VYhdessä koulutusleikkausten kanssa se tarkoittaa, että Suomessa opiskellaan vähemmän joka tarkoittaa että Suomessa tehdään tulevina vuosikymmeninä vähemmän innovaatioita. Perskeko hatusta revittyine säästötavoitteineen ja -toteutuksineen luo tuottamattoman portaan. Vähän kuin nuori-suomi oli lätkässä. Menetetty sukupolvi.
Ja samaan aikaan Suomessa korkeakoulutetaan ihmisiä kortistoon, koska kaikille maistereille ja tohtoreille ei ole työtä tarjolla. Kaikki kun eivät voi olla asiantuntijoita ja tutkijoita. Kiehtova ajatus, että mitä enemmän korkeasti koulutettua väkeä on lyömässä fiksuja päitään yhteen niin innovaatioiden määrä hirveästi kasvaisi. Anteeksi kyyninen ajatteluni, mutta itse en luota siihen, että työttömänä oleva korkeakoulutettu olisi kovinkaan tuottava omin päin kotonaan. Korkeintaan luontaisesti motivoitunut diplomi-insinööri joka suunnittelee ja rakentaa juttuja omaksi ilokseen saattaa onnistua isommalla prosentilla (täysin oma mutu).
Edelleenkin minä ihmettelen sitä, että miksi suomalainen opiskelija ei pärjäisi opintolainalla kuten kansainväliset opiskelukaverinsa - varsinkin kun Suomessa on edelleen keskimäärin yhdet EU:n pisimmät valmistumisajat. Minä ainakin olin aikoinani ihan helvetin laiska opiskelija koska vaatimustaso oli matala ja tuet+laina riittävät kuluttamaan aikaa "liian paljon" koulun ulkopuolisissa aktiviteeteissä.