Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 908
  • 10 753

Rankkari

Jäsen
Kolme kovaa:

-Sippilä: Miljardit Kreikkaan ja pakolaisille. Kirkkain silmin toteaa, -Suomen rahat on loppu. -Otetaan pienituloisilta tonnit pois. Onniksi Sipilällä itsellä on miljoonia. Voi vaimon pyynnöstä antaa asuntonsa pakolaisille. Mieliharrasrus: alaikäisen lihaksikkaan pojan kättely.

-Stubido: Rikkaiden kiiltokuvapoika. Ainoa tavoite on saada olla esillä, ja varakkaiden juoksupoikana.

-Sonni: Miten noin pullea mies pystyy kääntämään takkinsa noin nopeasti. Ja vielä usean kerran. -Ai niin, se takkihan on aina valmiiksi auki. Samoiten Kreikkapiikki, ja pakolaispiikki. Oppositiopiikittelijästä, äänestäjien pettäjäksi.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
@Aapee79 En usko että sulla on mitään agendaa vääristellä lukuja, mä vaan epäilen, että noita lukuja ei ole laskettu ihan oikein. Tai sitten ne on laskettu tarkoitushakuisesti maksimaalisilla menetyksillä. Saatan olla väärässäkin, mutta tuollaista laskelmaa millä 10% päästään ei ole kukaan mulle näyttänyt, enkä itse sellaiseen pääse.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei jukoplaut kun on joku peeaa pikkuisen pihalla laskuissaan. Sitten kun pojat vähän oikaisee, niin ruvetaan marttyyriksi, ja näin.

Itse laskin yleisillä arvoilla (kuukausipalkka = a) palkanaleneman olevan 2,2 % vuositasolla, jos siis oletetaan että työntekijä tekee 26 8 tunnin sunnuntaivuoroa vuoden aikana, työpäiviä kuukaudessa on keskimäärin 22.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Sipilä kyykyttää edelleen. Tämä on vähän kuin isät vs pojat, joten hieman harmittaa opposition puolesta. Yleensä itsekin on altavastaajan puolella, mutta nyt ei pysty.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hieman hassua tuo hallituksen puolimyöntely, että joo, vähän huonohan tämä on, mutta ehdottakaa ny parempaa... Ja sitten viitataan yrityksiin yhteiskuntasopimuksesta, mikä asiapiirin monitahoisuuden ja haastavuuden suhteen oli vähän kuin, että anna kissalle tabletti viidessä sekunnissa - ai et antanut vai, no sitten vaan katti piikille ja pulinat pois.
 

Aapee79

Jäsen
@Aapee79 En usko että sulla on mitään agendaa vääristellä lukuja, mä vaan epäilen, että noita lukuja ei ole laskettu ihan oikein. Tai sitten ne on laskettu tarkoitushakuisesti maksimaalisilla menetyksillä. Saatan olla väärässäkin, mutta tuollaista laskelmaa millä 10% päästään ei ole kukaan mulle näyttänyt, enkä itse sellaiseen pääse.

Jeps. No annetaan nyt tilanteen olla. Eiköhän SAK ja Lyly herää ja saada joku järkevämpi paketti vielä kasaan. Turha näitä on vielä väännellä. Se 5% lomarahan menetys vaikka pois tai jotain. Onhan noita ja tiedän, että jotain pitää tehdä. Sattuu vaan just liikaa noi kaikki kohdat itselle ja vielä sairaudet siihen päälle, niin hermot on vähän kireenä. Peace.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja nyt tunnustan avoimesti rasistisuuteni (mikä lienee jo tiedossa argentiinalaisen jalkapallon suhteen): tuo Sipilän puheessa häivähtävä venyttävä ja anteeksipyytelevä pohjoispohjalainen aksentti on pirun ärsyttävä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No nyt niitä laskelmia esiin. Esitin itse omani yllä. Esitetään vähän lisää:

Kätilö kärsii lisien leikkauksista eniten – Yle selvitti lisien leikkausten vaikutukset yli 200 ammattiin | Yle Uutiset | yle.fi

Euromääräisesti tämän YLE:n laskelman mukaan vaikuttaa kätilöihin, 1864 EUR/v. Tämä on n. 5% paikkeilla koko vuoden bruttopalkasta. Jollain saattaa olla jopa 6% (jos on, niin silloin ei kyllä tee paljon sunnuntaivuoroja jolloin vaikutus ei ole noin suuri). 10%:sta ollaan joka tapauksessa hyvin kaukana.
Sitten vielä, kun otat 8 lomapäivän menetyksen mukaan laskelmiin niin yli 10%:n menee heittämällä. Yle ei viitsinyt moista pientä asiaa ottaa mukaan laskelmiin(kätilön osalta).
Toiset laskee lisien vaikutuksen, toiset leikkausten vaikutukset.
 
Tämä Metalliliiton julkaisema lista kertoo kaiken oleellisen, linkki Demokraattiin.
Näitä asioita siis SAK & co. olivat tuoneet yhteiskuntasopimuspöytään.

1. Maltilliset työmarkkinaratkaisut myös vuoden 2016 jälkeen
2. Työaikoihin lisää joustoa
3. Lisää investointeja
4. Omistajien ja yritysjohdon vastuu
5. Muutos- ja työsuhdeturva sekä työttömyysturvan uudistaminen
6. Epätyypillisissä työsuhteissa olevien työntekijöiden asemaa parannettava
7. Toimialavuoropuhelu
8. Tuottavuuden, työhyvinvoinnin ja työntekijöiden osaamisen kehittäminen
9. Paikallinen sopimisen lisääminen työ- ja virkaehtosopimusten puitteissa
10. Harmaan talouden torjunta

Eli ei ainoatakaan nipistystä työntekijöiltä yhtään mistään. Enemmän vain etuja. Aivan, sillähän niitä julkisen sektorin menoja leikataankin ja kilpailukykyä parannetaan. Ja ei, maltillinen palkkaratkaisu ei ole mikään nipistys. Siinähän palkka kasvaa kuitenkin. Ei edes ehdotettu, että korotukset jäädytetään, vaan maltillinen korotus. Idiootit.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
En viitsi lainata ketään, mutta kun nuo tämän vuoden työvuorot ovat jo pitkälle selvillä, ja vaikka nämä leikkaukset eivät vielä tälle vuodelle kuulu, niin piruuttani piti eilen tehdä seuraava korjaus. Laitoin joulu-uusivuosi välistä seitsemän päivää lomia säästöön, ja tulen tekemään n. 50 sunnuntai -tuntia tuolle jaksolle. Arvatkaa kuka voittaa?
 

Jeffrey

Jäsen
ja tulen tekemään n. 50 sunnuntai -tuntia tuolle jaksolle. Arvatkaa kuka voittaa?

Veikkaanpa, että sinä olet voittaja! Eli onnittelut täältä suunnalta! Menetät 50 tuntia vapaa-ajastasi, mutta saat siitä korvaukseksi palkan 87,5 tunnilta. Mielestäni kuulostat melko suurelta voittajalta! Itse voin vain kateellisina katsoa teitä, jotka saavat sunnuntaityöstä jotain ylimääräistä korvausta.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Veikkaanpa, että sinä olet voittaja! Eli onnittelut täältä suunnalta! Menetät 50 tuntia vapaa-ajastasi, mutta saat siitä korvaukseksi palkan 87,5 tunnilta. Mielestäni kuulostat melko suurelta voittajalta! Itse voin vain kateellisina katsoa teitä, jotka saavat sunnuntaityöstä jotain ylimääräistä korvausta.

Niinpä. Olin pitkästä aikaa ottanut lomaa jouluksi, koska tälle vuodelle ei ollut lomakieltoa joulujaksolle. Nyt ajattelin kuitenkin laittaa pari päivää jälleen säästöön ja ottaa reilut 40 tuntia suntis -korvauksia sieltä. Jouluaattona iltavuoro, joulupäivä aamu-ja-yö, tapaninpäivä vapaa, ja uudenvuoden yö.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Veikkaanpa, että sinä olet voittaja! Eli onnittelut täältä suunnalta! Menetät 50 tuntia vapaa-ajastasi, mutta saat siitä korvaukseksi palkan 87,5 tunnilta. Mielestäni kuulostat melko suurelta voittajalta! Itse voin vain kateellisina katsoa teitä, jotka saavat sunnuntaityöstä jotain ylimääräistä korvausta.

No kuka voittaa, jos pitkälomalaisilta otetaan joulu-uusvuosilomat pois, ja he tekevät lisien kanssa nuo päivät? Minä en tiedä, enkä jaksa laskea? Kunhan kysyin.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Veikkaanpa, että sinä olet voittaja! Eli onnittelut täältä suunnalta! Menetät 50 tuntia vapaa-ajastasi, mutta saat siitä korvaukseksi palkan 87,5 tunnilta. Mielestäni kuulostat melko suurelta voittajalta! Itse voin vain kateellisina katsoa teitä, jotka saavat sunnuntaityöstä jotain ylimääräistä korvausta.

Ja vielä, jos olisin lomalla tuon ajan, kuten alkuperäinen suunnitelma oli, en saisi mitään ylimääräistä tuosta, mutta..., kahdeksan päivän lomapoiston sijasta 40-50 suntistuntia. Vaihtaisin milloin vain...

Oma ehdotukseni: Lomat 20:een päivään, lomarahat puoliksi, työpäivään tunti lisää jne..
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mites vielä kolmivuorotyö? Helvetti, kun äijä tietää esim. minun tilanteen paremmin kuin minä itse!
En halua sinänsä sinun tilannetta lähteä kiistämään, varmasti löytyy joltakin sellainenkin työ- ja elämäntilanne että puhutaan 10% vaikutuksesta. Mutta yleistetään että vuorotyöaloilla palkat oleellisesti laskevat 10-15% niin se on melkoista kärjistystä.

Vaimoni on sairaanhoitaja, nyt ei työelämässä, mutta viimeksi ollessaan oli HUS:lla kolmivuorotyössä. Hänen keskimääräisellä lisäjakaumallaan reaalinen palkka sunnuntai- ja ylityökorvaukset huomioiden pudotus olisi ollut minun laskelmieni mukaan n. 3,5%. Tähän jos myötämielisesti lasken yläkanttiin helatorstain ja loppiaisen, päästäisiin ehkä 5% korville kokonaisuudessa. 38 päivän kesälomista meidän perheessä ei ole koskaan nautittu.


Eiköhän anneta olla. Sä voitit ja tiesit minun asiani paremmin kuin itse!
En minä tässä sinua halua voittaa, vaan kohtuullistaa mielestäni aika yläkanttiin vedettyä laskelmaasi. Mutta annetaan vain asian olla. Jos sinun lisäjakaumallasi ja työajalla palkan pudotus on 10%, on se varmasti ihan mahdollista, ja paha minun on huudella kun olen itse 7,5h päivä toimistossa.

Vieläkin odotan vastauksia, että vituttaisikohan ketään muuta, jos palkka tippuu ehdotuksella 10-15% vuodessa?
10-15% on aika paljon kieltämättä, 5% voisin itse taipua mukisematta, jos sillä oikeasti saataisiin talous ylijäämäiseksi, vienti vetämään ja hyvinvointipalvelut säilytettyä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Eihän tässä voi mistään valittaa: -90 -luvun puolessa välissä jäi palkasta käteen 3800 markkaa, ja nykyään jää noin 2000 euroa. Lähenee...
 

Aapee79

Jäsen
Ei jukoplaut kun on joku peeaa pikkuisen pihalla laskuissaan. Sitten kun pojat vähän oikaisee, niin ruvetaan marttyyriksi, ja näin.

Itse laskin yleisillä arvoilla (kuukausipalkka = a) palkanaleneman olevan 2,2 % vuositasolla, jos siis oletetaan että työntekijä tekee 26 8 tunnin sunnuntaivuoroa vuoden aikana, työpäiviä kuukaudessa on keskimäärin 22.

En kehtaisi julkisesti sua nolata, koska selvästi taidat olla hieman sekaisin kirjoitusasun perusteella, mutta vitustako sinulla on mitään hajua, miten paljon minä teen sunnuntaitunteja vuodessa sekä millä palkalla?

Aloitetaan helpolla laskulla. Pystyt siihen, jos oikein tsemppaat! Paljon minun palkka tippuu vai peräti nouseeko se, jos sunnuntailisät pysyykin ennallaan, mutta muut leikkaukset pysyy?

Seuraava on haastavampi:

Laskepa uusiksi vaikka 34 sunnuntaipäivällä sekä lisää siihen lauantaita n. 17 kappaletta, missä alkaa klo.18 juoksemaan sunnuntailisät. Sitten laske vielä siihen arkipyhien poistot eli niiltä päiviltä kaikki sunnuntaitunnit pois sekä arvaa tuntimäärä päivässä paljon minä teen yleensä. Helpotan vähän: Se ei ole kahdeksan. Toisaalta ei tämä ole sinulle haaste eikä mitään, koska pakostahan sinä tiedät paljon leikkaukset prosentteina on pois minun kukkarosta kuin minä itse tai mun liitto tai järjestö. Ja näin. Vai miten se meni?

Paljon muuten minulla oli viime vuonna ylityötunteja? En muista itse, mutta sinä varmaan tiedät sen ja nokkelana voit laskee senkin vaikutuksen.

Voi hyvä päivää. Jatkoaika se jaksaa aina yllättää. Nyt jääkiekkoa ja katsomaan SaiPan marssia mestaruuteen!
 

Aapee79

Jäsen
10-15% on aika paljon kieltämättä, 5% voisin itse taipua mukisematta, jos sillä oikeasti saataisiin talous ylijäämäiseksi, vienti vetämään ja hyvinvointipalvelut säilytettyä.

Joo, peace vaan sinnekin. N. 5%, mitä nuo lomarahan menetys olisi, niin itsekin hyväksyisin, varsinkin jos se auttaisi oikeasti ylläoleviin kohtiin(mitä vähän epäilen). Se siitä ylimääräisestä tilistä. Yksi pitkä Tallina viikonloppu vaan vähemmän. Ei sikäli vaikuttaisi siis mihinkään. Nuo muut menetykset ovat vaan raaka faktaa omalla kohdalla(voi toki muuttua tilanteet), jos menisi ehdotus läpi noin ja laskemis perusteella vaikka tämä vuosi. Siksi ei naurata ja hermo on vähän kireällä, mutta mietitään tätä vuoden päästä. Eiköhän tuo vielä paremmaksi muutu. Hyvää illanjatkoa!
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ammattiliitto Pro esittelee: Tässä on palkansaajien lista Sipilälle - ”Osingonjaon kohtuullistaminen, työaikapankit...” - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Ammattiliitto Pron Jorma Malinen yhteiskuntasopimusneuvotteluista:

"Normaaleissa neuvotteluissa kaikki neuvotteluosapuolet tuovat pöytään omat tavoitteensa, joista alkajaisiksi keskustellaan vähän kuin korttipelissä, mitkä asiat syövät toisensa pois osapuolten tavoitelistoilta. Kun samanarvoiset ”kortit” on eliminoitu, kääritään hihat ja aletaan hommiin".

"Palkansaajien lista ei kelvannut neuvottelupöytään. Meidän kanssa ei haluttu neuvotella, meidät haluttiin ainoastaan sitouttaa EK:n ja hallituksen yhteisiin leikkauslistoihin."


Niin joo, ay-liikehän tässä on se neuvottelut torpannut osapuoli, niin kuin palstan perskekolaiset ovat kuorossa huutaneet.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Oma AKAVAlainen liittoni teki netissä jäsenkyselyn ja julkisti tänään sen tulokset. Oletan että ne ovat julkisia kun yksi liiton luottamushenkilö niitä naamakirjassa jakoi. Ihan mielenkiintoisia:

- Kannatatko loppiaisen ja helatorstain muuttamista palkattomiksi arkipyhiksi. Jaa 49%, Ei 39%

- Kannatatko ensimmäisen sairauslomapv:n muuttamista palkattomaksi. Jaa 28%, Ei 66%

- Kannatatko sunnuntai- ja ylityökorvauksiin esitettyjä leikkauksia. Jaa 41%, Ei 50%

- Kannatatko vuosiomien lyhentämistä enint. 30 päivään. Jaa 45%, Ei 47%

- Kannatatko mielenilmausta:
- kannatan ja aion osallistua 9%
- Kannatan, en osallistu 44%
- Vastustan 33%

Tuntuisi siltä että muutosvalmius kentällä on selvästi suurempaa kuin liittojen toimistobunkkereissa.

Ihmettelen muuten miten SAK:laiset liitot kehtaavat urputtaa siitä ettei SIpilän antama määräaika ensi keskiviikkoon riitä. Yhteiskuntasopimustahan alettiin puuhata jo vaalien jälkeisellä viikolla. Mitä hittoa tässä on kohta 5 kuukautta puuhasteltu? Luulisi että jotain pohjia edes olisi jo olemassa. Ai niin, se työaika on pitänyt liitoissa käyttää hallituksen vastaisten tiedotteiden kirjoittelemiseen ja mielenosoitusten puuhaamiseen.
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Kuinka monta noista paransivat yritysten kilpailukykyä ja kuinka monta vain kasasivat lisää velvoitteita(kustannuksia) työnantajille? Kumpaa em. tavoiteltiinkaan?

Ja eihän SAK pystynyt edes neuvotteluihin lähtemään, joissa olisi ollut tavoitteena ollut tuo 5% parannus. Edes siihen miten se olisi ollut tehtävissä? Jo tavoitteen nimeäminen oli liikaa, siis tavoitteen nimeäminen oli liikaa. Missä ihmeen mailmassa ja ajassa ne elävät. Aivan käsittämätöntä.

Ja nyt ne sankarit ei muka ehdi saada esitystä keskiviikoksi kun on kuulemma liian lähellä -> viikkoja menee.
Mitä ihmettä ne siellä Hakaniemessa oikein päivät pitkät ja tähän asti ovat hommailleet?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ihmettelen muuten miten SAK:laiset liitot kehtaavat urputtaa siitä ettei SIpilän antama määräaika ensi keskiviikkoon riitä. Yhteiskuntasopimustahan alettiin puuhata jo vaalien jälkeisellä viikolla. Mitä hittoa tässä on kohta 5 kuukautta puuhasteltu? Luulisi että jotain pohjia edes olisi jo olemassa. Ai niin, se työaika on pitänyt liitoissa käyttää hallituksen vastaisten tiedotteiden kirjoittelemiseen ja mielenosoitusten puuhaamiseen.

Onhan tuo SAKlta aika säälittävää itkua nyt. Kuten sanoit, aikaa tässä on ollut heittää vaikka seitsemän esitystä. Noh, SAK päätti katsoa että bluffaako Sipilä. Ei bluffannut. Nyt taitaa olla ideat aika vähissä siellä.

Toisaalta, yksinhän tuo SAK on jäämässä tässä koko hommassa. Toisaalta huvittavaa katsella Lylyn kiemurtelua nyt kun löysät on housussa.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös