Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 147 462
  • 10 753

Aapee79

Jäsen
Kyllä ei halua kukaan sairastaa, mutta eikös siinä jotakuta rokoteta, jos sinä olet kotona tekemättä mitään ja saat silti palkan? Eikös joltain jää jotain rahanarvoista saamatta?

Entäs jos sairaus johtuu työstä, vaikka joku selkä ym. jollain tai hoitajilla virustaudit, mitä saa asiakkailta. Mites sitten, kun sua esim. vaikka puukolla tuikataan työ- tai virkatehtävässä ja joudut pitkälle sairaslomalle. Kuuluuko sekin itse maksaa? Ja ennen kuin tulet pätemään, että puukkotapauksessa et joudu itse maksumieheksi vaan valtio korvaa, niin kerron sulle salaisuuden: Vitut korvaa. Kuukauden jälkeen lopetetaan sun kokemusosan laskeminen, mikä taas vaikuttaa moneen asiaan, mutta sä nohevana raumalaisena selvität mihin kaikkiin.

Tuo päivän palkattamuus saattaa alkaan toimia hyvin, että muutama krapulavemppaaja on vähempi. Eiköhän se kuningas-alkoholi lopulta vie niiltäkin voiton ja saikut jatkuu entiseen tapaan. Toki nytten otetaan sitten pitempiä kerralla kuin mitään yhtä päivää.

Suoraanhan toi palkattomuus koskee niitä, ketkä ovat kipeinä a)töistä johtuen b)geeneistä ja c)aivan vitun sama mistä syystä, kun toiset tuppaa olemaan sairaampia kuin toiset. Eli tässä arvotaan ihmiset eriarvoiseen asemaan tietyille asioille, mihin ei voi itse edes vaikuttaa. Osiin sairauksiin varmaan voi, en sitä sano.

No kellä on pikkulapsia, niin tilapäisethoitovapaat lisääntyy, ketkä nyt haluaa sairastaa tai ovat oikeasti sairaana, mutta eivät halua palkkaa menettää.

Epäilen, että tämä on yksi kohta, mikä ei mene läpi tässä ehdotuksessa.

Lomarahat vaan kaikilta veke ja thats it. Helppoa.

Tuo oli hieno uutinen tänään talkoista, että rikkaat maksavat 60M(pari vuotta), kun köyhemmiltä otetaan kokonaan pois 5MRD ilman takarajaa...
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entäs jos sairaus johtuu työstä, vaikka joku selkä ym. jollain tai hoitajilla virustaudit, mitä saa asiakkailta. Mites sitten, kun sua esim. vaikka puukolla tuikataan työ- tai virkatehtävässä ja joudut pitkälle sairaslomalle. Kuuluuko sekin itse maksaa? Ja ennen kuin tulet pätemään, että puukkotapauksessa et joudu itse maksumieheksi vaan valtio korvaa, niin kerron sulle salaisuuden: Vitut korvaa. Kuukauden jälkeen lopetetaan sun kokemusosan laskeminen, mikä taas vaikuttaa moneen asiaan, mutta sä nohevana raumalaisena selvität mihin kaikkiin.

Työtapaturmat maksetaan työnantajan vakuutuksesta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä olen ollut tietoinen siitä, että lisät voivat olla monelle merkittävä tulonlähde, mutta täällä luettujen viestien perusteella näyttää siltä, että osalle niistä on tullut vähän liiankin merkittävä. Tämä siis ole yhdenkään työntekijän syy, sen sijaan ihmettelen, miten palkkaus on ilmeisesti jo vuosikymmenten ajan rakennettu näille erilaisille "lisille", jotka siis näyttävät olevan jo koko homman juju. Kyllä tuossa ay-liikekin saa katsella peiliin.

Kerran olin eräässä lähiliikennettä ajavassa bussifirmassa töissä, jossa tietyt ihmiset kyräili vuorolistoja aina kun ne julkistettiin, että kuka on saanut kuinkakin monta sunnuntaivuoroa ja ettei vaan hän ole saanut niitä liian vähän muihin nähden. Sama juhannuksien, vappujen ja pääsiäisten kanssa. Tämä meni jopa niin pitkälle, että vuorolistoja ei enää julkistettu kokonaisuudessaan, vaan jokainen sai ainoastaan omansa. Minua moinen huvitti, ja kävinkin silloin sanomassa vuorolistojen tekijälle että minulle ei tarvitse laittaa yhtään sunnuntaivuoroa, ei tunnu missään, eikä tarvitse pyhäpäiviäkään laittaa. Ihan mielellään olen ne vapaalla ja antaa niiden tehdä ketkä niitä niin kovasti kyttäävät. Toki tuon ansiosta sain sitten ajella vähän "parempia" linjoja ja vapaapäivätoiveetkin meni aika hyvin läpi.

Nyt vaikuttaa, että nämä samat ihmiset toteavat, ettei sunnuntaivuoroja kannata enää tehdä. Siis ei kannata, kun saa "enää" 175 % entisen 200 % sijaan. Se on mielenkiintoinen ajattelutapa, joka ei kyllä mulle ihan aukene. Edelleen siitä maksetaan roimaa lisää, jonka oikeellisuudesta voi olla montaa mieltä. Jos jonkun talous ihan oikeasti on tiukilla tuon 12,5 % tiputuksen takia (enkä kyllä siis epäile etteikö joillain niin olisi), niin ongelma on silloin peruspalkan kanssa, ei sen kanssa että sunnuntailisä olisi liian pieni. Ay-liike on tämän itse ryssinyt, ja saavat katsoa peiliin viimeisten vuosikymmenten ajalta. He ovat keskittyneet lähinnä siihen, että miten työnteosta tehdään mahdollisimman kannattamatonta tiettyinä päivinä ja vuorokaudenaikoina sen sijaan, että panostaisivat oikeasti kaikkien työntekijöiden palkkauksen parantamiseen.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että "se on ammatinvalintakysymys" on typerä heitto silloin, kun ehtoja muutetaan kesken työuran, niin silti olen myös sitä mieltä että jos ihminen hakeutuu vuorotöihin, niin silloin hänen pitää tajuta että niitä töitä tehdään tosiaan kaikkina vuorokaudenaikoina ja kaikkina päivinä. Mun mielestä sunnuntai- ja lauantailisän voisi poistaa kokonaan ja kaikkiin työehtosopimuksiin 1,5 € lisää tuntipalkkaan. Tämä lisäisi oikeasti työllisyyttä, kun niitä sunnuntaivuoroja voisi joillakin työpaikoilla lisätä ja jotkut työpaikat voisivat tämän ansiosta olla sunnuntaisin ja lauantaisin auki nykyisen kiinniolon sijaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Entäs jos sairaus johtuu työstä, vaikka joku selkä ym. jollain tai hoitajilla virustaudit, mitä saa asiakkailta. Mites sitten, kun sua esim. vaikka puukolla tuikataan työ- tai virkatehtävässä ja joudut pitkälle sairaslomalle. Kuuluuko sekin itse maksaa? Ja ennen kuin tulet pätemään, että puukkotapauksessa et joudu itse maksumieheksi vaan valtio korvaa, niin kerron sulle salaisuuden: Vitut korvaa. Kuukauden jälkeen lopetetaan sun kokemusosan laskeminen, mikä taas vaikuttaa moneen asiaan, mutta sä nohevana raumalaisena selvität mihin kaikkiin.
Jos sua puukolla tuikataan niin tuskin se yhden päivän palkan menetys on päälimmäisen vitutuksen aihe.
Työtapaturmat on käsittääkseni asia erikseen, mutta ymmärrän kyllä harmituksen jos esim töissä saadun flunssan tai muun jomotuksen takia joutuu saikulle ja menettää rahaa. Nyt se vaan on näin, eikä se sen paremmin valtiolle kuin työnantajallekaan mikään mieluisa tilanne ole, ja toivottavasti se lohduttaa edes vähän että asiat voisi olla helvetisti huonomminkin.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Kyllä ei halua kukaan sairastaa, mutta eikös siinä jotakuta rokoteta, jos sinä olet kotona tekemättä mitään ja saat silti palkan? Eikös joltain jää jotain rahanarvoista saamatta?

Sopiiko että lähetän laskun lapsien vanhemmille kun ovat tuoneet oksentavan pikku Jaakon hoitoon?
 

Aapee79

Jäsen
Työtapaturmat maksetaan työnantajan vakuutuksesta.

Älä jauha paskaa. Kokemusosa loppuu tasan tarkkaan omalla alalla yli kuukauden sairasloman jälkeen, mikä vaikuttaa minun lomiin sekä palkkaan. Ihan vitun sama onko töissä joku mua puukottanut vai kotona kompastunut kännipäissään pitkälle sairaslomalle.

Korostan vielä, että puhun kokemusosasta. Sinähän olet niin tarkka termeistä, että tietänet mistä puhun. Töissä/työmatkalla tapahtuneet onnettomuudet ovat toki eriasia siinä, miten sairas- sekä lääkekorvaukset lasketaan vs. omat jutut. Toisaalta Valtionkonttorin tuntien, niin se on sellainen paikka, että ennemmin ottaa vähän takkiin itse, kun alkaa niiden kanssa vääntämään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sopiiko että lähetän laskun lapsien vanhemmille kun ovat tuoneet oksentavan pikku Jaakon hoitoon?
Et nyt ihan vastannut kysymykseen, enkä tiedä mistä tämä heitto tuli, mutta minusta voisi hyvin lähettää, sehän on väärin, ja aika yleistä anoppini (alalla) mukaan. Samaten tietoisesti kipeänä vakavasti sairaita hoitamaan tulevan voisi irtisanoa tai siis antaa potkut.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Työehtosopimus rajoittaa mitä työntekijä voi sopia työnantajan kanssa. Tästä on esimerkkejä ollut tässäkin ketjussa jo aikaisemmin. Eräs käyttäjä halusi tehdä 0-tuntisopimuksen, mutta liitto oli sitä mieltä, että ei saa. Työnantaja ei sitten sellaista tehnyt.

Mä olisin kerran halunnut vaihtaa kokoaikaisesta osa-aikaiseksi hieman vähemmillä tunneilla ihan oma-aloitteisesti. Halusin enemmän vapaa-aikaa vaikka sitten pienemmällä palkalla. Pomo sanoi mulle suoraan, että ei onnistu, koska heillä on jo liiton sallima maksimimäärä osa-aikaisia työntekijöitä. Muuten ei olisi ollut mitään ongelmaa. Sitä en tiedä, että miten liitto (AKT) tuon pystyy määräämään tai mistä se edes tietää, että kuinka monta osa-aikaista satojen työntekijöiden firmassa oli, mutta jostakin ne senkin saa selville. Tai mitä se heille edes kuuluu, jos työntekijä itse haluaa noin vaihtaa, mutta kun ei niin ei.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun tässä keskustelussa on nyt hoitajat olleet kovasti pinnalla, niin hyvä on muistaa että he saivat vuoden 2007 kieppeillä noin 10 prosentin palkankorotuksen parin vuoden sisällä. On se helvetin kumma, että sitä ennen ei hoitajia silloin tällöin kuollut nälkään tai joutunut kodittomiksi, kun nyt saadaan kuulla miten on mahdotonta tulla toimeen, kun ansiotasosta ollaan tinkimässä muutamaa prosenttia. Nopealla laskukaavalla palkat ovat tämän jälkeenkin yli 5% isommat kuin 10 vuotta sitten (inflaation ollessa varsin maltillinen, välillä hetken jopa negatiivinen).
 

Aapee79

Jäsen
Jos sua puukolla tuikataan niin tuskin se yhden päivän palkan menetys on päälimmäisen vitutuksen aihe.
Työtapaturmat on käsittääkseni asia erikseen, mutta ymmärrän kyllä harmituksen jos esim töissä saadun flunssan tai muun jomotuksen takia joutuu saikulle ja menettää rahaa. Nyt se vaan on näin, eikä se sen paremmin valtiolle kuin työnantajallekaan mikään mieluisa tilanne ole, ja toivottavasti se lohduttaa edes vähän että asiat voisi olla helvetisti huonomminkin.

Voi toki olla huonommin ja kaikilla varmaan voi asiat olla huonommin/paremmin, vaikka miten tätä täällä väännellään. En ihan tajua näitä jeesustelijoita tässä ketjussa, että menkää muualle nyt täältä itkemään. Joku -10% tippuminen ansioissa on itsestä aika iso juttu, olkoonsa vaikka lähtötilanne miljardi.

Se, että tätä viestiä kirjoittaessa kuolee ihmisiä nälkää muualla, niin tarkoittaa, että kaikilla muillakin pitää mennä samalla tavalla? Tai, että jos saat just itsellesi leivän ostettua, niin ole siitä tyytyväinen ja pidä turpasi kiinni.

Omasta mielestä ollaan nyt vääristä kohdista leikkaamassa sekä eriarvoiseen asemaan laittamassa ihmisiä. Lomarahat pois tai jos mun lomien lyhentäminen Suomen vientiä edistää, niin vaikka sekin vielä. Ollaan sitten talkoissa saatana.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Sopiiko että lähetän laskun lapsien vanhemmille kun ovat tuoneet oksentavan pikku Jaakon hoitoon?
Ja kun sinä tartutat jonkun, hän puolestaan saa lähettää ansionmenetyksistään laskun sinulle.

Kun täällä niin kovasti siitä oikeudenmukaisuuden perään kysellään, niin miten oikeudenmukaisena koette nykyisen tilanteen, jossa työnantaja maksaa työntekijälle täyden palkan tämän sairastuessa vapaa-ajalla tai teloessaan itsensä harrastuksissaan tai humalassa?
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ketä siitä sitten pitäisi rokottaa? Eikö ole aika hieno juttu, että kun olet kipeänä kotona ja sinun työpanoksesi on 0, saat silti toisesta sairauslomapäivästä alkaen mojovan korvauksen, siis pelkästä kotona makaamisesta melkein täysi palkka!

Mitäs jos se sairastuminen on työnantajan vika. Itse teen toimistotyötä. Jos minulla hajoaa selkä ja se johtuu huonoista työtuoleista tms. Niin sillon näkisin että työantajan pitää maksaa täyttä palkkaa joka vitun ikiseltä päivältä.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Siis oliko mtv3 luvut oikein? Pääomaveron korotus tuo 30m ja solidaarisuusvero 34m.

Sitten palkansaajat osallistuvat yli 2miljardilla? Ja sekin siirto omistajille.

Pääasia jotta kaikki osallistuvat...
 

Aapee79

Jäsen
Kun tässä keskustelussa on nyt hoitajat olleet kovasti pinnalla, niin hyvä on muistaa että he saivat vuoden 2007 kieppeillä noin 10 prosentin palkankorotuksen parin vuoden sisällä. On se helvetin kumma, että sitä ennen ei hoitajia silloin tällöin kuollut nälkään tai joutunut kodittomiksi, kun nyt saadaan kuulla miten on mahdotonta tulla toimeen, kun ansiotasosta ollaan tinkimässä muutamaa prosenttia. Nopealla laskukaavalla palkat ovat tämän jälkeenkin yli 5% isommat kuin 10 vuotta sitten (inflaation ollessa varsin maltillinen, välillä hetken jopa negatiivinen).

"Valtion säästötoimet iskevät rajusti myös keskipalkkaisiin sotilaisiin, rajavartijoihin, tullivirkailijoihin ja vanginvartijoihin.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton laskelmien mukaan hallituksen leikkaus kohdistuu erityisesti valtion turvallisuusalojen kenttähenkilöstöön, joka työskentelee ympärivuorokauden seitsemän päivää viikossa. Heidän ansiotasonsa laskee yli 10 prosenttia vuodessa.

JHL:n mukaan näillä aloilla toteutettuja aiempia henkilöstösäästöjä paikataan ylitöillä, joista virkamies ei voi kieltäytyä. Tästä syystä leikkaukset kurittavat erityisen kovasti tätä työntekijäjoukkoa."

Itseäni kiiinnostaa tuo ryhmä sekä esim. poliisit, mitkä vaikuttavat tässä räjähdysherkässä ja epävarmassa tilanteessa Suomen turvallisuuteen. Noihin pitäisi tällä hetkellä pikemminkin satsata eikä huonontaa oloja. En edelleen usko, että nämä leikkaukset tuovat lisää työpaikkoja esim. edellä oleviin aloihin. Nytkään ei korvata eläkkeille menijöitä tai muihin hommiin lähteviä samaan/oikeaan tahtiin. Jäljessä ollaan ja pahasti.

Samathan ne nyt pystyy hoitamaan työt, kun vielä lomia vähennetään ja arkipyhistä saadaan lisää tunteja jaksoihin eli tämä "Suomen viennin" parannus on itestä siksi aika huono "syy", koska voitaisiin puhua rehellisesti välillä myös asioista, mikä tämä vaan todellisuudessa on.

Sitten joku kirjoitti, että kun palkka pienenee, niin veroprossakin pienenee, että todellinen vaikutus on pienempi. Samalla tässä on leikattu ja leikataan kokoajan nyt asunnon korkohyötyjä ja omavastuita työmatkoihin, niin ne veroprossan hyvät menee jo sinne. Päivähoitomaksu kallistuu ja muut päälle, mutta eipä niitä lasketa. Varmaan joku kohta ehdottaa, että myy kämppäsi ja muuta halvempaan asumaan. Joo. Jos jollain menee huonosti, niin silloin kaikilla on mentävä. Toisaalta tuo -10% palkka voikin aiheuttaa sen tilanteen pitkällä juoksulla. Kaikki samaan suohon vaan!
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Ja kun sinä tartutat jonkun, hän puolestaan saa lähettää ansionmenetyksistään laskun sinulle.
Jota ei tarvitsisi tehdä jos Jaakko olisi alunperin hoidettu kotona.

Kun tässä keskustelussa on nyt hoitajat olleet kovasti pinnalla, niin hyvä on muistaa että he saivat vuoden 2007 kieppeillä noin 10 prosentin palkankorotuksen parin vuoden sisällä.

Eikös se koskenut vain sairaanhoitajia?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis oliko mtv3 luvut oikein? Pääomaveron korotus tuo 30m ja solidaarisuusvero 34m.

Sitten palkansaajat osallistuvat yli 2miljardilla? Ja sekin siirto omistajille.

Pääasia jotta kaikki osallistuvat...
Ei luvut olivat väärin. Oikeat luvut olivat, että palkan saavat osallistuvat satasella-parilla per nokka, kun taas pääomatuloja nauttijat osallistuvat useilla tonneilla per nokka.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei luvut olivat väärin. Oikeat luvut olivat, että palkan saavat osallistuvat satasella-parilla per nokka, kun taas pääomatuloja nauttijat osallistuvat useilla tonneilla per nokka.

No joo.

Ostettiin eräs firma ja sen mukana tuli juristi. Teki ensitöikseen holding firman ja suositteli holding firman sijoituspaikaksi veroparatiisia. Ei tehty niin, mutta lienee aika yleistä sellainen menettely, että pääomatulot kulkevat holding firman kautta joka taas ei maksa juurikaan veroja. Suhde voi olla vaikka 90 % holding ja 10 % suoraan, josta sitten maksetaan Suomeen pääomavero.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Ei luvut olivat väärin. Oikeat luvut olivat, että palkan saavat osallistuvat satasella-parilla per nokka, kun taas pääomatuloja nauttijat osallistuvat useilla tonneilla per nokka.

Tuollainen idiootin leikkiminen sopii hyvin sulle. Syntymästä lähtien ollu vai ihan opittu taito?
 

Aapee79

Jäsen
Ei luvut olivat väärin. Oikeat luvut olivat, että palkan saavat osallistuvat satasella-parilla per nokka, kun taas pääomatuloja nauttijat osallistuvat useilla tonneilla per nokka.

dana77 matikalla laskettuna: Pääomaveronkorotus koskee n. 50 000 ihmistä ja 30M summallahan se on hurjat 600e mieheen pariksi vuodeksi. Itse sain oman tiputuksen noin 4000 euroa lopun iäksi. Mutta eipä siinä, kun sulla on tuo matematiikka hallussa, niin jatka räksyttämistä. Pystyt kyllä parempiinkin provoihin, kun ei sulla oikein muuta antia tälle palstalle ole.


edit. muokattu juttua niin, että pääomaverotus koskee n. 50k ihmistä eikä monta heitä todellisuudessa on.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eikös se koskenut vain sairaanhoitajia?
Tehyn sivujen mukaan järjestöön kuuluu 8000 terveydenhoitajaa, joten lienevät jotain saaneen (kuten hyvin monet muutkin tuolloin saivat)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuollainen idiootin leikkiminen sopii hyvin sulle. Syntymästä lähtien ollu vai ihan opittu taito?
En nyt hirveästi lähti omalla idiootittomuudella leijumaan, jos juuri on on itse vertaillut 2,5 miljoonan ihmisen yhteenlaskettujen tulojen muutoksen vaikutustusta tuloihin muutamiin kymmeniin tuhansien vastaaviin absoluuttisesti euroissa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pääomaveroja maksaa n. 50 000 ihmistä ja 30M summallahan se on hurjat 600e mieheen pariksi vuodeksi. Itse sain oman tiputuksen noin 4000 euroa lopun iäksi. Mutta eipä siinä, kun sulla on tuo matematiikka hallussa, niin jatka räksyttämistä.
Itse saan vuodessa pääomatuloja luokkaa 500-1000 euroa. Eli en osallistu tuohon ylemmän pääomaprosentin korotustalkoisiin, niinkuin ei luultavasti 80% noista pääomatulojen 50000 ihmisestä. Kuullostaisi siis, että nämä talkoisiin osallistujat osallistuvat 6000 eurolla.
 

Aapee79

Jäsen
Tehyn sivujen mukaan järjestöön kuuluu 8000 terveydenhoitajaa, joten lienevät jotain saaneen (kuten hyvin monet muutkin tuolloin saivat)

Eli kun 8 vuotta sitten on joku ala saanut huonoon palkkaansa korotuksen, niin luonnollisesti se pitää nyt takaisin saada sinne huonoksi, koska ei se asia vaan voi olla niin.
 

Aapee79

Jäsen
Itse saan vuodessa pääomatuloja luokkaa 500-1000 euroa. Eli en osallistu tuohon ylemmän pääomaprosentin korotustalkoisiin, niinkuin ei luultavasti 80% noista pääomatulojen 50000 ihmisestä. Kuullostaisi siis, että nämä talkoisiin osallistujat osallistuvat 6000 eurolla.

Veronmaksajien keskusliiton karkean arvion mukaan pääomaveron korotus koskee 40-50 000 ihmistä. Oli virhe omassa ed. tekstissä, että heitä olisi vaan niin vähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös