Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 138 456
  • 10 753

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Jos hakeudut esim. hoitoalalle, jossa työt keskittyvät iltoihin ja viikonloppuihin, sinä tiedät sen työsopimustasi tehdessä ja sitoudut näin työaikoihin.

Kaikki varmasti ymmärtävät, että nyt on tiukat ajat, mutta niillä joilla on töitä ei ole hätää. Tässä maassa on valtava määrää työttömiä, joilla on hätä, eikä heitä puolusta kukaan. Tässä tarkoituksena saada Suomen talous kasvamaan ja luoda uusia työpaikkoja työttömille. Ay-liike pyrkii vaan rahastamaan omalle jäsenistölleen mahdollisimman paljon, miettimättä lainkaan muita.
Kyllähän minä sen tiedän, että vuorotöitä saan/joudun tekemään. Minusta on silti kohtuullista, että sain rahallista korvausta kun eränäkin kesänä minulla oli tasan yksi(1) viikonloppuvapaapäivä 4 kuukauden aikana, Sijaisten asema heikkenisi entisestään, jos "lisät" menisi peruspalkkaan.

Ja olen tehnyt työsopimuksen tietylle kuukausipalkalle ja vuorolisille - nyt niitä halutaan muuttaa. Myös ammatinvalinnan tein sillä tiedolla, että teen iltoja ja viikonloppuja ja saan siitä korvausta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Eli kuinka suuri onkaan se kadehdittu ja vihattu "lomaetu" joka siis myytin mukaan on julkisella puolella? (Esim. 7pv yhtäjaksoisiksi viikoiksi muutettuna)

Tällä hetkellä ollaan yksityisen ja julkisen sektorin kesken aika tasoissa. Nuo pekkaspäivät tulivat aikanaan yksityiselle puolelle juuri tasaamaan tuota lomapäivien epäsuhtaa. Erittäin huono ratkaisu kun jo tuolloin olisi pitänyt tasata juuri leikkaamalla julkisen sektorin lomapäiviä. Mutta minkäs teet. Muuten olen sitä mieltä että nämä tänään kuullut esitykset eivät tule menemään läpi sellaisenaan.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hmmm. No joo. Epäsäännöllistä kolmivuoroduunia painavana hoitoalan työntekijänä, sekä kolmen lapsen isänä, vituttaa tietenkin nämä päätökset. Vaikuttaa ihan reippaasti palkkaan nämä. En ole uskaltanut vielä laskea kuinka paljon.
Hyväksyn kyllä, pitkin hampain, nämä sunnuntailisien ja ylityökorvauksien leikkaamiset. Jopa lomien lyhentymisetkin tavallani ymmärrän.

Mutta tuo sairausajan palkan leikkaaminen. Ei helvetti. Jotenkin tuntuu että perheellistä, hoitoalan työntekijää kurmutetaan ihan urakalla tässä. Vittu.
 

Gorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, TPS, LA Kings
Mikäli nämä esitykset menevät sellaisinaan läpi, tietää se omalla alallani automaattista lakkoa. On vuorotyötä, on sunnuntaityötä ja osa kerää vapaita/lisäansioita ylitöiden avulla. Eikä alani ole ainoa, näitä löytyy aika monesta vahvasta liitosta, joten uskon yleislakon olevan todella lähellä. Tässä on viime vuosina enemmän tai vähemmän nipistetty duunarilta ja tälläiset päälle niin aika omituista on mikäli lakkoa ei tule.

Ihmetellä täytyy että näin paljon löytyy täältä näitä Ay-liikkeen haukkujia ja tämän lestadiolaismiljonäärin puolustelijoita.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
15 vuotta kokemusta nykyisestä työstä (tai muusta työstä, joka tukee nykyistä työtä): 38 lomapäivää eli 7 viikkoa ja 3 päivää.

Ilman kokemuslisiä 30 lomapäivää eli 6 viikkoa. Itse kuulun tähän joukkoon, joten tämä on faktaa.
Tämä kuuluukin siis leikkuriin. Esim. itsellä 30 päivää eli 5 viikkoa kun viikon loma haukkaa 6 lomapäivää.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Naurattaa nämä lakolla uhkailijat, kunhan tässä vielä hetki odotetaan, niin nekin kielletään, ja sen jälkeen naurattaa vielä enemmän. Hyvä Juha ja Alex!
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ihmetellä täytyy että näin paljon löytyy täältä näitä Ay-liikkeen haukkujia ja tämän lestadiolaismiljonäärin puolustelijoita.
Toisaalta moni ei varmaan ole koskaan miettinyt millaista se vuorotöiden tekeminen on. Muistan edelleen siskoni hämmästyksen, kun sanoin etten voi jouluksi tulla kotiin kun olen töissä. Nuori hän toki silloin oli (ehkä 17?), mutta ei ollut todellisuudessa koskaan ajatellut että kukaan olisi joulua töissä.

Itselläni kyllä vituttaa tämä "ammatinvalintakysymys"-argumentti. Ei se saatana ole, jos työn "ehdot" yhtäkkiä vain muutetaan keneltäkään kysymättä! Olen ammatinvalinnan tehnyt tietyillä olettamuksilla ja sitten vedetään matto jalkojen alta.
Naurattaa nämä lakolla uhkailijat, kunhan tässä vielä hetki odotetaan, niin nekin kielletään, ja sen jälkeen naurattaa vielä enemmän. Hyvä Juha ja Alex!
naurattaisiko, jos sinun palkkaasi leikattaisiin? Helppo nauraa kun asia ei itseä koske?
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ihmetellä täytyy että näin paljon löytyy täältä näitä Ay-liikkeen haukkujia ja tämän lestadiolaismiljonäärin puolustelijoita.
Hyvä kun edes täältä löytyy ihmisiä, jotka oikeasti ovat huolestuneita Suomen tilasta ja tulevaisuudesta.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs duunarilta onkaan tätä ennen nipistetty, paitsi työpaikkoja, joita tulee kyllä edelleen menemään, jos pelleilyn annetaan jatkua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ihmetellä täytyy että näin paljon löytyy täältä näitä Ay-liikkeen haukkujia ja tämän lestadiolaismiljonäärin puolustelijoita.

Oletko huomannut kuinka paljon työttömiä Suomessa on? Oletko huomannut mikä Suomen taloudellinen tilanne on?

Valtion budjetista olisi helppo karsia sellaisia tehtäviä, jotka eivät ole välttmättömiä. Tämä tietysti kohdistuisi pienempään joukkoon ja aiheuttaisi mm. työttömyyttä pienemmälle joukolle. Nyt puhutaan yhteisvastuusta eli kaikki työssä olevat osallistuvat jollakin tavalla talkoisiin.

Minua ärsyttää suunnattomasti ammattiyhdistysliikkeen tekopyhyys tässä tilanteessa, viiden prosentin palkan alennus ei kaataisi kenenkään taloutta. Ja tämänkin voisi jakaa vielä siten että keski- ja suurituloisilta otettaisiin kymmenen pinnaa ja pieni tuloisilta sitten vaikka kolme pinnaa. Mutta kun palkan alennus ei kuuluu missään tilanteessa ay-liikkeen työkaluihin, saavutetuista eduista ei tingitä.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Työssä käyvät maksavat aina laman kustannukset, muualta ei rahaa löydy. Minusta rutina on tässä kohtaa turhaa, jos saa työpaikkansa pitää, yt:tä pidetään aika taajaan. Se, että sinä ehkä menetät kaksi vapaapäivää ja jonkin verran rahaa (5000€ on liioittelua) on ikävää, mutta niin on ajatkin.

Minä aiemmin tuolla mainostin arvioivani että mulle nämä uudistukset maksaa sen 5000€/vuosi. Juuri tuossa laskin, että vuosipalkastani noin 36% tulee lisistä, joista ylivoimaisesti suurin osa on ylityökorvauksia, hälytyskorvauksia (hälytetään töihin korkeintaan 12h ennen vuoron alkua) ja pyhälisiä. Jos ajatellaan että ylityölisistä leikataan puolet, sunnuntailisistä 1/4 ja päälle arkipyhistä ja siis niiden arkipäiväistämisestä palkanmaksullisesti, aiheutuvat palkanmenetykset, niin ei ole tuo 5000€ ihan oikeasti kaukana. Peruspalkka on kohtuullinen ja lisät hyvät. En kuole nälkään jos menee läpi tällaisenaan. Ja verotuksen progressiohan pitää huolen, että nettona vaikutus suhteellisesti pienenee.

Ja kyllä, olen tyytyväinen, että on vakituinen työ, vieläpä sellainen josta sattuu pitämään. Mun mielestä vaan ei ole ollenkaan kohtuutonta maksaa hyvää korvausta siitä, että tekee ruumiillista työtä epäsäännöllisillä ajoilla, koska loppupeleissä kuten joku jo totesikin, tämä kaikki vaikuttaa myös terveyteen, elämässä jaksamiseen ylipäänsä jne. Siinä mielessä olisi mielestäni ollut kohtuullisempaa ottaa esim lomarahat tms leikkuriin, joka olisi rankaissut kaikkia samalla juustohöylällä. Tuntuu, että tällaisen tekemäni työn arvostus juuri heikkeni huomattavasti.

Ilahduttavaa nähdä Dana77 silti trollaamassa taas vaihteeksi, piristää aina päivää kun joku on oikeasti kypärä ihan sekaisin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäs duunarilta onkaan tätä ennen nipistetty, paitsi työpaikkoja, joita tulee kyllä edelleen menemään, jos pelleilyn annetaan jatkua.

Oletko kuullut arvonlisäverosta? Kaikki kulutusverot ovat regressiivisiä. Verovähennysoikeuksia kitketään kokoajan. Oman auton käyttöä rankaistaan kokoajan enemmän.Elätkö tynnyrissä?
 

julle-jr

Jäsen
Mitenköhän käytännössä aiotaan järjestää tuo, että ketään ei pakoteta helatorstaina tai loppiaisena töihin? Esimerkiksi parannetaanko sairaat pois sairaaloista kyseisiksi päiviksi?

Tai miten esimerkiksi meidän firmassa, jossa jengi tekee työmailla hommia ympäri maailmaa ja joku juttu pitää saada tehtyä vaikka juuri helatorstaina. Aiemmin on vain maksettu enemmän, nytkö esimerkiksi työmaalle lennätetyillä asentajilla on täysi oikeus halutessaan lähteä helatorstaiksi kaupungille hummailemaan ja jättää työt kesken?

Miten tämä kirjataan lakiin?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma palkkani riippuu esim ylitunneista, joita tälle vuodelle oli kovin kitsaasti tarjolla. Sen seurauksena palkka laski noin 400 euroa kuukaudessa, mutta ei auta valittaa, vaan täytyy vaan sopeuttaa menot uuteen tulotasoon.
 
Mikäli nämä esitykset menevät sellaisinaan läpi, tietää se omalla alallani automaattista lakkoa. On vuorotyötä, on sunnuntaityötä ja osa kerää vapaita/lisäansioita ylitöiden avulla. Eikä alani ole ainoa, näitä löytyy aika monesta vahvasta liitosta, joten uskon yleislakon olevan todella lähellä. Tässä on viime vuosina enemmän tai vähemmän nipistetty duunarilta ja tälläiset päälle niin aika omituista on mikäli lakkoa ei tule.

Ihmetellä täytyy että näin paljon löytyy täältä näitä Ay-liikkeen haukkujia ja tämän lestadiolaismiljonäärin puolustelijoita.
Aivan. Ei muuta kuin lisää veroja rikkaille? Vai jatketaanko vanhalla mallilla? Sitten, kun ne yt:t tulee omaankin firmaan, niin aletaan huutamaan perkelettä, kun ei hallitukset ole vuosikausiin tehneet mitään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä aiemmin tuolla mainostin arvioivani että mulle nämä uudistukset maksaa sen 5000€/vuosi. Juuri tuossa laskin, että vuosipalkastani noin 36% tulee lisistä, joista ylivoimaisesti suurin osa on ylityökorvauksia, hälytyskorvauksia (hälytetään töihin korkeintaan 12h ennen vuoron alkua) ja pyhälisiä...

Jos ylityöt lasketaan peruspalkan osaksi, joissain on vikaa. Ylityöt pitäisi olla poikkeus, ei sääntö.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Näistä lähes kahdeksan viikon henkireikä-puheista saisi huikeita first world problems -meemejä. Ette usko miten paljon esim amerikkalaiset kaverit ihmettelevät näitä juttuja viikon tai kahden vuosilomineen.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Minua ärsyttää suunnattomasti ammattiyhdistysliikkeen tekopyhyys tässä tilanteessa, viiden prosentin palkan alennus ei kaataisi kenenkään taloutta. Ja tämänkin voisi jakaa vielä siten että keski- ja suurituloisilta otettaisiin kymmenen pinnaa ja pieni tuloisilta sitten vaikka kolme pinnaa. Mutta kun palkan alennus ei kuuluu missään tilanteessa ay-liikkeen työkaluihin, saavutetuista eduista ei tingitä.
Joo-o. Ja vastaavasti eivät vaikuta kansantalouteen vähääkään. Kyllä jokaisen paitsi kaikkein sokeimman EK-huoran täytyy myöntää, että yhteiskuntasopimuksen pääpointit olivat ehdotuksina epäkäytännöllisiä ja tehottomia. AY-liikettä syytetään menneisyydessä elämisestä, mutta hallitus pelasi myös viime vuosisadalta olevilla korteilla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En löytänyt uutisesta mainintaa sosiaalimaksujen 1,7% pienennyksen maksajasta, siirtyykö osuus työntekijälle vai kerätäänkö tuon verran maksuja vain vähemmän? Onko tietoa?

Se maksetaan tulevaisuudessa yleisistä verovaroista. Jos maksuja kerättäisiin vähemmän myös etuuksia leikattaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös