Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 846
  • 10 753

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täh, aikataulusta on lipsuttu koko ajan ja mikä homma on saatu pakettiin? Noista surkuhupaisista prosenteistakin tullaan hyvin tod. näk. lipsumaan. Kasvoja yritetään toki varmasti puolin ja tosin säilyttää luovalla prosenttien laskukaavalla. Niitä kaavoja nimittäin löytyy yhtä monta kuin ekonomistiakin.

Eiköhän työmarkkinajärjestöt väännä parin viikon aikana paketin kuntoon, eikä vatuloi sen enempää. Olet muuten hyvä esimerkki minä, minä ay-aktiivista, jolle maan huono talous on yhdentekevää, kunhan vaan ay-liikkeen kasvot säilyy. Onneksi meillä on hallitus, jolle tämän tyylinen menneisyyden peli ei ole tärkeintä vaan päätökset ja niiden takana seisominen.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Saanko minä nyt itkeä kuin eräät täällä joku aika sitten, koska lomarahoistani taitaa napsahtaa paritonnia pois? Tosin en itke, koska minulla on selkäranka osallistua näihin talkoisiin, enkä ole asenteella: YHYY MINULTA EI SAA LEIKATA.
Noo, älä nyt vielä murehdi, kun ei tämä peli ole todellakaan vielä ohi. Nyt toki näyttää siltä, että lomarahaleikkaukset saattavat hyvinkin olla mahdollisia.
 

Byvajet

Jäsen
Saanko minä nyt itkeä kuin eräät täällä joku aika sitten, koska lomarahoistani taitaa napsahtaa paritonnia pois?

Et saa. Mies ei itke. Ja onhan tämä nyt paljon reilumpi ratkaisu kuin se, että kuritetaan ikävään aikaan työtä tekeviä, jotka usein ovat vielä pienipalkkaisia.

Kansan on paljon helpompi hyväksyä tällainen päätös, kätilöliitto ehti jo kiittääkin.

En minä usko, että kansa sinänsä vastustaa tiukennuksia, koska kriisitietoisuus on levinnyt. Kysymys on ainoastaan siitä, että käytetyt keinot koetaan riittävän tasapuolisiksi.
 

Wristlock

Jäsen
En nyt oikein tajua tämän viestin pointtia. Onko tämä siis mielestäsi hyvä asia, että "hommaa ei ole saatu pakettiin", ja aikataulusta on lipsuttu? Kuulostaa siltä että valitat hallituksen saamattomuudeesta, mutta toisaalta tunnut olevasi hyvillään siitä. Täytyykö tämä tulkita siten, että mielestä on OK, että Suomen asiat menevät päin persettä, koska omaan agendaasi ei sovi että nykyinen hallituspohja tekisi mitään hyvää?

Noin muuten ketjun aiheeseen, mielestäni kuulostaa ihan kelpo kompromissilta tuo viimeisin veto. Sunnuntai- ja ylityölisät osuivat toki liikaa tiettyjen alojen työntekijöihin. Tosin lomarahat olisi saanut minusta saman tien puolittaa.
Pointti oli vastata edellisen kirjoittajan viestiin, jossa höpöteltiin ihan höpöjä aikatauluista ja homman olevan paketissa. Taidat itse tulkita kirjoitustani oman agendasi mukaan. Ja jep, kompromissit toimivat, ei yksipuolinen sanelu.
 

Wolves

Jäsen
Saanko minä nyt itkeä kuin eräät täällä joku aika sitten, koska lomarahoistani taitaa napsahtaa paritonnia pois? Tosin en itke, koska minulla on selkäranka osallistua näihin talkoisiin, enkä ole asenteella: YHYY MINULTA EI SAA LEIKATA.

Otan osaa. Taidat kesällä joutua ostamaan K-kaupan omaa Briee juustoa, kun laatumerkki maksaa niin paljon.
 

Wristlock

Jäsen
Eiköhän työmarkkinajärjestöt väännä parin viikon aikana paketin kuntoon, eikä vatuloi sen enempää. Olet muuten hyvä esimerkki minä, minä ay-aktiivista, jolle maan huono talous on yhdentekevää, kunhan vaan ay-liikkeen kasvot säilyy. Onneksi meillä on hallitus, jolle tämän tyylinen menneisyyden peli ei ole tärkeintä vaan päätökset ja niiden takana seisominen.
Heti kun joku korjaa sun höpötyksiä niin heilutat rasistikorttia. Olet muuten klassinen esimerkki puolueaktiivista, jolle kaikki muu on yhdentekevää paitsi puolue. Hymiö.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Saanko minä nyt itkeä kuin eräät täällä joku aika sitten, koska lomarahoistani taitaa napsahtaa paritonnia pois? Tosin en itke, koska minulla on selkäranka osallistua näihin talkoisiin, enkä ole asenteella: YHYY MINULTA EI SAA LEIKATA.

Eiköhän tässä ole kaikilla selkärankaa osallistua talkoisiin, joten turhaa oman egon nostamista tuollainen oman selkärangan kehuminen. Edellinen paketti ei vaan ollut kovin oikeudenmukainen ja siksi sitä täysin oikeutetusti kritisoitiin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Saanko minä nyt itkeä kuin eräät täällä joku aika sitten, koska lomarahoistani taitaa napsahtaa paritonnia pois? Tosin en itke, koska minulla on selkäranka osallistua näihin talkoisiin, enkä ole asenteella: YHYY MINULTA EI SAA LEIKATA.

Viesti taisi tulla väärään ketjuun. Sopisi mainiosti nöyrän kerskailun säikeeseenkin. ;)
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Minun mielestäni taas tuo edellinen paketti oli huomattavasti oikeudenmukaisempi, jos ajatellaan tasapuolisuutta ja sitä, mitä missäkin tuloluokassa tämän yhteiskunnan pyörittämiseen uhrataan. Nyt sitten rangotaan kaikkia, kun osa kansasta ei ole valmis osallistumaan yhtään ilman, että muita kuritetaan entistäkin kovemmin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Bob Rambo täysin eri mieltä kanssasi. Toistetaan nyt vielä se, että sinusta siis olisi oikeasti ollut parempi, että erittäin alakohtaiset leikkaukset, jotka kurittavat vuorotyöläisiä kaikista raskaimmin, olisivat olleet parempia kuin leikkaukset, joihin joutuvat osallistumaan kaikki. Kaikilta viedään lomarahasta 30%, joten sehän on huomattavasti reilumpaa. Sieltä tehdastyöläiseltä, kaupan tädiltä ja sedältä ja sitten myös päivätöitä tekeviltä toimistotyöläisiltä. Kyllähän tämä nyt on 100x tasapuolisempaa kuin erittäin raadollisesti tiettyihin aloihin osuvat leikkaukset.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minun mielestäni taas tuo edellinen paketti oli huomattavasti oikeudenmukaisempi, jos ajatellaan tasapuolisuutta ja sitä, mitä missäkin tuloluokassa tämän yhteiskunnan pyörittämiseen uhrataan. Nyt sitten rangotaan kaikkia, kun osa kansasta ei ole valmis osallistumaan yhtään ilman, että muita kuritetaan entistäkin kovemmin.
Siis nythän kaikkia "rangotaan" yhtä paljon? Millähän logiikalla se olisi ollut reilua, että pienipalkkaiset olisivat olleet käytännössä ainoita jotka "osallistuvat"? Edelleen kyllä risoo tuo sairaslomakarenssi, mutta en minä siitä niin paljoa jaksa närkästyä.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Bob Rambo täysin eri mieltä kanssasi. Toistetaan nyt vielä se, että sinusta siis olisi oikeasti ollut parempi, että erittäin alakohtaiset leikkaukset, jotka kurittavat vuorotyöläisiä kaikista raskaimmin, olisivat olleet parempia kuin leikkaukset, joihin joutuvat osallistumaan kaikki. Kaikilta viedään lomarahasta 30%, joten sehän on huomattavasti reilumpaa. Sieltä tehdastyöläiseltä, kaupan tädiltä ja sedältä ja sitten myös päivätöitä tekeviltä toimistotyöläisiltä. Kyllähän tämä nyt on 100x tasapuolisempaa kuin erittäin raadollisesti tiettyihin aloihin osuvat leikkaukset.

Kyllä, jos tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta haetaan niin nimenomaan pitäisi rankoa eniten sitä sakkia, joka ei ole jo aiemmin ollut se eniten yhteiskuntaa rahoittanut kansanosa. Nyt laitetaan kaikki osallistumaan lisäleikkauksiin, eli sama vanha vääristymä säilyy.

Minulle pääasia on, että itkeminen loppuu ja aletaan kaikki paiskia hommia Suomen eteen, mutta meidän alempituloisten on ihan turha kitistä mistään tasapuolisuuksista ja oikeudenmukaisuuksista niin kauan kuin emme osallistu samoilla osuuksilla kokonaistuloista kuin paremmin tienaavat.
 

Aapee79

Jäsen
Lomarahojen ja arkipyhien leikkaus on ihan jees. Ei valittamista. Nyt rupee osumaan jo kaikille nämä säästöt.

Saikkujuttu, kun on itellä kroonista paskaa, niin vituttaa ja tulee kalliiksi, mutta jospa siihen keksii vielä joku jonkin järkevän systeemin. Lomien 8 päivän poisto tietty ottaa myös aivoon, mutta tekee sitten sen 1,5vkoa kovasti sunttistunteja, niin johan siitä saa sitten palkkaakin enempi. Tai no enempi kuin mitä nyt vuosilomakorvaus olisi tuosta 8 päivästä. Se niistä säästöistä sen osalta.

En vaan vieläkään keksi miten nykyisten töissäolevien lomien ja arkipyhien poisto(tunteja enempi jaksoon) tuo lisää työpaikkoja tai edistää sitä vientiä, mutta hei, eipä tiedä SSS-kerhokaan. Kuhanpa nyt siirrellään joku miljardi köyhemmiltä työntekijöiltä rikkaimmille johtajilla. Samapa tuo. Matalassa kaivossa ei ole hätää.

Ei tämä peli vielä tosin ole ohi. Täällä parin nikin hehkuttama hallituksen AA teksukortit tippui jo nyt lumiukkoihin. Lopulta kaikilla osapuolilla on vitospari ja sitten halitaan ja toitotetaan, miten yhteen hiileen puhaltaminen oli ihkua.

Hyvä tästä tulee.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä, jos tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta haetaan niin nimenomaan pitäisi rankoa eniten sitä sakkia, joka ei ole jo aiemmin ollut se eniten yhteiskuntaa rahoittanut kansanosa. Nyt laitetaan kaikki osallistumaan lisäleikkauksiin, eli sama vanha vääristymä säilyy.

Minulle pääasia on, että itkeminen loppuu ja aletaan kaikki paiskia hommia Suomen eteen, mutta meidän alempituloisten on ihan turha kitistä mistään tasapuolisuuksista ja oikeudenmukaisuuksista niin kauan kuin emme osallistu samoilla osuuksilla kokonaistuloista kuin paremmin tienaavat.

Niin siis on sinun mielestäsi aivan oikein, että yhteiskunta rankaisee koviten niitä, jotka käyvät töissä ja tekevät pienimmillä palkoilla epämiellyttävimpiin aikoihin duunia? Oletko miettinyt, että nämä ihmiset eivät PYSTY rahoittamaan yhteiskuntaa, kun heidän tulonsa ovet LÄHTÖKOHTAISESTI olleet jo niin pienet, että siitä kun rahoitat vielä lisäksi yhteiskuntaa niin ruvetaan puhumaan jo melkoisen rankasta osallistumisesta. Vuorotyöläiset tekevät vuorotöitä kaikista muista syistä kuin siksi, että ne olisivat niitä mieluisimpia duuneja vaan sen takia, että meitäkin tarvitaan kipeästi, mutta meidän aloillamme PALKANMUODOSTUS on toteutettu siten, että työnantaja on ns. budjetoinut siihen, että lisät muodostavat jonkin osan palkkaa.

Eiköhän yhteisten talkoiden idea ole se, että kaikki osallistuvat niihin eikä se, että jotkut ammattiryhmät säästyvät kokonaan talkoilta. Otan nyt esimerkiksi vaikka keskitasoa ylemmät toimihenkilöt, jotka toimivat 8-16 välillä. He osallistuvat talkoisiin jo progression muodossa verotuksesta, mutta samalla heidän ei tarvitse luopua mistään lisästä tai suuresta osasta palkastaan yhteisten talkoiden nimissä, kun taas lisien ja ylitöiden leikkaus tarkoittaisi muutamalle alalle käytännössä merkittäviä PALKANLEIKKAUKSIA, jotka vaikuttaisivat aivan suorasti ostovoimaan ja elämisen laatuun.

Itkeminen varmasti loppuu, kun kaikilta aloilta osallistutaan duunareiden kanssa yhteisiin talkoisiin ja tämä malli on selvästi oikeudenmukaisempi ja nimenomaan oikeudenmukaisempi.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts

Näin johtamisen kannalta ja poliittisen pelin pelaamisen kannalta täytyy sanoa, että taktinen veto pelastaa oma poliittinen takaisku ja uskottavuus nostamalla nainen kansansankariksi. Kuinka meillä onkaan kuunteleva ja kansantajuinen pääministeri. Hän on mies isoilla jormalla kun on valmis pyörtämään aikomukset järjen ääneen ja unettomiin öihin vedoten.

En tiedä voisko Sipilä olla niin konna peluri, että teki tämän tietoisesti pönkittääkseen omaa asemaa. Jos teki tietoisesti niin kova luu on. Uskon enemmän olevan lehdistöavustajien tilannetajua reagoida äkillisen tilanteen pelastamiseen kuin kokonaisvaltaiseen vallan lujittamisen suunnitelmaan.
 
Mä ymmärrän sen, että viikonlopputyöstä saa lisiä, mutta sitä mä en ymmärrä, miksi sunnuntaityöstä pitää maksaa niin paljon enemmän kuin lauantaityöstä. Mun mielestä lauantain ja sunnuntain välinen ero pienenee jatkuvasti sitä mukaa, mitä harvempi ihminen uskoo jeesukseen, jumalaan ja muuhun tuollaiseen höpöhöpöön. Nykyään työikäisistä ihmisistä noihin satuihin uskoo oikeasti käsittääkseni pieni vähemmistö.
 

Salama44

Jäsen
Saanko minä nyt itkeä kuin eräät täällä joku aika sitten, koska lomarahoistani taitaa napsahtaa paritonnia pois? Tosin en itke, koska minulla on selkäranka osallistua näihin talkoisiin, enkä ole asenteella: YHYY MINULTA EI SAA LEIKATA.

Jos menetät 30 % leikkauksella lomarahoista 2000 niin kaiķki lomakorvauksesi ovat silloin 20 000 euroa. Saadakseen noin isot lomakorvaukset ja lomarahan pitää vuodessa tienata toista sataa tuhatta euroa.

Sinun ja monen muun hyväosaisen mielestä jotka kannatitte sunnuntalisien leikkausasiaa olisi siis ollut reilumpaa että 3000 euron kuukausipalkkaa saava vuorotyöläinen olisi menettänyt vuodessa sunnuntailisistä jopa tuon saman 2000 euroa vaikka tulot ovat neljä kertaa pienemmät.

Lomarahat ovat kuitenkin vain ylimääräistä hyvää joka tulee palkan päälle, mutta vuorotyökorvaukset ovat haittalisä epätyypillisestä työajasta haittoineen.

Onneksi maailmassa on sentään vielä oikeudenmukaisuutta ja kaikki eivät taivu mielivaltaisiin päätöksiin vaan tuovat epäkohdat rohkesti julkisuuteen.

KIITOS kaikille niille jotka osoittivat mieltään asia puolesta ja uhrasivat yhden päivän tälle asialle. Te kaikki olette nyt sankareita ja oikeita oikeudenmukasen työelämän pulustajia joka sai pääministerinkin mielen muuttumaan.

Hyvä tästä vielä lopulta tulee. Saadan myös laajempi ja oikeudenmukausempi paketti kun kaikkien mielipiteet otetaan huomioon.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Salama44

Jäsen
Mä ymmärrän sen, että viikonlopputyöstä saa lisiä, mutta sitä mä en ymmärrä, miksi sunnuntaityöstä pitää maksaa niin paljon enemmän kuin lauantaityöstä.

Lauantai on kyllä edelleen aivan erilainen työpäivä kuin sunnuntai ja moni tekee töitä molempina päivinä ja kokee lisät yhteenlaskettuina viikonloppulisinä.

Alakohtaisesti lauantaille voi kyllä sopia paremmat lauantailisät jos työ viikonloppuisin tehdään pääasiassa lauantaina ja on esim. työvoiman saatavuusongelmia. Voidaan käyttää myös henkilökohtaisia palkanlisiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siistiä toi että @sorza kertoo tienaavansa n. 13000 euroa kuukaudessa ja pilkkaa samalla näitä 2000-3000 kuussa tienaavia lisien menettämisen vastustamisesta. Mutta eipä taida olla ainoa suomalainen, jolla on todellisuus hukassa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sipilä näyttää vetävän niin poliittiset kuin sympatiapisteetkin kotiin - yht'äkkiä leikkaukset ovatkin ok juttu. Vasen laita kokee että tämä oli "mielenilmauksen" ansiota ja oikea laita on hiljaa, joskin suupielet nykivät yhä ylöspäin. Oliko tämä Sipilältä pelikirjan mukaista taktiikkaa vai reagointia muuttuneeseen tilanteeseen, niin sitä emme voi tietää. (Paitsi muistelmakirjasta 20 vuoden kuluttua.) Sama se, lopputulos ratkaisee ja se on yleisen mielipiteen kannalta parempi kuin aiempi. Piti selitys lomarahaleikkausten byrokraattisesta hankaluudesta paikkansa tai ei. Pieni on hallituksen liikkumatila, jos edes virkamiesarmeija ei heti keksi miten lomahillopurkin kansi saadaan oikeaoppisesti auki!

Kun katsotaan pöydällä jäljellä olevia nappuloita, niin lomarahat on nyt käännetty varaventtiiliksi, jota ruuvataan, jos nyt ehdotetut toimialakohtaiset linjaukset lisäsäästöistä eivät onnistu. Käytännössä tämä tarkoittaa miten viimeisen mohikaanin - eli SAK:n - pää saadaan käännettyä. Lylyn kasvoja menettämättä. Kuten eilisessä tiedotustilaisuudessa todettiin, neljä niidestä osapuolesta oli löytänyt orkesteriharkoissa samanlaiset sävelet - SAK vain soittelee omaa viuluaan. SAK on tosin soitellut omaa sinfoniaansa niin antaumuksella, että saa olla melkoinen "von Karajan", joka saa Lylyn joukkoineen ruotuun.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Siistiä toi että @sorza kertoo tienaavansa n. 13000 euroa kuukaudessa ja pilkkaa samalla näitä 2000-3000 kuussa tienaavia lisien menettämisen vastustamisesta. Mutta eipä taida olla ainoa suomalainen, jolla on todellisuus hukassa.

Pieni korjaus. Johtuu ihan oman alan tessistä, että lomaraha on 18,5% vuosipalkasta. Eli n 3000kk x 12 x 0.185 x 0.3. Ei tietysti ollut tarkoitus pilkata ketään henkilökohtaisesti ja turhan kärkkäästi sanoin itkemisestä. Tämä lomarahojen leikkaus on minun mielestä parempi kuin su lisät, mutta ei siitä olisi kannattanut hallitusta syyttää, että alalla on palkasta niin iso osa lisiä.
 

Tuamas

Jäsen
Laimea ratkaisu, jolla ei juuri talouden tilanteeseen vaikuteta.

Jos nyt julkisen puolen lomat saadaan tässä yhteydessä normalisoitua, niin sitten toki hyvinkin kannattava vääntö (jos vastatoimet jäävät tuohon yhden päivän mielenilmaukseen).

Sinänsä ihan hauska, kuinka tätä markkinoitiin kovasti vientiteollisuuden tehokkuuden varjolla, vaikka todellisuudessa taustalta paistoi koko ajan tavoite jossa haetaan julkisen puolen kustannussäästöjä.

Jos tämän jälkeen hallitus ei tartu lisätoimiin, on tämä vähän sellaista pakkasella housuun kusemisen meininkiä, hiukan aikaa vähän lämmittää, mutta eipä siitä mitään iloa ole.

Ongelmat kun yhteiskuntarakenteessa sekä yhteiskunnassamme ovat syvemmällä ja niitä ei ratkota sillä, että vientiteollisuus tai teollisuus ylipäätään saa muutaman prosentin sisäisen devalvaation lahjana muulta yhteiskunnalta.
Vientiteollisuutemme nojaa korkeaan jalostusasteeseen, korkeaan teknologiaan sekä mahdollisimman laadukkaaseen henkilöstöön. Tällöin se, ovatko henkilöstökulut 1-5% pienemmät, ei juuri vaikuta tuotteen hintaan eikä yritysten kilpailukykyyn.

Kilpailuetu ja -kyky on yrityksissä haettava muualta kuin alhaisista työn yksikkökustannuksista, koska työn hinnalla kilpaileminen ja ylipäätään raaka hinnalla kilpaileminen ei ole pitkällä tähtäimellä kenenkään etu, varsinkaan täällä meillä kun työstä oikeasti pitää ihmisille maksaakin.

Lisäksi puhtaan tuotannon osalta on nähdäkseni ajatusvirhe haikailla sen perään, että Suomessa tuotetaan ns. bulkkitavaraa kuten vaikka vaatteita tai elektroniikan komponentteja. Ainoastaan aloilla joissa tuotteen jalostusaste on erittäin korkea ja/tai automaatiota/teknologiaa hyödyntämällä pystytään tuottamaan nopeammin kilpailijaa laadukkaampaa tavaraa, on järkeä ylipäätään tuottaa Suomessa mitään.

Perustuotannossa on huomattavasti järkevämpää suunnitella ja brändätä tuote Suomessa ja tuottaa se vaikka Kiinassa, kuitenkin suurimmassa osassa tuotteista arvonlisäys tulee ihan muualta kuin tuotannosta. Esimerkkinä vaikkapa vaateteollisuus, jossa tuotteen valmistuskustannukset ovat "parhaimmillaan" 1-5% tuotteen hinnasta ja arvonlisäys käytännössä kokonaan tulee markkinoinnin, brändin, suunnittelun ym. kautta.

Tällöin voi miettiä sitä onko kannattavampaa tuottaa tuote muualla ja ottaa se 90% arvonlisäyksestä vai pyrkiä sinnittelemään väkisin oman tuotannon kanssa tai osana alihankintaketjua sen vuoksi että on tärkeää että meillä on teollisuustuotantoa.

Ja toki olennaiseen, eli mitä pitäisi tehdä, kirjoitin pidemmin aiheesta näissä viesteissä:
Ehdotuksia valtiontalouden tasapainottamiseksi | Jatkoajan keskustelupalsta
sekä
Ehdotuksia valtiontalouden tasapainottamiseksi | Jatkoajan keskustelupalsta
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Pieni korjaus. Johtuu ihan oman alan tessistä, että lomaraha on 18,5% vuosipalkasta. Eli n 3000kk x 12 x 0.185 x 0.3. Ei tietysti ollut tarkoitus pilkata ketään henkilökohtaisesti ja turhan kärkkäästi sanoin itkemisestä. Tämä lomarahojen leikkaus on minun mielestä parempi kuin su lisät, mutta ei siitä olisi kannattanut hallitusta syyttää, että alalla on palkasta niin iso osa lisiä.

Eipä ihme jos vastustat tai edustamallasi alalla vastustetaan lomarahaan puuttumista. Teillähän tuntuu lomaraha olevan yli kaksinkertaisesti kuukausipalkan verran kun se yleisesti ottaen on noin puolet kuukausipalkasta. Sanoisinpa kyllä, että tuosta on vara jonkin verran leikatakin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Hauska yksityiskohta tuossa uudessa ehdotuksessa on nyt tuo lomarahojen leikkaaminen ja se että niitä aletaan samalla maksaa kaikille. SAK:han oli perustellut omaa malliaan sillä että kaikki eivät ole TESsien piirissä eivätkä siten saa lomarahoja joita voisi leikata. Tulivatpa sitten ajaneeksi erilaisten lähinnä myynnin ja markkinoinnin parissa työskentelevien - ei varmasti SAK:laisten - etua ja saattaneeksi heidät Sipilän esityksen suurimmiksi hyötyjiksi.

Ylityölisien leikkaus olisi minusta ollut kohtuuton mutta sunnuntain pyhyyttä en oikein ymmärrä. Miksi sunnuntai on tärkeämpi vapaapäivä kuin lauantai? Ainakin minusta se on kaikin puolin tylsempi. Jos pitäisi valita kumpana päivänä tekisin töitä niin ilman muuta sunnuntaina.

Noin yleisesti näkisin että aika vähänhän tuossa hallitus perääntyi. Muuan Esko Aho lienee tällä hetkellä hyvin kateellinen Sipilälle joka saa "vesitettynäkin" läpi isommat leikkaukset mitä Aho uskalsi 90-luvulla edes tavoitella. Jotain on Suomessa muuttunut. Ehkä työmarkkinoiden valtasuhteet? Ehkä kriisitietoisuus on levinnyt laajemmalle?

Edit: Tajuavatkohan kaikki muuten että vaikka "pakkolaki" on määräaikainen eivät leikatut edut (pidempi vuosiloma ja sairasajan palkka) palaa niiden jälkeen ennalleen. Työntekijäpuoli voi toki kolmen vuoden jälkeen niiden parantamista tavoitella mutta eri asia mikä on työnantajapuolen vastaanotto silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös