Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 147 704
  • 10 753

Jeffrey

Jäsen
Mä suosittelen näiden teorioiden kirjoittelijoita tekemään vaikka 5-10 vuotta vuorotyötä putkeen. Tieteellisesti todistettu fakta on se, että ihmiselle paras rytmi on ns. normaali päivärytmi, jolloin päivän kuormittavuus menee jotakuinkin sen 8-16 toimistotyön aikataulutuksen mukaan. Voin kertoa, että minä olen tehnyt lyhyestä iästäni tähän mennessä 5 vuotta vuorotyötä ja voin kertoa, että vaikka olen mielestäni erittäin urheilullinen, terveystietoinen ja yritteliäis ihminen niin voin kertoa, että syömisen kontrollointi ja hyvällä tavalla syöminen vuorotyössä on n. 5x haastavampaa kuin perinteisessä 8-16 työssä. On helpompaa ajoittaa liikuntansa siten, että se palvelee tuota 8-16 rytmiä ja syöminen on myös helppo ajoittaa järkevästi siihen.

En mä ole mistään sun kanssa erimieltä. Tottakai se on vaikeampaa, mutta se on itsensä kusettamista, jos sanoo että se on mahdotonta. Tunnen itse henkilökohtaisesti useamman Suomen kehonrakennuksen huippunimen, jotka notkuvat yönsä jossain tuulikaapeissa. Itse aikanani päätin, että ei sovi mulle ja haluan olla hereillä suunnileen silloin kun muutkin, ja lähdin kouluttautumaan.

Eikä se kansanterveyttä parantavan liikunnan ja ravinnon tarvitse olla sillä tasolla, mitä näillä huippu kehonrakentajilla on. Esimerkiksi terveellisesti syöminen vaatii vain hieman suunnittelua, aikaa se ei vie lisää juuri yhtään. Eikä kaikkien tarvitse päästä sinne salille, Joku 10min päivittäinen selkäjumppa näille Saijoille tekee jo ihmeitä.

Olen siitäkin, ihan samaa mieltä, että tämä ei ole työmarkkinoiden asia. Nämä mun kommentit nyt lähinnä oli sitä vastaan, kun sanottiin että Saija 57v ei voi enää saikuttaa ja sen takia joutuu jäämään sairauseläkkeelle.
 

Jeffrey

Jäsen
Ei varsinaisesti osoita kovinkaan korkeaa älyä että kommentoit linkkiä jota et lukenut.

Kerro ihmeessä missä mentiin vikaan. Myönnän, että tuossa linkissä sanamuoto oli hieman hankala, ymmärrän jos et sitä ymmärtänyt.

Tässä toinen linkki, ja parempi sanamuoto, joskos nyt sinullakin menisi perille: Flunssa :: Terveyskirjasto

"Käytännön kannalta kiusallinen tosiseikka on se, että flunssapotilas alkaa tartuttaa jo ennen oireiden alkamista. Niinpä flunssatartuntoja on käytännössä vaikea välttää, vaikka varoisikin yskiviä ja nuhaisia kanssaihmisiä."
 

Aapee79

Jäsen
En mä ole mistään sun kanssa erimieltä. Tottakai se on vaikeampaa, mutta se on itsensä kusettamista, jos sanoo että se on mahdotonta. Tunnen itse henkilökohtaisesti useamman Suomen kehonrakennuksen huippunimen, jotka notkuvat yönsä jossain tuulikaapeissa. Itse aikanani päätin, että ei sovi mulle ja haluan olla hereillä suunnileen silloin kun muutkin, ja lähdin kouluttautumaan.

Eikä se kansanterveyttä parantavan liikunnan ja ravinnon tarvitse olla sillä tasolla, mitä näillä huippu kehonrakentajilla on. Esimerkiksi terveellisesti syöminen vaatii vain hieman suunnittelua, aikaa se ei vie lisää juuri yhtään. Eikä kaikkien tarvitse päästä sinne salille, Joku 10min päivittäinen selkäjumppa näille Saijoille tekee jo ihmeitä.

Olen siitäkin, ihan samaa mieltä, että tämä ei ole työmarkkinoiden asia. Nämä mun kommentit nyt lähinnä oli sitä vastaan, kun sanottiin että Saija 57v ei voi enää saikuttaa ja sen takia joutuu jäämään sairauseläkkeelle.

Sä oot kyllä harvinaisen tyhmä ihminen. Kaikki voi vaan mennä yks kaks kouluttamaan itseään lisää ja thats it. Kuka pyyhkii ne mummojen pyllyt sunnuntaina klo. 07? Sinun mallissa ei kukaan, koska kaikki ovat kouluttamassa itseään lisää. Itsestäänhän se on kiinni. Kaikki voivat olla hyväpalkkaisia yritysjohtajia ja tehdä 8-16 töitä ma-pe.

Jokainen ammatti on tärkeä ja ilman niitä tämä yhteiskunta ei pyöri. Niin se siivoja tai roskakuski kuin sä ja sun hienot koulutukset. Terveellinen ruoka on hieman kalliimpaa kuin perus makaronimöttö, mutta ei hätää, koska taikaseinästä saa rahaa, niin voi ostaa mitä haluaa. Vituttaa sinunkaltaiset idiootit, mitkä arvostelee toisten ihmisten töitä tai sairauksia. On oikeasti olemassa ihmisiä, ketkä ovat sairaita ja yrittävät silti tehdä kaikkensa/töitä, että yhteiskunta pyörii.

Aina on sluipaajia ja Saijoja, ketkä eivät ole "oikeasti" kipeinä ja tämä tuleva järjestelmä ei sitä muuta. Sairasolomat vaan pitenee, koska on aivan vitun sama olla sitten kerralla pari viikkoa pois, kuin 3 päivää silloin tällöin, että pysyt työkuntoisena.
 
Kyllähän työpaikoillakin tosiaan voi ihmisten liikkumista ja yleensäkin terveellisiä elämäntapoja edistää mikä ennenpitkää näkyy myös vähempinä sairauspoissaoloina. Päävastuu siitä on toki jokaisella itsellään. Yhdessä asiassa mentiin mielestäni tässä asiassa pahasti metsään. Omalla työpaikallani työntekijät saavat SMARTUMin virikeseteleitä. Ne olivat ennen LIIKUNTAseteleitä ja niillä - aivan oikein - tuettiin henkilöstön liikuntaharrastuksia. Sittemmin jostain ihmeen syystä niiden käyttötarkoitusta laajennettiin niin että esim, uimahallissa käymisen lisäksi niillä voi ostaa vaikkapa leffalippuja. Siis viettää työnantajan tuella aikaa passiivisesti löhötuolilla istuen! Hengenravintokin on toki hyvä juttu ja itse käytän mielelläni myös kulttuuripalveluja mutta en ymmärrä miksi työnantajan pitäisi sitä tukea.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun mielestä Suomessa työpaikoilla ylipäätään kaivataan merkittävästi lisää työkuntoa ylläpitävää ohjausta ja toimintaa itse työpaikoille. Siinä on vaan mielikuvitus rajana ja sitä voidaan aivan varmasti tehdä aivan jokaisella työpaikalla alasta riippumatta. Lopulta kysymys on ainoastaan siitä, että onko aitoja haluja tähän ja onko aitoja haluja lähteä viemään sitä toimintaa eteenpäin :)
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli

Tuon jutun ainoa faktoihin perustuva lause on tämä :

"Ruotsin kokemusten mukaan karenssipäivällä ei ole isoa merkitystä sairauspoissaolojen määrään"

Kaikki muu jutussa oli mutua, pelkoa ja arvailua. Ylläolevan lauseen perusteella turhaa sellaista. En silti sano, että mikään mahdotonta olisi. Voihan se olla, että ensimmäisenä karenssipäivänä esim. kaikki suomalaiset kuolevat. Ruotsin kokemusten perusteella tästä on siis kuitenkin tulossa pelkkää säästöä.
 

Jeffrey

Jäsen
Sä oot kyllä harvinaisen tyhmä ihminen. Kaikki voi vaan mennä yks kaks kouluttamaan itseään lisää ja thats it. Kuka pyyhkii ne mummojen pyllyt sunnuntaina klo. 07? Sinun mallissa ei kukaan, koska kaikki ovat kouluttamassa itseään lisää. Itsestäänhän se on kiinni. Kaikki voivat olla hyväpalkkaisia yritysjohtajia ja tehdä 8-16 töitä ma-pe.

Jokainen ammatti on tärkeä ja ilman niitä tämä yhteiskunta ei pyöri. Niin se siivoja tai roskakuski kuin sä ja sun hienot koulutukset. Terveellinen ruoka on hieman kalliimpaa kuin perus makaronimöttö, mutta ei hätää, koska taikaseinästä saa rahaa, niin voi ostaa mitä haluaa. Vituttaa sinunkaltaiset idiootit, mitkä arvostelee toisten ihmisten töitä tai sairauksia. On oikeasti olemassa ihmisiä, ketkä ovat sairaita ja yrittävät silti tehdä kaikkensa/töitä, että yhteiskunta pyörii.

Missä mä olen sanonut, etten arvostaisi ihmisten ammatteja? Totta helvetissä mä niitä arvostan, ihan samalla tavalla kuin moni muu suomalainen olen aikanaan aloittanut sieltä pohjalta ja tehnyt töitä kymmenkunta vuotta, ennen kuin opiskelemaan ryhdyin. Okei, tän kymmenen vuotta elin säästelijäästi ja pystyin ostamaan oman asunnon, joka itsessään helpottaa opiskelijabudjetin vaatimalla kulukuurilla pysymistä. Mutta siinä olet ihan oikeassa, että suurinta osaa sairauksista en osaa arvostaa, koska moni niistä on itse aiheutettuja. On mullakin isona miehenä huono selkä, eikä muissakaan nivelissä ole kehumista. Olen kuitenkin tehnyt sen päätöksen, että liikun paljon, jolloin pääsen eroon suurimmista selkäkivuista.

Ja sun on ihan turha tulla mussuttamaan mistään terveellisen ruokavalion kalliudesta. Perus kolmiolla kana, riisi ja pakastevihannekset pääsee ateriahinnassa alle kahden euron, sillä hinnalla sä et saa yhtäkään einestä! Ja sun on ihan turha kuvitella, että opiskelijabudjetilla sitä rahaa tulisi seinästä mitenkään yltäkylläisesti. Kyllä ne säästöt tulee siitä, että lukuvuoden aikana jätän ulkona syömisen, tupakoinnin ja vähennän oluessa.

Ja se mistä tämä koko rumba lähti liikkeelle, on se että mun mielestä nämä oli nyt hyviä uudistuksia. Sä olet kovasti niitä vastaan, joten sulla on varmaan parempia ehdotuksia? Vai vastustatko ihan vain vastustamisen takia?
 

Aapee79

Jäsen
@Jeffrey Joo, vastustan vaan pelkän vastustamisen takia. Tähän voisi kirjoittaa pitkät kirjoitukset ja vaikutukset moneen eri juttuihin, mutta laitetaan pääpointteja.

1) Suomella on vara tukea Kreikkaa sekä ottaa pakolaisia x-määrä, mihin uppoaa miljardeja. Eikös ne samaa valtion kassaa ole? Joo tiedän, että pankit piti pitää pystyssä Kreikan takia ja toki pitää auttaa vähäosaisia. Tosin nyt autetaan väärin ja tänne pääsee väärää sakkia. Esim. syyrialaisia alle 200 tänä vuonna, vaikka sitä sotaa jauhetaan kaikkialla ja kuvia näytellään lehdissä. Nyt rahat sataa miljardeina rikollisjärjestöille ja oikeasti ne köyhät ja apua tarvitsevat lapset ja naiset ovat siellä leireillä. Voin lähteä lentokoneella hakemaan sieltä jengiä ja luoda heille tänne hyvät oltavat, koska auttaa pitää. Se on itselle selvä asia.

2) Sairaampia ihmisiä ei voi laittaa eriarvoiseen asemaan. Kai tuolla joku krapulavemppaaja saattaa vähentyä, mutta se että, että tullaan kipeenä ja sairaana töihin ei paranna ainakaan työtehoa ja voi aiheuttaa sitä kautta muita ongelmia ja pidentää tiettyjen sairauksien kestoa. Sairaslomat pitenee varmasti, koska sitten on ihan sama olla jo monta päivää poissa kuin yksi päivä(tuottavuus?) ja työssäjaksaminen huonontuu noilla ehdoilla ja se luo painetta muille sektoreille, vaikka ehdotetulla systeemillä saadaan säästöjä tilastoihin näihin kyseisiin asioihin.

3) Lomista olen valmis jopa tinkimään. Toki tuo 8 päivää on yli 15 vuotta töitä tehneille(oma ala ainakin), että se osuu niihin ja monelle nuorelle työelämässä olevalle se onkin jo yksi ja sama, kun sitä ei ole edes kokenut.

4) Arkipyhät eli rahaa vähemmän ja työaikaa enempi menee myös vielä jotenkin läpi itselle, koska talkoisiinhan tässä pitää osallistua.

5) Sunnuntailisien tiputus ei mene läpi. Yhteiskunta tarvitsee tiettyihin töihin silloinkin tekijöitä ja esim. vuorotyöntekijä menettää ELINIÄSSÄ tutkitusti 5-7 vuotta. Jotenkin kuulostaa, että on ihan hienoa, että jos tekee epäsäännöllistä kolmivuorotyötä ja vloppuja, mikä vaikuttaa perhe-elämään, lapsiin ja muuhun elämään, niin tuon 5-7 vuotta eliniästään menettävä yhteiskunnan hiiri saa pikkuisen parempaa palkkaa siitä, kun uhraa itsensä järjestelmälle.

6) Lopulliset vaikutukset on mielenkiintoista nähdä, miten joku ala saa huokuteltua ihmisiä enää töihin, jos tässä ei ole tavoitteena ruveta teettämään tiettyjä juttuja ammattitaidottomilla ihmisillä ja lisätä näennäisesti työpaikkoja lisää. OP:n ekonomin laskelmat ovat taas sitä itseään ja sisäiseen kulutukseen käytettävä raha olisi mielenkiintoista nähdä lukemina, mikä varmasti taas ei kannusta lisätyöpaikkojen tekemiseen, koska ei kulutusta. Ja jos joku luulee, että nyt tietyt firmat palkkaa enempi työntekijöitä, koska halvat ylityöt ja lisät, niin vitut. Enempi voittoja taskuun isojen firmojen pomoille.

7) Olet vuorotyöläinen, 1-2 lasta, sairauksia ja pienipalkkainen ala, missä lisät ovat suuressa roolissa, niin mieti hieman jo edelliset leikkaukset huomioiden vähennykset päivähoitomaksuihin, kelakorvauksiin, asuntolainojen korkoihin, työmatkakustannuksiin, lapsilisiin ja vaikka nyt lomina ja muina vapaina -> elämänlaatuun, niin itsestä kaikki leikkaukset voi pahimmillaan osua kuitenkin suht isoon ihmismäärään Suomessa ja vielä sille ryhmälle mikä on jo valmiiksi matala- tai keskipalkkaisella alalla.

Tässä nyt jotain.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat

Fremont

Jäsen
Tuon jutun ainoa faktoihin perustuva lause on tämä :

"Ruotsin kokemusten mukaan karenssipäivällä ei ole isoa merkitystä sairauspoissaolojen määrään"

Kaikki muu jutussa oli mutua, pelkoa ja arvailua. Ylläolevan lauseen perusteella turhaa sellaista.

En ole vakuuttunut pätevyydestäsi arvioida fyysisten ammattien riskiä vakaviin sairauksiin tai tapaturmiin tämän karenssi-päätöksen vuoksi. Kokemusteni perusteella, sekä työntekijäpuolella toimineena että työterveyslaitoksen yhteistyökumppanina suuren monikansallisen yrityksen työsuojevaltuutettuna, väitän että juuri näin tulee tapahtumaan.
Ei Kiippa ole ainoa joka tämän asian tuntee, tässä eriarvoistetaan ammattiryhmiä. Kuka tahansa voi mennä pöydän taakse juomaan kahvia hieman flunssaisena, mutta meneppä seitsemäksi tunniksi nostelemaan potilaita tai raskaita paketteja, metsätöihin tai pelastustyöhön. Se että ei osu juuri omaan hommaan ei tarkoita sitä etteikö tällä olisi laajempia kansantaloudellisia vaikutuksia. Luojan lykky, jos sellaisiin uskoisin, etten enää itse työskentele kentällä kuin silloin tällöin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
En ole vakuuttunut pätevyydestäsi arvioida fyysisten ammattien riskiä vakaviin sairauksiin tai tapaturmiin tämän karenssi-päätöksen vuoksi.

Itse asiassa arvioin ainoastaan sitä faktaa, että Ruotsissa vastaava systeemi ei vaikuttanut sairaslomapäivien määrään.

Uhkakuvien arviointiin voisi päivänselvien riskien, pelkojen ja skenaarioiden sijaan tarkastella vaikka sitä Ruotsin tilannetta.
 

Jeffrey

Jäsen
@Jeffrey1) Suomella on vara tukea Kreikkaa sekä ottaa pakolaisia x-määrä, mihin uppoaa miljardeja. Eikös ne samaa valtion kassaa ole?

Olen täysin samaa mieltä, että pakolaisiin sitoutunutta rahaa, ja kehitysapua pitää leikata. Kreikkaa taas pitää tukea ainakin niin kauan kun me ollaan eurossa. Näistä kehitysapuun ollaan jo suunniteltu suuret leikkaukset, toivottavasti pakolaishomma selkiytyy myös.

@Jeffrey2) Sairaampia ihmisiä ei voi laittaa eriarvoiseen asemaan. Kai tuolla joku krapulavemppaaja saattaa vähentyä, mutta se että, että tullaan kipeenä ja sairaana töihin ei paranna ainakaan työtehoa ja voi aiheuttaa sitä kautta muita ongelmia ja pidentää tiettyjen sairauksien kestoa.

Nämähän on ihan tosia. Uskon kuitenkin siihen, että oikeasti sairas ihminen osaa sairastaa, vaikka se tarkoittaisikin palkan pienenemistä. Jos normaali ihminen on kipeä sen kerran kaksi vuodessa, niin ei se vaikutus kuitenkaan nyt niin suuri ole, että omaa terveyttään kannattaisi uhrata. Tottakai tässä kohdassa on omat ongelmansa, mutta uskon siihen että hyödyt ovat haittoja suuremmat, jolloin tämä on lopulta positiivinen asia.

@Jeffrey3) Lomista olen valmis jopa tinkimään. Toki tuo 8 päivää on yli 15 vuotta töitä tehneille(oma ala ainakin), että se osuu niihin ja monelle nuorelle työelämässä olevalle se onkin jo yksi ja sama, kun sitä ei ole edes kokenut.

Itse olen ikäni tehnyt töitä yksityisellä sektorilla, joten en ehkä osaa katsoa asiaa tarpeeksi laveasti. Lopulta tämä kuitenkin tasa-arvoistaa työväestöä ja on ihan hyvä uudistus mielestäni tämäkin, lomat ovat riittäviä edelleenkin.

@Jeffrey4) Arkipyhät eli rahaa vähemmän ja työaikaa enempi menee myös vielä jotenkin läpi itselle, koska talkoisiinhan tässä pitää osallistua.

Nyhän ollaan myös vapauttamassa kauppojen aukiolo kokonaan. Ja eikös edelleen arkipyhistä makseta työtätekevälle ns. sunnuntailisä, mutta ne kotona olevat nyt jäävät ilman arkipyhäkorvausta. Tämä systeemi on ollut melko kusinen viime vuosina kun nämä arkipyhät ovat muutenkin vapautettu. Se jengi joka on ollut töissä sen päivän, ja se porukka joka on makoillut kotona on saanut tasan saman korvauksen päivästä, koska arkipyhäkorvaus. Tällä mielestäni nimenomaan kannustetaan tekemään työtä. Ja taas, tasa-arvoistetaan työntekijöitä.

@Jeffrey5) Sunnuntailisien tiputus ei mene läpi. Yhteiskunta tarvitsee tiettyihin töihin silloinkin tekijöitä ja esim. vuorotyöntekijä menettää ELINIÄSSÄ tutkitusti 5-7 vuotta.

Mielestäni tämä kohta on se, jossa työntekijä joutuu eniten joustamaan. Uudistus kuitenkin ainakin periaatteessa lisää työtä ja tuotantoa, ja nyt vain toivotaan, että se oikeasti meneen niin ja parantaa meidän kokonaistaloutta. Todettakoon vielä se, että myös tuo +75% on maailman mittapuulla erittäin hyvä etu.

@Jeffrey6) Lopulliset vaikutukset on mielenkiintoista nähdä, miten joku ala saa huokuteltua ihmisiä enää töihin, jos tässä ei ole tavoitteena ruveta teettämään tiettyjä juttuja ammattitaidottomilla ihmisillä ja lisätä näennäisesti työpaikkoja lisää. Ja jos joku luulee, että nyt tietyt firmat palkkaa enempi työntekijöitä, koska halvat ylityöt ja lisät, niin vitut. Enempi voittoja taskuun isojen firmojen pomoille.

Niinpä! Nyt kuitenkin ollaan tilanteessa, jossa jotain tarttisi tehdä. Eihän niitä lopullisia vaikutuksia tiedä kukaan, mutta se on selvää että tekemättä jättäminen aiheuttaisi vain huonoja asioita. Ja toki tämä tarkoittaa isompia rahoja yritykselle. Hyvä yritys ja sen osakkeenomistajat kuitenkin ymmärtävät sen, että sijoittamalla tämä raha takaisin yritykseen, se tuottaa jatkossa vieläkin useampia rahoja.

@Jeffrey7) Olet vuorotyöläinen, 1-2 lasta, sairauksia ja pienipalkkainen ala, missä lisät ovat suuressa roolissa, niin mieti hieman jo edelliset leikkaukset huomioiden vähennykset päivähoitomaksuihin, kelakorvauksiin, asuntolainojen korkoihin, työmatkakustannuksiin, lapsilisiin ja vaikka nyt lomina ja muina vapaina -> elämänlatatuun, niin itsestä kaikki leikkaukset voi pahimmillaan osua kuitenkin suht isoon ihmismäärään Suomessa ja vielä sille ryhmälle mikä on jo valmiiksi matala- tai keskipalkkaisella alalla.

Tottakai nämä leikkaukset ovat ikäviä, mutta näillä nyt pyritään luomaan lisää niitä työpaikkoja. Lisää työpaikkoja tarkoittaa vähemmän työttömiä, jolloin mahdollisesti joku mainitsemasi vuorotyöläinen pääsee töihin ja hänen perheensä taloudellinen tilanne helpottuu. Samoiten kun se työntekijän kustannus yritykselle pienenee, niin irtisanomispaine vähenee. Se on ihan totta myös, että ne matalalla olevat kärsii eniten, mutta myös sinne matalalle on helpointa synnyttää lisää työtä ja siihen tässä nyt pyritään. Ja tietysti toiveissa on myös se, että tuotantokustannusten pienentyessä myös eläinkustannukset pienenevät tai ainakin lopettavat nousemasta.

Eikä varmasti kukaan ole sitä mieltä, että nämä olivat nyt absoluuttisen hyviä ratkaisuja. Näiden ratkaisuiden toivotaan parantavan työllisyyttä ja suomalaisten yritysten kilpailukykyä. Näihin asioihin uskon, ja sitten pitää vain toivoa, että se heijastuisi myös peruskansalaisen arkeen positiivisina asioina.[/QUOTE]
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Tämä on erittäin tyypillistä tämänkin asian suhteen suurimmalle osalle. Tyhmä suostuu mihin vain, viisas sitten katsoo, että mihinkäs tämä johtaa.
Ja kumpaan ryhmään sinä katsot kuuluvasi? Kommenteistasi päätellen pidät kyseenalaisena hallituksen esittämiä toimia parantaa työllisyyttä, mutta silti olet tyytyväinen hallituksen suunnitelmiin ottaa lisää kustannuksia suomen hoidettavaksi pakolaisten muodossa.
Voitko yhtään valaista mistä ajattelit rahoittaa noiden tänne tulevien elintasopakolaisten hyvinvoinnin, jos et ole itse valmis tinkimään mistään? Minä olen valmis näihin hallituksen leikkauksiin jos se on keino millä saadaan pitkäaikaistyöttömät ja nuorisotyöttömät pois kortistosta. Noista elintasopakolaisista olen taas samaa mieltä mitä useimmat suomalaiset...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kyllähän yrittäjä hyötyy jos alemmat hinnat tarkoittavat tuotteille parempaa kysyntää.

Totta, mutta samalla hyötyy duunaritkin joille on enemmän tarvetta ja enemmän tarjottavaa työtä. Jos tässä ei mitata nyt yhtä yksittäistä työntekijää, vaan kaikkia joukkona.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei jumalauta, olen oikeasti tainnut lukea jotain väärin. Muistan lukeneeni että sunnuntailisästä tippuu 25% pois, eli 12.5% noiden päivien palkasta. Nyt kun keskustelua katsoo niin ilmeisesti sunnuntailisät poistetaan kokonaan. Sellaiselta katastrofilta se kuulostaa kun lukee parin eri henkilön tekstiä. Lapset kuolevat nälkään, talo lähtee alta, sossunluukku odottaa ja kaupasta ei saa enää ostettua terveellistä ruokaa. Kaikki vain sen takia että sunnuntailisää viilataan hieman järkevämpään suuntaan.

Pikaisella laskutoimituksella 20€/h tuntipalkkaa nauttiva menettää sunnuntailisien takia alle 2100€ vuodessa, tässä ei ole otettu verotuksen vaikutusta edes vielä huomioon, oikea summa on varmaan aika tarkkaan 2000€ tietämillä. Tuossa on ollut olettamuksena se että 8h sunnuntaita tehdään 52 kertaa vuodessa. Joka toisen sunnuntain tekevälle tuosta muodostuu n. 1050€, ilman verotusta. Ja puhutaan siis 20€ perustuntipalkkaa nauttivasta ihmisestä, joka tienaa ilman lisiäkin sellaiset 43k€ vuodessa. Lisien kanssa pyöritään varmaan siellä 45k€ luokassa ja ylitöillä paukutetaan 50k€ rikki helposti.

Jos otetaan vaikka 10€/h tienaava, niin joka toisen sunnuntain tekemällä tulot tippuisivat n. 520€, ilman verotuksen huomioonottamista. Puhutaan siis 6.5 työpäivän palkasta. Tai jos kuukausipalkaksi kääntää, niin laskennallisella 12.5kk määrällä tuosta alle 50€ per kuukausi. Hui kamala, miten ihmiset oikeasti selviävät? Jääkö nyt Sari Sairaanhoitajalta se uusin iphone ostamatta?


edit. Ja jos ylitöiden tekemisen halukkuus vähentyy nyt dramaattisesti, niin työnantaja voi palkata lisää henkilökuntaa taikka maksaa vaikka 500% ylityökorvauksia, mitäs kamalaa tässä nyt on? Huudetaan että pitäisi saada työpaikkoja, mutta työpaikkojen luominen ei saisi rokottaa yhtään itseltä. Vituttaa oikeasti nämä elämänkoulun-sankarit. Haukutaan edellisiä hallituksia kun eivät tehneet mitään ja haukutaan nykyistä hallitusta kun se tekee jotain. Parempaa ajatustenvirtaa kuin menkoista kärsivällä, pilvessä olevalta teinitytöltä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ensimmäisen saikkupäivän karenssiin liittyen, kuinka moni oikeasti olisi muutoksen jälkeen kipeänä töissä? Melkein väittäisin suurimman osan pysyvän kipeänä kotona oli karenssia tai ei. Täällä vedetään heti yliampuen ihan vitusti tyypilliseen tapaan. Loppupeleissä ekan saikkupäivän karenssi on aika pieni asia. Jos näillä ehdotuksilla käännetään suomen kurssi, niin aika pienillä leikkauksilla selvitään.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ensimmäisen saikkupäivän karenssiin liittyen, kuinka moni oikeasti olisi muutoksen jälkeen kipeänä töissä? Melkein väittäisin suurimman osan pysyvän kipeänä kotona oli karenssia tai ei. Täällä vedetään heti yliampuen ihan vitusti tyypilliseen tapaan. Loppupeleissä ekan saikkupäivän karenssi on aika pieni asia. Jos näillä ehdotuksilla käännetään suomen kurssi, niin loppupeleissä aika pienillä leikkauksilla selvittään.
Luonnollisesti joka asia vedetään yli, mutta jos olet ensimmäisen päivän saikulla, niin ihan varmasti kiusaus olla pari ylimääräistä päivää poissa kasvaa. Ruotsissahan on saikkujen määrä palautunut entiseen, mutta niiden pituus on lisääntynyt. Miksiköhän?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Pikaisella laskutoimituksella 20€/h tuntipalkkaa nauttiva menettää sunnuntailisien takia alle 2100€ vuodessa, tässä ei ole otettu verotuksen vaikutusta edes vielä huomioon, oikea summa on varmaan aika tarkkaan 2000€ tietämillä......

Siis jos tekee 20 sunnuntaita vuodessa 8 tuntia kerrallaan, saa 160 tuntia lisiä, joista puolet ollaan siis viemässä pois. Bruttopalkka siis putoaa 1600€/vuodessa ja netto jollain 45% marginaalilla 880€ vuodessa eli 73€ kuussa nettona. Epäilen, että harva noin paljon edes tekee. Miten tuosta voi selvitä? Virkamiesten kesälomavähennykset on merkittävämpiä vaikutukseltaan.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Kyllä minulla tuntuu jos se noin tonni lähtee helan\loppiaisen\sunnuntaiden takia. Vajaa satku kuussa on poissa kulutuksesta.

On se itkemistä tahi mitä vain, niin kyllähän se vituttaa. Ja meidän putiikissa se on suora siirto omistajalle. Se ei vituta, koska onhan hän sentään minut työllistänyt.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Lehdissä on juttua, että osalla aloista jopa yli 30% tulosta koostuu erilaisista "lisistä". Näin esimerkiksi lääkäreillä. Herran tähden, aikakin noita leikata, jos ja kun näin on asia.

Miksi noita edes kutsutaan "lisäksi"...

Maahan on tulossa paljon halpaa työvoimaa, ymmärtääkseni vasemmiston siunauksella, sillä he ovat erikseen pakolaispolitiikan oikeellisuutta ja omaa korkeaa moraaliaan ja ihmisarvontuntoaan korostaneet. Ei nyt ihmeessä pidetä tulijoita vain tukipolitiikan uhreina, vaan kotouttamisen kautta vain sairaanhoitajiksi, vanhusalalle jne.

Käännetään pakolaiskriisi hyödyksi ja hankitaan tästä ihmiset sitä huoltosuhdetta korjaamaan. Näin toimitaan jo monissa ulkomaisissa vanhainkodeissa, roomalaisessa tällaisessa liki jokainen työntekijä oli maahanmuuttaja Aasiasta, eli jostain Filippiineiltä tms.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näillä muutoksilla ei leikata ainoastaan pieni- ja keskituloisten palkansaajien tilipussia, vaan erityisesti terveyttä ja hyvinvointia. Pakotetaan ihmiset sairaana töihin, leikataan päälle lomat jotta ei varmasti palauduta ikinä milloinkaan -> tapetaan palkansaajat ennen eläkeikää, sitä kai nyt haetaan?

Ei palauduta? Siis onko tuo mielipiteesi nyt ymmärrettävissä niin, että julkisella puolella työ on yksityistä puolta kuormittavampaa ja ihmiset tarvitsevat enemmän lomaa kuin yksityisellä? Tällä hetkellähän julkisella puolella lomat ovat pidempiä kuin yksityisellä, ja tuohon tässä uudistuksessa haetaan muutosta. On myös mielenkiintoista, että mikä ihme tekee Suomessa työskentelyn niin paljon rasittavammaksi kuin lähes missä tahansa muualla maailmassa. Suomen lomat ovat maailman pisimpiä, mutta silti niitä ei saisi leikata hieman sieltä kaikkein pisimmästä päästä.

Ketään ei myöskään pakoteta sairaana töihin. Ensimmäisen päivän palkattomuus on ihan hyvä uudistus ja suitsii niitä pahimpia "pitkän viikonlopun" viettäjiä.
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Voisiko nämä muutamat nyt jo kertoa miten nämä "talkoot" parantaa työllisyyttä?

Oma yksikköni käytännössä pyörii lomitusajan ulkopuolella ylitöiden avulla ja vajailla miehityksillä. Mikäli ylityökorvauksia pienennetään niin ei taida enää napata mennä ylitöihin vajaisiin miehistöihin. Siinä käy nopeasti niin että alkaa väsy tulemaan ja motivaatio hiipumaan ja sen hiipuessa jää moni pikkuasia hoitamatta ja se näkyy äkkiä koneiden toiminnassa -> paikat risaa ja tulee lisätöitä. Porukka kun kieltäytyy ylitöistä ja muutama ukko on saikulla niin siinä aletaan nopeasti leikkimään pysäytä/sammuta -leikkiä. Siitäkös media riemastuu ja syyttää duunaria joka ei suostu töihin menemään. Ylityöt ovat vapaaehtoisia, eikä niihin voi ketään pakottaa. Ja ei, vakanssit on täytetty, joten oma työnantajani ei taatusti palkkaa yhtään ylimääräistä. Jokunen varamies löytyy, mutta siinä kaikki.

Aiemmin oli tapetilla 100 työtunnin vuosilisäys, moinen olisi nopealla matikalla aiheittanut ainakin meillä joka 20. henkilön irtisanomisen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vassareiden ajatusmalli jossa kaikille pitäisi antaa enemmän rahaa, ja enemmän töitä, on täysin kestämätön. Jos johonkin halutaan lisätä, toisaalta pitää poistaa.

Vassareilta jonkun pitäisi kysyä, että mistä he ottaisivat rahat joita ovat antamassa Kreikalle? Mistä he ottavat rahat, joita heidän mamu-unelmansa kustantaa? Ja miten he kaiken tämän keskellä pitäisivät Suomen kilpailukykyisenä, jos mistään ei saa leikata eikä mistään säästää? Vassarit ovat antamassa rahaa kaikille, jotka kehtaavat pyytää ja kysyvät perään että riittääkö varmasti vai haluatko vielä enemmän. Mistä se loputon raha otetaan, niin siihen ei kuitenkaan saa heiltä minkäänlaista vastausta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vassareilta jonkun pitäisi kysyä, että mistä he ottaisivat rahat joita ovat antamassa Kreikalle? Mistä he ottavat rahat, joita heidän mamu-unelmansa kustantaa? Ja miten he kaiken tämän keskellä pitäisivät Suomen kilpailukykyisenä, jos mistään ei saa leikata eikä mistään säästää? Vassarit ovat antamassa rahaa kaikille, jotka kehtaavat pyytää ja kysyvät perään että riittääkö varmasti vai haluatko vielä enemmän. Mistä se loputon raha otetaan, niin siihen ei kuitenkaan saa heiltä minkäänlaista vastausta.

Vaikka pidän vassareiden talouspolitiikkaa vääränä kuten kaikesta päätellen sinäkin, kannattaako kuitenkaan tällaista roskaa kirjoittaa? Vassareilla on hyvin usein esitetty keino: lisätään Suomen velkaa ja investoidaan Suomen kasvuun. Olen jutellut mm. Arhimäen kanssa aiheesta ja hänen/heidän lähtökohtansa on se, että Suomen velka ei ole kestämättömällä tasolla vaan se on yksi pienimmistä EU:ssa. Vassareiden ajatus on siinä, että lisämäällä Suomen velkaa huonoina aikoina ja investoimalla se Suomeen (rakentaminen jne), taloustilanne paranee mm. työllisyyden ja sitä kautta kulutuksen kautta. Tämä näkemys on hyvin esille mm. mediassa (tv, some jne).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikäli ylityökorvauksia pienennetään niin ei taida enää napata mennä ylitöihin vajaisiin miehistöihin. Siinä käy nopeasti niin että alkaa väsy tulemaan ja motivaatio hiipumaan ja sen hiipuessa jää moni pikkuasia hoitamatta ja se näkyy äkkiä koneiden toiminnassa -> paikat risaa ja tulee lisätöitä. Porukka kun kieltäytyy ylitöistä ja muutama ukko on saikulla niin siinä aletaan nopeasti leikkimään pysäytä/sammuta -leikkiä.

Eikös kannattaisi rikkoa koneet niin pääsisi tuostakin ongelmasta? Huoh.

Taisi olla osaltani viimeinen kerta vähään aikaa vapaan ketjuissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös