Miksi Soten jota enemmistö ei kannata kaatuminen johtaisi demareiden kannatuksen nousuun? Soten epäsuosio on jo diskontattuna demareiden laarissa. Kaatuminen, erityisesti jos se johtuu esim Kokoomuksesta päinvastoin arvioni mukaan palauttaisi uskoa puolueeseen.Soten kaatuminen kuitenkin johtaisi todennäköisesti demareiden kannatuksen nousuun kokoomuksen ja kepun kustannuksella.
Tässä tilanteessa on myös merkillepantavaa, että harva edustaja haluaa olla se viimeinen naula arkkuun soten suhteen. Etenkin, kun vaalit ovat ovella ja tulevat poliittiset vakanssit jaossa.
Ja mitä seuraavaan hallitukseen ja soteen tulee, niin 18 alueen maakuntamallia se ei tule sisältämään ja minä todennäköisesti demareiden ja Kokoomuksen kompromissi olisi nykyistä parempi. Oletuksella että sellainen löytyy...
On vaikea nähdä että kenellekään siniselle, joka ei ole loikkaamassa hallituspuolueisiin olisi ongelma olla lyömättä naulaa hankkeelle. Ties vaikka itse Soini haluaisi jättää viimeisen kättenjälkensä kotimaaan politiikkaan. Ja voihan olla että joku muukin kokoomuslainen ajattelee samoin kuin minä yllä. Hjalliksen ja Lepomäen lisäksi siis.