Onhan yksitysellä joillakin aloilla tuon päälle pekkaset/JP-vapaat(12.5p/8p).
Edit. ei tartte miettiä mitä lähtee seuraavaksi
En tiedä miten pekkaset menee milläkin alallla, mutta meillä on työehtosopimuksessa kaksi vaihtoehtoa, joista työnantaja voi valita. 40 tuntia töitä viikossa ja 80 tuntia työajan lyhennystä (= 10 x pekkanen) tai sitten 37,5 tuntia viikossa ja ei työajan lyhennystä. Suurin osa työntekijöistämme on 40 tuntia viikossa systeemillä, mutta muutama on 37,5 tunnin systeemillä.
Mitenköhän se "pekkasten poisto" aiotaan toteuttaa? Osa tekee 40 edelleen tuntista viikkoa ja muutama edelleen 37,5 tuntia? Kaikille 37,5 tuntia viikossa? Vai kaikille 40 tuntia viikossa töitä?
Jos mä nyt luopuisin pekkasista ja alkaisin tekemään 37,5 tuntista viikkoa ja tekisin kuitenkin entiseen tapaan 40 tuntia viikossa töitä, niin saisin jemmavapaata reilusti yli 100 tuntia vuodessa, kun niitä työpäiviä kertyy kuitenkin jonkin matkaa yli 200 vuodessa. Kyllä toi mulle sopii, mutta en ymmärrä, miten työnantaja tuosta hyötyy. Pekkasten kanssa teen siis enemmän työtunteja vuodessa, kuin tekisin ilman pekkasia.
Vaimo tekee toimistotyötä kunnallisella puolella 36,25 tuntia viikossa ja on tähän asti saanut sen 38 vuosilomapäivää. Meillä saa 37,5 viikkotunnilla 30 päivää kesälomaa (=5 viikkoa kun lauantait lasketaan lomapäiviksi) ja viikon talvilomaa. 40 tuntia viikossa, niin saa sen 10 pekkasta päälle. Jos pekkaset poistetaan ja työajaksi jää 40 tuntinen viikko, niin ero vaimon työaikaan kasvaa melkoiseksi. Työtunteja olisi vuodessa suuruusluokkaa 160 tuntia enemmän, eli parikymmenen työpäivän verran. Toisin sanoen pelkkä pekkasten poisto aiheuttaisi sen, että tekisin vuodessa noin kuukauden työtunnit enemmän, kuin vaimo. Mun on siis hiukan vaikea ymmärtää, että pekkasten poisto olisi jotenkin yksinkertainen ja helppo toimenpide.