään usko että iso osa kannattajista pettyy. Idea Sote-alueista ei sinänsä huono . Keskusta on vain oman etunsa nimissä toteuttaa sen välein. Liikaa alueita ja rahoitus valtiolta eli Helsingistä. Samanlainen vika on valinnanvapaudessa ja siitä vastuun saa kantaa Orpo esikuntineen. Ajatus valinnanvapaudesta tai erityisesti kilpailusta ei ole huono, nykyisellä mallilla se ei toteudu. Päätösvalta hoitotoimenpiteistä pitäisi joko jättää laskun maksajalle tai insentiivi pitäisi olla mietittynä toisin. Jälkimmäinen voi olla tehtävänä mahdoton.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viisi sotealuetta perustuen yliopistollisiin sairaaloihin on ylivoimaisesti rationaalisin tapa hoitaa asia. Sotesta ei oikein pitäisi edes puhua koska sosiaalipuolta tässä ei ole kukaan miettinyt. Maassa pitäisi olla 40-70 kuntaa ja viisi sotealuetta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viisi sotealuetta perustuen yliopistollisiin sairaaloihin on ylivoimaisesti rationaalisin tapa hoitaa asia. Sotesta ei oikein pitäisi edes puhua koska sosiaalipuolta tässä ei ole kukaan miettinyt. Maassa pitäisi olla 40-70 kuntaa ja viisi sotealuetta.
Jep. Nyt laaditaan vain kahden puolueen ideologioihin perustuvaa kompromissia, jossa ovat jo aikoja sitten unohtuneet muun muassa tavoiteltavat taloudelliset säästöt.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Elina Lepomäki on oikeassa kun hän on sanonut, että valinnanvapaudesta on tullut pelkkä hokema, otsikko vailla sisältöä. Nykyinen hallituksen esitys jopa kaventaa terveyspalvelujen käyttäjän valinnanvapautta nykyisestä, sillä mallissa kansalainen sitoutuu puoleksi vuodeksi käyttämään sitä sotekeskuksta jonka hän "valitsee": Nykyiset yksityisen puolen Kelakorvaukset lakkautetaan. Terveyskeskustoiminta vaatii suuria pääomia, minkä vuoksi palvelujen tuottajien määrä keskittyy valtakunnallisesti muutamalle toimijalle. Maakuntatasolla kilpailua ei varsinkaan pienissä maakunnissa tule olemaan käytännössä lainkaan.

Tämän "valinnanvapauden" Kokoomus on siis saamassa ja antamassa samalla Keskustalle sen vuosikymmeniä haaveilemat 18 maakuntaa. Paska diili.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Auts. Vähän sellainen fiilis, että Kokoomuksen puoluekokouksessa ei ole ihan yhtä hyvä boogie, kuin on tavannut viime vuosina olla. Tämä ei mielestäni enää mene kaksilla rattailla ratsastamiseksi, vaan on pikemminkin suora hyökkäys omia vastaan.

Kusessahan Kokoomus on. Mutta Orpon Kokoomus selviää uskoakseni sillä, että pääarvostelijoilla on henkilökohtaista katkeruutta. Vapaavuori hävisi puheenjohtajakisan ja Harkimo ei saanut ministerin pestiä. Ensimmäisessä kokoomusväki ei Vapaavuoreen luottanut riittävästi Stubbia vastaan ja toisessa Harkimon EU:n/USA:n pakotteilla lastatut oligarkkiystävät olivat rasite, joka ei Orpon mukaan ainakaan parantanut tilannetta. Surkeinta on se, että Kokoomus selviää vielä vuosia uudistumatta, jos Orpon tapaiset, piirijärjestötason johtajat pitävät valtaa jatkossakin.

Ja @Tadu ei nyt esillä oleva sote- ja maakuntaratkaisu perustu Kokoomuksen ideologiaan, joka löytyy mm. periaateohjelmasta. Ei Vapaavuori sattumalta heittänyt listaansa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tosiasia lienee, että mikäli ratkaisu menee vaalien jälkeen, niin tuloksena on todennäköisesti molemmille näkökannoille huonompi ratkaisu. Maakuntahallinto tulee joka tapauksessa, koska vaihtoehto, että valtio ottaa kaiken hoitaakseen, ei kelpaa kenellekään ja siinäkin on sitä paitsi perustuslaillisia ongelmia kunnallisen itsehallinnon takaamisessa. Toisaalta vaalien jälkeen ei ole näköpiirissä sellaista kompoa, joka suostuisi nykyisen kaltaiseen valinnanvapauteen. Eli soten kaatuminen olisi kokoomukselle huonoin vaihtoehto, luultavasti eivät saisi kummankaan näkökannan tavoitteita läpi. Mutta koska puolue on eripurainen, niin soten syntymisestäkään ei hyvää seuraa.

Näkisin asian toisin. Kokoomuksen ideologian kannalta olisi syytä kaataa hallituksen esitys, jota Kokoomus on itse ollut sorvaamassa. Vapaavuori, Lepomäki ja Harkimokin ovat kritiikissään oikeassa. Syntyvä tulos ei ole Kokoomuksen tavoitteiden tai edun mukainen. Näin silloin, kun Kokoomuksen tavoitteet määritellään Kokoomuksen periaatteiden mukaan. Orpo on heikkona johtajana antanut lähes kaikessa periksi Kepulle ja varmaan perustuslakivaliokunnassa ja jo sitä ennen Orpoa ja orpoja on viety kuin pässiä narussa. Tässä uskoakseni @Action Bronson osui nappiin.

Orpon kannalta ymmärrän toki halun jatkaa ja sen, että nyt sote pistetään pystyyn, vaikka kansanedustajia lähtisi lisää. Mutta se on eri asia, kuin Kokoomuksen tai Suomen etu.

Yksi naula lisää on kaiketi aika kiistämätön fakta siitä, että 18 maakunnan malli on tuhoisa. Asiantuntijoiden mukaan siinä on jo kansalaisten perusoikeudet uhattuna. Vielä 12 toimisi hyvin, mutta paras tulos saavutettaisiin 4-5 soten itsehallintoalueella, kuten @mjr ylempänä tuo esille. Kyse on ymmärtääkseni siitä, että perustuslain 19 §:n mukaisten hoitoon pääsyn ja palveluihin sekä huolenpitoon liittyvät tavoitteet organisoidaan maassa yhdenvertaisella tavalla. Tästä on jo nyt muistaakseni Kepun piiristä kommenttia, että voihan niitä sitten yhdistellä, jos osoittautuu tarpeelliseksi. Sehän olisi kätevää ja halpaa: hallinto jäisi, mutta toiminnot tapahtuvat muualla.

Kuvaavaa on, että tietääkseni Kokoomus ajoi vielä 2016 Sipilää viiden sote-alueen taakse, kun hallitus horjahti.
 

scholl

Jäsen
Auts. Vähän sellainen fiilis, että Kokoomuksen puoluekokouksessa ei ole ihan yhtä hyvä boogie, kuin on tavannut viime vuosina olla. Tämä ei mielestäni enää mene kaksilla rattailla ratsastamiseksi, vaan on pikemminkin suora hyökkäys omia vastaan.

katsoin tuon A-Studion eilen ja kun Vapaavuorelta kysyttiin puoluekokouksesta niin hän sanoi, ettei tuosta aiheesta siellä varmaan ole halukkuutta keskustella. Eli sote on aihe, mistä ei keskustella ja pidetään hauskaa kuten putte possun nimipäivillä konsanaan.

Kirsi Heikel on ollut pitkään yksi kaikkien aikojen inhokkitoimittajista, sillä hän jankkaa, kysyy tyhmiä ja tuntuu olevan äärimmäisen alhaisen älykkyyosamäärän omaava henkilö. Minusta eilinen oli nyt kaiken huippu. Hänen aloitteestaan Sipilä, Kiuru ja Vapaavuori eivät keskustelleen keskenään vaan jokainen kertoi oman näkemyksensä erikseen. Se oli hyvin omituinen case. Haluaisin nimen omaan nähdä Vapaavuoren ja Sipilän väittelemässä asiasta.
 

scholl

Jäsen
Kuvaavaa on, että tietääkseni Kokoomus ajoi vielä 2016 Sipilää viiden sote-alueen taakse, kun hallitus horjahti.

Kokoomus halusi 5 maakuntaa, asiantuntijat 12 ja kepu 18. Sipilä sanoi, että hallitus kaatuu, jos 18 ei hyväksytä. Se oli niin yksinkertainen juttu silloin. Tämä oli syksyllä 2015. Sipilä sanoi kävelevänsä aamulla presidentin luo. Stubb sanoi, ettei kokoomus ole lähdössä hallituksesta mihinkään. Yöllä syntyi sopu ja Sipilä voitti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokoomus halusi 5 maakuntaa, asiantuntijat 12 ja kepu 18. Sipilä sanoi, että hallitus kaatuu, jos 18 ei hyväksytä. Se oli niin yksinkertainen juttu silloin. Tämä oli syksyllä 2015. Sipilä sanoi kävelevänsä aamulla presidentin luo. Stubb sanoi, ettei kokoomus ole lähdössä hallituksesta mihinkään. Yöllä syntyi sopu ja Sipilä voitti.

Totta, vaikka kaikki asiantuntijat olivat ainakin Risikon mukaan viiden sotealueen kannalla. Muistin silti ihan oikein. Kyllä Kokoomus nosti esille viiden sotealueen mallin uudelleen vielä vuonna 2016 ja tässä sen nostaa ministeri Risikko:

Kokoomus on aiemmin esittänyt viiden yhteistyöalueen erva-mallia, joka rakentuu yliopistosairaaloiden ympärille. Meidän lähtökohtamme on, että viisi sotealuetta riittää, ja se olisi ollut kaikkien asiantuntijoidenkin lähtökohta.

Kokoomuksen Risikko: aiottu sotemalli murenee perustuslakiesteisiin | Yle Uutiset | yle.fi

Kokoomuksen soteasiantuntija Paula Risikko totesi, että Kepun kaavailemasta sotemallista koituu perustuslaillisia ongelmia, ja on pohdittava vaihtoehtoja. Vaihtoehdoksi hän tarjosi Kokoomuksen ja asiantuntijoiden mallia.

Risikko nojasi myös myöhemmin asiantuntijoihin. Alla hän tuo esille, että sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki ja järjestäminen olisi laitettu kaikki luupin kaikki, eikä tehty pala kerrallaan. Risikko myös toteaa, että sote ei saa vaurioittaa päivystystä eikä erikoissairaanhoidon infraa, ja että julkinen on se, joka pitää piuhat käsissään.

Risikko: "Valinnanvapaus ei saa vaurioittaa erikoissairaanhoitoa" | Yle Uutiset | yle.fi

Soteasiantuntija Risikko siirrettiinkin syrjään kesken valmistelujen...
 

scholl

Jäsen
Totta, vaikka kaikki asiantuntijat olivat ainakin Risikon mukaan viiden sotealueen kannalla.

muistaakseni se 12 oli asiantuntijoiden alun perin esittämä maksimimäärä. Eli tuota 18 maakuntaa ei puoltanut mikään.

Minusta omituisinta on se, että maakunnat eivät mene väkiluvun mukaan. En muista tarkkaan Suomen väkilukua, mutta oletetaan sen olevan 5,5 miljoonaa. No 18 maakunnalla se tarkoittaisi reilua 300 tuhatta per maakunta. Silloin Helsingissä pitäisi olla kaksi maakuntaa, mikä on järjetöntä, joten silloin maakuntia on liikaa. Jos täällä olisi kaksi maakuntaa ja jos tuohon lisätään Espoo, niin se olisi oma maakuntansa, samoin Vantaa jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta omituisinta on se, että maakunnat eivät mene väkiluvun mukaan. En muista tarkkaan Suomen väkilukua, mutta oletetaan sen olevan 5,5 miljoonaa. No 18 maakunnalla se tarkoittaisi reilua 300 tuhatta per maakunta. Silloin Helsingissä pitäisi olla kaksi maakuntaa, mikä on järjetöntä, joten silloin maakuntia on liikaa. Jos täällä olisi kaksi maakuntaa ja jos tuohon lisätään Espoo, niin se olisi oma maakuntansa, samoin Vantaa jne.

Ja jos katsotaan edes vuoteen 2030, Helsingin seudulla olisi kaupunkien (Hel, Esp, Van) tietokeskusten ennusteen mukaan noin 1.3 miljoonaa asukasta ja kehysalue (Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vihti) mukaan lukien noin 1.7 miljoonaa asukasta.

Ei voi kuin ihmetellä Orpoa.

Tässä jo hiukan vanhassa uutisessa on koottu asiantuntijoiden arviot alueiden määristä eri näkökulmista. Nyt esitetty kepulainen maakuntabyrokraatin paikkojen maksimoimismalli on todellakin huonoin kaikista määrävaihtoehdoista.

Totta. YLE tosin huijaa kansanvaltaisuudella. Jos kepuloisten 18 maakunnan malli olisi kansanvaltaisuudeltaan "erinomainen", koska asukkailla tulisi olla mahdollisuus vaikuttaa oman alueensa palveluiden järjestämiseen, 18 maakuntaa ei voi olla erinomainen millään laskutavalla, jos palvelut osin faktisesti puuttuvat. Mitä väliä sillä on, että voi äänestää ehdokkaita valtuustoon? Kansanvaltainen tarkoittaa demokraattista ja kovin demokraattista ei voi olla se, että osalta kansaa tietyt palvelut puuttuisivat. Tämä siis, jos asiantuntijat ja Risikko (on myös asiantuntija) sekä esim Lepomäki ja Vapaavuori ovat oikeassa.
 

scholl

Jäsen
18 maakuntaa ei voi olla erinomainen millään laskutavalla, jos palvelut osin faktisesti puuttuvat.

eikö se ole luonnollista, että kaupungeissa on enemmän palveluita kuin maalla? En ymmärrä sitä koko yhdenvertaisuuspuhetta, kun se ei pidä paikkaansa kuitenkaan. Jossain Jenkeissä tai Kanadassa joku voi asua erämaassa monen päivämatkan päässä palveluista. Siellä on vain radio, josta kuuluu varoituksia, jos joku on nähnyt karhun jossain. Silloin pitää osata pitää itsestään huolta. Samoin joku Linkola on jossain hevon kuusessa omasta tahdostaan ilman palveluita. Silloin sieltä on pidempi matka hoitoon, jos jotain tarvitsee. Tottakai jossain haja-asutusalueella sairaalaan voi olla päivän matka. Se on ihan itsestään selvä tosiasia, mikä pitäisi hyväksyä. Jos jossain asuu vähän porukkaa, sinne ei voi kaikkia asioita järjestää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
eikö se ole luonnollista, että kaupungeissa on enemmän palveluita kuin maalla? En ymmärrä sitä koko yhdenvertaisuuspuhetta, kun se ei pidä paikkaansa kuitenkaan.

On se luonnollista. Ja niin on jatkossakin. Varsinkin käpykylässä, jossa nyt olen. Mutta pointti taisi aikanaan Risikolla ja asiantuntijoilla olla siinä, että saman soten alueelta tulee saada samaa tasoa olevat palvelut, kuin joku toinen saa toisen soten alueelta. Tämä ei onnistu 18 alueella. Viidellä onnistuu, yliopistollisista sairaaloista johtuen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Risikko nojasi myös myöhemmin asiantuntijoihin. Alla hän tuo esille, että sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki ja järjestäminen olisi laitettu kaikki luupin kaikki, eikä tehty pala kerrallaan. Risikko myös toteaa, että sote ei saa vaurioittaa päivystystä eikä erikoissairaanhoidon infraa, ja että julkinen on se, joka pitää piuhat käsissään.

Risikko: "Valinnanvapaus ei saa vaurioittaa erikoissairaanhoitoa" | Yle Uutiset | yle.fi

Soteasiantuntija Risikko siirrettiinkin syrjään kesken valmistelujen...

Risikon asiantuntijuudesta ja asiantuntijuuden arvostamisesta on kyllä toisenlaisiakin näkemyksiä. Kuten vaikkapa tässä: Kommentti: Sote repii hallitusta – Risikon toiminta ihmetyttää, virkamiehet ovat hermoromahduksen partaalla - Kotimaa - Ilta-Sanomat

"Paula Risikko (kok) on hallituskumppaneiden mukaan ollut sote-neuvottelujen todellinen murheenkryyni ja outolintu. Kokoomuksessa sote on sisäministerin seurantavastuulla, ja hän onkin saanut jo pilkkanimen ”hallituksen 3. sosiaali- ja terveysministeri”.

Risikon kerrotaan kesken neuvottelujen lähtevän soittamaan (tai vastaamaan) kokoomusta lähellä olevien terveys- ja lääkärifirmojen tutuille lobbareille. Kannat muuttuvat kuuleman mukaan sen perusteella, millainen viesti ministerille on viimeksi lähetetty. Stm:n virkamiehet ovat hermoromahduksen partaalla."

"Risikon nostamista kokoomuksen sotevastaavaksi on ihmetelty, sillä edellishallituksessa jopa kokoomuslaiset itse haukkuivat juuri Risikon sotkevan selvät pasmat."


"Keskustalaiselta sosiaali- ja terveysvaliokunnan varapuheenjohtajalta Hannakaisa Heikkiseltä paloivat käämit totaalisesti, mikä kuvaa keskustan eduskuntaryhmän asennetta laajemminkin:

– Nyt ollaan pattitilanteessa, kun kokoomus ei kuuntele ketään, ei terveydenhuollon asiantuntijoita, ei perustuslain asiantuntijoita eikä virkavastuussa lakia valmistelevia virkamiehiä, Heikkinen parkui Facebookissa."
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Risikon asiantuntijuudesta ja asiantuntijuuden arvostamisesta on kyllä toisenlaisiakin näkemyksiä.

Toki. Kepulaisia ainakin vitutti, kun Risikko yritti muuttaa kepuloisten maakuntamäärää ja vaatia vielä 2016 viittä sotealuetta ja senkin jälkeen puhua perustuslain mahdollisista esteistä Sipilän 18 maakunnan osalta. Risikko myös vaati YLE/HS viime vuoden loppupuolella, että mennään julkinen edellä, ei yksityinen. Tämä taisi riittää Sipilälle ja Orpolle.

Mutta ainahan ne kepuloisten vuotamat jutut ovat faktoja, joten turha on mun nostaa esille sitä, mitä Risikko oikeasti sanoi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
KELAhan organisoi oman toimintansa oliko se 2016 vai 2017 alusta hirveällä kiirellä vastaamaan SOTE-uudistusta viiden alueen (ERVA-piirit) mukaiseksi. No KELAssa se on jo tehty, ja loppujen lopuksi siihen mennään kuitenkin. Kunhan nyt päästäisiin jollain tavalla alkuun muutoksessa. Lopputulos on kuitenkin jo tiedossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Muutama mielenkiintoinen poiminta sotesta:

* Sipilä kaavailee eduskuntavaalien ja eu-vaalien yhdistämistä ja samalla eduskuntavaalien siirtämistä noin kuukaudella eteenpäin. Näin hallitus saisi enemmän aikaa. Maakuntavaalit pidettäisiin ennen näitä yhdistettyjä vaaleja, ja kepulaispiireissä näitä kaikkia pidetään fiksuna, kepun edun mukaisena liikkeenä. Oli muistaakseni joku puoluesihteeriehdokas, joka radiossa myhäili tyytyväisenä, miten asioita tulee hoitaa

* Nyt -liikkeen äsken postatussa kirjeessä oli mielenkiintoinen tieto. Maakuntien sotehommia painetaan täyttä päätä jo palkatuilla henkilöillä, vaikka missään ei ole ollut virkoja auki. Ilmeisesti pääosin Kepu hoitaa haut sisäisesti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muutama mielenkiintoinen poiminta sotesta:

* Sipilä kaavailee eduskuntavaalien ja eu-vaalien yhdistämistä ja samalla eduskuntavaalien siirtämistä noin kuukaudella eteenpäin. Näin hallitus saisi enemmän aikaa.

Asiantuntijatkin ovat tästä toistaiseksi hieman erimielisiä, mutta on vaikea nähdä että PeV mitenkään tukisi lausunnollaan tällaista kertaluonteista lakia säädettäväksi normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä. Vaatisi perustuslain säätämisjärjestyksen, eikä nykyisillä gallupeilla sitä enemmistöä ole eduskunnasta asialle saatavissa. Pelkkä SDP muodostaa määrävähemmistön, ja tuskinpa kiinnostaisi kokoomustakaan nykytilanteessa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asiantuntijatkin ovat tästä toistaiseksi hieman erimielisiä, mutta on vaikea nähdä että PeV mitenkään tukisi lausunnollaan tällaista kertaluonteista lakia säädettäväksi normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä. Vaatisi perustuslain säätämisjärjestyksen, eikä nykyisillä gallupeilla sitä enemmistöä ole eduskunnasta asialle saatavissa. Pelkkä SDP muodostaa määrävähemmistön, ja tuskinpa kiinnostaisi kokoomustakaan nykytilanteessa.

Totta kirjoitat. Silti Kokoomuksesta en sanoisi, ettei Orpon johdolla kiinnosta. Jos soten haluaa, kuten näyttää, miksi ei kiinnostaisi? Tilanne voi muuttua, jos Kokoomus ei nykyistä lehmänkauppaansa tue ja huomaa, että lehmä puuttuu. Demarit eivät suostu, ja se riittää. Korvaani särähti kuitenkin se, miten avoimesti joku puoluesihteerikandidaatti puhui Kepun edusta järjestelyllä, jossa maakuntavaalit olisivat ensin ja eduskunta- ja eu-vaalit yhdessä niiden jälkeen. Suunnilleen sama löytyy tekstinä tästä. Tällaisia kepulaisbroilereita ei politiikka tarvitse.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Huomista kyselytuntia odotellessa...

Notifikaatiolla eli oikeusvarmuusilmoituksella Suomi saisi komissiolta näkemyksen, onko Suomeen kaavailtu valinnanvapausmalli ristiriidassa Euroopan unionin valtiontukisäännösten kanssa.

Hallitus on päättänyt olla tekemättä notifikaatiota, vaikka sitä on pitänyt välttämättömänä esimerkiksi korkein hallinto-oikeus.

Viime torstaina hallituksen kyselytunnilla pääministeri Sipilä perusteli asiaa näin: ”Olemme myöskin olleet virkamiestasolla yhteydessä komissioon, ja komissiosta on virkamiestasolla kerrottu, että he eivät ota tätä asiaa käsittelyyn, että älkää jättäkö hakemusta”.

...komission virallisen kannan mukaan sen edustajat eivät ole voineet kertoa suomalaisille virkamiehille, että komissio kieltäytyisi käsittelemästä Suomen hallituksen notifikaatiota.

Eräs asiaa tunteva virkamies kuitenkin sanoo, ettei komissio koskaan suosittele notifioinnin tekemättä jättämistä.

Sipilä väitti eduskunnalle, ettei komissio suostu arvioimaan sotea – Komission HS:lle antaman vastauksen perusteella väite ei voi pitää paikkaansa - Politiikka | HS.fi


Olisi mielenkiintoista, jos joku peilaisi Juha Sipilän viimeviikkoista vastausta hänen huoleensa viime kesältä.

Kahdeksannen käskyn noudattaminen tuntui erityisesti vaivaavan pääministeriä. Sipilän mielestä kunnon kristityn pitäisi pistää poikki tahallisen väärinymmärryksen kierre, joka vaivaa varsinkin eduskunnassa.

Juha Sipilä: Poliitikoiden tavallisin synti on kahdeksannen käskyn rikkominen | Yle Uutiset | yle.fi
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mielenkiintoista nähdä miten umpikiero Sipilä yrittää tuon selittää. Hyvää tutkivaa journalismia Hesarilta.

Toivottavasti joku muistaa mainita Jäätteenmäen ja kesän 2003. Ai niin, mutta eihän samat säännöt koske miespuolista pääministeriä. Sitä voi kaiken maailman virkamiehet ja toimittajat arvostella, mutta suomalaisen politiikan vapahtaja seisoo järkkymättä omalla paikallaan. Eiköhän ratsastajapatsas ole jo tilattu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös