Itse voisin osallistua sellaiseen palkanmaksukokeiluun jossa joku firma pulittaa mun tilille vaikka kuukauden palkan ja katselen sitten huvittaako mennä töihin.
Tämähän olisi vain toinen tapa toteuttaa kassasta maksettu työttömyyskorvaus :-)
Itse voisin osallistua sellaiseen palkanmaksukokeiluun jossa joku firma pulittaa mun tilille vaikka kuukauden palkan ja katselen sitten huvittaako mennä töihin.
Yhden vakituisen henkilön työpanoksella ei tuon osaston tuotteita saada päivittäin hyllytettyä ja he ovat päättäneet ratkaista ongelman käyttämällä heille ilmaista työvoimaa. TE-toimistossa olen asiasta maininnut, mutta eivät he siihen kantaa ota, sillä hehän noita lukuja kaunistelevat laittamalla ihmisiä työkokeiluun.
En mitenkään jaksa uskoa, että monet työnantajat jättäisivät käyttämättä tätä työnäytettäkään hyväkseen.
...Innovaatiot nimenomaan syntyvät siitä kun korkeasti koulutettu väki lyö päänsä yhteen. Siksi Suomi, jossa väki on pitkälle koulutettua, onkin maailman kolmen innovatiivisimman maan joukossa, usein sijalla yksi. Kyse ei enemmälti ole siitä etteikö suomalainenkin opiskelija pärjäisi lainalla, vaikka hallituksen -25% opiskelijoille onkin vahingollinen juttu, vaan siitä että oppilaitoksia odottaa massiiviset rahoitusleikkaukset ja joukkoirtisanomiset, ja kun loputkin julkiset palveluntuottajat on kuristettu toimintakyvyttömiksi ja koko sektori vapautettu lopullisesti voitontavoittelulle, alkaa vanhempien lompakon paksuus alkaa määrittää koulutusvalintoja ja laaja taso vaihtuukin kapeaan kärkeen. Koulutus on kaikista typerin paikka leikata.
Oletetaan nyt että järjestelmään sisältyy pakko niin kuin toivot, eikä vapaaehtoisuus niin kuin paperimies telkkarissa vakuutti. Mielestäni yleishyödyllinen orjatyö (vanhusten perseenpyyhintä, puistohommat, tms.) tukien ehtona voisi olla hyväksyttävää, mutta markkinoita palveleva orjatyö ei ole hyväksyttävää.
Luulisi sen että työstä tulee saada palkkaa olevan aika perusjuttuja, kun jengiä on tässäkin maassa uhrannut henkensä sen puolesta, mutta näyttäisi hölmöläisillä vahvistetulla porvarihallituksella nyt olevan se mentaliteetti, että kaikki talkoisiin. Paitsi rikkaat.
Kiinnostava kuvaus! En itse tajua, miten tälläinen julkinen tuki firmoille voisi olla vääristämättä vapaata kilpailua. Varmasti on yrityksiä, jotka noudattavat jotakuinkin pelisääntöjä ja työkokeilujen ja vastaavien periaatteita, mutta aivan yhtä varmasti - ja olettaisin että merkittävästi runsaammin - on niitä, jotka käyttävät tälläistä verovaroista maksettua tukea vain vastikkeettomana julkisena subventiona toiminnalleen.
Täysin kieroutuneita ja kilpailua vääristäviä tempputyöllistämissysteemejä, joiden todellinen teho on hyvin kyseenalainen ja joiden ansiosta on syntynyt uusi todellinen halpatyöluokka.
Ay-liiton valtaa kuvaa tämäkin, työntekijä voidaan käytännössä velvoittaa palkattomaan työhön, mutta työntekijää ei voi missään nimessä ottaa esim. koeajalle alle TESsin olevalla palkalla.
Kysymys on siitä, että Ruotsin työvoimapolitiikka on kokonaisuutena aktiivisempaa - ja paljon aktiivisempaa - kuin Suomessa, jossa suunnataan valtava määrä rahoitusta passiiviseen tukeen.
Miten Suomen ja Ruotsin työvoimapolitiikka käytännössä eroaa? Mitä Ruotsissa tehdään käytännössä toisin?
Miten Suomen ja Ruotsin työvoimapolitiikka käytännössä eroaa? Mitä Ruotsissa tehdään käytännössä toisin?
Miten tämä työnäyte eroaa jo nyt käytössä olevasta työharjoittelusta työmarkkinatuella?
Tässä siis luodaan ilmainen työvoima yrittäjille jotka tarvitsevat lyhytkestoista apua. Esim, inventaario,yritysmuutot,kiireapu jne.
Ei vaan voi tajuta tätä(kään) järjettömyyttä.
Tässä onkin se, että näiden mulkero-työnantajien nimet täytyy saada julkisuuteen. Täällä on useampikin kirjoittaja kertonut omista huonoista kokemuksistaan, mutta yhtäkään hyväksikäyttäjä-"työnantajan" nimeä ei ole mainittu. Siksi he voivatkin jatkaa tuota toimintaansa. Jotta työnäyte toimisi, siinä pitää kummankin osapuolen olla vastuullisesti mukana.En mitenkään jaksa uskoa, että monet työnantajat jättäisivät käyttämättä tätä työnäytettäkään hyväkseen.
Kyllä mä olen noiden työnantajien nimet ja nuo tapaukset kertonut yritykselle jolta vakuutusyhtiö osti työhönvalmennuspalvelun, TE-toimistolle ja vakuutusyhtiölle sekä erittäin monelle yksityiselle ihmiselle. Jos eivät nuo tahot, jotka toiminnasta vastaavat, tuohon toimintaan puutu, niin aika vaikea minunkaan on. Lähdeppä tässä nyt sitten työnhakijana suolaamaan noita yrityksiä julkisesti, niin työnhausta tulee omalla kohdalla entistäkin vaikeampaa. Olen aikoinaan tarinani kirjoittanut kahdelle eri toimittajallekin, jotka ovat tehneet artikkeleita työkokeilusta. Korjasin kirjoituksellani heidän väitteitään ja toinen jopa vastasi minulle ja kysyi lupaa käyttää tarinaani mikäli he tekevät jatkoa jutulleen työkokeilusta. Ei sitä ikinä julkaistu. Eilen ja tänäänkin olen tästä työnäytteestä vittuuntuneena kirjoittanut tarinani parille eri taholle.Tässä onkin se, että näiden mulkero-työnantajien nimet täytyy saada julkisuuteen. Täällä on useampikin kirjoittaja kertonut omista huonoista kokemuksistaan, mutta yhtäkään hyväksikäyttäjä-"työnantajan" nimeä ei ole mainittu. Siksi he voivatkin jatkaa tuota toimintaansa. Jotta työnäyte toimisi, siinä pitää kummankin osapuolen olla vastuullisesti mukana.
Putosin aivan täysin Maria-Kaisa Aulan lausunnolle, jossa "työnäyte ei ole palkatonta työtä, vaan uusi työnhakemisen muoto."
Meemejä odotellessa.
Itse asiassa työharjoittelua ja työelämävalmennusta työttömyysturvalla ei ole ollut enää muutamaan vuoteen.Miten tämä työnäyte eroaa jo nyt käytössä olevasta työharjoittelusta työmarkkinatuella?
Toisaalta, jos joku osoittautuu oikeasti hyväksi tekijäksi, on siinä aika paljon parempi mahdollisuus saada oikea työpaikka kuin vain kotona odottamalla. Ja lisäksi se aktivoiva tekijä, eli aina parempi, että ihmiset käyvät töissä vaikka rahaa ei enempää tulisi kuin kotona makaamisesta.Nyt musta tuntuu, että tämä on firmoille vaan ilmainen hätävara esim. ruuhkahuippujen tasoittamiseen.
Toisaalta, jos joku osoittautuu oikeasti hyväksi tekijäksi, on siinä aika paljon parempi mahdollisuus saada oikea työpaikka kuin vain kotona odottamalla.
Toisaalta, jos joku osoittautuu oikeasti hyväksi tekijäksi, on siinä aika paljon parempi mahdollisuus saada oikea työpaikka kuin vain kotona odottamalla. Ja lisäksi se aktivoiva tekijä, eli aina parempi, että ihmiset käyvät töissä vaikka rahaa ei enempää tulisi kuin kotona makaamisesta.
Kyllähän Suomessa jo nyt on palkkatuki olemassa joka ajaa käytännössä saman asian mutta sitä käytetään melko vähän. Jos työantajalle vaihtoehdot on ottaa ilmaiseksi hyvin epävarma työntekijä (työkokeilu), maksaa 1000€/kk lievän riskin työntekijästä (pitkäaikaistyötöb) tai maksaa 3000€/kk lähes takuuvarmasti osaavasta työntekijästä (oma rekrytointi), niin tuo keskimmäinen vaihtoehto ei ole tosipaikassa kuitenkaan kovin houkutteleva. Sen on kokeilu osoittanut.Edelleen, miksei mahdollisteta edes väliaikaista alle tessin menevää palkkausta sekä vaikka vapautusta työnantajamaksuista "tukityön" ajaksi, jolloin työntekijälle jää jotain käteen työskentelystä, työnantajat voivat testata työntekijää halvemmalla ja ylipäätään lisätään työmarkkinoiden joustoa, mutta vältytään siltä että yhteiskunta ja työttömät tukevat täysimääräisesti riittävän röyhkeitä työnantajia ja työntekijän työpanos on käytännössä vastikkeeton.
Kyllähän Suomessa jo nyt on palkkatuki olemassa joka ajaa käytännössä saman asian mutta sitä käytetään melko vähän. Jos työantajalle vaihtoehdot on ottaa ilmaiseksi hyvin epävarma työntekijä (työkokeilu), maksaa 1000€/kk lievän riskin työntekijästä (pitkäaikaistyötöb) tai maksaa 3000€/kk lähes takuuvarmasti osaavasta työntekijästä (oma rekrytointi), niin tuo keskimmäinen vaihtoehto ei ole tosipaikassa kuitenkaan kovin houkutteleva. Sen on kokeilu osoittanut.
Lindström kirjoitti:Jos oman alan työtä ei ole tarjolla, voidaan TE-toimistossa jo työttömyyden alussa tarjota muun alan työtä.
– Meidän on vaan pakko tähänkin puuttua. Nykyään avoimet työpaikat ja työntekijät eivät kohtaa, Lindström sanoi.
Ministeri Lindströmin mielestä tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ammattitaitosuoja olisi kokonaan poistumassa. Harkinta tehdään jokaisen yksilön kohdalla erikseen.