Tuo on ainoa joka pistää omaan silmään selvästi negatiivisena. Tietysti krapula-poissaolot vähentyvät (tai saattavat vähentyä), mutta monilla aloilla (varsinkin ns. toimistohommissa) tullaan helposti töihin vähän sairaanakin, varsinkin silloin kun flunssa on puhkeamassa, olo ei ole vielä kauhean huono ja tarttuvuus on isointa. Eli juuri se aika kun olisi fiksuinta jäädä kotiin. Huonolla tuurilla toimiston kaikki työntekijät saavat tartunnan, heidän lapsensa saavat tartunnan ja lapset sitten laitetaan entistä helpommin päiväkotiin/kouluun, jossa tartuttavat lisää. Muuten paketti vaikuttaa järkevältä.Poimintoja:
- Eka sairaslomapäivä työntekijän vastuulla. Päivät 2-8 20% työntekjiän ja 80% työnantajan vastuulla
Itse olen ymmärtänyt että tuo flunssan takia kotiin jääminen sen takia ettei tartuttaisi työkavereita on ihan turhaa, oikeastaan juuri sen takia mitä mainitsitkin, eli koko ajan on liikkeellä niin paljon kaikenlaista pöpöä - ja ihmiset altistuvat jatkuvasti myös muualla kuin töissä - että se on ihan sama missä vaiheessa flunssaasi tulet töihin. Paljon tärkeämpää olisi kunnollinen käsienpesu.Tuo on ainoa joka pistää omaan silmään selvästi negatiivisena. Tietysti krapula-poissaolot vähentyvät (tai saattavat vähentyä), mutta monilla aloilla (varsinkin ns. toimistohommissa) tullaan helposti töihin vähän sairaanakin, varsinkin silloin kun flunssa on puhkeamassa, olo ei ole vielä kauhean huono ja tarttuvuus on isointa. Eli juuri se aika kun olisi fiksuinta jäädä kotiin. Huonolla tuurilla toimiston kaikki työntekijät saavat tartunnan, heidän lapsensa saavat tartunnan ja lapset sitten laitetaan entistä helpommin päiväkotiin/kouluun, jossa tartuttavat lisää. Muuten paketti vaikuttaa järkevältä.
Kahvinkeitin, paperit yms levittävät eniten flunssapöpöjä, pisaratartunta oli mielestäni hyvin vähäinen. Joku paremmin tunteva voi asian korjata jos olen väärässä. Mutta sairaana töissäolossa on muutakin haittaa kuin leviämisriski, työteho on huonompi ja virheet lisääntyvät. Joka saattaa tulla oikeasti kalliiksi.Itse olen ymmärtänyt että tuo flunssan takia kotiin jääminen sen takia ettei tartuttaisi työkavereita on ihan turhaa, oikeastaan juuri sen takia mitä mainitsitkin, eli koko ajan on liikkeellä niin paljon kaikenlaista pöpöä - ja ihmiset altistuvat jatkuvasti myös muualla kuin töissä - että se on ihan sama missä vaiheessa flunssaasi tulet töihin. Paljon tärkeämpää olisi kunnollinen käsienpesu.
Niin, poissaolot ovat todellakin kinkkisiä, kuten aina. Toiset ovat pois vain, kun on tarvis - toiset taas aina silloin, kun ei vain huvita mennä töihin. Lähtökohtaisesti pidän tätä kuitenkin hyvänä muutoksena, jolla näiden motivaatiokrapulavemputtajien toimiin puututaan.
Itse näkisin ennemmin niin, että nyt tunnolliset oikeasti kipeät uskaltavat jäädä kotiin ilman pelkoa siitä, että heitä epäillään motivaatiovempasta.Tuo on ainoa joka pistää omaan silmään selvästi negatiivisena. Tietysti krapula-poissaolot vähentyvät (tai saattavat vähentyä), mutta monilla aloilla (varsinkin ns. toimistohommissa) tullaan helposti töihin vähän sairaanakin, varsinkin silloin kun flunssa on puhkeamassa, olo ei ole vielä kauhean huono ja tarttuvuus on isointa. Eli juuri se aika kun olisi fiksuinta jäädä kotiin.
Niin, poissaolot ovat todellakin kinkkisiä, kuten aina. Toiset ovat pois vain, kun on tarvis - toiset taas aina silloin, kun ei vain huvita mennä töihin. Lähtökohtaisesti pidän tätä kuitenkin hyvänä muutoksena, jolla näiden motivaatiokrapulavemputtajien toimiin puututaan.
Maksaen siitä samalla ihan mukavan hinnan. Tunnolisten ihmisten työmoraalihan ei koskaan ole mikään ongelma ollutkaan, vaan niiden joilla se on vähän löyhempi, mutta kategoria a:n tyypit joutuvat tässä nyt myös maksumiehiksi, minkäs teet.Itse näkisin ennemmin niin, että nyt tunnolliset oikeasti kipeät uskaltavat jäädä kotiin ilman pelkoa siitä, että heitä epäillään motivaatiovempasta.
Poimintoja:
- Irtisanottaville noin kuukausipalkan suuruinen muutosturvakorvaus
- Eka sairaslomapäivä työntekijän vastuulla. Päivät 2-8 20% työntekjiän ja 80% työnantajan vastuulla
- ylityökorvaukset puolitetaan
- sunnuntaikorvaus 100 -> 75%
- Vuosilomat 38 -> 30 päivää. Koskee lähinnä julkista sektoria
- Yksityisten työnantajien sosiaaliturvamaksujen alentaminen 1,7 prosentilla
+Ne 8 lomapäivää sekä loppiaisen ja helatorstain menetys. Vuorotyö menettää kiinnostavuuttaan merkittävästi.Nopealla laskulla pelkkä sunnuntaikorvauksen muutos suupaisee hoitoalalla työskentelevän emäntäni vuosipalkasta n. 1400€. Ihan kohtuullinen viilto.
Vihreiden Alanko-Kahiluoto tarjoili päivän parhaan räksytyksen tähän asti arvostelemalla YLE:n sivuilla hallitusta ja erityisesti, toki tiedossa olleita, Helsingin yliopiston leikkauksia:Hallitus julkistaa iltapäivällä yhteiskuntasopimuksen korvaavat toimet. Luvassa siis armotonta ränkytystä mediassa ja somessa.
. Outi Alanko-Kahiluoto ihmettelee myös yliopistojen määrärahojen supistuksia:
– Helsingin yliopistolta leikataan yhden tiedekunnan budjetin verran, vaikkei siellä ole minkäänlaista löysää.
Toivottavasti koskee myös näitä pikku-eemelien nuhan vuoksi talkoista lintsaavia. Ei kannata nussia paljaalla jos ei ole varaa.Muuten noissa nyt ei hirveästi ole arvostelemista, mutta mitenkäs lasten sairastamiset lapsiperheissä? Kohtuu kallista menettää kahteen lapsen kuumepäivään 1,2 päivän palkka.
Kas noin.
Jos nämä nyt tällaisenaan menevät läpi, niin omalla kohdallani vuosiansiot tippuvat tuhansia euroja. Tarkkaa summaa en nyt osaa sanoa, mutta veikkaisin 5000€ vuositasolla olevan lähellä totuutta. Eli siinä mielessä vituttaa suhteellisen mojovasti tällaiset ehdottelut. Tässä vaan mietin kun hallitus ei pakota ketään töihin arkipyhinä, että miten tämä maa pyörii noina päivinä, kun on olemassa toimintoja, jotka noinakin päivinä pitää pitää pyörimässä. Siis nyt en vaan tajunnut tuota, että jos se on palkaton vapaapäivä, niin miten epäsäännöllisessä vuorotyössä tapahtuu näinä päivinä jos kaikki haluaakin olla sitten vapaalla vaikka töissäkin olisi jonkun oltava.
Tietty siistin ma-pe 8-16 toimistotyön tekijöillä on helppo huudella näppäimistöjen takaa, että hyviä uudistuksia hei. Mua ei silti paljoa naurata. Joka tapauksessa joudun jatkossakin olemaan kaksi viikonloppua joka kuussa töissä, yhtenä viikonloppuna tulee sitten lapset, niin jää laatuaikaa (omaa aikaa siis esim normitöissä käyvien puolison / kavereiden kanssa) yksi viikonloppu kuukaudessa. Olen ollut tästä huolimatta tyytyväinen siihen, että tähän mennessä tästä on maksettu kunnollinen korvaus.
Äkikseltään luulen, että alalla jossa olen töissä, saattaa tulla huomattavia vaikeuksia työnantajalle selviytyä asiakasfirmoille annetuista lupauksista ja velvollisuuksista yleensäkin, jos sairastumisten jälleen kerran massoittain iskiessä päälle ketään ei kiinnosta tulla onnettomilla överikorvauksilla pelastamaan uppoavaa laivaa kun voi olla parempaakin tekemistä. Toki on vain oma epäilykseni, luultavasti ammattilaiset (nämä todelliset epäsäännöllisen vuorotyön asiantuntijat, jotka näiden päätösten takana ovat) tietävät kuitenkin paremmin, joten huoli pois.
Itse ehdottaisin jonkinlaista palkkakattoa ennemmin. Täähän on tosi tyhmää ja naiivia edes ajatuksen tasolla, tiedetään. Mutta kuitenkin jopa Suomessa on paljon ihmisiä, joilla on niin isot tulot, että niitä ei voi mitenkään perustella sillä, että joku tarvitsee niin paljon rahaa elämänsä elämiseen. Esimerkiksi pääministerimme saattaisi olla yksi heistä, jolla olisi varaa heittää miljoonatolkulla rahaa roskiin ja ei todennäköisesti edes huomaisi mitään tapahtuneen. Sovittaisiin, että omaisuutta voisi olla vaikka 500 000€ edestä, jonka jälkeen ylimenevä osa jaettaisiin niille, jotka oikeasti tarvitsevat. Sama asia vaikka yli 100 000€ vuosipalkoille. Jos jostain on kerran ihan pakko leikata, niin eikö olisi reiluinta leikata niiltä joiden elämään se ei vaikuta? Paitsi että uutta X6 bemaria ei voisi ostaa joka vuosi jne.
Kas noin.
Jos nämä nyt tällaisenaan menevät läpi, niin omalla kohdallani vuosiansiot tippuvat tuhansia euroja. Tarkkaa summaa en nyt osaa sanoa, mutta veikkaisin 5000€ vuositasolla olevan lähellä totuutta.
--
Sovittaisiin, että omaisuutta voisi olla vaikka 500 000€ edestä, jonka jälkeen ylimenevä osa jaettaisiin niille, jotka oikeasti tarvitsevat. Sama asia vaikka yli 100 000€ vuosipalkoille. Jos jostain on kerran ihan pakko leikata, niin eikö olisi reiluinta leikata niiltä joiden elämään se ei vaikuta? Paitsi että uutta X6 bemaria ei voisi ostaa joka vuosi jne.
Koko teksti