Pula-ajan Tretjak
Jäsen
Sairausajan palkanmaksun tosin haluaisin vastuuttaa työnantajalta pois, oli se sitten lomalla tai työaikana. Tässä olisi ammattiliitoilla paikka tehdä itsestään oikeasti hyödyllinen ja vakuuttaa jäsenensä sairauspoissaolojen varalle niin että sairausajan palkanmaksu siirtyisi työnantajalta AY-liikkeelle. Sama systeemi pätisi myös äitiyslomaan. Työtapaturmista tai muista töistä aiheutuneista poissaoloista työnantaja tietysti olisi korvausvelvollinen. Liittoihin kuulumattomat ottaisivat omat vakuutuksensa mikäli sellaista tuntevat tarvitsevansa. Uskoisin että tällainen järjestely madaltaisi työllistämiskynnystä merkittävästi, varsinkin pienillä firmoilla. Ymmärrän kyllä täysin ettei ajatukseni ole vallitsevassa tilanteessa mitenkään realistinen.
Onneksi ajatuksesi ei ole realistinen. AY-liikkeiden suurin saavutus on ihmisten kohtelu juurikin sairastumisen sattuessa. Oli sairastuminen sitten lyhyt, pitkä tai säännöllisen epäsäännöllinen. Tämä on tuonut ihmisille isoimman perusturvan, mikä heillä on. Tämä on tuonut myös suurimman muutoksen työelämään mitä itse keksin... Työnantaja on nyt aidosti kiinnostunut työhyvinvoinnista ja työn tekemisen olosuhteista. Jos tämä pakkomotivaatio otetaan pois, niin ei hirveä oraakkeli tarvitse olla tulevaisuuden näkemiseen noiden asioiden suhteen. Työnantajia ohjaa isossa kuvassa tarve minimoida kulut ja maksimoida menot. Toisinaan tämä on lyhytnäköistä ja toisinaan ei ole ammattitaitoa heilläkään. Vaikka viisaat yritykset pitäisivätkin edelleen huolta työntekijöistään, niin syntyisi aivan liikaa yrityksiä, jotka eivät pidä. Ja miksi pitäisi? Ukkoa vaihtoon ja uutta tilalle, jos se on mahdollista. Ja sehän olisi, kun sairaslomalla olevasta ei mitään kustannuksia olisi.
Tunnustan, että minulla on pessimistinen kuva näistä asioista. Olen vain huomannut, että yleensä tämä pessimistinen lähestymistapa on melko realistinen.