Mä suosittelen näiden teorioiden kirjoittelijoita tekemään vaikka 5-10 vuotta vuorotyötä putkeen. Tieteellisesti todistettu fakta on se, että ihmiselle paras rytmi on ns. normaali päivärytmi, jolloin päivän kuormittavuus menee jotakuinkin sen 8-16 toimistotyön aikataulutuksen mukaan. Voin kertoa, että minä olen tehnyt lyhyestä iästäni tähän mennessä 5 vuotta vuorotyötä ja voin kertoa, että vaikka olen mielestäni erittäin urheilullinen, terveystietoinen ja yritteliäis ihminen niin voin kertoa, että syömisen kontrollointi ja hyvällä tavalla syöminen vuorotyössä on n. 5x haastavampaa kuin perinteisessä 8-16 työssä. On helpompaa ajoittaa liikuntansa siten, että se palvelee tuota 8-16 rytmiä ja syöminen on myös helppo ajoittaa järkevästi siihen.
En mä ole mistään sun kanssa erimieltä. Tottakai se on vaikeampaa, mutta se on itsensä kusettamista, jos sanoo että se on mahdotonta. Tunnen itse henkilökohtaisesti useamman Suomen kehonrakennuksen huippunimen, jotka notkuvat yönsä jossain tuulikaapeissa. Itse aikanani päätin, että ei sovi mulle ja haluan olla hereillä suunnileen silloin kun muutkin, ja lähdin kouluttautumaan.
Eikä se kansanterveyttä parantavan liikunnan ja ravinnon tarvitse olla sillä tasolla, mitä näillä huippu kehonrakentajilla on. Esimerkiksi terveellisesti syöminen vaatii vain hieman suunnittelua, aikaa se ei vie lisää juuri yhtään. Eikä kaikkien tarvitse päästä sinne salille, Joku 10min päivittäinen selkäjumppa näille Saijoille tekee jo ihmeitä.
Olen siitäkin, ihan samaa mieltä, että tämä ei ole työmarkkinoiden asia. Nämä mun kommentit nyt lähinnä oli sitä vastaan, kun sanottiin että Saija 57v ei voi enää saikuttaa ja sen takia joutuu jäämään sairauseläkkeelle.