Voitko selittää, miksi mielestäsi irtisanominen on vaikeaa laskukaudella? Minun nähdäkseni kun ongelma on pikemminkin se, että irtisanominen on vaikeaa muissa suhdanteissa.
Edelleenkään siellä tekstissä ei sanota, että irtisanomiset ovat vaikeita laskukaudella. Mutta siellä sanotaan, että mikroyritykset eivät uskalla työllistää mahdollisuuksiensa mukaan nousukaudella, koska
pelkäävät irtisanomisten olevan ongelmallisia laskukaudella.
Ei tuo niin kovin vaikea teksti ole. Hahmota jo, mitä siinä lukee. Olen kohta lihavoinut jokaisen sanan sua varten.
Miksi pelätään? Näissä mikrotason yrityksissä suhdanteet tulevat erittäin nopeasti. Ei edes kovin paljon liioiteltua, jos joku sanoisi niiden tulevan yhdessä yössä. Usein on 1-2 toimeksiantajaa, ja jos näille tapahtuu jotain, irtisanomiset ovat hetkessä edessä. Tilaukset vaan loppuvat, kun niitä eilen oli vielä puoleksi vuodeksi. Kauhuskenaariohan tuo on yrittäjälle. Tällöinkin yrittäjä yleensä haluaa pelastaa yrityksen, ja se voisi toimia, jos työllistämisvelvoite loppuisi esimerkiksi 5-10 päivään. Muutaman työntekijän kanssa sitten voisivat hakea uutta alkua. Nyt tällaiseen joustoon ei ole mahdollisuutta, ja tämä tarkoittaa a) liian usein konkurssimenettelyä ja sitä ennen b) hyvin varovaista uusien työntekijöiden palkkaamista, koska yrittäjä ei halua ajaa firmaansa konkkaan missään tilanteessa. Mahdollisuuksia työllistämiseen ei siis optimaalisesti käytetä silloinkaan, kun se olisi järkevää kaikilla mittareilla.
Huom. Olen myös todennut useamman kerran, että tämän työllisyysvaikutus ei ole sitä luokkaa, mistä jotkut puhuvat. Ei sitä tarkkaan voi laskea tai arvioida, mutta henkisesti se olisi monille yrittäjille tervetullut, koska konkka-ajatukset eivät kävisi mielessä, jos palkkauksia tehtäisiin enemmän.
Näin siis asia nähdään mikrotason yritysten piirissä, joista itselläni on kokemuksia kuten myös yhteisistä toimista muiden vastaavien yrittäjien kanssa.