Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 152 090
  • 10 753

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ja luultavasti tulen tämän johdosta myös olemaan kipeänä töissä.

Hallitushan suorastaan kannustaa sinua tervehtymään kunnolla. Ennen uudistusta, kun lepäsit flunssan kuorissa sen yhden päivän niin nyt toipumiseen kannattaa varata vähintään se kolme päivää.

Flunssan tarttuminen taas ei ole niin yksiselittäistä. Se, että joku pärskii kohti naamasi on lopulta suhteellisen epätodennäköinen syy siihen, että sinä sen flunssan saat. Flunssakausina kannattaakin välttää erityisesti sitä duunin tarjoamaa kahvipannua.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Osallistutko sinäkin Jussi talkoisiin vai onko roolisi van laskea vähätellen muiden vähentyviä tuloja?

Olen osallistunut jo 15 vuotta olemalla osa sitä pari ylintä desiiliä joka maksaa kaikki tulonsiirrot ja muutenkin tulonsiirrot on olleet minimissä koko aikuisikäni. Lisäksi poltan röökiä, talossa on kaksi autoa ja en jaksa roudata viinaa ulkomailta, vaan ostan nekin suomesta, mutta juon sitä eniten ravintolassa. Käyn iltaisin vähintään kerran viikossa ravintolassa syömässä ja kotona kävi tänäänkin siivooja ihan kuitilla. Verojani on kiristetty jatkuvasti käsittämättömillä perusteilla, etten muka osallistuisi ja sekös minusta on lähinnä naurettavaa. Itse en saa ylitöistä korvausta, kuten en myöskään sunnuntaityöstä, mutta toki nämä helluntait yms. vaikuttavat varmaan minuunkin.

Eli osallistun ihan reilusti enemmän kuin keskiverto palkansaaja.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Totta helvetissä sillä on vaikutusta jos työvoiman hinta suhteessa työpanokseen laskee. Kilpailukyky paranee ja työllisyys lisääntyy. Onko sinulla oikeasti esittää tähän joku vastaväite muu kun joku yksittäinen esimerkki jostain yksittäisestä yrityksestä. Tokihan tämä ei kerro yksittäisen yrityksen tapahtumista mitään, mutta täysin varmasti keskimäärin kilpailukyky paranee. Onkohan sitä kiistänyt edes Arhinmäki?

Miten tuo luo yhtään uutta työpaikkaa? Lukuunottamatta joitakin kauppoja ja ravintoloita jne, jotka nyt pystyvät ehkä pitämään liikkeensä auki paremmin sunnuntaisinkin mutta edelleen ne joutuu maksamaan sunnuntaityöstä kalliisti ja se rajoittaa aukioloja edelleen. Yksikään tehdas, sairaala, bussifirma tai muu jo tällä hetkellä 24/7 auki oleva yritys ei palkkaa yhtäkään ihmistä lisää sen takia, että sunnuntaipalkka tippuun 12,5 %. Yksikään firma ei palkkaa lisää työntekijöitä sen takia, että ylityökorvaukset laskee, vaan siinä käy ihan päinvastoin. Sama tapahtuu lomien lyhennyksen kanssa, kun sijaisia ei tarvita enää niin paljoa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Sipilältä joku noheva toimittaja voisi kysyä, että mille aloille niitä työpaikkoja syntyy? Siis nimenomaan näiden uudistusten ansiosta ja miten nuo uudistukset uusien työpaikkojen syntymiseen kannustavat. Teollisuuteen ei ainakaan, ne kun pääasiassa pyörii jo tälläkin hetkellä 24/7, myös sunnuntaisin. Ei hoito- ja pelastusalallekaan palkata yhtään uutta työntekijää sunnuntaiksi tai ylitöitä tekemään näiden uudistusten ansiosta. Lomatuurareitakin tarvitaan jatkossa vähemmän.
Olisipa kysynyt! Tiedän useamman hoitoalan paikan, joihin ei tänäkään kesänä otettu yhtään (!) kesälomasijaista, vaan lomia venytettiin niin pitkälle ajalle että "ei tarvinnut". Koko kesäs mentiin minimimiehityksellä ja se varmasti näkyy työn laadussa. Pakolliset toki saadaan pääosin tehtyä. Onneksi ehdin valmistua pari vuotta ennen tätä kaikkea supersäästöä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksikään tehdas, sairaala, bussifirma tai muu jo tällä hetkellä 24/7 auki oleva yritys ei palkkaa yhtäkään ihmistä lisää sen takia, että sunnuntaipalkka tippuun 12,5 %. Yksikään firma ei palkkaa lisää työntekijöitä sen takia, että ylityökorvaukset laskee, vaan siinä käy ihan päinvastoin. Sama tapahtuu lomien lyhennyksen kanssa, kun sijaisia ei tarvita enää niin paljoa.
Pakkohan sen on olla näin kun aukottomasti perustelet.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Sairauspäivän karenssi keskustelu paljon sen ympärillä kuinka monta ihmistä tartuttaa jos/ kun menee sairaana töihin, no voin itse sanoa ettei minulla todellakaan ole varaa jäädä kotiin sairastamaan ja menettää koko päivän palkkaa. Tämä siis väistämättä johtaa siihen että enemissä määrin on pakko mennä töihin pääkainalossa, mikä tietenkin on epäsuotavaa kun olen hoitoalalla. En usko että kovin moni vanhemmista arvostaa aamulla oksentavaa hoitajaa toivottamassa hyvää huomenta.

Mietin tuossa myös miten tuo sitten vaikuttaa ihmisen terveyteen noin yleisesti, pitenevätkö ja pahenevatko taudit? Tuleeko enemmän jälkitauteja kun ihmiset eivät jää koteihin vaan menevät rahan pakosta töihin. Entä miten tuo vaikuttaa sen päivän työtehokkuuteen? Onko muutos kuitenkin sitten plus miinus nolla loppujen lopuksi.

// Niin ja Sipilälle tiedoksi että mm. pääkaupunkiseudallahan on jo nyt huutava pula sekä lastenhoitajista että lastentarhanopettajista. Et se sitten niistä tarpeista uusille työpaikoille, kun vanhoistakin juostaan kirkuen karkuun.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tuo luo yhtään uutta työpaikkaa?....
Jos et ymmärrä, että kilpailukyvyn parantuminen vaikuttaa suomalaisten yritysten mahdollisuuksiin myydä tuotteitaan ulkomailla ja sitä kautta esimerkiksi lisää tarvetta valmistaa noita tuotteita suomessa, niin vaikea on jatkaa keskustelua kun toisella on niin punaiset lasit nokalla, ettei tosiasiat näy läpi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Sairauspäivän karenssi keskustelu paljon sen ympärillä kuinka monta ihmistä tartuttaa jos/ kun menee sairaana töihin, no voin itse sanoa ettei minulla todellakaan ole varaa jäädä kotiin sairastamaan ja menettää koko päivän palkkaa. Tämä siis väistämättä johtaa siihen että enemissä määrin on pakko mennä töihin pääkainalossa, mikä tietenkin on epäsuotavaa kun olen hoitoalalla. En usko että kovin moni vanhemmista arvostaa aamulla oksentavaa hoitajaa toivottamassa hyvää huomenta.

Mietin tuossa myös miten tuo sitten vaikuttaa ihmisen terveyteen noin yleisesti, pitenevätkö ja pahenevatko taudit? Tuleeko enemmän jälkitauteja kun ihmiset eivät jää koteihin vaan menevät rahan pakosta töihin. Entä miten tuo vaikuttaa sen päivän työtehokkuuteen? Onko muutos kuitenkin sitten plus miinus nolla loppujen lopuksi.
Niin ja esim. itse olen kahdesti sairastunut noroviruksen koska olen töissä hoitanut norovirukseen sairastuneita potilaita. Eli siis työni takia sairastun ja sitten viedään vielä palkka? Kieltäydynkö ensi kerralla hoitamasta, koska monet hoitolaitokset (mm. vanhainkodit) ovat kodinomaisuutensa takia mahdotonta pitää "steriilinä" ja tästä syystä tartunnan saamiseen on hyvin suuri riski?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös se käynyt selville kommentistani? Väitehän oli ettei vassarit edes kysyttäessä osaa kertoa mistä rahaa otetaan. Kumosin sen.

Kokonaan toinen asia on se, että vassarit ovat väärässä. Suomihan on elvyttänyt joka vuosi useilla miljardeilla velaksi. Näillä rahoilla on maksettu ylisuuret palkankorotukset ja paisutettu julkisen sektorin menoja lähes sairaalla tavalla. Nyt kun velanottoa on tarkoitus vihdoin vähentää, erilaisia etuuksia ja ikioikeuksia leikataan/muutetaan.

Kyllä, vassarien ainut keino tähän kaikkeen on lisätä velkaa hamaan tappiin asti, siinä olet oikeassa. Ja tätä velkarahaa he sitten jakaisivat mieluusti kaikille ketkä vain kehtaavat pyytää. Sillä aiemmalla viestillä tarkoitin, että vassarit eivät halua leikata mistään mutta haluavat silti jakaa rahaa vielä nykyistäkin avokätisemmin.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Itse lusin töissä ehkä noin 30 sunnuntaina vuodessa. Ylitöitä teen suht maltillisesti, ehkä jotain 80h/v. 1-2 kertaa vuodessa saatan olla flunssan takia saikulla sen yhden päivän.

Mitäs tosta sitten tulee? 240h tuntia sunnuntaitöitä... eli 25%= 60h pois, 50% = 40h pois ylitöistä ja sitten 16h saikkupäivistä.
Jos sunnuntailisistä leikataan 25%, se ei tarkoita sunnuntain palkan pienenevän 25%. Aikaisemmin sunnuntain palkka oli 200% ja uuden mallin mukaan palkka olisi 175%. Eli aikaisemman mallin mukaan 240h ja uuden mallin mukaan 210h.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos sunnuntailisistä leikataan 25%, se ei tarkoita sunnuntain palkan pienenevän 25%. Aikaisemmin sunnuntain palkka oli 200% ja uuden mallin mukaan palkka olisi 175%. Eli aikaisemman mallin mukaan 240h ja uuden mallin mukaan 210h.
Häh?


30 sunnuntaita a 8h = 240h
240h *200% = 480h
240h *175% = 420h
erotus 60h.

Ja jos nyt laskin kuitenkin vituiks niin antaa olla. Nyt keskityn katsomaan maikkarin pakolaiskeskustelua ja otan bissen. Huomenna sitten taas kello soimaan 4.45.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Suomen viennin alamäki ei muuten enää johdu yksinään Nokiasta, vaan öljyn maailmanmarkkinahinnan alenemisesta ja yksittäisen jättiyrityksen ongelmista: Psst! Älä kerro kenellekään, mutta vienti vetää salaa - Uutiset -Talouselämä

Toki vaisuahan tuo vieläkin on, mutta kvartaalilukemat ja varmaan ennusteetkin näyttäisivät huomattavasti paremmilta ilman tuota Nesteen Porvoon jalostamon huoltoseisausta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Hallitushan suorastaan kannustaa sinua tervehtymään kunnolla. Ennen uudistusta, kun lepäsit flunssan kuorissa sen yhden päivän niin nyt toipumiseen kannattaa varata vähintään se kolme päivää.
Kannattaa miksi? Sen lisäksi että menettää sen ensimmäisen päivän palkan, menettää seuraavienkin saikkupäivien palkasta 20%. Ei tuo oikein kannustamiselta tunnu.
 

ÄssÄ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itselleni ei vaikuta senttiäkään. Olen 20v ollut työelämässä, enkä ole ikinä mitään lisiä palkkaani saanut. Palkka on se, mikä on. Jos olen sunnuntaina töissä, niin olen normaalipalkalla. Jos olen yöllä töissä, olen normaalipalkalla. Ikinä en ole sairaana kotona ollessani palkkaa nostanut, en ensimmäiseltä, enkä toiselta päivältä. Alallani voisin ottaa pekkasia, en ole ottanut. Lomarahaakaan en ole ikinä nostanut.

Suunta on oikea, mitä vähemmän maksetaan tekemättömästä työstä, sen parempi. Palkkani ei ole ikinä ollut lähelläkään suomalaisten keskipalkkaa, mutta hengissä on pysytty. Itse olisin laskenut myös kilometrikorvausta, verottomana saa käteen yli 0,40e/km. Polttoaineiden hinta on tullut paljon alas, joten tätä olisi syytä vähän laskea.

Nyt kun seuraa keskustelua, niin saa käsityksen, että hallitus on kieltämässä sairastamisen. Kysehän on siitä, että sairaana kotiin jäädessä menettää yhden (!) päivän palkan. Jos jonkun talous kaatuu yhden päivän palkan menettämiseen, niin jossain muussa on vikaa, kuin hallituksessa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Suomen viennin alamäki ei muuten enää johdu yksinään Nokiasta, vaan öljyn maailmanmarkkinahinnan alenemisesta ja yksittäisen jättiyrityksen ongelmista: Psst! Älä kerro kenellekään, mutta vienti vetää salaa - Uutiset -Talouselämä

Toki vaisuahan tuo vieläkin on, mutta kvartaalilukemat ja varmaan ennusteetkin näyttäisivät huomattavasti paremmilta ilman tuota Nesteen Porvoon jalostamon huoltoseisausta.

Kun tarpeeksi jankuttaa Suomen kilpailukyvyn rapautumisesta se alkaa joidenkin päässä muuttua totuudeksi. Meillä (yritys) vienti vetää oikein hyvin, etenkin Norjaan ja Tanskaan menee tällä hetkellä paljon tavaraa. Kotimarkkina sen sijaan on hiukan alemmalla tasolla kuin huippuvuosina. Hyvä linkki, kiitos siitä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Häh?

30 sunnuntaita a 8h = 240h
240h *200% = 480h
240h *175% = 420h
erotus 60h.
Se on tietysti esitystavasta kiinni, miten sunnuntain työtunnit ja palkkaan oikeuttavat väkevät tunnit esittää. Kieltämättä aika harhaanjohtavaa on puhua ensin 240 väkevästä tunnista ja sen jälkeen siitä että palkka pienenee 60 tunnin verran. Faktat ovat kunnossa, mutta ainakin allekirjoittanut sai sen kuvan että laskemassasi esitettiin juuri väkevien tuntien vähenevän.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos et ymmärrä, että kilpailukyvyn parantuminen vaikuttaa suomalaisten yritysten mahdollisuuksiin myydä tuotteitaan ulkomailla ja sitä kautta esimerkiksi lisää tarvetta valmistaa noita tuotteita suomessa, niin vaikea on jatkaa keskustelua kun toisella on niin punaiset lasit nokalla, ettei tosiasiat näy läpi.

Ai nyt mä olen jo kommari? Kaikkea sitä tällä palstalla saakin lukea.

Mun mielestä nuo hallituksen ehdotukset ovat pääpiirteittäin tarpeellisia ja esim. pieni lomien leikkaus julkisilta aloilta täysin perusteltua ja jotainhan tässä tilanteessa on tehtävä. Se on täysin selvä asia. Mutta väitteet siitä, että nuo ehdotukset loisivat kymmeniä tuhansia työpaikkoja, ovat suorastaan naurettavia. Heikentämällä poliisien, lastenhoitajien, vanhustenhoitajien, sairaan- ja ensihoitajien, palomiesten ja kaupan kassojen työehtoja tämä maa lähtee nousuun? Ei noille aloille palkata yhtäkään uutta työntekijää heikennysten ansiosta. Sen sijaan kustannuksia se toki laskee, se on selvä ja se on hyvä valtion ja kuntien kassan kannalta.

Niin ja esim. itse olen kahdesti sairastunut noroviruksen koska olen töissä hoitanut norovirukseen sairastuneita potilaita. Eli siis työni takia sairastun ja sitten viedään vielä palkka? Kieltäydynkö ensi kerralla hoitamasta, koska monet hoitolaitokset (mm. vanhainkodit) ovat kodinomaisuutensa takia mahdotonta pitää "steriilinä" ja tästä syystä tartunnan saamiseen on hyvin suuri riski?

Vaikka olenkin sitä mieltä, että tuo sairaslomauudistus on ihan hyvä juttu, niin siinä on kieltämättä näitä moraalis-eettisiä ongelmia. Jos työntekijä sairastuu tai jopa loukkaantuu työssään, niin kyllä silloin on kohtuutonta että häntä siitä vielä rangaistaan palkanpidätyksellä. Jotenkin tuo asia olisi suotavaa ratkaista, mutta miten, niin se onkin monimutkaisempi juttu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka olenkin sitä mieltä, että tuo sairaslomauudistus on ihan hyvä juttu, niin siinä on kieltämättä näitä moraalis-eettisiä ongelmia. Jos työntekijä sairastuu tai jopa loukkaantuu työssään, niin kyllä silloin on kohtuutonta että häntä siitä vielä rangaistaan palkanpidätyksellä. Jotenkin tuo asia olisi suotavaa ratkaista, mutta miten, niin se onkin monimutkaisempi juttu.
Vakuutusyhtiö maksaa jo nyt työtapaturmavakuutuksesta korvauksia sairasajan palkasta työnantajalle tai työntekijälle riippuen siitä, että saako työntekijä palkkaa työnantajalta vai ei. Toki tämä koskee vain tapaturmia, mutta oletan, että loukkaantumisella tarkoitat juuri tapaturmia.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Vakuutusyhtiö maksaa jo nyt työtapaturmavakuutuksesta korvauksia sairasajan palkasta työnantajalle tai työntekijälle riippuen siitä, että saako työntekijä palkkaa työnantajalta vai ei. Toki tämä koskee vain tapaturmia, mutta oletan, että loukkaantumisella tarkoitat juuri tapaturmia.

Miten oikeudenmukaisena koet tilanteen josta @Ötökkä kirjoitti eli hoitohenkilökuntaan kuuluva saa asiakkaaltaan noroviruksen tai jonkin bakteeritartunnan ja joutuu jäämään sairauslomalle kera karenssin? Minusta ei kuulosta kovin reilulta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten oikeudenmukaisena koet tilanteen josta @Ötökkä kirjoitti eli hoitohenkilökuntaan kuuluva saa asiakkaaltaan noroviruksen tai jonkin bakteeritartunnan ja joutuu jäämään sairauslomalle kera karenssin? Minusta ei kuulosta kovin reilulta.
Ei kovin oikeudenmukaiselta tietenkään. Varsinkin hoitohenkilökunnan osalta tämä on melko epäreilua. Muiden ammattien kohdalla pitkässä juoksussa menee varmaan 50/50 sairastuuko kotona vai työajalla, jolloin SS (Sipilän Systeemi) on hyvä keino tasata sairastumisen riskit työnantajalle ja työntekijälle. Ei varmaankaan pysty aukottomasti koskaan todistamaan mistä sen noro-viruksen saa, joten työpaikkasairastumisia lienee vaikea erottaa muista sairastumisista.

Se on se ammatinvalinta nuorena.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai nyt mä olen jo kommari? Kaikkea sitä tällä palstalla saakin lukea.

... väitteet siitä, että nuo ehdotukset loisivat kymmeniä tuhansia työpaikkoja, ovat suorastaan naurettavia. Heikentämällä poliisien, lastenhoitajien, vanhustenhoitajien, sairaan- ja ensihoitajien, palomiesten ja kaupan kassojen työehtoja tämä maa lähtee nousuun? Ei noille aloille palkata yhtäkään uutta työntekijää heikennysten ansiosta. Sen sijaan kustannuksia se toki laskee, se on selvä ja se on hyvä valtion ja kuntien kassan kannalta.
.....

Suomen ongelma on siis julkisen sektorin koko suhteessa yksityiseen sektoriin. Tämä johtuu kahdesta asiasta. Toinen on se, että julkinen sektori on liian suuri ja sen rahoittamat tulonsiirrot ja palvelut ovat ylimitoitettuja. Toinen on se, että yksityinen sektori ei työllistä ja tuota hyvää tähän yhteiskuntaan riittävästi suhteessa siis julkiseen sektoriin.

Tätä voidaan hoitaa karkeasti kahdelta kulmalta. Joko voidaan pienentää julkista sektoria tai sitten lisätä vientiä. Tässä tehdään nyt molemmat. Vientiteollisuuden kilpailukyky paranee kun työn hinta laskee. Samalla julkisen sektorin koko pienenee mm. reaalipalkkojen pienentyessä. Tämähän samalla sitten mahdollistaa työn verotuksen keventämisen, mikä taasen kannustaa työntekoon ja näin tulonsiirtojen vähenemiseen sekä kotimarkkinoiden kasvuun. Tästähän voi seurata oikeastaan positiivinen kierre. Toisaalta näiden ennustaminen on tarkasti tietenkin mahdotonta ja siiksihän tästä tuollaisten tarkempien numeroarvojen heittäminen on lähinnä edesvastuutonta. Suunta on kuitenkin ainoa oikea ja loppupeleissä kaikkien etu.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ei kovin oikeudenmukaiselta tietenkään. Varsinkin hoitohenkilökunnan osalta tämä on melko epäreilua. Muiden ammattien kohdalla pitkässä juoksussa menee varmaan 50/50 sairastuuko kotona vai työajalla, jolloin SS (Sipilän Systeemi) on hyvä keino tasata sairastumisen riskit työnantajalle ja työntekijälle. Ei varmaankaan pysty aukottomasti koskaan todistamaan mistä sen noro-viruksen saa, joten työpaikkasairastumisia lienee vaikea erottaa muista sairastumisista.

Se on se ammatinvalinta nuorena.
Ei todellakaan ole ammatinvalintakysymys, jos kesken työuran muutetaan ehtoja. Ja hoitoalalla on todella suuri riski sairastua töiden takia. Lisäksi kipeänä töihin meno voi vaarantaa potilasturvallisuuden - tämä on aika vaarallinen yhdistelmä sen kanssa, että ei ole yksinkertaisesti varaa olla menemättä töihin.

EDIT: Työpaikoillani on siis kaksi kertaa jyllännyt norovirus ja molemmilla kerroilla sairastuin. Erittäin helposti tarttuva tauti - molemmilla kerroilla myös kaikki muut työntekijät sairastuivat samaan tautiin. Ei pahemmin jotkut hanskat auta.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joillekin vanhainkodissa tms. töissä oleville yh-äideille tämä voi käydä aika ilkeäksi. Mitä jos worst case scenario, lapset sairastuu niin että tulee kuukaudessa vaikka 5 palkatonta sairaslomapäivää. Eli yh-äidin on elätettävä perheensä 3vk palkalla, normaalin 4vk palkan sijaan. Toki se 4vk palkkakin pienenee sunnuntailisien vähennysten takia.

Henk.koht. eniten ärsyttää se miten tämä vaikuttaa vaikkapa lähihoitajiin. Alipalkattu ryhmä, raskas ja vaativa työ, riski saada erinäisiä sairauksia töissä joiden takia voi joutua sairaslomalle ja menettää päivän palkan, lisäksi sunnuntailisä pienenee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joillekin kaupassa töissä oleville yh-äideille tämä voi käydä aika ilkeäksi. Mitä jos worst case scenario, lapset sairastuu niin että tulee kuukaudessa vaikka 5 palkatonta sairaslomapäivää. Eli yh-äidin on elätettävä perheensä 3vk palkalla, normaalin 4vk palkan sijaan. Toki se 4vk palkkakin pienenee sunnuntailisien vähennysten takia.

Henk.koht. eniten ärsyttää se miten tämä vaikuttaa vaikkapa lähihoitajiin. Alipalkattu ryhmä, raskas ja vaativa työ, riski saada erinäisiä sairauksia töissä joiden takia voi joutua sairaslomalle ja menettää päivän palkan, lisäksi sunnuntailisä pienenee.
Lasten sairastumisesta ei menetä palkkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös