Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 941
  • 10 753

Tuamas

Jäsen
Olen tämän ennenkin sanonut ja sanon sen taas. Olen vakuuttunut että osa Soten vastustamisesta johtuu siitä että poliittisista syistä halutaan piilottaa faktoja äänestäjiltä. Kun ihmisille syötetään kuvaa, että kaikki käyttävät ja maksavat palveluista niin he eivät niin herkästi kyseenalaista sitä mitä he vastineeksi saavat veronmaksustaan. Tällöin ei esim itseaiheutettujen kustannusten jyvittämistä niiden aiheuttajille tulla niin helposti ehdottamaan.

Niin, esimerkiksi keskivertoiltana julkisen puolen päivystyksessä arkisin vajaa puolet asiakkaista on kännissä tai alkoholiliitännäisen syyn takia paikalla, viikonloppuisin lukema on noin kaksi kolmasosaa.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Bernerin suurella julkisuudella ja Sipilän tukemana esittelemä liikenneverkkoselvitys on sitten pantu jäihin. Ei tule tästäkään vatuloijahallituksen hankkeesta mitään. Onko yllättyneitä?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
On muuten Ylen uutisessa toisensa jälkeen maininta, että pääministeri Sipilää ei tavoitettu kommentoimaan.

Lisäksi Berner kieltäytyi viime viikon A-studiosta viime metreillä, ja nyt Sipilä kommentoi kyseisen ohjelman aikaan MTV:lle. Edes Suomen Keskustassa ei voida tätä pitää fiksuna toimintana.

Ja edes Suomen Keskusta ei kävele tästä mielensäpahoittamisesta voittajana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Bernerin suurella julkisuudella ja Sipilän tukemana esittelemä liikenneverkkoselvitys on sitten pantu jäihin. Ei tule tästäkään vatuloijahallituksen hankkeesta mitään. Onko yllättyneitä?

Berner on ollut koko ministerikautensa valitettavasti varoittava esimerkki siitä miksi liike-elämän meriitit eivät tarkoita sitä että kyvykkyyttä olisi ministeriksi. Ensin Finavia-kohun suhmuroinnit ja perään liikennekaari munittiin niin monella tavalla. Esimerkiksi ei tullut mieleen kysyä valtionvarainministeriöltä kantaa autoveron poistamiseen ennen asian julkistusta?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Esimerkiksi ei tullut mieleen kysyä valtionvarainministeriöltä kantaa autoveron poistamiseen ennen asian julkistusta?

No, sillä ollaan spekuloitu, että tämä julkistamisen raflaava muoto olisi ollut tarkoitettu painostamaan valtiovarainministeriötä - oltaisiin luotu sille fait accompli, kun autokauppa jäätyisi silmissä.

Se muuten täytyy todeta, että kun sitten Berneriä ollaan puolusteltu sanomalla, että "selvityksestähän" oli yhdessä sovittu niin se on kyllä sangen harhaanjohtava argumentti. Selvityksestä oli tosiaan sovittu, mutta ei siitä, että se julkaistaisiin tiukan aikataulun kera ja täysin sillä sävyllä, että näin tosiaan mennään eteenpäin. Pystyisin täysin kuvittelemaan ihan identtisen selvityksen, mikä olisi julkaistu matalalla profiililla vain yhtenä skenaariona, jonka toteuttamisen suhteen liikenneministeriö ei ole tehnyt vielä mitään päätöksiä, mutta tässä tapauksessa Berner lähti kuin sotaan tällä julkistuksella, että v. 2018 mennään muuten liveksi.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Jos LVM:n tiedotetta on uskominen, jäihin on laitettu liikenneverkkoyhtiön selvitys ja autoveron poisto. Eli taustalla tapahtuu edelleen "jotain". On selvää, että jotain liikenteen verotukselle tapahtuu - ainakin jos Suomi haluaa uskottavasti pitää kiinni tekemistään päästövähennyssitoumuksista. Vuosi 2030 on lähellä.

Liikenteen päästövähennystavoite erittäin suuri

Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa linjattu liikenteen päästövähennystavoite on kunnianhimoinen. Liikenteen päästöistä on leikattava puolet 13 vuodessa vuoteen 2030 mennessä.

Liikenne- ja viestintäministeriö - Ministeri Berner: Väylien rahoituksen uudistustarve on ratkaistava - Tiedote

EDIT: @mjr Ainakin tuossa LVM:n tiedotteessa mainitaan tavoite vuodesta 2018.
Hallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Niin, voisiko sanoa, että koalitiohallituksen kontekstissa on täysin selvä asia, että joko selvitys tehdään kristallinkirkkaasti vain skenaarion, mahdollisuuden, muodossa, tai sitten hankitaan hallituksen täysi poliittinen tuki myös toteuttamiselle. Joko tai, ei mitään harmaata aluetta tässä. Se että mennään tässä sävyssä julkaisemaan asia ilman tälläistä poliittista selkänojaa on täydellistä inkompetenssia, epäpätevyyttä. Koska en kuulu hallituksen tukijoihin, on minusta loistava, todella hieno asia, että Berner on siellä seilaamassa ilman mitään holttia ja ymmärrystä tasavallan ja osakeyhtiön välisistä, hmm, tietyistä eroista.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Bernerin suurella julkisuudella ja Sipilän tukemana esittelemä liikenneverkkoselvitys on sitten pantu jäihin. Ei tule tästäkään vatuloijahallituksen hankkeesta mitään. Onko yllättyneitä?

Mikä esitys se sellainen edes on, jonka pikaista hyväksymistä ministeri vaati? Minusta tuo kuulostaa ehdotukselta.

Suomen hallituksessa on tällä hetkellä neljä puoluetta: kokoomus, keskusta, perussuomalaiset ja yrittäjäpariskunta Sipilä-Berner.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Koska en kuulu hallituksen tukijoihin, on minusta loistava, todella hieno asia, että Berner on siellä seilaamassa ilman mitään holttia ja ymmärrystä tasavallan ja osakeyhtiön välisistä, hmm, tietyistä eroista.

Voisiko tässä olla kyse uuden asian uudenlaisesta "markkinoinnista"? Näin iso juttu ei mene läpi eduskunnassa, se juuttuisi kokoushuoneiden sivupöydille arkojen kansanedustajien toimesta. Nyt se on räväytetty esille, ensi syksynä, kunnallisvaalien jälkeen, uusi kierros?
 

Tuamas

Jäsen
Voisiko tässä olla kyse uuden asian uudenlaisesta "markkinoinnista"? Näin iso juttu ei mene läpi eduskunnassa, se juuttuisi kokoushuoneiden sivupöydille arkojen kansanedustajien toimesta. Nyt se on räväytetty esille, ensi syksynä, kunnallisvaalien jälkeen, uusi kierros?

Toki voi olla tämä tai sitten kyseessä on poliittisen pelisilmän puute, joka tuntuu Sipilää ja Berneriä vaivaavan toistuvasti.

Sipilän kohuista liki kaikki olisi osaavalla viestinnällä ja pienellä pelisilmällä jäänyt kokonaan syntymättä, mutta insinööri haluaa tehdä kuten insinööri haluaa.

Bernerin osalta liikennekaaren valmistelu ja läpivienti olisi ollut kovimpia poliittisia vetoja lähivuosikymmeniin (ottamatta kantaa siihen, olisiko muutos ollut parempaan vai huonompaan suuntaan), mutta taas joko lähdettiin markkinoimaan muutosta tai sitten pelisilmä oli niin puutteellinen, ettei haettu sitä läpimenoon ehdottomasti vaadittavaa tukea muilta hallituspuolueilta ennen asian esittämistä.

Tuntuu että kriisiviestintätoimistoilla olisi nykyajan poliitikoilla melkoisesti tarvetta.
Kun katsotaan liki kaikkia poliittisia kohuja viime vuosilta, niiden mittasuhteita sekä lopputuloksia, ei voi olla päätymättä johtopäätökseen siitä, että osaavammalla viestinnällä kohu olisi jäänyt syntymättä, olisi ollut huomattavasti laimeampi tai seuraus olisi jäänyt realisoitumatta.
Pahinta on, kun poliitikot lähtevät pystymetsästä selittelemään, joka johtaa usein sitten valehteluun joka johtaa sitten lähes poikkeuksetta suosion romahtamiseen ja/tai eroon.

Osaavalla kriisiviestinnällä Hautala olisi vetänyt ministerinpestinsä loppuun, Bernerin liikennekaari etenisi, Sipilän sijoitukset sekä sukulaisten sijoitukset olisi ajat sitten unohdettu, Ike olisi vetänyt ulkoministeripestinsä loppuun...
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ei olisi poliitikoista perheyhtiön johtajaksi. Menisi vituloinniksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voisiko tässä olla kyse uuden asian uudenlaisesta "markkinoinnista"? Näin iso juttu ei mene läpi eduskunnassa, se juuttuisi kokoushuoneiden sivupöydille arkojen kansanedustajien toimesta. Nyt se on räväytetty esille, ensi syksynä, kunnallisvaalien jälkeen, uusi kierros?

No, enpä tiedä - itse ajattelisin että saattaisi olla järkevämpää hieman hallitumpi tahti ja tosiaan sen poliittisen selkänojan etukäteinen etsintä. Jos nyt ajattelisi, että tieverkkomme yhtiöittäminen ja sen myynti erilaisille yksityisille toimijoille (mikä todellakin on ainoa looginen seuraus yhtiöittämisestä vaikka tämän Berner jostain syystä, kaiketi totaalisen epäsuosion pelosta, kiistää) niin en oikein usko että tälläinen surkea romahdus olisi suurta mainosta tälle ajatukselle. Mitäs mieltä itse olet?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuntuu että kriisiviestintätoimistoilla olisi nykyajan poliitikoilla melkoisesti tarvetta.
Kun katsotaan liki kaikkia poliittisia kohuja viime vuosilta, niiden mittasuhteita sekä lopputuloksia, ei voi olla päätymättä johtopäätökseen siitä, että osaavammalla viestinnällä kohu olisi jäänyt syntymättä, olisi ollut huomattavasti laimeampi tai seuraus olisi jäänyt realisoitumatta.
Pahinta on, kun poliitikot lähtevät pystymetsästä selittelemään, joka johtaa usein sitten valehteluun joka johtaa sitten lähes poikkeuksetta suosion romahtamiseen ja/tai eroon.

Amen, esim. tämä Sipilän "jääviyskohu" olisi ollut alkeellisen helppo ehkäistä etukäteen. Ja kun kysymys on pääministeristä ja suuren puolueen puheenjohtajasta niin siellä on absoluuttisen varmasti ollut tarjolla hyviä ja asiantuntevia neuvoja. Joten johtopäätös on se, että Jumalan tahdosta Suomen Toimitusjohtajaksi, korjaan, pääministeriksi valittu Sipilä ei yksinkertaisesti vain viitsinyt korviaan lotkauttaa koska uskoi tietävänsä paremmin. Puhdasta inkompetenssia ja ylimielisyyttä. Ja sitten vielä uhriudutaan kun on itse veneen ohjannut kiville.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki voi olla tämä tai sitten kyseessä on poliittisen pelisilmän puute, joka tuntuu Sipilää ja Berneriä vaivaavan toistuvasti.

Sipilän kohuista liki kaikki olisi osaavalla viestinnällä ja pienellä pelisilmällä jäänyt kokonaan syntymättä, mutta insinööri haluaa tehdä kuten insinööri haluaa.

Bernerin osalta liikennekaaren valmistelu ja läpivienti olisi ollut kovimpia poliittisia vetoja lähivuosikymmeniin (ottamatta kantaa siihen, olisiko muutos ollut parempaan vai huonompaan suuntaan), mutta taas joko lähdettiin markkinoimaan muutosta tai sitten pelisilmä oli niin puutteellinen, ettei haettu sitä läpimenoon ehdottomasti vaadittavaa tukea muilta hallituspuolueilta ennen asian esittämistä.

Tuntuu että kriisiviestintätoimistoilla olisi nykyajan poliitikoilla melkoisesti tarvetta.
Kun katsotaan liki kaikkia poliittisia kohuja viime vuosilta, niiden mittasuhteita sekä lopputuloksia, ei voi olla päätymättä johtopäätökseen siitä, että osaavammalla viestinnällä kohu olisi jäänyt syntymättä, olisi ollut huomattavasti laimeampi tai seuraus olisi jäänyt realisoitumatta.
Pahinta on, kun poliitikot lähtevät pystymetsästä selittelemään, joka johtaa usein sitten valehteluun joka johtaa sitten lähes poikkeuksetta suosion romahtamiseen ja/tai eroon.

Osaavalla kriisiviestinnällä Hautala olisi vetänyt ministerinpestinsä loppuun, Bernerin liikennekaari etenisi, Sipilän sijoitukset sekä sukulaisten sijoitukset olisi ajat sitten unohdettu, Ike olisi vetänyt ulkoministeripestinsä loppuun...

Välillä vaan tulee etsineeksi muita syitä näille ulostuloille, kuin poliitikkojen tyhmyyden. Tuntuu, että puolueesta riippumatta päättäjinä on idiootteja, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tulisi sota ja normaalit ajat...
 

Tuamas

Jäsen
Välillä vaan tulee etsineeksi muita syitä näille ulostuloille, kuin poliitikkojen tyhmyyden. Tuntuu, että puolueesta riippumatta päättäjinä on idiootteja, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tulisi sota ja normaalit ajat...

Välillä näin voi olla, mutta useimmiten yksinkertaisin selitys on se oikea.

Esimerkiksi SIpilän kohdalla toistuva mokaaminen puhuu karua kieltään sen suhteen, ettei ihan oikeasti ymmärretä mitään kriisiviestinnästä tai ylipäätään viestinnästä.

Bernerin osalta syy voi olla kumpi hyvänsä, koska hänellä ei ole juuri historiaa julkisuudenhallinnan mokaamisessa. Deloitten keissistä hän pääsi hiukan vähällä, koska toimittajien ammattitaito ei riittänyt keissin kunnolliseen puimiseen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tämä me ollaan näköjään kansana ansaittu.

Ja kun toissa vaaleissa oltiin saatu Keskusta tallottua lähes takiaispuolueeksi...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Paljon on kiinni poliitikkojen osaamattomuudesta välttää kriisi, toimia kriisin aikana ja hoitaa kriisin jälkitoimet, mutta on muutakin. En tiedä onko se tyhmempää, kuten @TosiFani epäili, mutta yksi perusongelma on jo pitkään ollut se, että hallituksella ei valta riitä. Tässä mielessä onkin aika sama, vaikka jopa six packeilla vedettäisiin, sillä Suomen talouteen vaikuttavia päätöksiä tehdään aivan muualla. Esimerkiksi sopii vaikkapa tänään tullut Talouspolitiikan arviointineuvoston näkemys, jonka mukaan hallituksen arviot kilpailukykysopimuksen työllisyysvaikutuksista ovat epärealistiset. Myös alijäämä kasvaa. Suora lainaus:

Suhdanteiden vaikutuksesta puhdistettu julkisen sektorin rakenteellinen alijäämä oli 1,2 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen vuonna 2016. Vuonna 2017 sen ennakoidaan kasvavan 1,6 prosenttiin. Hallitus on asettanut julkisen talouden suunnitelmassa tavoitteen, jonka mukaan rakenteellinen alijäämä saa olla enintään 0,5 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen, mitä myös EU:n vakaus- ja kasvusopimus edellyttää. Rakenteellisen alijäämän arvioidaan olevan hallituskauden päättyessä vuonna 2019 vielä 1,1 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Kaiken kaikkiaan julkisen talouden tasapainottaminen edellyttäisi siis 2,4 miljardia lisää tuloja tai pienempiä menoja.

Lisäksi päätetyt veronalannukset johtavat siihen, että alijäämä kasvaa entisestään.

Minusta tärkein johtopäätös on se, että Suomen nykyisessä taloustilanteessa sopiminen ei toimi ja päästösvaltaa ei ole riittävästi. Hallitus ei johda talouspolitiikkaa, vaan sen tekevät mm. paikallisen sopimisen osalta etujärjestöt. Koska yhteistä näkemystä tarvittavista toimista ei ole aina edes hallituksen sisällä, hallituksessa tehdään päätöksiä pienistä ja välillä kenties vääristä asioista. Isot, kokonaisuutta merkittävästi parantavat päätökset jäävät tekemätta.

Toinen tekijä on se, että osaamista puuttuu. Bernerin liikennehankkeen vieminen julkiseksi ilman neuvotteluja hallituskumppani Kokoomuksen kanssa, on ison luoka virhe.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lisäksi päätetyt veronalannukset johtavat siihen, että alijäämä kasvaa entisestään.

Olisi muuten niin ihqua että tämä logiikka tajuttaisiin ihan yleisesti poliittisessa ja taloudellisessa eliitissämme, mutta jostain syystä empiria ei tässä suhteessa ole ollut kovinkaan voitollinen...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Niin, tämä on niin eksoottista, että kokonaiskysynnän leikkaaminen saattaa peräti haitata talouskasvua, eipä olisi ihminen ikinä tullut ajatelleeksi. Mutta onneksi tähän on loistava ratkaisu: leikataan kokonaiskysyntää vieläkin enemmän!

Lopulta hevosen on pakko oppia olemaan syömättä ja voimme asettaa tasaveroprosentiksi nollan ja elää ikuisessa nirvanassa maailmankaikkeuden hamaan loppuun saakka.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyllähän tuo malli voi joillekin tulla todella kalliiksi. Jossain korvessa asuva parin/kolmen lapsen perhe, jossa vaikka toinen vanhempi tekee vuorotöitä. Pakko olla vähintään se kaksi autoa - ehkä jopa kolme jos vaikka lapsellakin on vaikka lätkäharrastus. Sattuu vielä olemaan vanhoja "paljon kuluttavia" autoja, niin kyllä ne vuosimaksut nousee.

Tämäkin uudistus palvelisi lähinnä hyvätuloisia, jotka ostavat autot uutena.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Nyt kun Trump aloittaa Amerikan keisarina niin saadaan hieman kansainvälistä vertailupohjaa siitä että onko hän ihan yhtä surkea kuin Sipilä ja Berner täällä meillä vai onko johtuuko vatulointi vaan siitä että ollaan Suomessa.
 

Masentaja

Jäsen
Ilta-Sanomat julkaisi listan firmoista joille maksettiin konsulttipalkkioita Bernerin puhalluksessa Linkki. Huomioitavaa on että kahta firmaa lukuunottamatta kaikki muut on laskuttanut alle 30 000€, paras 29 995€. Sattumaako? Ei aivan. Kilpailutusta ei tarvitse suorittaa julkisesti jos hankinnan arvo on alle 30 000€. Hienosti taas vedetty ettei vaan mene julkisen puolelle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olisi muuten niin ihqua että tämä logiikka tajuttaisiin ihan yleisesti poliittisessa ja taloudellisessa eliitissämme, mutta jostain syystä empiria ei tässä suhteessa ole ollut kovinkaan voitollinen...

Puhumattakaan, jos ay-liikkeen eliitti ja demarien puheenjohtaja Rinne sekä vassarien puheenjohtaja Li opiskelisivat hieman yksityisten yritysten toiminnan periaatteita ja tavoitteita VVO:n ja omien bisnesten ulkopuolellakin.

Vaikkapa hallitus ja ay-johto voisivat molemmat nousta kuopistaan ja aloittaa alusta. Esityslistalle riittää yksi asia; Suomen talous nousuun.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport

Oliko tämä jonkun mielestä uutinen, että ostovoiman heikentäminen hallituksen toimesta kansalaisilta saa Suomen kansantalouden entistä enemmän sekaisin.. kaikkia perkeleitä sitä maan johtoon päästetään. Diplomi-insinööri Sipilän olisi korkea aika tehdä johtopäätökset ja marssia Mäntyniemeen presidentti Niinistön pakeille.

Yksityistetään ja myydään kiireellä ulkomaisille sijoittajille valtion perustoimintoihin liittyviä palveluita mm. Bernerin ajama väylähanke tai ostetaan haavoittuvia tietoliikennejärjestelmiä alihankkijoilta ilman rinnalla olevaa & yksinkertaista varajärjestelmää. Siten ihmetellään kun esim. koko maan junaliikenne uhkaa seisahtua, kuten juuri oli uhkana ja osittain kävikin. Näistä syistä olen peräänkuuluttanut valtion toimintojen yksityistämisissä huoltovarmuus-näkökohtaa.

Valtiota yritetään vimmatusti johtaa yritysmaailman opeilla. Näillä bisnesajattelu edellä kulkevilla ministereillä maan johdossa ei vasen käsi tiedä, mitä oikea selän takana puuhaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös