Itse olen jäävi ottamaan kantaa omaan työhöni liittyviin etuihin, mutta halusin vain kertoa, että kaikkialla ei nautita mitään jättipalkkoja 1,5h kahvitauoilla. Näihinkään töihin ei pääse enää kuin korkeakoulutetut ihmiset, joista pääosa tekee tätä työtä alemmilla palkkaluokilla. Yksi syy on kohtuullisen hyvät joustot ja lomat. Totesin jo tuossa edellisessä viestissä, että aiemmin työehtosopimus neuvotteluissa näitä on myös painotettu ja näitä on saatu palkankorotusten sijaan. Valtio on halunnut mieluummin antaa pitemmät lomat, kuin enemmän rahaa. Tämä vain omasta puolestani, toki tiedän että tuolla on hyvin erilaisia virastoja ja toimintatapoja.
En sinua tarkoittanutkaan. Mulla on kuitenkin niin pitkä kokemus julkiselta sektorilta, että jotain on jäänyt mieleen. Enkä ole yksin senkään varassa.
Kunnalliselta puolelta ei ole kokemusta, joten en osaa ottaa kantaa asiaan. Tosiaan tämä lomaetu on myös yksi iso asia terveydenhoitoalalla työskenteleville julkisen puolen tekijöille.
Kunnallinen puoli ja eritysesti terveydenhoito on hyvin naisvaltainen ala. Olin viime viikolla lounastamassa erään firman kakkospomon kanssa. Hänen työnantajansa on yksi Suomen suurimmista työllistäjistä (TOP-50) ja kyseessä on ns. julkisen sektorin perustama osakeyhtiö. Hänen mielestään julkisen sektorin suurin ongelma on siinä, että prosessit ja jatkuvasti uudistettavat ohjelmistot eivät kohtaa millään tasolla. Tästä seuraa se, että jopa yli puolet työajasta kuluu tehtäviin joihin ei pitäisi kulua aikaa kuin maksimissaan 10 prosenttia. Lopputulos on hänen mukaansa karmea sillä tuottavuus on usein todellisin mittarein hyvin matala. Hän on nainen joten kysyin myös mietteitä äitiysloma-asiasta (josta olen täällä kirjoittanut). Näkemys oli sellainen, että nykyinen äitiyslomajärjestelmä on aivan pielessä juuri syistä joita toin aikaisemmin esille. Sen tilalle hän ehdotti järjestelmää, jossa äitiyslomalta on palattava vuoden sisällä nykyiseen työhön tai muussa tapauksessa työnantaja ei ole enää velvollinen takaisinottoon. Jos äitiyslomaa haluttaisiin jatkaa vuoden jälkeen, se olisi mahdollista vain siten, että nainen palaisi töihin ja mies vuorostaan kotiin hoitamaan lasta. Jos nainen tulee äityslomallaan uudelleen raskaaksi, työnantaja vapautuu työllistamisvelvoitteestaan. Tämä tukisi hänen mukaansa myös naisten asemaa työmarkkinoilla ja terveydenhoitoala on yksi isoimmista.
Vaikea usko että SSS pystyy näin radikaaliin muutosajatteluun, joten olen edelleen siinä uskossa, että SSS on hieman pihalla pohtiessaan mitä pitää tehdä Suomen nostamiseksi suosta ja julkisen sektorin kulujen ja tuottavuuden osalta.
Kommenttina vielä se, että vaikka Jatkoajassa pyörii useissa ketjuissa väite siitä, että pakolaiset vievät Suomen taloudelliseen tuhoon, niin se on ainakin taloudellisessa mielessä ihan sitä itseään. Suomen ongelmat ovat julkisen sektorin huono tuottavuus suhteessa sen kustannuksiin sekä taloudellisessa mielessä jo vuosia epäpätevät politiikot hallituksessa ja ay-liike, jotka ovat Suomen suoraan sanoen raiskanneet tähän tilanteeseen liputtamalla yrityksiä kiihtyvällä vauhdilla Suomesta ulos. Yksi merkittävimmistä virheistä on ollut euroon liittyminen, mutta se on tehty sen ajan tiedoilla ja eräänlaisena NATO:n vastineena jotta Suomi saataisiin osaksi länttä. Sen jälkeen on tehty taloudellisessa mielessä oikeastaan äärimmäisen raskas virhesarja kun ei ole huomioitu sitä, että työllisten määrä ei enää nouse ja huoltosuhde heikentyy.
Miksi sitten yllä olevista ei puhuta vaan niiden sijaan pakolaisista jauhetaan satoja ellei tuhansia viestejä päivässä? Koska persu. Tämä näkyy Jatkoajassakin erittäin hyvin. Jokaisessa ketjuissa (vapaa) persuilla on tarve siirtää keskustelu Suomen talouden kannalta merkittävimmistä asioista epäolennaisiin lillukanvarsiin.
Kai se junttiäänestäjiin uppoaa?