Kun äsken katsoin A-studiota, missä Harakka vei 100-0 Vartiaista niin minulle tuli mieleen, että Harakassa olisi mies nostamaan SDP:n kannatus nousuun. Tosin hän taitaa olla liian älykäs puolueen ay-jäärille, jotka halunnevat Lindtmanin puheenjohtajaksi. Toisaalta puolueen naisten enemmistö saattaisi hyvinkin tukea Harakkaa puheenjohtajaksi.
Hehe. Harakka räksytti, Vartiainen keskittyi faktoihin, jos Harakan arvioit voittajaksi niin se kertoo enemmän sinusta kuin keskustelusta.
Ja jos Harakasta kaavaillaan SDP:n pelastajaa niin liukkaalla katolla ollaan (pun intended). Jos Soini on populisti niin Harakka on populisti potenssiin kaksi.
Tästä on käyty jo keskustelu: nykyinen lainsäädäntö ei ehkä muovaudu malliin, jossa työantaja maksaa liiton jäsenmaksun.
Mutta näinhän juuri tapahtuu jo nyt vai mitä?
Minkälaisia kuluja tästä liittoon kuulumattomuudesta työntekijälle koituu?
Ei yhtään mitään eikä ko. henkilöt ole yhtä lakkoherkkiä jonka takia heille pitäisikin maksaa enemmän.
Jos ei kuulu enää liittoon, niin mitä kuluja B:lle tulee?
Pelkkä kassamaksu. Pointtisi oli...?
Omakohtaista kokemusta? Jos on, niin anna jonkun toisen hoitaa kyseiset tilanteet jatkossa.
On. Miten se auttaa jos joku toinen yrittää ratkaista saman tilanteen? Ehdotuksia?
Näiden henkilöiden vetämästä työttömyyskassasta saa työntekijä etujensa mukaista neuvontaa kun työnantajan kanssa on mennyt sukset ristiin?
YTK:n hallitus on lähinnä liikejohtoa - Kotimaa - Helsingin Sanomat
http://www.hs.fi/kotimaa/a1402318786471
Kyllä.
Vajavainen järjenjuoksuni tohtii tätä vahvasti epäillä.
Vajavainen vai asenteellinen?
Mitä tästä sitten kohkaamaan, jos tämä malli poistuu jossain vaiheessa. Ottaa rennosti ja odottelee.
Tämähän se pointti onkin. Ei pitäisi odotella yhtään vaan muuttaa järjestelmä asap.
Minä en sille mitään voi, jos esimies tai työnantaja eivät ole tilanteen tasalla eivätkä osaa työtään. Itse sain sääntöjä rikkoneen alaisen irtisanottua kohtuu helposti.
Voitko kuvailla yleisesti miten tilanne meni?
Sitten on näitä motivaatio-ongelmaisia, mutta niiden kanssa auttaa todella usein puhe. Vähän kyselee mikä mättää ja näin. Kyllä ne askelmerkit sieltä sitten löytyvät ja homma jatkuu uudella innolla.
Mutta mitäs jos ei auta?
Riippuu keneltä kysyy. Ei se minun mielestäni turha ole. Saan turvaa työelämään. Paljon turhempaankin täällä verovaroja hukataan.
Mitäs jos koko järjestelmä korvattaisiin yleisellä kassalla johon kuuluu lakiturva, ts. kaikki tietyt kriteerit täyttävät kuuluisivat julkisen ansiosidonnaisen ja lakiavun piiriin ilman että tarvitsee kuulua mihinkään? Vain 5% nykyisestä ansiosidonnaisesta kustannetaan kassamaksuilla, eikö olisi reilua erottaa kassat ja liitot kokonaan siten että kassan edut saavat kaikki ja liittoon saa omilla rahoilla liittyä jos haluaa ilman subventaatiota?
Samaan rytäkkään yrittäjien jäsenmaksun verovähennysoikeus pois.
Käy eikä kukaan vastusta tätä.
Edustusmenojen vähennysoikeus pois.
Periaatteessa ok mutta vaikutus työllisyyteen esim. Lapissa aika suuri.
Korkomenojen vähennysoikeus pois.
Mitä tarkoitat tällä?
Lupamaksujen (mm. YLE-vero) vähennysoikeus pois.
Käy eikä kukaan vastusta tätä. Toki YLEn budjettia pitäisi leikata puoleen mutta se on eri keskustelun aihe.
Mainoslahjojen vähennysoikeus pois. Neuvottelumenojen vähennysoikeus pois. Oikeudenkäyntikulujen vähennysoikeus pois. Pienhankintojen vähennysoikeus pois. Tutkimusmenojen vähennysoikeus pois.
Täh? Kerro nyt yksityiskohtaisesti mitä tarkoitat?
Aivan kuten ilman liiton jäsenyyttä voi tehdä töitä.
Eli kyse onkin vain siitä että "nomutku meille kun noillakin"?
EK:n kysely: Valtaosa valmis työpaikkakohtaisiin joustoihin | Yle Uutiset | yle.fi En tiedä missä kuplassa EK:n pamput tai maan hallitus elävät mutta omalla työpaikallani tämä on ollut arkea jo yli kymmenen vuotta. Ja työskentelen PK-yrityksessä joka työllistää alle 20 henkilöä. Uskoisin asiaintilan olevan sama suurimmassa osassa PK-yrityksiä eli töitä tehdään paikallisesti sopien ja pitkää päivää silloin kun ruuhkahuippu on ja lomaillaan sitten kun on hiljaisempaa.
No miksei tätä voi sitten kirjata lakiin TESsien sijaan?
Ja minä muistuttaisin kaikkia EK:n jäseniä että ilman työntekijöitä teillä ei olisi yrityksiä.
Ja minä muistuttaisin että ilman yrityksiä 90% ihmisistä istuisi savimajoissa/kallioluolissa ilman palkkaa ja hyvintivointiyhteiskunnan etuja. Yritykset voivat muuttaa helposti muualle, työntekijöiden kohdalla ei ehkä niin helppoa.
Yritykselle myönnetty verovähennysoikeus on yritykselle myönnetty taloudellinen tuki, joka kustannetaan verovaroista.
Väärin. Verovähennysoikeus on lähtökohtaisesti valtiovallan myöntämä helpotus yritykseltä riistettyyn rahamäärään, ei mikään tuki. Sitä ei kustanneta verovaroista, sillä vain vähennetään sitä määrää mitä yritykseltä otetaan pois.
En nyt itse ole mikään kova lakkojen kannattaja, mutta ovathan hallituksen toimet niin yksipuolisia, että en yhtään ihmettele, miksi tätäkin korttia vilautetaan. Hyvä kirjoitus viikonlopun Aamulehdessä Kari Huovialalta. Samaa olen tällä palstalla itse toistanut: Suomella ei ole työn hinnasta (varsinkaan työntekijöiden palkoista) johtuvaa kilpailukykyongelmaa vaan kyllä esim. Nokian romahtaminen johtui yritysjohdon osaamattomuudesta uudistaa toimintaa (=päästä mukaan älypuhelinmarkkinoille). Haaparantaakin oli kirjoitukseensa lainannut.
Sama osaamaton johto joka nosti Nokian maailman huipulle ja toi Suomeen kymmeniä mijardeja verotuottoja onkin sitten yht'äkkiä osaamaton porukka?
Ottaisin tämän argumentin vakavasti jos tietäisin yhdenkin oikeasti menestyneen vasemmistolaisen/sos.dem. yrittäjän. Aika vitun hiljaista.
Heh, minusta kun tuntuu, että nimenomaan hallitus keskittyy jakamaan sitä kakkua - vähän toiseen suuntaan toki. Nämä "työmarkkinauudistukset" olisivat olleet kyllä EK:lle edullisia, mutta eivät ollenkaan esimerkiksi työttömyyden hoidon kannalta, niin kuin Lauri Holappa tässä joskus aiemminkin linkittämässäni jutussa kertoo:
Sipilän yhteiskuntasopimus lisäisi työttömyyttä, mutta elinkeinoelämän pelureille se on takuuvarma jättipotti - Kolumnit - Nyt Hallituksen kiristävä finanssipolitiikka ei ole myöskään oikea lääke "kakun kasvattamiseen" taloustieteellisen tutkimuksen näkökulmasta.
Ihan tiedoksi Lauri Holapasta, hän on SDP:n aktiivi ja kaukana ei-poliittisesta talouden asiantuntijasta. Hänen ja kumppaninsa Ahokkaan manifestit on ammuttu todella usein alas. Aika paljon samanlainen tapaus kuin Heikki Patomäki joka on jo yleisen naureskelun aihe ekonomien piirissä.