Avainsana on tässä keskustelussa nimenomaan vastuullinen duuni. Ne ylemmät toimihenkilöt tekevät ihan oikeasti yritykselle sitä lisäarvoa, myyntiä, tuotekehitystä, prosessikehitystä ym., mitkä ovat mielestäni aika oleellinen osa menestyvän yrityksen toimia. Eikö tästä silloin luonnollisesti kuulu maksaa parempaa palkkaakin?? Yhden johtajan työpanoksesta voi olla kiinni sadan ihmisen työpaikka, kuuluuko tästä silloin maksaa samaa liksaa kuin duunarille, joka tulee töihin, raapii työvuoron aluksi vähän aikaa munia ihmetellessä ja tekee sitten mitä KÄSKETÄÄN?
Niin ja sitä varten mm. minä opiskelen, että voisin nousta sinne vastuullisten duunien joukkueen ja minä teen sitä (ihan yhtä vastuullista duunia) jatkuvasti opintojen ohella. On täysin luonnollista, että vastuullisesta työstä tulee maksaa parempaa palkkaa, mutta kohtuullinen on toinen asia ja miten se mitataan. Kenenkään tunti ei ole 5000x arvokkaampaa tai tuottavampaa kuin toisen ihmisen tunti, vaikka palkat joskus antavat niin ymmärtää.
Suosittelen sinullekin tutustumaan nimenomaan tähän johtamiseen (opiskelu auttaa, kannattaa johtamistieteiden lisäksi tutustua poliittiseen historiaan ja yrityshistoriaan, jotta voi sitten oikeasti keskustella hyvistä johtajista korkeammalla kuin pelkästään subjektiivisella mutu-tasolla) Suomessa meinaan puuttuu melkoisesti tätä kykyä markkinoida, tuotteistaa ja luoda sitä arvoa. Juuri tästä syystä meillä menee tällä hetkellä niin umpisurkeasti, kun ollaan historiallisesti totuttu helppoihin NL-markkinoihin yrityksissä, jossa mentiin sopimaan NL:n parin viikon vodkailun jälkeen, että me tehdään teille 1500 rumaa takkia ja ollaan kivoja kavereita. Metsäteollisuus, raskas teollisuus ja monet muut teollisuuden alat tekivät tälläistä kauppaa NL:n ja siitä seurasi se, että yritykset menestyivät, vaikka ne eivät oikeastaan osanneet markkinoida ollenkaan, kun he pääsivät operoimaan näillä ns. helpoilla markkinoilla. Tulokset näkyvät sitten vielä tänäkin päivänä, että kun on tällainen krooninen vääristymä tuotannossa sen takia, että on aikanaan tehty töitä ainoastaan helpoilla markkinoilla niin nyt kun markkinatilanteet vaikeutuu niin sormi menee suuhun.
Lopetetaan se johtajiien ylistäminen, kyllähän siellä on tehty massiivisia virheitä ja eivät he todellakaan ole syyttömiä tähän tilanteeseen. Nimenomaan vastuullisia johtajia, jotka ovat vastuuttomuuttaan ajaneet Suomen tähän tilanteeseen. Eivät "vastuuttomat" duunarit ole ajeneet Suomea tähän tilanteeseen. Tutustu johtamistieteseen ja historiaan, voi olla silmiä aukaiseva kokemus.
Se on nyt vaan kylmä fakta, että yhteiskunnassa elää tyhmempiä ja vähemmän tyhmiä ihmisiä. Ja nämä vähemmän tyhmät luovat omalla panoksellaan yrityksissä työpaikkoja, menestystä, liikevaihtoa, tulosta, kilpailukykyä. Tästä tulee minun ajatusmallissani myös palkita, koska kuka muuten kehittäisi omaa ja työpaikan toimintaa, ellei tämä työ realisoidu sitten esim. kasvavana palkkana? Kokemukseni mukaan nämä vähemmän tyhmät äänestävät aika usein myös Kokoomusta.
Niin on, mutta mistä päättelit, että esimerkiksi minä olen automaattisesti tyhmempi (siellä kaupassa, kun olen töissä tässä hetkessä) ja opiskelen johtamistieteitä ja historiaa vaan sen takia, että työskentelen siellä kaupassa? Kannattaa myös ehkä miettiä, että miten se tulos luodaan ilman niitä työntekijöitä, että ehkä heitäkin kannattaisi palkita. Tulos tulee yhteistyössä, johtajien ja duunarien, ei jomman kumman yksiselitteisestä panoksesta. Sulla voi olla maailman paras johtaja, mutta jos sun työvoima ei osaa tehdä hommiaan niin sitten ei tuu myöskään tulosta. Kannattaa myös katsoa se A-Studion Ben Zyscowichin haastattelu ja miettiä, kuka vaikuttaa siinä tyhmältä ja kuka ei.