Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 148 048
  • 10 753

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onko missään ollut mitään määriä kuinka paljon tällä reilulla 2miljardilla saadaan lisää työpaikkoja?

Viimeksi 800miljoonaa siirtyi suoraan osinkoihin lisäämättä työllisyytta yhtään. Nyt pitäisi olla sitten suuri usko uusiin työpaikkoihin. Entä jos tämäkin 2miljardia vain siirtyy omistavalle portaalle ja ensi vuonna ja sitä seuraavina huudetaan uusia asioita?

Lukekaa näitä viestejä! On jo kerrottu.

Tällä hallitus hakee sitä että työn hinta alenee. Kun firma X miettii investointimaitaan se näkee suoraan missä työ mitäkin maksaa. Siinä on näiden uudistusten pointti, ei tämänhetkisessä säästössä.

Niin sikälimikäli näille löytyy liitoilta se vaihtoehto, ovat nämä pöydällä kumminkin 1-2 vuoden kuluttua. Kuvitteleeko joku että tämä 5%:n hyppy takaa loputtoman Eedenin ja korkean elintason? Näitä tulee nyt muutaman vuoden ja keinot evät ainakaan pehmene.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näinpä juuri. Mitähän se muuten kertoo elinkeinoelämän edunvalvojien neuvottelutaidosta, että nämä "Hakaniemen läskit" ja "ay-liikkeen alkoholistit" ovat kyykyttäneet mennen tullen elinkeinoelämän edustajia työehtosopimusneuvotteluissa niin railakkaalla tavalla, että nyt pitää hallituksen olla EK:n taskussa siinä määrin, ettei työnantajien tarvitse edes neuvotella, vaan toiveet tulevat itsestään kuin Manulle illallinen?

Öö olisiko se että vienti ei enää vedä vanhaan malliin ja menot ylittävät tulot? Näin ei voi jatkua.
 

Wolves

Jäsen
Lukekaa näitä viestejä! On jo kerrottu.

Tällä hallitus hakee sitä että työn hinta alenee.

Kiertoilmaus sanonnalle "Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät".

Kysymys, joka sinulle (Tai yleisesti pikemminkin) esitettiin on, mikä estää yrityksiä laittaamaan säästyneitä rahoja omistajien taskuun osinkojen muodossa tai investoida säästyneet rahat joka tapauksessa ulkomaille? Ei mikään. Ts. duunarin taskusta nyhdetyt rahat päätyvät joka tapauksessa omistusportaan taskuun heti, välittömästi tai tulevaisuudessa.
 
Ladies and Gentlemen: Työmarkkinoiden kriisisopimus by SAK. Jos olen viimepäivinä kyseistä järjestöä kritisoinut niin nyt on kyllä pakko antaa vähän tunnustustakin, koska kyllä tuossa on vastaantuloa havaittavissa.

Isoin kivi on edelleenkin se, ettei SAK ole tuon mukaan suostumassa mihinkään palkansaajien ansiotason alentamiseen, ei myöskään lomarahan leikkaukseen tai työajan pidentämiseen. Sipilän ehdotushan on se, että tarvitaan tuo 5 prosenttiyksikön kustannusten leikkaus ja sen lisäksi nollakorotukset. SAK taas on leiponut nollakorotukset tuon kustannusleikkauksen sisään. Eli jos se 0-palkkaratkaisu jätetään pois on SAK:n esityksen kustannuksia pienentävä vaikutus 2,7 prosenttia, ei 4,2 kuten SAK ilmoittaa. Lisäksi tuo 0,3% vaikuttava työttömyysturvan EMU-puskurin käyttö on järjestelmän sisäistä rahansiirtoa, ei kustannusten pienentämistä. Kaukana ollaan vaaditusta viidestä prossasta.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ladies and Gentlemen: Työmarkkinoiden kriisisopimus by SAK. Jos olen viimepäivinä kyseistä järjestöä kritisoinut niin nyt on kyllä pakko antaa vähän tunnustustakin, koska kyllä tuossa on vastaantuloa havaittavissa.

Isoin kivi on edelleenkin se, ettei SAK ole tuon mukaan suostumassa mihinkään palkansaajien ansiotason alentamiseen, ei myöskään lomarahan leikkaukseen tai työajan pidentämiseen. Sipilän ehdotushan on se, että tarvitaan tuo 5 prosenttiyksikön kustannusten leikkaus ja sen lisäksi nollakorotukset. SAK taas on leiponut nollakorotukset tuon kustannusleikkauksen sisään. Eli jos se 0-palkkaratkaisu jätetään pois on SAK:n esityksen kustannuksia pienentävä vaikutus 2,7 prosenttia, ei 4,2 kuten SAK ilmoittaa. Lisäksi tuo 0,3% vaikuttava työttömyysturvan EMU-puskurin käyttö on järjestelmän sisäistä rahansiirtoa, ei kustannusten pienentämistä. Kaukana ollaan vaaditusta viidestä prossasta.
Hyvä kuitenkin että avaus on nyt tehty jokaiselta taholta, eikä ketään voi syyttää jarruttelusta ja vänkäämisestä. Seuraavaksi neuvottelupöytään ja katsotaan missä asioissa osapuolet ovat valmiita tulemaan vastaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jahas, SAK:n ehdotus tuli ulos. Nollalinja(oikea) vuonna 2007 ja työnantajamaksujen siirtäminen hieman enemmän työntekijöiden vastuulle. Näillä on laskettu 4,2 % loikka, mitä en nyt äkkiseltään niele. Nollalinjastahan ei edes tule säästöjä kuin inflaation(pieni) verran. En dumaa kuitenkaan suorilta. Itse olin alunperin pitkien äärimaltillisten palkkaratkaisujen kannalla enemmän kuin tuloleikkauksien. Nuo korjaisivat kilpailukyvyn kyllä, mutta pienellä viiveellä. En oikein usko, että hallitus tästä esityksestä innostuu. Hallitus haluaa nopeampia vaikutuksia, ja toisaalta porvarihallituksena luultavasti myös pysyvämpiä vaikutuksia. Noita lisien poistoja on myöhemmin vaikeampi saada taas mukaan, kun taas maltilliset palkkaratkaisut voidaan aina kuitata myöhemmin isommilla korotuksilla. Tästäkään ei ole paljon puhuttu, vaikka asia on ainakin minusta aika selvä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ladies and Gentlemen: Työmarkkinoiden kriisisopimus by SAK. Jos olen viimepäivinä kyseistä järjestöä kritisoinut niin nyt on kyllä pakko antaa vähän tunnustustakin, koska kyllä tuossa on vastaantuloa havaittavissa.

Isoin kivi on edelleenkin se, ettei SAK ole tuon mukaan suostumassa mihinkään palkansaajien ansiotason alentamiseen, ei myöskään lomarahan leikkaukseen tai työajan pidentämiseen. Sipilän ehdotushan on se, että tarvitaan tuo 5 prosenttiyksikön kustannusten leikkaus ja sen lisäksi nollakorotukset. SAK taas on leiponut nollakorotukset tuon kustannusleikkauksen sisään. Eli jos se 0-palkkaratkaisu jätetään pois on SAK:n esityksen kustannuksia pienentävä vaikutus 2,7 prosenttia, ei 4,2 kuten SAK ilmoittaa. Lisäksi tuo 0,3% vaikuttava työttömyysturvan EMU-puskurin käyttö on järjestelmän sisäistä rahansiirtoa, ei kustannusten pienentämistä. Kaukana ollaan vaaditusta viidestä prossasta.

Boldaamastani kohdasta: mä en tajua, miksi eivät tuossa voineet tulla edes vähän vastaan, kuitenkin taitaa olla niin, että kaikista pöydällä olleista asioista tuo on sellainen, mistä moni nimenomaan olisi valmis typistämään. Sama ehkä myös työaikaa kosketellen, muttei yhtä vahvasti.
 
Hyvä kuitenkin että avaus on nyt tehty jokaiselta taholta, eikä ketään voi syyttää jarruttelusta ja vänkäämisestä. Seuraavaksi neuvottelupöytään ja katsotaan missä asioissa osapuolet ovat valmiita tulemaan vastaan.

Joo, kyllä minunkin mielestä tämä nyt kannattaisi ihan aidosti katsoa eikä kenenkään jumittautua poteroon. Kyllä tuossa SAK:n esityksessä on kyseiseltä järjestöltä jopa ihan historiallisestikin merkittäviä linjantarkistuksia. Kovimpana nyt se että ovat valmiita lyhentämään ansiosidonnaisen työttömyysturvan kestoa. Siinä on aika hiton karvas pala nieltäväksi liitoille ja jäsenistölle.

Toki toisaalta hyvä muistaa sekin että hallitus on päättänyt että ansiosidonnaista työttömyysturvaa leikataan jokatapauksessa 200 miljoonalla. Riippumatta yhteiskuntasopimuksesta.

Edit: Stubb tyrmäsi tuoreeltaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Boldaamastani kohdasta: mä en tajua, miksi eivät tuossa voineet tulla edes vähän vastaan, kuitenkin taitaa olla niin, että kaikista pöydällä olleista asioista tuo on sellainen, mistä moni nimenomaan olisi valmis typistämään. Sama ehkä myös työaikaa kosketellen, muttei yhtä vahvasti.
Voisiko tässä olla kyseessä SAK:n neuvotteluvaltti, eli jotakin, minkä suhteen voidaan mahdollisissa neuvotteluissa tulla vastaan hallituksen suuntaan. Kuten sanoit, lonarahojen leikkaaminen on nauttinut suhteellisen isoa kannatusta työntekijöiden keskuudessa, joten niiden leikkaamiseen suostuminen jälkikäteen ei näyttäytyisi isona arvovaltatappiona tai jäsenistön pettämisenä.
 

Wristlock

Jäsen
Hyvä SAK, olen positiivisesti yllättynyt.

"Palkankorotuksia määritettäessä avoimen sektorin kantokykyä arvioidaan mm. maksettujen osinkojen perusteella".
Hyvä, pientä korvamerkintää EK:lle jaetun ja jaettavan suffelin suhteen.

Miksi nollakorotus ei olisi kustannusleikkaus, erityisesti jos ja kun ns. kilpailijamaissa samaan aikaan palkat nousevat? Ja edelleenkin, missä on se tilasto- tai joku puolueeton fakta, että suomalaisen vientiteollisuuden työntekijä on tällä hetkellä kalliimpi kuin esim. Ruotsissa tai Saksassa?

Ja se 5% on täysin hatusta vedetty luku (kiva tasaluku), joka ei perustu yhtään mihinkään.

Lasse Laatunen ja muut viime päivinä esiin tulleet vastaavat tahot ovat oikeassa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
SAK:lta hyvä avaus kun ottaa huomioon, että koko tuottavuusloikkatarve on vähintäänkin heppoisille pohjille rakennettu.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Kukaan Hakaniemessä tuskin kuvitteli, että esityksellä on mitään mahdollisuuksia kelvata hallitukselle sellaisenaan. Ymmärrän että Stubb pitää kivikasvoisesti pokerin päällä eikä näytä mitään pehmenemisen merkkejä, mutta jossakin vaiheessa olisi ehkä hyvä tarjota vähän sovinnollisempaa asennetta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän Tadun hellimään "SAK:n alkoholistit" ja "Hakaniemen läskit" -diskurssiin on kai ihan turha ottaa osaa kenenkään muun kuin korkeintaan osapuolten poliisin kunnianloukkausesitutkinnassa. Jotain tolkkua sentään, toivotan onnea niihin keskusteluihin.
Viesteissäni on enemmän asiaa kuin tuossa SAK:n ehdotuksessa. Ei tule Sipilä hyväksymään. @Pavlovin Koira tuon ehdotuksen purkikin hyvin yllä. Ei mitään lisättävää.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Boldaamastani kohdasta: mä en tajua, miksi eivät tuossa voineet tulla edes vähän vastaan, kuitenkin taitaa olla niin, että kaikista pöydällä olleista asioista tuo on sellainen, mistä moni nimenomaan olisi valmis typistämään. Sama ehkä myös työaikaa kosketellen, muttei yhtä vahvasti.
Lisäksi tällä olisi julkisen sektorin kannalta äärimmäisen tärkeä vaikutus, jota ilman on odotettavissa irtisanomisia kohtuullisen nopeassa tahdissa. Sipilän mallissa voitaisiin mennä ehkä enemmän luonnollisen poistuman kautta.

Yllättävän selkeä esitys neuvottelujen pohjaksi kuitenkin SAK:lta.
 
Miksi nollakorotus ei olisi kustannusleikkaus, erityisesti jos ja kun ns. kilpailijamaissa samaan aikaan palkat nousevat? Ja edelleenkin, missä on se tilasto- tai joku puolueeton fakta, että suomalaisen vientiteollisuuden työntekijä on tällä hetkellä kalliimpi kuin esim. Ruotsissa tai Saksassa?

Emmehän me tiedä mikä tulee kilpaillijamaissa olemaan palkankorotusten taso vuosina 2017-18. Se peräämäsi tilasto tulee Suomen Pankista, tässä SP:n ekonomistin Lauri Kajanojan teksti aiheesta. Viisi prossaa ei perustukaan mihinkään, mutta se on realistisempi tavoite. 10-15 prosentin alennusta olisi mahdotonta lähteä edes esittämään.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos ansiosidonnaisen maksuja siirretään vähän enemmän työntekijän maksettavaksi, niin miksei ansiosidonnaista voisi poistaa kassoilta ja siirtää valtiolle? Muutenkin mielestäni on erittäin typerää että yritykset maksavat valtiolle tuosta, joka maksaa kassoille, jotka maksavat itse muistaakseni 5%.
 
Jos ansiosidonnaisen maksuja siirretään vähän enemmän työntekijän maksettavaksi, niin miksei ansiosidonnaista voisi poistaa kassoilta ja siirtää valtiolle?

Tätä asiaa ei saisi ääneen sanoa joten kuiskaan: Ammatillinen järjestäytyminen perustuu suurelta osin liittojen kassakytkökseen. Jos jokainen olisi automaattisesti vakuutettu työttömyyden varalta romahtaisi liittojen jäsenmäärä ja iso määrä niiden henkilöstöä joutuisi työnhakuun.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kun puhutaan tuosta 10-15 % kuilusta esimerkiksi Saksaan, niin hyvä muistaa, että noiden tilastojen jälkeen Saksassa on useimmilla aloilla nähty jo yli 5 % palkankorotuksia. Ja ylipäänsä eron suuruus on oikeasti enemmän kuin epäselvä.

Jos hallitus tämänkin esityksen tyrmää suorilta, niin haistakoon pitkän hekin. Kertoisi vain siitä, ettei oikeasti edes haluta neuvotella mistään, vaan runnoa asioita läpi pää EK:n perseessä ja yrittää vielä samalla saada kaikki muut näyttämään syyllisiltä. Voisi yhdistää eri ehdotuksia: Lomarahoista pois 30-50 % ja siihen päälle nollalinja?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos hallitus tämänkin esityksen tyrmää suorilta, niin haistakoon pitkän hekin. Kertoisi vain siitä, ettei oikeasti edes haluta neuvotella mistään, vaan runnoa asioita läpi pää EK:n perseessä ja yrittää vielä samalla saada kaikki muut näyttämään syyllisiltä. Voisi yhdistää eri ehdotuksia: Lomarahoista pois 30-50 % ja siihen päälle nollalinja?
Eikös neuvotteluja ollut jo aiemmin, silloinen esitys SAK:lta oli ainakin naurettava (ei yhtään leikkausta mistään ja vahvempia etuja). EK:n esityksestä ei ole tietoa. Mutta siis on koitettu neuvotella, nyt mennään sitten tällä linjalla. On se jännä kun yhtäkkiä alkaa AY-jyriäkin kiinnostaa neuvotteleminen.

Tätä asiaa ei saisi ääneen sanoa joten kuiskaan: Ammatillinen järjestäytyminen perustuu suurelta osin liittojen kassakytkökseen. Jos jokainen olisi automaattisesti vakuutettu työttömyyden varalta romahtaisi liittojen jäsenmäärä ja iso määrä niiden henkilöstöä joutuisi työnhakuun.
Juu, tuo on tiedossa. Ihmetyttää ettei miksei SSS ole ottanut tätä puheeksi. Sitten samalla se AY-jäsenmaksujen verovähennysoikeuksien poisto ja vastaavat esille. Faktahan on että tuleva sopimus ei ole loppujen lopuksi kenellekkään kauhean kiva (yrityksille ehkä mieluisin, pienyrittäjien olisi mielestäni pitänyt saada edes jotain pientä porkkanaa), mutta toinen fakta on se että jotain on pakko tehdä. 8v tätä on nyt paikattu jesarilla ja nippusiteillä, joten on jo aikakin että jotain tehdään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tätä asiaa ei saisi ääneen sanoa joten kuiskaan: Ammatillinen järjestäytyminen perustuu suurelta osin liittojen kassakytkökseen. Jos jokainen olisi automaattisesti vakuutettu työttömyyden varalta romahtaisi liittojen jäsenmäärä ja iso määrä niiden henkilöstöä joutuisi työnhakuun.

Tosin muissa Pohjoismaissa ei ole näin käynyt tämän, ei yleissitovuuden poiston eikä verovähennyksen poiston myötä. Hetkellinen shokki on toki ollut, mutta sitten on tultu takaisinpäin. Balanssin muuttuminen lienee isompi asia - odotettavaa on kv-esimerkkien pohjalta, että nämä löisivät enemmän SAK:n kuin kahden muun liittoja.
 

Wristlock

Jäsen
Emmehän me tiedä mikä tulee kilpaillijamaissa olemaan palkankorotusten taso vuosina 2017-18. Se peräämäsi tilasto tulee Suomen Pankista, tässä SP:n ekonomistin Lauri Kajanojan teksti aiheesta. Viisi prossaa ei perustukaan mihinkään, mutta se on realistisempi tavoite. 10-15 prosentin alennusta olisi mahdotonta lähteä edes esittämään.

Kalliimpi oli epäselvä määritelmä, parempi on työ- tai yksikkötyökustannuksiltaan kalliimpi. Tosin SP:n ekonomistin mielestä tämä mittari ei ole Suomen tapauksessa hyödyllinen. Sen sijaan hyödyllinen mittari hänen mielestään on tuotannon kannattavuus. No jos oletetaan, että SP:n ekonomisti osuisi analyysissään täysin nappiin (vuodesta 2007 tähän päivään asti 99% ekonomisteista ei ole osunut lähellekään nappia) niin ei voi kuitenkaan sivuuttaa erästä tosiseikkaa eli tuotannon kannattavuuteen vaikuttaa mm. yksi tärkeämpi asia kuin työntekijän oletettu kalleus. Tuote.
 
Tosin muissa Pohjoismaissa ei ole näin käynyt tämän, ei yleissitovuuden poiston eikä verovähennyksen poiston myötä.

Ruotsissa ja Tanskassa ansioturvaa hoidetaan liittojen yhteydessä olevista kassoista ja niissä järjestäytymisaste on 70 prossan luokkaa kuten Suomessakin. Norjassa on voimassa yleinen työttömyysvakuutus ja järjestäytymisaste on selvästi pienempi, noin 50 prossan luokkaa (googlasin SAK:n sivujen kautta löytyneitä tilastoja parin vuoden takaa). Veroedulla ei ehkä ole niin suurta merkitystä järjestäytymisasteeseen mutta työttömyyskassajärjestelmällä kyllä on.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Juu, tuo on tiedossa. Ihmetyttää ettei miksei SSS ole ottanut tätä puheeksi.
Muistikuvani on, että tällainen vaihtoehto olisi hallituksen toimesta ainakin hyshys-selvitysten asteella. Mutta varmasti yksi tehokas lisäkeppi (tai porkkana) lisää, jolla lähinnä SAK:ta hoputetaan vauhtiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ruotsissa ja Tanskassa ansioturvaa hoidetaan liittojen yhteydessä olevista kassoista ja niissä järjestäytymisaste on 70 prossan luokkaa kuten Suomessakin. Norjassa on voimassa yleinen työttömyysvakuutus ja järjestäytymisaste on selvästi pienempi, noin 50 prossan luokkaa (googlasin SAK:n sivujen kautta löytyneitä tilastoja parin vuoden takaa). Veroedulla ei ehkä ole niin suurta merkitystä järjestäytymisasteeseen mutta työttömyyskassajärjestelmällä kyllä on.

Katsopa seuraavaksi järjestäytymisasteen historia. Norjassa järjestäytymisaste on ollut aina matalampi kuin muissa Pohjoismaissa ja aikanaan sielläkin oli sama (tai valtion tukema vapaaehtoinen) kassajärjestelmä - aikana ennen öljyä toki. Ei sen poistamisella ollut juuri vaikutusta järjestäytymisasteeseen. Voi tietenkin olla nyt toinen tilanne, vaikea sanoa. Kv-esimerkki ei vain asiaa tue.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös