Sopimusajoja ajetaan jo nyt 10-15% edullisemmin kuin tavallisia. Eli toisin sanoen taksien volyymilla ja paremmalla käyttöasteella on mahdollista laskea kaikkien ajojen keskihintoja.
Välityskeskusten kilpailuttaminen ja kyytien yhdistely on jo nyt alentanut Kelan korvaamien kyytien kustannuksia, mutta kyllä siellä vielä paljon ilmaa on kun palveluntarjoajia on kovin vähän. Esim. sairausvakuutuslakiinhan on säädetty, että ellei Kela ole sopinut tuottajan kanssa muusta järjestelystä, korvataan kustannukset kuluttajien suojaksi säädetyn
enimmäishinnan mukaisesti. Tämähän on ollut omiaan tekemään enimmäishinnoista määrähintoja. Eihän taksiyrittäjät tyhmiä ole, vaan perivät maksimihintoja, kun kuluttajilla ei ole mitään kannustinta matkustaa halvemmalla ja korvaus tulee kuuluisasta taikaseinästä. Taksimarkkinoiden kokonaisliikevaihdosta puolet tulee yhteiskunnan kassasta, joten tuolla on todella suuri merkitys myös muihin kuin yhteiskunnan tukemiin kuljetuksiin.
Yksi tärkeä säästökohde olisi Kelan ja kuntien korvaamien kyytien yhdistely. Nythän vain Kelan korvaamia kyytejä yhdistellään toisiin vastaaviin, kuntien korvaamat menevät ihan omia polkujaan.
Mielestäni nyt esitettiin, että kaikki toimijat velvoitettaisiin saman digitaalisen tilauspalvelun piiriin. Taksiala - kuten moni muukin - on kompastanut siihen, että se on ymmärtänyt digitaalisen kanavan radikaalein askelin kasvavan merkityksen asiakkaille todella myöhään. Se on avannut latua jakamistalouden pioneereille kuten Uberille, jossa siis hinnan, kuljettajan/auton "palvelutason" sekä autojen saatavuustilanteen läpinäkyvyys on ollut asiakkaille aivan eri luokkaa.
On myös täysin järjenvastaista, että kuljettajia on töissä aikaan, jolloin asiakkaita ei ole. Harva anniskeluravintola avaa kello 9, koska se ei ole kannattavaa. Tyhjällä tolpalla bostaamisella ei voita kukaan yhtään mitään. Eihän roska-astioitakaan käydä enää lähitulevaisuudessa tyhjentämässä vasta kuin roskiksen kannessa oleva sensori ennakoi sen täyttyvän sekunnilleen kello X ja roskakuskien reitit optimoidaan niin, että tehotonta ajoa on mahdollisimman vähän ja autot täynnä. Tätä voisi verrata Uber Pool -palveluun.
Yhteisessä digitaalisessa tilauspalvelussa on vain mielestäni se ongelma, että se tulee paitsi todennäköisesti kalliiksi, ominaisuuksilta vajaaksi ja reagoi tarvittaessa hitaasti markkinan muutoksiin. Olisi parempi, jos yritykset voisivat itse tuottaa tilauspalvelunsa oman näkemyksensä mukaan, mutta niin, että tiettyä hintakattoa ei saisi koskaan ylittää.
Ei esitetä, että velvoitetaan toimijat saman tilauspalvelun piiriin, vaan velvoitetaan rajapintojen avaamiseen ja palveluista sähköisesti ilmoittamiseen. Yritykset saavat siis itse tuottaa tilauspalveluita ja edellytykset tähän paranevat huomattavasti, kun taksiyrityksiä ei pakoteta enää sääntelyllä yksi auto - yksi mies -malliin (määräsääntely ja etusijajärjestykset ajavat käytännössä tähän: 9500 taksiyritystä ja 10 000 taksiautoa). Esityksen myötä yritykset voisivat vapaasti laajentua ja tehostaa toimintaansa tätä kautta. Yhden miehen yrityksellä ei ole mitään kannustinta järjestää yksin kyydinvälitystä, suuremmalla toimijalla saattaa olla.
Tuosta kysyntään perustuvasta tarjonnasta täysin samaa mieltä. Eikä tuo ympärivuorokautinen päivystyskään toteudu tällä hetkellä käytännössä. Taksit voivat ilmoittaa, etteivät päivystä tai sitten "päivystävät" puhelin äänettömällä sen jälkeen kun yhteiskunnan maksamat kuljetukset on hoidettu.
Muutenkin huvittaa tämä perinteinen ajatus siitä, että taksimatkan hinnan voit saada selville vain siten, että hyppäät taksiin, köröttelet määränpäähän ja katsot mitä taksamittari näyttää. Tuo ei tosiaankaan mahdollista mitään hintakilpailua ja sen vuoksi kilpailu ei olekaan laskenut hintoja esimerkiksi Ruotsissa. Sittemmin siellä on menty tuohon tarralappu ikkunassa -systeemiin, mutta onhan sekin täysin mennyttä maailmaa. Nykyisin 70 % ihmisistä omistaa älypuhelimen, jonka avulla saat selville tarkoituksenmukaisimman reitin, tarkan arvion matkaan kuluvasta ajasta ja reitin pituuden. Samaten yritys voi ilmoittaa sen matkan hinnan jollain sovelluksella etukäteen. Ollaan hiukan eri tilanteessa sen asiakkaan kilpailuttamismahdollisuuden suhteen kuin jossain taksitolpalla värjötellessä. Mielestäni on täysin käsittämätöntä, että tuollaisessa nykyisen kaltaisessa hinnoittelumallissa on sääntelyn siunauksella haluttu pysyä. Sehän luo yrittäjille kannustimen tarjota huonoa palvelua: mitä pidempi reitti ja mitä pidempään kyyti kestää, sen korkeampi hinta. Asiakas kärsii ja yrittäjä voittaa (tarkoituksenmukaisimmasta reitistä ollaan toki säännelty, muttei silti takaa asiakkaan etua käytännössä). Jos taas hinnasta sovittaisi etukäteen, kuten normaalissa kuluttajakaupassa, niin yrittäjälle muodostuisi kannustin hoitaa kuljetus mahdollisimman nopeasti. Nyt tämä järjetön taksarakenne onneksi esitetään purettavaksi.
Veikkaan muuten, että tuo 70 % osuus älypuhelimen omaavia tulee tulevaisuudessa entisestään kasvamaan. Lisäksi se osa, jotka eivät älypuhelinta omista, taitavat käyttää melko usein taksia silloin kun yhteiskunta sen maksaa.