Tietysti helpottaa keskustelua, jos ne sieltä pomisi. Osaa ottaa kantaa. Verosubventointi yritysten välisessä liiketoiminnassa aiheuttaa hallaa kansantaloudelle eikä ole aidon markkinatalouden mukaista.
Paitsi että liiketoimintaan liittyvien kulujen vähentämiseen verotuksessa on jotain ihan muuta kuin verosubventointia.
Samaan rytäkkään yrittäjien jäsenmaksun verovähennysoikeus pois. Edustusmenojen vähennysoikeus pois. Korkomenojen vähennysoikeus pois. Lupamaksujen (mm. YLE-vero) vähennysoikeus pois. Mainoslahjojen vähennysoikeus pois. Neuvottelumenojen vähennysoikeus pois. Oikeudenkäyntikulujen vähennysoikeus pois. Pienhankintojen vähennysoikeus pois. Tutkimusmenojen vähennysoikeus pois.
Otetaan vähennettävä kulu kerrallaan,
- Jäsenmaksut, tämän vähennysoikeuden poistaminen on täysin oikein ja perusteltua, jos Ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeus poistuu. Jäsenmaksujen liittyminen liiketoimintaan on yleensä löyhää, eikä tällä ole riittävästi kansantaloudellista kerrannaisvaikutusta
- Edustusmenojen vähennysoikeus, edustusmenoista on vähennyskelpoista vain 50% ja edustusmenoista ei saa vähentää arvonlisäveroa. Edellinen hallitus poisti edustusmenojen vähennysoikeuden vuodeksi, mutta koska todettiin että tämä vaikutti nettoverokertymään negatiivisesti, palautettiin 50% vähennysoikeus tuloverotuksessa. Tämä jos mikä on kansantaloudellisesti perusteltu vähennysoikeus, kulut kohdistuvat raskaasti verotettuun alkoholiin sekä ruokaan ja vähennyskelpoisuus on erittäin rajattu. Lisäksi, kuten Urpilaisen läpiajama vähennyskelpoisuuden poisto osoitti, on vähäiselläkin vähennysoikeudella merkittävä ohjaava vaikutus.
Otetaan vaikka esimerkiksi liikeillallinen viineineen, kokonaishinta (sis. alv) 400 €, viinien osuus 200 €.
Valtion verotulot: alv ruuasta 28€, alv viinistä 48€, valmistevero viinistä 15€ sekä tuloverotuotto ravintolan katteesta 10€.
eli verotulot (hyvin maltillisesti laskettuna) 101€. Yhtiö saa vähentää verotuksessa 50% 400€:sta eli 200€ on vähennyskelpoista, yhteisöveroprosentti 20% eli 40€. Lisäksi palveluala, erityisesti ravintoloiden osalta on hyvin työvoimaintensiivistä, jolloin tällä on myös merkittäviä kerrannaisvaikutuksia.
- Korkomenojen vähennysoikeuden poisto käytännössä vähentäisi investointeja ja leikkaisi kasvua sekä kaventaisi yritysten toimintamahdollisuuksia.
- Lupamaksujen vähennysoikeutta ei tarkoita sitä mitä luulet, yhteisöt maksavat tuloksestaan YLE-veron.
- Neuvottelumenojen vähennysoikeus on vähän samanlainen kuin edustuskulut, ostot kohdistuvat työvoimavaltaisille aloille. Lisäksi verotuksen periaatteisiin kuuluu olennaisesti liittyminen liiketoimintaan, se etteivät liikeneuvottelut liittyisi liiketoimintaan on sanoisin hieman mielenkiintoinen näkemys.
- Pienhankintojen vähennysoikeus on nytkin rajattu (lisäksi pienhankinnat yleisesti ottaen liittyvät liiketoimintaan), lisäksi tämän muuttaminen johtaisi kulujen kirjaamiseen taseeseen, jolloin vaikutus olisi lähinnä siinä, että valtion verotuloihin tulisi muutosta lähinnä jaksotuksen osalta.
- Maassa joka elää T&K:n tuloksista tutkimusmenojen vähennysoikeuden poisto on sama kuin ampuisi itseään jalkaan haulikolla.
Vähän ehkä paistaa se, ettet ihan ymmärrä mitä näihin eriin sisältyy.