Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 150 594
  • 10 753

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Hyvä kun edes täältä löytyy ihmisiä, jotka oikeasti ovat huolestuneita Suomen tilasta ja tulevaisuudesta.

Vielä parempi olisi, jos pelkän huolestuneisuuden sijaan olisi jollakulla vähän järkeäkin laittaa peliin, sadan vuoden takaisilla metodeilla saadaan aikaan sadan vuoden takaiset talkoot. Se ei ole kenellekään hyvä, mutta minkäs teet.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vähän tietysti epäreilu tilanne niille, joilla ei ole lapsia, koska omaa sairastamista ei voi naamioida lasten sairastamisen taakse. Nyt voi olla että yhtäkkiä lasten sairastamiset "yllättäen" nousee kummasti, kun taas oma sairastaminen valahtaa nollaan.
 

Hewle

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Arvioni näihin tämän päiväsiin hallituksen suunnitelmiin on se että työntekijäjärjestöt tulevat vetkuttelemaan tarkoituksella TES neuvotteluissa niin kauan että voimassa olevat TES:sit ehtivät umpeutua ja näin ollen ei voida syyttää työrauhan rikkomisesta joten lakkoase voidaan ottaa siinä vaiheessa käyttöön.Jos he näyttää voimaansa ihan kunnolla niin voi tulla erikoinen tilanne jossa työnantajat hyväksyvät hallituksen toimet mutta joutuvat samaan aikaan ristituleen hallituksen ja työntekijöiden välissä koska työntekijäjärjestöt saattavat painostaa hallitusta ikään kuin työnantajien kautta.TES neuvottelut tulevat olemaan ehkä kaikkien aikojen vaikeimmat syksyllä 2016.Seison kyllä täysillä ay-liikkeen päätösten takana.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Hyvä, jos näin on. Ymmärsin tuon Iltasanomien uutisen niin, että myös yksityisellä lomat lyhenevät maksimissaan 30 päivään.
No näin minäkin tuon viimeisimmän tarkennuksen ymmärsin, ja ymmärrän vieläkin. Kai palkallista vapaata saa silti antaa edelleen, ei kai tuollaista voi estää. Mutta tällöinhän ei kai ole kyse virallisesti lomasta?

Joo, vaikka kriisitietoinen olisikin, niin ei kaikkea tarvitse mukisematta niellä "Suomen pelastamiseksi". Lomaoikeuksien lyhennykset esimerkiksi ovat sellaisia myönnytyksiä työnantajalle, että niitä on vaikea ulosmitata enää takaisin vaikka taloudellinen tilanne ja hintakilpailukyky nousisivat millaisiin huippulukemiin tahansa. Ei todellakaan ole niin, että juuri nämä hallituksen tänään esittelemät keinot ovat ne välttämättömimmät tai ainakaan tehokkaimmat toimet nousun edesauttamiseksi.

Hallitus kehui "kymmenillä tuhansilla" työpaikoilla. OK, kaikki on kotiin päin, mutta jos näillä saadaan esimerkiksi vain 20 000(sopii määritelmään) työpaikkaa, niin onpa aika helvetin kova hinta.
 

KemmiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuulun varmaan ihmisiin joihin nämä leikkaukset osuu kaikista eniten. Kuulemma kohtuu isotuloinen vuorotyöntekijä, jolle iso osa palkasta tulee ylityö, sunnuntai ja pyhäkorvausten mukaan. Tietenkin asuntolainaa osaksi päälle. Mielenkiintoista nähdä sovitaanko työnantajan kanssa paikallisesti että jatketaan entiseen malliin vai miten menee. Pidän näitä silti ymmärrettävinä vaikka nyt kirpaiseekin. No onneksi sentään on vaihtoehtoisiakin tulonlähteitä jatkossa kuitenkin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aina kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa, kun metsään huutaa.
Totta. Juuri paskojen ja mulkkujen työnantajien takia nämä kaikki säännöt,lait ja työehtosopimukset on tehty.

Onneksi voin aina heittää pimeää keikkaa,kjähkjäh. Ime persettä EK!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän tietysti epäreilu tilanne niille, joilla ei ole lapsia, koska omaa sairastamista ei voi naamioida lasten sairastamisen taakse.
Kyllä, ihan varmasti palkan menetys omasta sairaslomasta ohjaa vanhempia toimimaan valheellisesti.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Arvioni näihin tämän päiväsiin hallituksen suunnitelmiin on se että työntekijäjärjestöt tulevat vetkuttelemaan tarkoituksella TES neuvotteluissa niin kauan että voimassa olevat TES:sit ehtivät umpeutua ja näin ollen ei voida syyttää työrauhan rikkomisesta joten lakkoase voidaan ottaa siinä vaiheessa käyttöön.Jos he näyttää voimaansa ihan kunnolla niin voi tulla erikoinen tilanne jossa työnantajat hyväksyvät hallituksen toimet mutta joutuvat samaan aikaan ristituleen hallituksen ja työntekijöiden välissä koska työntekijäjärjestöt saattavat painostaa hallitusta ikään kuin työnantajien kautta.TES neuvottelut tulevat olemaan ehkä kaikkien aikojen vaikeimmat syksyllä 2016.Seison kyllä täysillä ay-liikkeen päätösten takana.


Ja tämä lakkoiluko sitten nostaa suomen työllisyysastetta? Tässä ollaan juuri siinä tilanteessa, että useimmat ovat sitä mieltä, jotta kyllä jotain pitäisi tehdä sen eteen, että mm. pitkäaikaistyöttömät ja nuorisotyöttömät saataisiin töihin, kunhan en vain minä joudu mitään tekemään tai mistään luopumaan. Kyllä viimeistään nyt on syytä yrittää tehdä jotain tämän maan eteen, jotta suomi saataisiin nousuun. Lakkoilemalla se ei sitä tee.
On myös sangen mielenkiintoista huomata miten aika monikin kirjoittaja täällä protestoi hallituksen leikkauksia ja toisella foorumilla samaan aikaan on ottamassa maahan noita hyvin ruskettuneita kulttuurin rikastuttajia eläteiksi. Milläs niiden ylläpito sitten maksetaan jos ette ole omista eduistanne valmiita tinkimään yhtään??
 
Hallitus kehui "kymmenillä tuhansilla" työpaikoilla. OK, kaikki on kotiin päin, mutta jos näillä saadaan esimerkiksi vain 20 000(sopii määritelmään) työpaikkaa, niin onpa aika helvetin kova hinta.

Mä vähän luulen ettei hallituksella ole aikomustakaan täyttää näitä "kymmeniätuhansia" työpaikkoja kotimaisilla pertti perusduunareilla, vaan näillä Sipilän "vuokrakämppien" asukeilla jotka tekevät hommat alle taulukkopalkkojen. Näin se Suomi saadaan kuntoon!

On kyllä oikeasti ihan helvetin väsynyt paska tuo Sipilä... ja Soini myös. Tuntuvat molemmat olevan aivan Kokoomuksen ja Stubbin vietävissä ja valmiita perumaan lupauksiaan kun vanha koulukiusaaja lässyttää hampaat heiluen visioitaan.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kyllä, ihan varmasti palkan menetys omasta sairaslomasta ohjaa vanhempia toimimaan valheellisesti.

Yhtä varmasti kuin karenssi ehkäisee niitä juoppoja hakemasta siltikin ne krapulasaikkunsa. Eli aivan varmasti löytyy aina joku joka käyttää systeemiä väärin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kertokaapa joku kun en oikein ymmärrä miksi sunnutaista ylipäätänsä pitää saada lisää. Ymmärrän että jos takana on täysi työviikko niin maksetaan extraa lauantaista ja vielä enemmän extraa mikäli painaa vielä sunnuntainkin putkeen. Mutta miten joku osa-aikaista työtä tekevä on oikeutettu tuplapalkaan vain siksi että sattuu tulemaan tekemään tuurausvuoron tiettynä viikonpäivänä?

Olen joskus itsekin sunnuntain tuplapalkoista nauttinut, mutta pidin kyllä systeemiä jo silloinkin omituisena kun ei suostuttu tekemään lauantaina töitä mikäli sunnutainakaan ei olisi saanut töihin tulla. Viimeiset 15 vuotta onkin mennyt sitten kuukausipalkalla mihin kuuluu kaikki ylityöt kaikkiana vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä ilman lisiä.
 

Salama44

Jäsen
Tuleviin palkkaleikkauksiin täytyy alkaa varautua heti. Itse ainakin vähennän heti kaikkea turhaa kulutusta mm. maksullisen urheilun seuraamista. Maksukavat menee irtisaottaviksi, lehtien tilaus loppuu ja urheilutapahtumiin en osta enää lippuja.

Itsensä voi pitää kunnossa lenkkeilemällä. Jos on paremmassa kunnossa niin on myös vastustuskykyisempi ja jaksaa pienen flunssankin niin kuin tähänkin asti.Sairaslomalle ei kannata jäädä kuin ihan pakottavasta syystä.

Työllistämisen nimissä on turha enää yllyttää ja mainostaa kuluttamaan, koska hallitus on löytänyt paremmat keinot työllistää. Kaikki ylimääräinen menee tästä lähtien säästöön.

Vielä ehtii säästää merkittävän summan ennen leikkauksia jolla selviää muutaman vuoden eteenpäin kun palkka jatkossa pienenee.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kaikki varmasti ymmärtävät, että nyt on tiukat ajat, mutta niillä joilla on töitä ei ole hätää. Tässä maassa on valtava määrää työttömiä, joilla on hätä, eikä heitä puolusta kukaan. Tässä tarkoituksena saada Suomen talous kasvamaan ja luoda uusia työpaikkoja työttömille. Ay-liike pyrkii vaan rahastamaan omalle jäsenistölleen mahdollisimman paljon, miettimättä lainkaan muita.

Eikös täällä ole kuitenkin kyseenalaistettu nimenomaan sitä, miten näillä keinoilla sitä toivottua kehitystä saadaan? Jos taloustieteen valtavirrasta käsin näyttää siltä, että tällä lähinnä syvennetään ja pitkitetään lamaa ja lasketaan epävarmojen tulevaisuudenkuvien varaan, niin aika kovia menetyksiä ovat varsinkin tuo jo moneen kertaan voivoteltu loma-aikojen menetys. Tai jos nyt ei pitkitetä, niin ei näillä päätöksillä nyt mitään kovin suurta vaikutusta voi olettaa olevan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ja tämä lakkoiluko sitten nostaa suomen työllisyysastetta? Tässä ollaan juuri siinä tilanteessa, että useimmat ovat sitä mieltä, jotta kyllä jotain pitäisi tehdä sen eteen, että mm. pitkäaikaistyöttömät ja nuorisotyöttömät saataisiin töihin, kunhan en vain minä joudu mitään tekemään tai mistään luopumaan.
Paitsi että en edelleenkään usko, että tuo tuo yhtään lisätyöpaikkaa hoitoalalle - päinvastoin. Lomat vähenevät ja ihmiset tulee puolisairaanakin töihin. Sijaisia ei oteta. Nyt jo on se tilanne, että sijaisia ei oteta jos on minimivahvuus töissä. Nyt kesälomatkin lyhenevät ja jo tänä kesänä monessa paikassa "kesälomia" venytettiin niin pitkälle ajalle (ei päällekkäisyyksiä), että sijaisia ei juuri tarvittu. Nuoret saavat siis entistä vaikeammin vaikka sen ensimmäisen kesätyöpaikan ja jalan oven väliin...

On hyvin naiivia ajatella, että työpaikoille palkattaisiin yhtään lisää työntekijöitä koska työvoimakustannukset laskevat.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mitenköhän jatkossa, kun työttömiä tulee aina vaan lisää ainakin pakolaisten muodossa? Ovatkohan työnantajat valmiita palkkaamaan helppoihin hommiin matalapalkka-aloille ihan työsuhteeseen työntekijöitä vai ottavatkohan he kyseisiin hommiin työkkäristä työkokeiluun ilmaiseksi aina vaan lisääntyvästä työttömien armeijasta porukkaa, olivat he sitten maahanmuuttajia tai kantasuomalaisia?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kertokaapa joku kun en oikein ymmärrä miksi sunnutaista ylipäätänsä pitää saada lisää. Ymmärrän että jos takana on täysi työviikko niin maksetaan extraa lauantaista ja vielä enemmän extraa mikäli painaa vielä sunnuntainkin putkeen. Mutta miten joku osa-aikaista työtä tekevä on oikeutettu tuplapalkaan vain siksi että sattuu tulemaan tekemään tuurausvuoron tiettynä viikonpäivänä?

Olen joskus itsekin sunnuntain tuplapalkoista nauttinut, mutta pidin kyllä systeemiä jo silloinkin omituisena kun ei suostuttu tekemään lauantaina töitä mikäli sunnutainakaan ei olisi saanut töihin tulla. Viimeiset 15 vuotta onkin mennyt sitten kuukausipalkalla mihin kuuluu kaikki ylityöt kaikkiana vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä ilman lisiä.
No minulla esim. on nyt kuukauteen kolme viikonloppua töitä. Tämä tarkoittaa sitä, että olen viikolla vapaalla ja se kyllä vaikuttaa paljonkin ainakin sosiaaliseen elämään. Muut elävät sitä ma-pe 8-16 elämää, itse olen usein iltaisin ja viikonloppuna töissä. Tämän siis tiesin kun alalle hain, mutta silloin myös oletin siitä saavani jonkinlaisen korvauksen. Peruspalkka on edelleen pieni - ilman noita lisiä ei juuri muuta kun ruokaa ostelisi.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Milloin nämä muutokset muuten olisi tulossa voimaan? Kymmen uutisia katsellessa sain sen käsityksen, että ensi kesänä, mutta onko jotain muuta tietoa/luuloa? Henk.koht. vituttaa nämä muutokset, mutta niinhän se aina kun annetuista eduista joutuu tinkimään. Elämä kuitenkin jatkuu ja eteenpäin mennään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin tai ei sittenkään. Jos on kiinteä kuukausipalkka(varmaan aika helkutin monella on juuri se, vaikka tilinauhassa ns. tuntipalkka lukeekin), mihin lisät sitten tulee päälle. Käytännössä siis ihan sama oletko lomalla vai töissä, niin saat kiinteän kuukausiansion, niin se sunnuntain 10e/h lisä ja siitä -25% vähennys pois on juuri tasan -25%. Ei mitään ihme 12,5% laskua.

No ihan varmaan menee. Kuukausipalkka ei putoa mihinkään, sunnuntailisästä viedään 25%. Peruspalkka 100% + sunnuntailisä 100% = 200%. Peruspalkka 100% + sunnuntailisä 75% = 175%. 200 - 175 = 25. 25/200 = 0,125 eli 12,5%.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No minulla esim. on nyt kuukauteen kolme viikonloppua töitä. Tämä tarkoittaa sitä, että olen viikolla vapaalla ja se kyllä vaikuttaa paljonkin ainakin sosiaaliseen elämään. Muut elävät sitä ma-pe 8-16 elämää, itse olen usein iltaisin ja viikonloppuna töissä. Tämän siis tiesin kun alalle hain, mutta silloin myös oletin siitä saavani jonkinlaisen korvauksen. Peruspalkka on edelleen pieni - ilman noita lisiä ei juuri muuta kun ruokaa ostelisi.

Itsekin joskus pienen aikaa vuorotyötä tehneenä ymmärrän kyllä että vuorotyö vaikuttaa sosiaalisen elämisen laatuun, nuorena miehenä joutui ryypiskelemään arki-iltaisin. Mutta mielestäni tämä vuorotyön vaativuus tulisi huomioida nimenomaan peruspalkassa, ei yksittäisen viikonpäivän lisänä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itsekin joskus pienen aikaa vuorotyötä tehneenä ymmärrän kyllä että vuorotyö vaikuttaa sosiaalisen elämisen laatuun, nurena miehenä joutui ryypiskelemään arki-iltaisin. Mutta mielestäni tämä vuorotyön vaativuus tulisi huomioida nimenomaan peruspalkassa, ei yksittäisen viikonpäivän lisänä.
Silloin ongelmaksi muodostuisi se, että jotkut kärsisivät toisia enemmät. Jo nyt joissain paikoissa sijaiset eivät saa käytännössä ollenkaan viikonloppuvapaita (vaikka sellaisia pyytäisivätkin). Nyt sentään useimmissa paikoissa jotkut jopa haluavat ilta- ja viikonloppuvuoroja jotta tulisi vähän lisätuloja.

Itse olen onneksi niin hyvässä paikassa, että sijaisenakin menen ihan "normi listoilla" ja ylimääräisiä viikonloppuja on vain jos joku on vaihtoa pyytänyt (yleensä suostun - kiva työpaikka ja kaikki joustavat jos joku vapaita tarvitsee).
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No minulla esim. on nyt kuukauteen kolme viikonloppua töitä. Tämä tarkoittaa sitä, että olen viikolla vapaalla ja se kyllä vaikuttaa paljonkin ainakin sosiaaliseen elämään. Muut elävät sitä ma-pe 8-16 elämää, itse olen usein iltaisin ja viikonloppuna töissä. Tämän siis tiesin kun alalle hain, mutta silloin myös oletin siitä saavani jonkinlaisen korvauksen. Peruspalkka on edelleen pieni - ilman noita lisiä ei juuri muuta kun ruokaa ostelisi.

Täytyy sanoa, että mikäli olet oikeasti hakenut hoitoalalle lisien takia hakenut, niin huonosti olet valinnut. Ja edelleen sinä saat normaalit ilta, yö ja lauantailisät, sunnuntain kohdalla leikkuri kävi. Jos hoitaja tienaa esim. 15€/ tunti, leikkuri tarkoittaa 30€:n palkanalennusta sunnuntain kohdalla, edelleen tulee 90€:a ylimääräistä.
 

Aapee79

Jäsen
No ihan varmaan menee. Kuukausipalkka ei putoa mihinkään, sunnuntailisästä viedään 25%. Peruspalkka 100% + sunnuntailisä 100% = 200%. Peruspalkka 100% + sunnuntailisä 75% = 175%. 200 - 175 = 25. 25/200 = 0,125 eli 12,5%.

No ei mene ainakaan itsellä niin tässä universumissa. Ajatellaan tasalukuina, niin tajuat sinäkin. Saan tammikuussa 1000e lapaan kuukaudessa ilman lisiä. Ihan sama oonko ollut töissä vai en. Helmikuussa käyn yhden päivän töissä. Se on sunnuntai. Saan siitä 10e/h ja teen 8h päivän. Helmikuun kuukausipalkkani on 1000e plus sunnuntailisä, mistä ennen sain 10e x 8h eli 80e extraa ja nyt saankin uuden systeemin myötä siitä vain 60e, koska 75%. Minun 80e lisäni tippuu 20 euroa ja yllätys, se on 25%. Eikö olekin ihmeellinen tarina.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Täytyy sanoa, että mikäli olet oikeasti hakenut hoitoalalle lisien takia hakenut, niin huonosti olet valinnut. Ja edelleen sinä saat normaalit ilta, yö ja lauantailisät, sunnuntain kohdalla leikkuri kävi. Jos hoitaja tienaa esim. 15€/ tunti, leikkuri tarkoittaa 30€:n palkanalennusta sunnuntain kohdalla, edelleen tulee 90€:a ylimääräistä.
No siis en tietenkään pelkkien lisien, mutta olen ottanut huomioon että sen peruspalkan päälle hiukan lisiä tulee.

Toki joo oma vika olla "paskaduunissa", sitä en kiellä. Edelleen pidän työstäni.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Paitsi että en edelleenkään usko, että tuo tuo yhtään lisätyöpaikkaa hoitoalalle - päinvastoin. Lomat vähenevät ja ihmiset tulee puolisairaanakin töihin. Sijaisia ei oteta. Nyt jo on se tilanne, että sijaisia ei oteta jos on minimivahvuus töissä. Nyt kesälomatkin lyhenevät ja jo tänä kesänä monessa paikassa "kesälomia" venytettiin niin pitkälle ajalle (ei päällekkäisyyksiä), että sijaisia ei juuri tarvittu. Nuoret saavat siis entistä vaikeammin vaikka sen ensimmäisen kesätyöpaikan ja jalan oven väliin...

On hyvin naiivia ajatella, että työpaikoille palkattaisiin yhtään lisää työntekijöitä koska työvoimakustannukset laskevat.


Varmasti näin ainakin sinun alallasi on en epäile yhtään sanojasi mutta ei sitä kyllä tuo lakkoilukaan. Lakkoilu tässä taloudellisessa tilanteessa tämän asian puolesta on vähän niin kuin sahaisi sitä oksaa jossa itse istuu. Sitä paitsi ehkä siis huom! ehkä yksityisellä puolella työvoiman tarve voi kasvaa kun kustannukset pienenevät ja kauppa alkaa käymään. Kaupan ja työn lisääntymisestähän tässä viimekädessä on kyse. Tietysti tähänkin on suuri joukko epäilijöitä mutta kertokaa mitä sitten pitäisi tehdä. Jotain radikaalia pitäisi tehdä jotta nämä jatkuvat YT kierrokset saataisiin loppumaan.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
TosiFani tarkoitin nyt lähinnä sitä, että minulle on omassa elämäntilanteessani vaikea niellä tämä muutos, koska työntekoni opiskelun ohella aina syyskuusta toukokuuhun on ollut kannattavaa nimenomaan noiden sunnuntaiden vuoksi. Se on ollut tähän asti käytännössä minulle kahden päivän palkka ja pienikin muutos siihen laskeen ihan oikeasti pienissä tuloissa todella paljon.

Oma vikani on se, että olen opiskellut suhteellisen hitaasti ja opintoni ovat edenneet heikosti toisinaan, siitä en voi hallitusta syyttää ja onhan tässä välissä tullut pari kolme vuotta tehtyä pelkkiä töitäkin, mutta aina olen palannut kouluun ja yrittänyt saada tutkintoani kohti maalia, vaikka alalla jolle kouluttaudun ei olekaan kovin hyvät työllisyysnäkymät, joten olen mielelläni pitänyt kiinni tästä työstäni kaikissa olosuhteissa, koska pidän työstäni ja viikkoani tasapainottaa mukavasti pari työpäivää.

Mutta siis minun kannaltani, kun ne kaksi päivää viikosta, jolloin pääosin olen opiskeluaikoina töitä voinut tehdä ovat nimenomaan olleet lauantai tai sunnuntai ja jos tuosta pienestä tulosta, jonka ne minulle tuottavat, nappaistaan vielä muutama euro prosenteista pois niin puhutaan kuukaudessa n. 100€:n tiputuksesta palkassa. Tämä tippuminen tulee tarkoittamaan minulle sitä, että töistä saamani tulo opiskelun lisäksi tulee olemaan n. 300-400€, kun nyt olen pääsääntöisesti onnistunut näillä hajatöillä keräämään yleensä opintotuen päälle sellaisen 500-600€ kuukaudessa.

On kuitenkin aivan eri tehdä käytännössä 7 pv viikossa töitä kuin opiskella 5 pv viikossa ja viettää kaksi päivää täyttä vapaata viikkoossa. Varsinkin, jos toimeentuloni ei merkittävästi enää muutu niin totta kai silloin ajattelen kaksi kertaa, että onko työnteko minun kohdallani enää se kannattavin ratkaisu ja ehkä minun kannattaisi keskittyä 6 pv viikossa opiskeluun ja jäädä kokonaan pois työelämästä.

Olen kuitenkin tykännyt tästä järjestelystä ja koska järjestely on jatkunut työnantajani kanssa hyvässä yhteisymmärryksessä jo useita vuosia katson, että olemme molemmat olleet ns. saamapuolella, sekä työnantajani että minä ja molemmilla on ollut halua jatkaa nähtyä järjestelyä, joka on myös todettu molempia osapuolia hyödyttäväksi. Minua nyppii suunnattomasti ajatus siitä, että tähän minun ja työnantajani kahdenväliseen JÄRKEVÄKSI ja toimivaksi MOLEMPIA hyödyttävään ratkaisuun tullaan puuttumaan valtion taholta sellaisella asialla kuin pakottava lainsäädäntö.

Katson, että työnantajani menettää arvokasta panosta varsin epäsuosittuihin viikonloppuvuoroihin, minä menetän työni ja hyötyni siitä ja menetän sitä niin paljon, että minua harmittaa se sellaisella tavalla, että joudun oikeasti harkitsemaan, että kannattaako järjestelyä jatkaa. Tällaisessa tilanteessa kuin omani on todella vaikea ajatella, että kuka tästä nyt sitten lopulta hyötyy? En usko, että työnantajani siitä hyötyy tai että minä hyödyn siitä, että joudun käytännössä työttömäksi.

En tiedä pyydänkö mahdottomia, mutta olisi kiva, jos hallituksessakin ajateltaisiin ihmisten kokonaistilannetta. Ihan vaan kartoittamalla vähän näitä asioita saisi helposti selville, että ketkä ihan oikeasti niitä viikonlopputöitä eniten tekevät: olen melko varma, että niitä tekevät eniten ne, jotka eivät ole palkkahierarkiassa korkeimmalla. Sitten siihen päälle vielä se, että esim. monissa kaupoissa käytännössä lauantait ja sunnuntait pyöritetään täysin opiskelijavoimin eli opiskelijat ovat töissä viikonloppuisin. Eli käytännössä minä esimerkiksi kuulun yht'aikaa kahteen eri ryhmään, joihin molempiin kohdistuu säästöjä:

-olen opiskelija
-työnskentelen alalla, joka on naisvaltainen ja yleisesti aika heikosti palkattu
-teen usein ylitöiitä ja sunnuntaitöitä

Käytännössä minä siis joudun osallistumaan näihin talkoisiin x2. Joudun osallistumaan talkoisiin molemmissa rooleissani ja se todella riipii minua syvältä. Mielestäni työn tekemisen pitäisi olla palkitsevaa, mutta tällä hetkellä siitä kyllä rangaistaan tiettyjä ihmisryhmiä todella kovalla kädellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös