Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 147 931
  • 10 753

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Aika kiintoisa tuo rakennusalan lomarahan määrä, kai jotenkin heijastelee kuitenkin työn kausiluontoisuutta ja ehkä sitten aiemmin alkuperäistä tarkoitusta lomaltapaluurahan muodossa.

Mutta tosiaan, ei tuossa nyt ihan ihmeitä tarvitse tienata että puhutaan jo nelinumeroisista menetyksistä mutta mielestäni se on ihan ok, kun pitää leikata niin leikataan.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
No ainakin omassa tuttavapiirissäni alkoi heti valitus, että olisivat saaneet leikata kaikki sunnuntaikorvaukset, koska nyt minulta leikataan. Ainahan joku valittaa....

Itse olen tyytyväinen, vaikka maksajaksi ilmeisesti pääsenkin. Olisi ollut niin väärin ottaa vain niiltä, jotka joutuvat elantonsa ansaitakseen tekemään vuorotyötä ja sunnuntaisin. Toivottavasti tuttavapiirisi ajattelisi hetken asiaa kokonaisuuden kannalta. Lomarahojen osuus ja arkipyhät joutavat hyvin säästöjen osaksi. Samanlaista uhrimieltä pitäisi löytää myös kvartaalitalouden parista. Esimerkiksi pääomaverotuksen määräaikainen (3 vuotta) nostaminen 35 prosenttiin voisi tehdä terää....
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Niin siis on sinun mielestäsi aivan oikein, että yhteiskunta rankaisee koviten niitä, jotka käyvät töissä ja tekevät pienimmillä palkoilla epämiellyttävimpiin aikoihin duunia?

Kyllä se yhteiskunta rankoo edelleen koviten niitä, jotka tienaavat eniten. Esim. mun ansiotulovero on kevyempi kuin mun pomolla. Pomo osallistuu siis enemmän ja on osallistunut vuosikaudet. Molemmat meistä myös painaa yö-, sunnuntai- ja ylityöt tasan 100%-palkalla. Ilman mitään lisiä. Mun mielestä ois ihan reilua leikkauksienkin aikaan muistaa aiempien vuosien uhrautujia, eikä vain tuijottaa omaa napaa.

Eiköhän yhteisten talkoiden idea ole se, että kaikki osallistuvat niihin eikä se, että jotkut ammattiryhmät säästyvät kokonaan talkoilta. Otan nyt esimerkiksi vaikka keskitasoa ylemmät toimihenkilöt, jotka toimivat 8-16 välillä. He osallistuvat talkoisiin jo progression muodossa verotuksesta, mutta samalla heidän ei tarvitse luopua mistään lisästä tai suuresta osasta palkastaan yhteisten talkoiden nimissä, kun taas lisien ja ylitöiden leikkaus tarkoittaisi muutamalle alalle käytännössä merkittäviä PALKANLEIKKAUKSIA, jotka vaikuttaisivat aivan suorasti ostovoimaan ja elämisen laatuun.

Mun mielestä sellaiset talkoot on varsin paskat talkoot, joissa ei ajatella yhtään aiempien vuosien talkoolaisten panoksia. Esim. mun entisen taloyhtiön pihatalkoissa oli samat tyypit vuodesta toiseen hoitamassa poissaolevienkin (mm. minä edellisellä kerralla) hommat, enkä mä oikein näkisi sopivaksi mennä ensi vuonna sinne valittamaan, jos joku vanhemmista talkoolaisista tekisi vain saman verran hommia kuin aiempina vuosinakin, mutta mä joudun nyt panostamaan vähän enemmän kuin viimeksi.

Itkeminen varmasti loppuu, kun kaikilta aloilta osallistutaan duunareiden kanssa yhteisiin talkoisiin ja tämä malli on selvästi oikeudenmukaisempi ja nimenomaan oikeudenmukaisempi.

Toki olet oikeutettu näkemykseesi. Itse pyrin muistamaan myös heitä, jotka ovat parempina aikoina tätä touhua pyörittäneet.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ylityölisien leikkaus olisi minusta ollut kohtuuton mutta sunnuntain pyhyyttä en oikein ymmärrä. Miksi sunnuntai on tärkeämpi vapaapäivä kuin lauantai? Ainakin minusta se on kaikin puolin tylsempi. Jos pitäisi valita kumpana päivänä tekisin töitä niin ilman muuta sunnuntaina.
Itse en näkisi ongelmaa viikonloppupäivien lisien tasa-arvoistamisessa. Asiaa kuitenkaan saataisiin nykytilanteessa eteenpäin niin, että lisiä ei leikattaisi kohtuuttomasti uudistuksen yhteydessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos nyt julkisen puolen lomat saadaan tässä yhteydessä normalisoitua, niin sitten toki hyvinkin kannattava vääntö (jos vastatoimet jäävät tuohon yhden päivän mielenilmaukseen).

EK:n laskelmassa tuolle lomien 30 päivän katolle oli laskettu 0,1 % säästö, kun kokonaistavoite siis tuo 5 %. Eli ei tämä taida kuitenkaan olla se tärkein asia kokonaisuuden kannalta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Rambo on liekeissä. Ilmeisesti siis kaikkien pitää tuoda kassaan sama rahamäärä, ennen kuin homma on tasapuolista? Kyllä mä ajatuksen ymmärrän, mutta tuohan on sula mahdottomuus.
 
EK:n laskelmassa tuolle lomien 30 päivän katolle oli laskettu 0,1 % säästö, kun kokonaistavoite siis tuo 5 %. Eli ei tämä taida kuitenkaan olla se tärkein asia kokonaisuuden kannalta.

No kun kyse on lähinnä virkamiesten lomista niin eihän siinä varsinaisesti mitään säästöä tule tai tuotanto kasva että he ovat enemmän töissä. Kyse on ennemminkin tasapuolisuudesta. Tai kateudesta. Riippuu keneltä kysytään.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Nyt sitten saatiin lopullinen mihin hallitus taisi pyrkiä.
Lomarahoista pois -> suora siirto osinkojen jakoon ja pomojen taskuun.
Pari pyhää palkattomaksi -> siirto omistajien taskuun jos ei tarve teettää työtä.
Saikun eka päivä palkaton ja loput 80% tais kans jäädä. Ei työhyvinvointi sillä ainakaan parane. Itse kipeenä töihin jo periaatteesta.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Rambo on liekeissä. Ilmeisesti siis kaikkien pitää tuoda kassaan sama rahamäärä, ennen kuin homma on tasapuolista? Kyllä mä ajatuksen ymmärrän, mutta tuohan on sula mahdottomuus.

No jos tasapuolisuudesta puhutaan, niin tietysti pitäisi jokaiselta ottaa sama summa tai sama osuus tuloista. Ei kait tuossa ole mitään epäselvää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No kun kyse on lähinnä virkamiesten lomista niin eihän siinä varsinaisesti mitään säästöä tule tai tuotanto kasva että he ovat enemmän töissä. Kyse on ennemminkin tasapuolisuudesta. Tai kateudesta. Riippuu keneltä kysytään.

Säästöä tulee, jos tuon lisääntyneen työajan ansiosta irtisanotaan porukkaa. Mä en tuosta tasapuolisuus- perustelusta innostu, että nostetaan yksi asia tasapuolisuuden mittariksi. Ei eri aloilla ja työpaikoissa monetkaan asiat ole kaikilla tasapuoliset. Kateuden puolelle kallistuu.
 

Tuamas

Jäsen
No kun kyse on lähinnä virkamiesten lomista niin eihän siinä varsinaisesti mitään säästöä tule tai tuotanto kasva että he ovat enemmän töissä. Kyse on ennemminkin tasapuolisuudesta. Tai kateudesta. Riippuu keneltä kysytään.

Siis virkamiehille on budjetoitu työmäärä X, joka pysyy samana huolimatta tehdyistä työtunneista ja -päivistä?

Tällä ei voida esimerkiksi saada hiukan nopeammin asiakirjoja, päätöksiä ja muita virkamiesten tuotoksia ulos systeemistä?
Tai tällä ei voida karsia esim. luonnollisen poistuman kautta työvoimaa?

Ihan samalla tavalla virkamiesten tuottamat palvelut ym. ovat tuotantoa ja julkisen puolen tuottavuus laahaa rankasti yksityistä puolta perässä, tämä osaltaan voisi tasoittaa tuota kuilua ja parantaa kansantalouden tilaa.
 

Morgoth

Jäsen
SAK on tosin soitellut omaa sinfoniaansa niin antaumuksella, että saa olla melkoinen "von Karajan", joka saa Lylyn joukkoineen ruotuun.

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuollakin kulissien takana tapahtuu. Käskyttääkö lopulta metallin Riku Aalto Lylyä vai mitkäköhän sielläkin sisäiset valtasuhteet ovat vai seisovatko kaikki yhtenä yhteisenä joukkona.
 
Siis virkamiehille on budjetoitu työmäärä X, joka pysyy samana huolimatta tehdyistä työtunneista ja -päivistä?

Tällä ei voida esimerkiksi saada hiukan nopeammin asiakirjoja, päätöksiä ja muita virkamiesten tuotoksia ulos systeemistä?
Tai tällä ei voida karsia esim. luonnollisen poistuman kautta työvoimaa?

Ihan samalla tavalla virkamiesten tuottamat palvelut ym. ovat tuotantoa ja julkisen puolen tuottavuus laahaa rankasti yksityistä puolta perässä, tämä osaltaan voisi tasoittaa tuota kuilua ja parantaa kansantalouden tilaa.

Totta turiset, mutta tuosta tuleva kustannussäästö on vaan vaikeammin laskettavissa.
 

julle-jr

Jäsen
Rambo on liekeissä. Ilmeisesti siis kaikkien pitää tuoda kassaan sama rahamäärä, ennen kuin homma on tasapuolista? Kyllä mä ajatuksen ymmärrän, mutta tuohan on sula mahdottomuus.
No niinhän se onkin, että tasapuolisuus on mahdotonta. Mutta epärehellistä väittää jotakin sellaista tasapuoliseksi, mikä ei tasapuolista ole, varsinkin kun siis tiedetään, että tasapuolisuus on mahdotonta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei tämä hallituksen touhu nyt oikein vakuuta: Suomen Yrittäjät: Ei lomarahaa, jos yritys ei ole sitä ennen antanut

"Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Matti Vanhanen kertoi MTV3:lle, että maanantain esitys lomarahaleikkauksesta kehiteltiin nopeasti. Vanhasen mukaan hallitus oli luullut, että lomarahoista ei voida säätää lailla.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) myönsi MTV:lle Kymmenen uutisissa, että ei tiennyt myöskään sitä, että kaikilla ei ole olemassa oikeutta lomarahaan."

(Linkki vie IL:n uutiseen.)
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ei tämä hallituksen touhu nyt oikein vakuuta: Suomen Yrittäjät: Ei lomarahaa, jos yritys ei ole sitä ennen antanut

"Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Matti Vanhanen kertoi MTV3:lle, että maanantain esitys lomarahaleikkauksesta kehiteltiin nopeasti. Vanhasen mukaan hallitus oli luullut, että lomarahoista ei voida säätää lailla.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) myönsi MTV:lle Kymmenen uutisissa, että ei tiennyt myöskään sitä, että kaikilla ei ole olemassa oikeutta lomarahaan."

(Linkki vie IL:n uutiseen.)
Lieneekö suuri yllätys, kun koko hallituksessa ei ole ainuttakaan lakimiestä (ei edes oikeusministerinä...) ja perustuslakivaliokunta annettiin opposition johdettavaksi.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lieneekö suuri yllätys, kun koko hallituksessa ei ole ainuttakaan lakimiestä (ei edes oikeusministerinä...) ja perustuslakivaliokunta annettiin opposition johdettavaksi.

Eikä asiantuntijoita tarvi ylipäätäänkään kuunnella, kun ne vain vatuloivat. Parempi rykäistä asiat hiihtolenkillä mieleen juolahtaneilla ideoilla kerralla kuntoon ja ummistaa korvat sen jälkeen valituksilta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä asiantuntijoita tarvi ylipäätäänkään kuunnella, kun ne vain vatuloivat.
Voihan jälkeenpäin seurata vaikka Ylen ajankohtaisohjelmaa, jossa kätilö tms. asiantuntija kertoo päätösten yhteiskunnalliset vaikutukset.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Otetaan nyt hypoteettisesti tällainen tilanne, että minä esim. etenisin nykyisessä ammattilaisessa lisääntyvän koulutuksen jälkeen vaikka ns. päälliköksi ja palkkani nousisi tästä 1200-1500€ tasolta tuonne 5000€:n tasolle ja päiväni olisi silloin pääsääntöisesti 8-16 duunia ja voisin jopa tehdä vähän palkkani vastineeksi töitä viikonloppuna ilman erillisiä lisiä. Siis huomioiden, että se peruspalkka olisi tuo 5000€. Nyt kuitenkin on niin, että meillä duunareilla tuo peruspalkka on sellainen alle 1000€ ja lisät muodostavat siitä sellaisen 100-500€. Minä voisin noilla 5000€:n kuukausituloilla aivan mielelläni maksaa vaikka joka kuukausi 2500€ veroa (50% palkasta), jolloin minulle jäisi silloinkin paljon enemmän rahaa kuin tuolle kaverille, joka tekee niitä duuneja, joita minä teen nyt.

Sen sijaan, jos kuvitellaan, että minulta otettaisiin 500€ "yhteisten talkoiden" nimissä pois joka kuukausi, kun lisät, jotka muodostavat palkasta vähintää 1/3:n niin alettaisiin olla jo aika kyseenalaisessa tilanteessa, että KANNATTAAKO MINUN OLLA TÖISSÄ OLLENKAAN, KOSKA tietääkseni kelalta saa kohtalaisen pienellä vaivalla 800€ kuukaudessa lorvailemalla aivan kokonaan kotona.

Tämä siis vielä Rambolle. Isoista tuloista voi maksaa nousu- ja laskusuhdanteessa isoa veroa, mutta ei se nyt ihan niinkään kyllä mene, että toiset joutuvat sillan alle tai kannustinloukkuun, kun toisilla taas katsotaan, että panostus noususuhdanteessa on riittänyt "oman osan tekemiseen."

Joku irvileuka sanoi joskus, että Suomen kilpailukyvyn ongelmat eivät suinkaan johdu siitä, että meillä olisi kyvytön työtätekevä osasto vaan sen vuoksi, että meillä on jo historiallisestikin keskitytty aivan liian helppoihin markkinoihin, jolloin kyvyttömän JOHTAJAT ovat voineet saada merkittäviä tuloksia aikaiseksi ilman minkäänlaista aitoa osaamista.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Otetaan nyt hypoteettisesti tällainen tilanne, että minä esim. etenisin nykyisessä ammattilaisessa lisääntyvän koulutuksen jälkeen vaikka ns. päälliköksi ja palkkani nousisi tästä 1200-1500€ tasolta tuonne 5000€:n tasolle ja päiväni olisi silloin pääsääntöisesti 8-16 duunia ja voisin jopa tehdä vähän palkkani vastineeksi töitä viikonloppuna ilman erillisiä lisiä. Siis huomioiden, että se peruspalkka olisi tuo 5000€. Nyt kuitenkin on niin, että meillä duunareilla tuo peruspalkka on sellainen alle 1000€ ja lisät muodostavat siitä sellaisen 100-500€. Minä voisin noilla 5000€:n kuukausituloilla aivan mielelläni maksaa vaikka joka kuukausi 2500€ veroa (50% palkasta), jolloin minulle jäisi silloinkin paljon enemmän rahaa kuin tuolle kaverille, joka tekee niitä duuneja, joita minä teen nyt.

Sen sijaan, jos kuvitellaan, että minulta otettaisiin 500€ "yhteisten talkoiden" nimissä pois joka kuukausi, kun lisät, jotka muodostavat palkasta vähintää 1/3:n niin alettaisiin olla jo aika kyseenalaisessa tilanteessa, että KANNATTAAKO MINUN OLLA TÖISSÄ OLLENKAAN, KOSKA tietääkseni kelalta saa kohtalaisen pienellä vaivalla 800€ kuukaudessa lorvailemalla aivan kokonaan kotona.

Tämä siis vielä Rambolle. Isoista tuloista voi maksaa nousu- ja laskusuhdanteessa isoa veroa, mutta ei se nyt ihan niinkään kyllä mene, että toiset joutuvat sillan alle tai kannustinloukkuun, kun toisilla taas katsotaan, että panostus noususuhdanteessa on riittänyt "oman osan tekemiseen."

Joku irvileuka sanoi joskus, että Suomen kilpailukyvyn ongelmat eivät suinkaan johdu siitä, että meillä olisi kyvytön työtätekevä osasto vaan sen vuoksi, että meillä on jo historiallisestikin keskitytty aivan liian helppoihin markkinoihin, jolloin kyvyttömän JOHTAJAT ovat voineet saada merkittäviä tuloksia aikaiseksi ilman minkäänlaista aitoa osaamista.

Tämä on taas suomalaisille, mieleltään vasemmistoon kallistuville duunareille todella tyypillistä ajattelua. Verrataan bruttopalkkoja, ajatellaan että kyllä minä tuolla palkalla vaikka seisoisin päälläni 8h / päivä ja voisin jopa viikonloppunakin uhrata pari tuntia sähköpostin ääressä. Jopa SYYLLISTETÄÄN "läpeensä pahoja ja ahneita" johtajia, jotka nostavat vastuullisista duuneista parempaa palkkaa.

Avainsana on tässä keskustelussa nimenomaan vastuullinen duuni. Ne ylemmät toimihenkilöt tekevät ihan oikeasti yritykselle sitä lisäarvoa, myyntiä, tuotekehitystä, prosessikehitystä ym., mitkä ovat mielestäni aika oleellinen osa menestyvän yrityksen toimia. Eikö tästä silloin luonnollisesti kuulu maksaa parempaa palkkaakin?? Yhden johtajan työpanoksesta voi olla kiinni sadan ihmisen työpaikka, kuuluuko tästä silloin maksaa samaa liksaa kuin duunarille, joka tulee töihin, raapii työvuoron aluksi vähän aikaa munia ihmetellessä ja tekee sitten mitä KÄSKETÄÄN?

Se on nyt vaan kylmä fakta, että yhteiskunnassa elää tyhmempiä ja vähemmän tyhmiä ihmisiä. Ja nämä vähemmän tyhmät luovat omalla panoksellaan yrityksissä työpaikkoja, menestystä, liikevaihtoa, tulosta, kilpailukykyä. Tästä tulee minun ajatusmallissani myös palkita, koska kuka muuten kehittäisi omaa ja työpaikan toimintaa, ellei tämä työ realisoidu sitten esim. kasvavana palkkana? Kokemukseni mukaan nämä vähemmän tyhmät äänestävät aika usein myös Kokoomusta.

Tämä on tällä hetkellä suomalaisen vasemmistoyhteiskunnan suurin ongelma, ajatellaan että kaikki ovat samanarvoisia ja kaikkien panos on yhtä tärkeä tms., mutta valitettavasti asia ei vain ole niin. Kärjistettynä; paperimiehethän voisivat vääntää keskenään paperia mielin määrin ja saisivat varmasti hyviä tuotantomääriä aikaan, mutta unohtavatko nämä duunarit sitten, että jonkunhan tarvitsee hankkia raaka-aineet, myydä tuotteet, tehdä kirjanpitoa ja joku ihminen on loppupeleissä vastuussa koko liiketoimintaketjusta.

Asia mikä saa näkemään myös punaista, on tuo ajatusmalli että vertaillaan bruttopalkkoja ja puhutaan että "kyllä noin isoa bruttopalkkaa ansaitseva tulee toimeen, vaikka veroprosenttia vähän nostettaisiinkin". Ei vaan mahdu minun oikeuskäsitykseeni, että yli 10 000 eur kuukaudessa ansaitsevalta viedään bruttopalkasta lähestulkoon puolet veroihin ja muihin maksuihin. Sitä paitsi 10 000 eur /kk sijaan tulisi puhua 5265 eur/kk ansaitsevasta, koska tasan tuon verran jää verojen jälkeen näille "10 000 eur /kk" tienaaville. Silti huudellaan, että parempiosaiset eivät "osallistu talkoisiin"?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Suomessa on rajusti yleistäen kolme "veroluokkaa": 25%, 50% ja 75% => eka ei maksa juurikaan tuloveroja, mutta sos. maksut, ALV:t, vakuutus- ja polttoaineverot yms. kyllä. Seuraavat n. 25% tuloverot + sos. maksut, vikat 50%. Ja tuohon viimeiseen luokkaan päästäkseen ei todellakaan tarvita mitään öky-tuloja! Kyllä hyvätuloisten pitää osallistua, sano...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tämä on taas suomalaisille, mieleltään vasemmistoon kallistuville duunareille todella tyypillistä ajattelua.
...että KANNATTAAKO MINUN OLLA TÖISSÄ OLLENKAAN, KOSKA tietääkseni kelalta saa kohtalaisen pienellä vaivalla 800€ kuukaudessa lorvailemalla aivan kokonaan kotona.

Ja tämä on sitä tyyppillistä vasenajattelua ehkä pahimimllaan. Jos ihmisellä on mahdollisuus töitä tekemällä tienata se noin 800 euroa kuukaudessa, niin miksi sille pitäisi maksaa se sama raha kotona lorvailemisesta. Tuossa kohtaa, jos vaihtoehtona on tienata sama raha töitä tekemällä tai kotona lorvailemalla, niin sitä kotona lorvailemisesta maksettavaa rahaa voisi varsin hyvin vähän pienentää, jos valitsee lorvailemisen työnteon sijaan. Se on silloin ihmisen oma valinta.

Eri asia on silloin, jos tuota rahaa ei erinäisistä syistä johtuen voi ansaita töitä tekemällä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Otetaan nyt hypoteettisesti tällainen tilanne, että minä esim. etenisin nykyisessä ammattilaisessa lisääntyvän koulutuksen jälkeen vaikka ns. päälliköksi ja palkkani nousisi tästä 1200-1500€ tasolta tuonne 5000€:n tasolle ja päiväni olisi silloin pääsääntöisesti 8-16 duunia ja voisin jopa tehdä vähän palkkani vastineeksi töitä viikonloppuna ilman erillisiä lisiä. Siis huomioiden, että se peruspalkka olisi tuo 5000€. Nyt kuitenkin on niin, että meillä duunareilla tuo peruspalkka on sellainen alle 1000€ ja lisät muodostavat siitä sellaisen 100-500€. Minä voisin noilla 5000€:n kuukausituloilla aivan mielelläni maksaa vaikka joka kuukausi 2500€ veroa (50% palkasta), jolloin minulle jäisi silloinkin paljon enemmän rahaa kuin tuolle kaverille, joka tekee niitä duuneja, joita minä teen nyt.
No sen 50% melkein saisit maksaakin veroja. Luulisin että 5000€ tienaavalle jää käteen verojen ja tyel yms. maksujen jälkeen käteen karvan verran päälle 3000 EUR /jkk.

Sen sijaan, jos kuvitellaan, että minulta otettaisiin 500€ "yhteisten talkoiden" nimissä pois joka kuukausi, kun lisät, jotka muodostavat palkasta vähintää 1/3:n niin alettaisiin olla jo aika kyseenalaisessa tilanteessa, että KANNATTAAKO MINUN OLLA TÖISSÄ OLLENKAAN, KOSKA tietääkseni kelalta saa kohtalaisen pienellä vaivalla 800€ kuukaudessa lorvailemalla aivan kokonaan kotona.
No onneksi kukaan ei ole ehdottanut, että 1200-1500 tienaavilta otettaisiin 500€/kk pois.

Mitä tulee tikkukirjaimilla esitettyyn kysymykseen, niin mielestäni kannattaa olla töissä. Kun olet töissä, sinulle kertyy työkokemusta ja osaamista, elämässä pysyy jokin rytmi, ja pysyt kiinni ainakin jossakin sosiaalisissa ympyröissä. Tietysti maanantai-aamuna varmaan mieluummin jää kotiin raapimaan munia kuin lähtee töihin, mutta tekisit sillä itsellesi ja tulevaisuudellesi karhunpalveluksen.
Jos jäät töistä pois sen vuoksi, että Kelalta saa melkein yhtä paljon rahaa, niin todennäköisyys että saisit ikinä parempipalkkaista duunia pienenee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös