Alfred E Neuman
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ässät ja Ärrät
@Byvajet , et vastannut kysymykseeni. Mielestäsikö elannon itse ansaitsemisessa ei ole järkeä? Mitä muita järkeviä vaihtoehtoja tälle sitten on? Elää toisten siivellä?
Taidetaan näköjään puhua eri asioista. Sinä puhut työstä, minä elantonsa ansaitsemisesta. Työn tekeminen on yksi, ja ehkä kaikista yleisin, tapa ansaita elantonsa. Nykyaika toki tarjoaa muitakin mahdollisuuksia, kuten sijoitustoiminta tai vaikkapa online pokerin pelaaminen. Toki kyllähän nämäkin työstä käyvät, jos niillä meinaa itsensä elättää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jotain tuottavaa sitä on pakko tehdä, muuten ei hyvä heilu.
Ajat muuttuu, mutta se on elämää. Siinä ei auta muu kuin sopeutua. Toki aina on väliinputoajia ja niitä, jotka häviävät. Tälle emme voi yhtään mitään. Olen myös sitä mieltä, että vaikka automatiikko korvaakin ihmisen, niin ei se työn määrä niin kovin paljon siitä muutu, se vain siirtyy yhtäältä toisaalle. Toki ei varmasti yksi yhteen mutta kuitenkin.
Taidetaan näköjään puhua eri asioista. Sinä puhut työstä, minä elantonsa ansaitsemisesta. Työn tekeminen on yksi, ja ehkä kaikista yleisin, tapa ansaita elantonsa. Nykyaika toki tarjoaa muitakin mahdollisuuksia, kuten sijoitustoiminta tai vaikkapa online pokerin pelaaminen. Toki kyllähän nämäkin työstä käyvät, jos niillä meinaa itsensä elättää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jotain tuottavaa sitä on pakko tehdä, muuten ei hyvä heilu.
Tämä ei nyt ole ihan nykyhetken asiaa, mutta en pidä mahdottomana, että tuo itsensä elättämisen tarpeellisuus joskus maailmasta häviää, ainakin osittain. Teollistumisen jälkeisenä aikanahan systeemi on ollut tasapainossa, kun yrittäjät/yritykset ovat hankkineet vaurautta tuotteilla ja palveluillaan, työntekijät taas työpanostaan myymällä. Automatisaatio ja robotit voivat tämän tasapainon heilauttaa. Aluksihan robottien työpanoksen tuoma vauraus ohjautuu yrittäjille ja omistajille, mutta onko aina näin. Ehkä tulevaisuudessa tuo vauraus joudutaan ohjaamaan ihmisille, joille ei järkevää työtä löydy. Eli siis koneet elättävät suuren joukon ihmisiä. Tuskin tuollainen muutos hetkessä tapahtuu, mutta ei myöskään yhteiskunnat, joissa koneet vievät työt ja varallisuus keskittyy vain omistajille voi loputtomiin pystyssä pysyä. Asiat muuttuu joko sovinnolla tai mullistusten kautta. Mutta toistaiseksi tämä siis vielä tulevaisuuden arvuuttelua.
Ajat muuttuu, mutta se on elämää. Siinä ei auta muu kuin sopeutua. Toki aina on väliinputoajia ja niitä, jotka häviävät. Tälle emme voi yhtään mitään. Olen myös sitä mieltä, että vaikka automatiikko korvaakin ihmisen, niin ei se työn määrä niin kovin paljon siitä muutu, se vain siirtyy yhtäältä toisaalle. Toki ei varmasti yksi yhteen mutta kuitenkin.